Forskellen på Intels PRO/100 S & PRO/100+?
Fra : Lars

Dato : 09-05-01 18:31

Er der nogen der kan forklare mig forskellene på disse to kort:

Intel PRO/100 S & Intel PRO/100+

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-05-01 21:05

On Wed, 09 May 2001 19:31:13 +0200, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote:

> Er der nogen der kan forklare mig forskellene på disse to kort:
> Intel PRO/100 S & Intel PRO/100+

PRO/100 S understøtter IPSec processor offload, dvs. at netkortet
kan tage sig af at køre IPSec for operativsystemet, så man ikke
skal bruge CPU'en til det.

PRO/100+ fremstilles ikke længere.

-A

Fra : Lars

Dato : 10-05-01 08:37

On Wed, 09 May 2001 22:04:51 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>PRO/100 S understøtter IPSec processor offload, dvs. at netkortet
>kan tage sig af at køre IPSec for operativsystemet, så man ikke
>skal bruge CPU'en til det.

OK, er det den eneste forskel?

>PRO/100+ fremstilles ikke længere.

Har (havde) PRO/100+ nogen fordele overfor PRO/100 S? Jeg har
ikke umiddelbart brug for IPSec, og kan stadig skaffe PRO/100+
(på den anden side er der minimal prisforskel på de to kort).

Og tak for svaret.

vh

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-05-01 09:14

On Thu, 10 May 2001 09:37:14 +0200, Lars

> OK, er det den eneste forskel?

Det er den eneste forskel, brugeren vil ske. Hardwaren er natur-
ligvis en smule forskellig, fordi der er ekstra funktionalitet i
S-modellen.

> Har (havde) PRO/100+ nogen fordele overfor PRO/100 S?

Nej.

-A

Fra : Bo Christensen

Dato : 10-05-01 09:35

S kan også lave ALB (adapter load balancing) og AFB (adapter fault
tolerance)
du kan med andre ord bruge flere netkort som 1 netkort med henblik på enten
redundans eller også som hastighedsbundle
/bo

Fra : Lars

Dato : 10-05-01 11:59

On Thu, 10 May 2001 10:34:36 +0200, "Bo Christensen" <bo@anet.dk>
wrote:

>S kan også lave ALB (adapter load balancing) og AFB (adapter fault
>tolerance)

Dette gælder så vidt jeg kan se [0] kun for Server Adapter
udgaven [1], og det kunne PRO/100+ Server Adapter [2] også.

[0]<http://www.intel.com/network/products/pro100s_technical.htm>
[1]<http://www.intel.com/network/products/pro100s_srvr_technical.htm>
[2]<http://www.intel.com/network/tech_specs/pro100srvr.htm>

vh

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-05-01 13:50

wrote:

> S kan også lave ALB (adapter load balancing) og AFB (adapter fault
> tolerance)

Er du sikker på, at PRO/100 S desktop-adapteren understøtter ALB
og AFT? De to features er ikke nævnt i Intels produktbeskrivelse,
men jeg har ikke selv prøvet, så jeg skal ikke kunne sige det.

Du er med på, at vi snakker om S som i Secure, ikke S som i
Server, ikke?

-A

Fra : Lars

Dato : 10-05-01 12:16

On Thu, 10 May 2001 10:13:43 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det er den eneste forskel, brugeren vil ske. Hardwaren er natur-
>ligvis en smule forskellig, fordi der er ekstra funktionalitet i
>S-modellen.

<http://www.intel.com/network/tech_specs/pro100_dsktop.htm>
<http://www.intel.com/network/products/pro100s_technical.htm>

Det ser ud til at der også er en forskel i mængden af On-board
Memory (6KB overfor 18KB). Hvad bliver det brugt til?

Og så er der et par ting der bliver nævnt om PRO/100 S som ikke
omtales om PRO/100+:

* Intel® Boot Agent
* TCP Checksum Offload
* Adaptive Performance Tuning

Er der nogen der kort kan forklare hvad det dækker over og om det
også er noget PRO/100+ kan/understøtter?

vh

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-05-01 13:57

On Thu, 10 May 2001 13:15:31 +0200, Lars
<go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote:

> Det ser ud til at der også er en forskel i mængden af On-board
> Memory (6KB overfor 18KB). Hvad bliver det brugt til?

Det er sikkert for at have memory til at lave krypteringen, og
til beregning af TCP checksum.

> * Intel® Boot Agent

Det er til boot over net, og det er nok rigtigt, at det kun var i
PRO/100+ Management-adapteren.

> * TCP Checksum Offload

Det er, som det siger, NIC'et der beregner TCP checksum i stedet
for at CPU'en skal gøre det. Det er OK smart, men i praksis uden
betydning for en client NIC.

> * Adaptive Performance Tuning

Det er også i praksis ligegyldigt i en client NIC. Og jeg mener
bestemt, at min gamle PRO/100 derhjemme kan det samme, ligesom
den PRO/100+ Management-adapter jeg sidder med her, og den ind-
byggede PRO/100 i min bærbare. Det er sikkert driver-relateret,
ikke hardware-relateret.

-A

Fra : Lars

Dato : 15-05-01 06:09

Tak for svarene, jeg har købt et PRO/100 S.

vh