2 eller 1 kat ??
Fra : Jan

Dato : 15-08-04 12:14

Hejsa

Nu har jeg fået en masse input omkring det at have 1 eller 2 katte, men vi
bor i en lejlighed med 2 børn, mine kone og jeg, og da jeg ikke er så meget
for det at vi skal have kat, men gerne vil følge min kones og børnenes store
ønske, så synes jeg det er lidt voldsomt at starte med 2 - føler at pladsen
bliver for trang for os alle.

Det kan godt være jeg tager fejl, vi har for 7 år siden haft kat i nogle år,
den blev syg og måtte aflives, men det var før vi fik børn og der havde vi
kun 1 kat.

Er meget frusteret over om det skal være 1 eller 2, men tror jeg hælder mest
til 1 - man kan vel altid hvis det skulle være det anskaffe sig 1 mere og så
følge de vejledninger der er på nettet omkring det at føre 2 katte sammen.

Bare jeg dog ikke tænkte så meget og kunne tage en beslutning.

Ved godt det ikke sådan er til at svare på mit indlæg her, men er bare nogle
frustations tanker fra en der er lidt "nervøs" over det at skulle have kort
og hvordan det skal gå, om den vil ødelægge mange ting osvvv- min kone og
børnene kan slet ikke vente og ser ikke så sort på det som jeg gør.

Mvh

Jan

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-08-04 12:50

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> writes:

> [...]
> ønske, så synes jeg det er lidt voldsomt at starte med 2 - føler at pladsen

Katte fylder jo ikke så meget endda, måske bortset fra når de ligger i
ens yndlingsstol

> [...]
> følge de vejledninger der er på nettet omkring det at føre 2 katte sammen.

Igen jeg vil anbefale to misser. Grundene er mange og du har jo fået
de fleste...
Men, rent bortset fra at der givet vil blive "ødelagt" mindre/slet
intet, tror jeg også at du skal tænke på jeres børn. Jeg kan fint
forestille mig alenlange diskussioner om hvor katten nu skal sove/hvem
som skal lege med den/hvis det nu er mest osv osv...

> Bare jeg dog ikke tænkte så meget og kunne tage en beslutning.

Ja man undrer sig sommetider over hvad i alverden vi fik evnen til at
tænke for

> [...]
> og hvordan det skal gå, om den vil ødelægge mange ting osvvv- min kone og
> børnene kan slet ikke vente og ser ikke så sort på det som jeg gør.

Jamen jeg kan næsten med garanti love dig at frustationstankerne vil
ende hos konen, når missen en dag ikke lige gør som den plejer, eller
bare får et anfald af lyst til at frustere slaverne...

Et billede jeg selv har prøvet at bruge for at få lov til at få en
misser mere er: Prøv at forestille dig at du er eneste af din art på
en ø, ingen forstår dig helt, ingen kan give dig det modspil som du i
kraft af din art har behov for. Mon ikke også du så ville gribe til
alternative metoder for at få opmærksomhed.

Taler vi så endda killing, så tænk lige over om du ville lade et 3 - 4
års barn være alene hjemme 8 - 10 timer om dagen. Nej vel...

Samlet input bliver så, at det ret sikkert vil komme til at gå bedre
med to misser på en gang.

PS: udskift .dk i din mailadresse med .invalid . Så er sandsynligheden for at
tiltrække spam noget mindre...

--
Med venlig hilsen & mIauu samt Miauu
Henrik & Anastacia samt Melissa fra regnbuebroen

http://misbamsen.dk posted with gnus Do not fear the penquin

Fra : Tomas Skott

Dato : 15-08-04 13:24

Hejsa Jan

Vil lige sige amen til alt, hvad Henrik skrev. Hvis du bor i lejlighed, er
der endnu større grund til at få to katte. Den ene mis vil jo kede sig ihjel
som alene-kat, forudsat du/I ikke bruger meget tid hver dag på at aktivere
den. Og som far til to børn har du og din kone jo rigeligt at se til. Og så
er chancerne for, at missen laver ballade pga. kedsomhed netop til stede.
Jeg lover dig, at det vil være langt lettere for dig at have to katte, som
kan underholde hinanden, når I ikke er hjemme. Så slipper du også for den
nagende samvittighed. Der er ikke mere bøvl ved to katte end ved
en...tværtimod! Det gælder jo bare om at købe kattelegetøj nok, samt et
solidt kradsetræ og så ellers flytte de dyre arvestykker fra vindueskarmen
og sofabordet. Så skal det nok gå

Og så glæd dig til at se dem lege og nyde livet sammen, det giver også din
og din families livskvalitet et spark opad!

