Højtalere uden brug af elektromagnetisme?
Fra : Cubus

Dato : 15-08-04 12:33

I telefonens første tid blev lyd omdannet til og fra varierende elektriske
strømme vha elektromagnetisme. Så opfandt man kulmikrofonen, der
omdanner lyd til de skiftende strømme på ganske anden måde. Har man
også siden opfundet lydudsendere, der virker på andre måder end ved
elektromagnetisme?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 15-08-04 13:45

Cubus wrote:
> [...]
> omdanner lyd til de skiftende strømme på ganske anden måde. Har man
> også siden opfundet lydudsendere, der virker på andre måder end ved

Ja, der er anvendt mindst to andre pricipper i forbindelse med højttalere.

Den ene er de elektrostatiske højttalere, som er opbygget med to
membraner, hvorimellem der findes en spændingsforskel på mange tusinede
volt. Ved at lade spændingen variere frastødes/tiltrækkes membranerne og
de giver lyd fra sig Et eksempel på dette princip er de berømte QUAD
højttalere. Pricippet bruges både til fuldtone og mellemtonepaneler.

Den anden er piezo højttalere, som benytter et lille krystal, som
udsættes for en spænding og dermed bøjer sig lidt. Krystallet er koblet
til en lille membran, som skaber lyden. Det kan vist kun bruges til
diskant på grund af de små dimensioner.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Steen

Dato : 15-08-04 14:39

Kurt Kjær Jensen wrote:

> Den ene er de elektrostatiske højttalere, som er opbygget med to

[snip]

> Den anden er piezo højttalere, som benytter et lille krystal, som

[snip]

....som vel begge principielt set også fungerer vha. elektromagnetisme. Der
er - mig bekendt - endnu ikke opfundet højttalere som virker vha.
tyngdekraft eller kernekræfter

(Kald mig bare ordkløver; vi er vel i dk.videnskab...)

Mvh Steen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 15-08-04 15:52

Steen wrote:

> [...]
> tyngdekraft eller kernekræfter
>
> (Kald mig bare ordkløver; vi er vel i dk.videnskab...)

OK Jeg er ikke helt stærk i piezo-krystaller, men jeg tænkte på
ikke-dynamiske lydgivere baseret på et elektrisk signal.

Men ellers kom jeg lige i tanke om plasma ion diskanten, som består af
en spids elektrode omgivet af et kuglerundt metalgitter. Her er det den
ioniserede luft mellem spidsen og gitteret, som fungerer som næsten
vægtløs membran. Det tyske firma Magnat havde et kommercielt
tilgængeligt produkt baseret på en sådan konstruktion. Der fremkom vist
senere nogle enheder dækkende både diskant og mellemtone fra en anden
producent.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-08-04 18:45

2004-08-15 Steen wrote

> [snip]

> [snip]
>
> ...som vel begge principielt set også fungerer vha. elektromagnetisme.

Det mener jeg nu ikke.

Der er mig bekendt ikke tale om magnetisk kraft i en elektrostatiske højttaler.

Men jeg ved faktisk heller ikke hvad kraften der driver membranen så kaldes.

Men det må være den samme kraft min datter bruger til at hænge baloner op i
loftet efter hun har gnedet dem mod sit hår. Og vel sagtens samme kraf som
igen får hendes hår til efterfølgende at stritte vildt Einstein-aktigt.

Det er ganske givet ikke tale om samme kraft som får mit hår til at stritte
om morgenen..... (den smule der er tilbage)

Men igen, min viden på området, det føste altså, er ret forældet, og jeg
kan snilt huske forkert, så oplys mig gerne om misforståelser/fejltagelser

/Morten

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-08-04 19:44

Steen wrote:

Klip

> [snip]
>
> ...som vel begge principielt set også fungerer vha. elektromagnetisme. Der
> er - mig bekendt - endnu ikke opfundet højttalere som virker vha.
> tyngdekraft eller kernekræfter

Du tager fejl.

Det er noget der hedder et elektrisk felt.

Det er tilsvarende et magnetisk felt.
Har lignende regler for bla. felter.

Mvh. Jørgen

Fra : Henning Makholm

Dato : 15-08-04 20:13

Scripsit Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa>

> Det er noget der hedder et elektrisk felt.
> Det er tilsvarende et magnetisk felt.

Siden den specielle relativitetsteori (1905) har man haft ét
integreret *elektromagnetisk felt*. Opdelingen i et elektrisk og et
magnetisk felt er ikke relativistisk gyldig: To observatører der
bevæger sig i forhold til hinanden vil ikke være enige om hvordan man
skal dele op. Hvad den ene ser et rent magnetisk felt, vil den anden
delvist se som et elektrisk.

