Apropos hygrometre
Fra : Froggy

Dato : 15-08-04 13:43

Jeg undrer mig over en tilsyneladende gammel tysk 'husmandsteori'.

En del af de tyske turister, der kommer her bliver vildt begejstrede,
når de opdager, at vi har små (15-20 cm lange) tørrede nålefisk. (En
'fætter' til søhesten - bare helt lige. Der er et ret godt foto (nr.2)
på: http://www.seahorses.de/ .

Den tørrede fisk skulle kunne benyttes som erstatning for et hygrometer.
Den skal hænges op med en snor om bugen, så selve fisken hænger
vandret - så skulle man ifølge 'historierne' kunne aflæse om
luftfugtigheden stiger eller falder - alt efter hvilken vej det
indtørrede kræ drejer sig.

Min egen teori går imidlertid ud på, at det må være selve snoren, der
påvirkes af luftens fugtighed - og at det må være mindst ligeså
effektivt (eller ineffektivt) med en blyant eller andet, der er
langstrakt og nogenlunde lige.
Den eneste forudsætning for at der sker udsving, må efter min opfattelse
være, at 'dimsen' bliver ophængt i en spunden (bomulds-)tråd, der kan
påvirkes af luftens fugtighed.

Jeg har ikke p.t. mulighed for at afprøve teorien med fisken i en
nylonline (eller anden ikke fugtabsorberende ophængningsmetode), da de
sidste 3 fisk lige er kørt til Tyskland her til morgen

Der findes jo mange gamle husråd og ditto regler for vind og vejr -
nogle holder (til dels), mens andre har en helt 'naturlig' forklaring.
Jeg har googlet efter 'Syngnathiformes' og 'Seenadeln' men kan ikke
umiddelbart finde links til 'gamle skrøner'.

Hvad siger I til tyskerenes 'nålefisk-teori'?

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Bo Warming

Dato : 16-08-04 04:46

"Froggy" <froggy@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> umiddelbart finde links til 'gamle skrøner'.
>
> Hvad siger I til tyskerenes 'nålefisk-teori'?

Den er klart rigtig.

Jeg arvede fra min mål-mål-og-atter-mål far et hår-hygrometer, som jeg ikke
interesserer mig meget for, og som jeg gerne udlåner. Ring 35861000