Med venlig hilsen
Mariann (som har fire katte løbende om benene + en labrador)

P.S. Til Henrik...alletiders hjemmeside du har skruet sammen! Især "Real men
neuter their pets" *GG* Helt enig!

Fra : Denise

Dato : 15-08-04 13:30

Jan wrote:
> [...]
> omkring det at føre 2 katte sammen.
>
> Bare jeg dog ikke tænkte så meget og kunne tage en beslutning.

Jeg kan godt forstå du er lidt frustreret, men hvis dit valg bliver 1 kan du
måske gøre følgende:
Få en killing fra et sted hvor der er flere killinger, hvis du så i løbet af
14 dage fortryder, så har du måske mulighed for at hente een til fra samme
sted.

Eller vælg af få et lidt større kat der er vant til at være alene, f.eks.
fra vildkat.dk, kattens værn eller Inges kattehjem. Brug endelig tid på at
finde den helt rigtige.

> [...]
> skulle have kort og hvordan det skal gå, om den vil ødelægge mange
> ting osvvv- min kone og børnene kan slet ikke vente og ser ikke så

Nej, du ser nok lidt for sort på det, det er jo en glæde at få katte
Verdens dejligste dyr, det finder du hurtigt ud af, efterhånden som du lærer
din kat at kende. Selvfølgelig kan der blive ødelagt ting, især hvis du får
en killing, og endnu mere hvis du kun får 1, der skal få tiden tid at gå.
Men herregud, det er jo kun døde ting. Og hvis man spekulerer på den måde,
så skal man jo slet ikke have et levende dyr.
Sunde, raske og levende killinger kravler både i gardiner og tapet, vælter
planter og ting ned fra reolsystemet, og krasser i højtalere, det kan du
ligeså godt forudse. Så når de bliver ældre får man tapetseret om og nye
gardiner Men du kan afbøde det lidt ved at sørge for at aktivere katten
(det er bl.a. derfor man får 2 af slagsen) samt at få et gulv-til-loft
krassetræ, og måske visse steder i huset sætte et stykke kokustæpper på
væggen, så kan du være heldig med at slippe for for mange ødelæggelser. Hvis
du får en killing der bare ligger stille, så er der altså noget galt, de
skal fare rundt og lave ballade, og man skal også opdrage lidt på dem, ved
at sige fy og nej til noget man ikke vil have, og bruge vandpistol når de så
gør det alligevel - men det er et helt andet kapitel, vi kan tage til den
tid..
Men op med humøret og glæd dig over familien bliver glad.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 15-08-04 13:45

Hej
Glemte lige at sige, at det jo kun er positivt, at du undersøger og spørger
til alt, hvis bare alle gjorde det før de for ud og anskaffede sig kat, så
var der ikke så mange katte der skiftede hjem i een uendelighed. Enten fordi
folk pludselig opdagede, at katte jo både tisser og skider, og endda også
kan finde på at bevæge sig, og ikke bare ligger stille som en porcelænskat,
eller også finder de ud af at katte skam kan have pels og de ovenikøbet kan
risikerer at tabe nogle hår derfra, uha dog.
Så hatten af for at du bruger tid på at blive skræmt af os, mht hvordan
killinger opfører sig, så kan du jo kun blive positivt overrasket

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-08-04 14:36

On 2004-08-15 14:44:40 +0200, "Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> said:

> Glemte lige at sige, at det jo kun er positivt, at du undersøger og spørger
> til alt, hvis bare alle gjorde det før de for ud og anskaffede sig kat, så
> var der ikke så mange katte der skiftede hjem i een uendelighed.

Amen.. det var også lige hvad jeg tænkte. Hellere et par spekulationer
for meget, end slet ingen, for det er nok oftest det sidste, der går
galt.
Og så synes jeg det er et rigtig godt råd at kigge på en masse
killinger. Måske der er én du ikke kan glemme - ud over den, du
egentlig havde tænkt dig. Og så er beslutningen om to katte pludselig
ganske let Det var sådan vi fik vores nr. to - kuldsøster til hende
vi valgte oprindeligt
Og gud ske lov for den beslutning!
--
Knus fra Ann R

Fra : dpl

Dato : 15-08-04 17:03

Hej Jan
Du har fået masser af gode råd, og jeg skal ikke begynde på gentagelser.

