Pleiebarn
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 13-08-04 13:02

Et ægtepar har to børn:
1: Pleiebarn i barns sted.
2: Pleiebarn.
Hvad er egentlig forskellen?
Hilsen Flemming Svendsen

Fra : Niels H. Nielsen og ~

Dato : 01-09-04 19:55

Plejebarn i barns sted, kunne være et "barnebarn" et uægte barn at ens
datter. Det har vi set i vores slægt. at en datter-søn som stod som
plejebarn i søns sted. Han hed det samme som hans "morbror" som var død 5 år
tidlegere. (vi taler om 1829 i Faxe)

Mvh.
Niels H. Nielsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-09-04 08:21

> [...]
> datter. Det har vi set i vores slægt. at en datter-søn som stod som
> plejebarn i søns sted. Han hed det samme som hans "morbror" som var død 5
*****************
Tak for bidraget!
Min egen mormor og hendes søster var i pleje hos farmoderen, men blev kaldt
'Plejebarn' i folketællingerne på Lolland, men der kan naturligvis være
differenser fra listefører til listefører.
Uden om denne gruppe, har jeg fået en mail med den teori at der er penge i
et plejebarn, men at et "plejebarn i barns sted" kan have en form for
adoptionsstaus.
Jeg har set begge former hos samme forældre, og undres stadig.
Hilsen Flemming.

Fra : H.H.Jacobsen

Dato : 04-09-04 14:51

Hej Flemming,
Jeg ved alt for lidt, - men plejebarn i søn/datters sted synes jeg indikerer
en adoption. Førhen blev forældreløse børn jo bortauktioneret ved sognets
foranstaltning. Tog man et plejebarn, var det en udgift for sognet, - og det
var det nok ikke
hvis det var "i søn/datters sted". Der var naturligvis dengang de samme
motivationer til at adoptere som i dag, men hertil
var der mange andre faktorer der havde betydning. Forældreløse børn var
hele landsbyens problem, og i landsbyfællesskabet
ydede den der havde bedst råd lidt ekstra, eller det var de bedste venner
der tog disse børn til sig. Nogle har sikkert også
set på børnene som "arbejdskraft", og det må ikke glemmes, at gud- fædrenes
og mødrenes løfte var forpligtende, hvilket
kan forklare de familiemæssige relationer.
Henning H.

FIGHT BACK AGAINST SPAM!
Download Spam Inspector, the Award Winning Anti-Spam Filter
http://mail.giantcompany.com

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-09-04 16:02

> Hej Flemming,
> Jeg ved alt for lidt, - men plejebarn i søn/datters sted synes jeg
indikerer
> en adoption. . . .
Svar:
Ja, du har nok ret.
Det jeg forfærdelig gerne ville, er at få teorien bekræftet.
Det må for pokker da stå i een eller anden lov.
Hilsen Flemming.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 04-09-04 18:14

In UK formal Adoption as a legal process was begun in England and Wales on 1 January 1927.

og i Danmark?

en pleje drenge i et familie jeg har undersøgt arveded det bondegaard
og passeded enkeren til hendes død som aftægtskone

og soldt det og arbejdede for P og T bagafter

han var et slags af social sikring

Hugh W

--

I'm trying to make a weB LOG weekly