Kan ikke genstarte - fejlsøgning??
Fra : Sven

Dato : 14-08-04 21:32

Hej.
jeg har et ASUS K8V DeLuxe, som ikke kan genstarte. Når jeg tænder for PC'en
booter det godt nok op, men hvis jeg fra Windows vælger "genstart" (eller
installerer en driver der kræver genstart), så lukker windows ned, og den
hænger i POST. Der kommer intet signal til skærmen, og HD-led'en lyser
konstant. Når jeg så slukker og tænder på PSU'en, så POST'er den fint nok,
stopper og skriver, at min OC slog fejl (den er IKKE OC'et), og at jeg skal
trykke F1 for at komme ind i BIOS. Det gør jeg så, og ud af BIOS med det
samme (uden at ændre noget), og så booter den op uden problemer.

Hvordan fejlsøger jeg på sådan en fejl? Det er jo ikke nemt, når der ikke er
billede på skærmen!!

Sven

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 15-08-04 08:26

Hej

On Sat, 14 Aug 2004 22:31:36 +0200, "Sven"
<chanelle4_nospam@hotmail.com> wrote:

>Hvordan fejlsøger jeg på sådan en fejl? Det er jo ikke nemt, når der ikke er
>billede på skærmen!!

Jeg har flere gange oplevet noget lignende, og der har ikke været
noget at gøre. Det må skyldes en fejl på bundkortet - udskiftning at
dette vil afhjælpe problemet.

Det lyder som om, dit bundkort crasher CMOS-RAM'en. Prøv at skifte
batteriet. Prøv også at flå alle PCI/AGP-kort ud og prøv med et
andet/ældre grafikkort.

Når du starter computeren normalt ser du ikke i POST billedet noget
som "Updating NVRAM.... update failed" ?

mvh
Nils Emil P. Larsen
--
My reply-address is valid. www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig. Redning af døde BIOS'er

Fra : Sven

Dato : 15-08-04 19:15

> Det lyder som om, dit bundkort crasher CMOS-RAM'en. Prøv at skifte
> batteriet.

Hvis CMOS crashede, ville det vewl ikke være muligt at starte den igen,
medmindre den blev resat til defaulte værdier? Når jeg har været inde og
vende i BIOS, er der ikke ændret noget (jeg har slået en del ónboard-enheder
fra, bl.a. serielle porte, parallelporten samt onboard lyd).

> Når du starter computeren normalt ser du ikke i POST billedet noget
> som "Updating NVRAM.... update failed" ?

Nej, alt ser normalt ud fra cold-boot. Jeg har prøvet uden PCI-kort i, men
jeg har ikke et
andet grafikkort som jeg kan prøve med. Jeg har skiftet PSU i den tro, at
det var den der var skylden, men det hjalp heller ikke. Har prøvet med 3
forskellige BIOS-versioner, men samme fejl.
Eneste jeg så mangler er at prøve et andet grafikkort.

Sven