En kat i hjemmet vil givetvis betyde ændringer for Jer, og jeg vil blot
pointere, at disse ændringer vil være det samme, om der er en eller to
*smil*. Mange har en traditionel opfattelse af katten som solitær, som
lidt usocial og et typisk alenedyr. Dette er langt fra sandheden. Når
nogen spørger mig hvorfor vi har flere katte, kan jeg kun svare, derfor:
http://www.kishka.dk/dorthes/foto/raisakurv.jpg

Nu skal man jo ikke bare tro på vildtfremmede mennesker, men altså, tag
to, du vil aldrig fortryde det!

Hilsen Dorthe
Nye sibi-billeder:
http://www.kishka.dk/dorthes/index.php?sidenummer=10

PS. Hvis du synes udgifterne til to katte kan blive lidt store, så tag
et kig på siden her, der er bla. katte der sælges og bortgives som par,
og de er allerede neutraliserede osv. Så sparer man penge, og får to
katte der garanteret er god venner!
http://www.vildkat.dk/

Fra : Kate

Dato : 15-08-04 23:09

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> wrote in

> og hvordan det skal gå, om den vil ødelægge mange ting osvvv- min
> kone og børnene kan slet ikke vente og ser ikke så sort på det som
> jeg gør.

Jeg må indrømme at grunden til at jeg anbefaler 2 killinger er:
1. Det er utroligt underholdende, de leger med hinanden og det er altså
bedre end tv
2. De er aldrig alene hjemme. Selvom man naturligvis ikke anskaffer sig
dyr for aldrig at være hjemme, så er der jo tider hvor man skal en hel
masse som kan tage nogle aftener ud af programmet. Hvis der så kun er
en kat kan man få ret dårlig samvittighed, hvor imod er der to ved man
de har hinanden.
3. Hos mig bliver flest ting væltet når jeg er hjemme. Jeg tror de
fortrinsvis sover og hygger når jeg er væk. Det er sket at ting er
væltet, men mere sjældent når jeg er væk.
4. Det er ikke dobbelt så besværligt at ha' to, men naturligvis dyrere
da man bruger mere mad og mere grus. Dyrlægeregninger bliver også
dyrere, men normalt ikke dobblet så dyre fordi mange dyrlæger giver
rabat når man kommer med 2 på engang.

Okay, så tror jeg nok jeg rendte tør for gode argumenter

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : maz

Dato : 16-08-04 08:55

Jan wrote:
> [...]
> kones og børnenes store ønske, så synes jeg det er lidt voldsomt at
> starte med 2 - føler at pladsen bliver for trang for os alle.
Hvis du kun vil have een kat, så ville jeg helt klart vælge en ungkat/voksen
kat (omplaceringskat/pensionerede avlskatte), der trives bedst som enekat.
Dem findes der en del af - både racekatte og huskatte. De annonceres ofte på
nettet og hos opdrættere. Du slipper for al killinge"-balladen" (de kan
altså være nogle værre terrorister! ;) ), og samtidig gør du en god gerning
:)

Maria

Fra : jytte

Dato : 16-08-04 11:36

Hej Jan
Jeg kan meget godt forstå din overvejelser. Jeg var adskellige år om at få
kat selv. I kattebøgerne er der 10 sider med hvor syge de kan blive, 5 sider
med at de ikke vil spise, 8 sider med at de ødelægger al ting, et par sider
med at de bliver væk osv. Pyh ha dada.
Jeg var nået frem til at det var en British Shorthair jeg skulle have. Dels
syntes jeg den var meget kær, og dens temperament passer fint til mig og de
forhold jeg kunne byde den.
Nå - men endelig kontaktede jeg en opdrætter. Nej de havde ingen killinger.
Men en voksen en som skulle omplaceres. Det var måske noget tænkte jeg, så
slipper jeg for al killinge halløjet.
Og hvad fik jeg.
En sød og stille og rolig kat, som ikke bider ting i stykker, som ikke
vælter noget ned, som accepterede mig temmelig hurtigt, spiser, drikker og
skider som hun skal osv.
Så det er endt lykkeligt alligevel.
Og så det der med alle besværlighederne. Når man er kommet til at holde af
sådan en kat, så fylder alle besværlighederne pludselig ikke meget. Så
bliver det vigtigste at katten har det godt !
Du kender det sikkert fra din børn.

Venlig hilsen
Jytte