Det samlede elektromagnetiske felt *er* derimod relativistisk
velopdragent; det er en antisymmetrisk tensor der opfører sig ganske
som tensorer skal under Lorentz-transformationen.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Froggy

Dato : 15-08-04 22:03

Henning Makholm wrote:
[klip]
> [...]
> velopdragent; det er en antisymmetrisk tensor der opfører sig ganske
> som tensorer skal under Lorentz-transformationen.

Hvordan opfører et materiale, der er 'positivt elektrisk' (formentlig
positive ioner), sig i forhold til elektromagnetiske felter?
Kan man overhovedet måle effekten af positive ioner i et fast materiale
(hvis det altså er ionerne)?

--
Froggy:
- qui est très heureux parce que les filles

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-08-04 16:40

Scripsit "Froggy" <froggy@ofir.dk>

> Hvordan opfører et materiale, der er 'positivt elektrisk' (formentlig
> positive ioner), sig i forhold til elektromagnetiske felter?

Øh... det opfører sig som et positivt ladet materiale nu engang gør
ifølge Maxwells ligninger.

Jeg er ikke sikker på jeg forsår spørgsmålet.

--
Henning Makholm "PROV EN FORFRISKNING FRISKLAIL DEM"

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-08-04 18:45

Froggy wrote:
> Hvordan opfører et materiale, der er 'positivt elektrisk' (formentlig
> positive ioner), sig i forhold til elektromagnetiske felter?

Har du en flade der har en positiv overflade ladning, så tiltrækkes den
af negativt ladede flader, mens den frastødes af positivt ladede
flader. Ladninger sidder altid på overfladen af en leder, fordi
der er ikke noget elektrisk felt inde i lederen (et faraday bur).

Ioner er når du har et atom der ikke er elektisk neutralt, f.eks.
hvis du har en stråle af atomer og udsætter dem for en laser eller
røntgen stråle der foto-ionisere atomerne.

Et andet eksemple er salt NaCl, der i vand dissociere til Na+ og Cl-
ioner.

> Kan man overhovedet måle effekten af positive ioner i et fast materiale

Du kan lave polymere der har ladninger "limet" på polymer kæden.
(polyelektrolytter) Sådanne polymere udgør mere eller mindre faste
materiale, men de er "fustrerede" fordi ladningerne vekselvirker
med hinanden.

Tilsætter du nu en væske, så kan disse absorbere enorme mængder med
vand, og meget overfladisk forklaret fordi det reducerere den
elektrostatiske energi ved at skærme ladningerne.

Det er sådan baby bleer fungerer.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 04:25

Steen wrote:

> [...]
> elektromagnetisme. Der er - mig bekendt - endnu ikke opfundet
> højttalere som virker vha. tyngdekraft eller kernekræfter

Alt strøm skaber et magnetisk felt om sig, men dette gør ikke at f.eks en
pizo transducer virker vha magnetisme.

> (Kald mig bare ordkløver; vi er vel i dk.videnskab...)

Dette vil jeg kalde ordkløveri, men kan dog godt følge din tankegang.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ulrik Smed

Dato : 15-08-04 15:31

Kurt Kjær Jensen wrote:

> [...]
> Krystallet er koblet til en lille membran, som skaber lyden.
> Det kan vist kun bruges til diskant på grund af de små

Der findes også 'flammediskanten'. Den virker ved at en konstant gnist i
luften moduleres i intensitet, og udvider og sammentrækker luften som følge
af temperaturvariationerne. Den frembringer faktisk lyd på samme måde som et
lyn. Den store fordel ved den er at den er umekanisk, der er ingen membran
med en vægt til at begrænse båndbredden, så den går fint op til en hel
megahertz.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Cubus

Dato : 17-08-04 18:33

"Kurt Kjær Jensen" <slettes_kkjen_slettes@aub.dk> skrev

> [...]
> de giver lyd fra sig Et eksempel på dette princip er de berømte QUAD
> højttalere. Pricippet bruges både til fuldtone og mellemtonepaneler.

Kræver en elektrostatisk højtaler en speciel forstærker, eller er der elektronik
indbygget, som bearbejder det signal en alm forstærker sender ud?

Er kondensatormikrofonen en pendant til den elektrostatiske højtaler? En
nærliggende association.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-08-04 20:31

Scripsit "Cubus" <cubus@sol.dk>

> Kræver en elektrostatisk højtaler en speciel forstærker, eller er
> der elektronik indbygget, som bearbejder det signal en alm
> forstærker sender ud?

De har en intern højspændingskilde - det er ikke smart at have
højspænding i højttalerkablerne.

> Er kondensatormikrofonen en pendant til den elektrostatiske højtaler?

Ja.

--
Henning Makholm "Det är alldeles för ansvarsfullt att skaffa en
flickvän. Det är ju som att skaffa en hundvalp."

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-08-04 20:53

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Cubus" <cubus@sol.dk>

> De har en intern højspændingskilde - det er ikke smart at have
> højspænding i højttalerkablerne.

Denne kilde laver nu bare en DC højspænding til at forspænde membranen, og
har ikke noget med signalet at gøre. Men OK, man bruger vist også en
transfomer til at transformere signalspændingen op, med mindre man kører med
et rørtrin direkte på elektrostaten, uden trafo (for hifi-nørder .

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-08-04 21:05

Scripsit "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>

> Denne kilde laver nu bare en DC højspænding til at forspænde membranen, og
> har ikke noget med signalet at gøre.

Ja - hvorvidt man kalder det "elektronik" at kombinere signalet med
forspændingen er vist mest et temparementsspørgsmål.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-08-04 21:32

Henning Makholm wrote:

> Ja - hvorvidt man kalder det "elektronik" at kombinere
> signalet med forspændingen er vist mest et
> temparementsspørgsmål.

Jeg tog det nu mere som et spørgsmål om at have højspændning på
højttalerkablerne eller ej. Man kunne jo i princippet også hæve potentialet
på forstærkeren til 5KV, og undlade højspændingskilden i højttaleren, og
bare stelforbinde membranen. Troede det var det scenario du ikke fandt smart
(med god grund .

Signalet kombineres (blandes vha. elektronik) iøvrigt ikke med DC
højspændingen, det er to adskilte kredsløb. Der sættes DC højspænding på
membranen (uden signal), og signalet tilføres statorpladerne på hver side af
membranen, i modfase.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-08-04 21:25

> [...]

> membranen (uden signal), og signalet tilføres statorpladerne på hver side af

Spænding er altid en spænding *mellem* to punkter. Det nytter ikke
noget at forsøge at tilsætte højspænding (eller for den sags skyld
signalet) i et enkelt punkt alene.

Eftersom du har tre elektroder i selve højttaleren mens højspænding +
signal giver dig i alt fire ledninger at forbinde, er du nødt til at
skabe en forbindelse mellem højspænding og signal. Det gøres så vidt
jeg forstår normalt med en skilletransformer.

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-08-04 23:15

Henning Makholm wrote:

> [...]
> forbinde, er du nødt til at skabe en forbindelse mellem
> højspænding og signal. Det gøres så vidt jeg forstår normalt

Ja, DC højspændingens stel skal selvfølgelig forbindes til signalets stel på
en måde. Den kan være til et udtag i midten af stepuptrafoens sekundær, det
er nok ganske rigtigt det mest almindelige.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 04:31

Cubus wrote:

> Kræver en elektrostatisk højtaler en speciel forstærker, eller er der
> elektronik indbygget, som bearbejder det signal en alm forstærker
> sender ud?

Både og, enhver forstærker vil kunne bruges, men elektrostatiske højttalere
skal typisk have tilført en hel del flere watt en de omdannner til lyd (de
er modsatte af PA højttalere som typisk er meget nemme for et forstærker at
trække), så er det spil højt musik man hører er elektrostater *ikke*
velegnet (der findes muligvis undtagelser, men dette er ment generelt)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 15-08-04 13:49

Cubus wrote:

> [...]
> omdanner lyd til de skiftende strømme på ganske anden måde. Har man
> også siden opfundet lydudsendere, der virker på andre måder end ved

Der findes såvidt jeg ved elektrostatiske højttalere.

http://www.google.com/search?as_q=&num=10&hl=en&ie=UTF-8&btnG=Google+Search&as_epq=elektrostatiske+h%C3%B8jttalere&as_oq=&as_eq=&lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_nlo=&as_nhi=&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=&safe=images

Mvh. Jørgen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-08-04 16:02

Cubus wrote:
> [...]
> omdanner lyd til de skiftende strømme på ganske anden måde. Har man
> også siden opfundet lydudsendere, der virker på andre måder end ved

Hej Cubus

- og så er der plasma-højttalerne:

http://www.plasmatweeter.de/
Citat:
"...
I have made a DIY Plasma Speaker for all of you who want to experiment.
For schematics and how to get started look in the PLASMA SPEAKER SECTION
on this site
...."

-

Plasma speaker:
http://homepages.ihug.co.nz/~andrewp/plasma_speaker.html
Citat:
"...
Unfortunately, this path to hi-fi utopia is fraught with many perils
...."

mvh/Glenn

-

Fra : TA

Dato : 16-08-04 16:54

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message
> [...]
> omdanner lyd til de skiftende strømme på ganske anden måde. Har man
> også siden opfundet lydudsendere, der virker på andre måder end ved

Se fx 'Audio Spotlight' på <http://www.holosonics.com>. Overordnet drejer
det sig om ultra-lyd, der i luften konverteres til hørbar lyd, men jeg
kender dog ikke teknologien i detaljer.

Da ultra-lydens spredning er meget lille, kan lyden retningsbestemmes meget
nøjagtigt.

Ultimativt frembringes ultra-lyden dog formentlig via en piezo-elektrisk
transducer.

--
TA

Fra : Thor

Dato : 17-08-04 07:54

I de første tonefilm var lydsporet optisk. Hvordan præcis det optiske signal
blev
lavet om til lyd, ved jeg imidlertid ikke.

mvh Thomas Riedel

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 17-08-04 18:09

Cubus skrev:
> [...]
> omdanner lyd til de skiftende strømme på ganske anden måde. Har man
> også siden opfundet lydudsendere, der virker på andre måder end ved

I bund og grund må det komme an på hvad du mener med elektromagnetisme.

Hvis du med elektromagnetisme mener alt med (makroskopiske) magnet- og
elektriske felter, samt strømme - så ja. En rigtig gammeldags grammofon,
hvor nålens vibrationer i en rille direkte flytter en membran.

Hvis man er rigtig kværulant, siger man at vekselvirkningerne, der skubber
til membran og nål, er elektromagnetiske (dog ikke på makroskopisk niveau).

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Cubus

Dato : 17-08-04 18:28

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@SLETmailme.dk> skrev

> I bund og grund må det komme an på hvad du mener med elektromagnetisme.

En lydgiver, der virker ved elektromagnetisme, er for mig en tingest med en
spole, hvor varierende strømme skaber et varierende magnetfelt, som
anvendes til at sætte en membran i bevægelse.

Er disse lydudsendere lavet efter et sådan princip?:

# Højtaleren i en mobiltelefon.

# Lydgiveren i et fødselsdagskort, der spiller en melodi når man åbner det.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-08-04 20:25

Scripsit "Cubus" <cubus@sol.dk>

> En lydgiver, der virker ved elektromagnetisme, er for mig en tingest med en
> spole, hvor varierende strømme skaber et varierende magnetfelt,

Det må være fordi du forveksler ordene "elektromagnet" og
"elektromagnetisme". Sidstnævnte er ikke begrænset til at handle om
elektromagneter, men dækker hele teorien for elektriske/magnetiske
felter, deres opførsel og oprindelse.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-08-04 20:47

Cubus wrote:

> Er disse lydudsendere lavet efter et sådan princip?:
>
> # Højtaleren i en mobiltelefon.

Ja, det er en lille højttaler med svingspole og permanentmagnet, som en
almindelig stor højttaler.

> # Lydgiveren i et fødselsdagskort, der spiller en melodi når
> man åbner det.

Nej, det er en Piezoskive.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Peter Weis

Dato : 18-08-04 10:29

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote:

> En lydgiver, der virker ved elektromagnetisme, er for mig en
> tingest med en spole, hvor varierende strømme skaber et varierende
> magnetfelt, som anvendes til at sætte en membran i bevægelse.

Her tænker du vist på det, som normalt kaldes den elektrodynamiske
højttaler.

mvh
Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-08-04 11:41

Peter Weis wrote:

> Her tænker du vist på det, som normalt kaldes den
> elektrodynamiske højttaler.

I gamle dage var det en elektrodynamisk højttaler hvis magneten var en
elektromagnet, har jeg læst. Bare for at forvirre lidt mere i begreberne...

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Peter Weis

Dato : 18-08-04 14:22

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

> I gamle dage var det en elektrodynamisk højttaler hvis magneten
> var en elektromagnet, har jeg læst. Bare for at forvirre lidt mere
> i begreberne...

Hmm ... sådan erindrer jeg det ikke fra ATC's kompendier.

mvh
Peter

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-08-04 15:00

Peter Weis wrote:

> Hmm ... sådan erindrer jeg det ikke fra ATC's kompendier.

Tror osse det var helt tilbage i rør-tiden, men er ikke sikker. Har ikke
selv set sådan en højttaler.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus