Sort/hvidt syn
Fra : Stefan Garvig

Dato : 14-08-04 00:48

Er der konstrueret briller, som giver sort/hvidt syn?

Jeg forestiller mig konkret, at man tager brillerne på og ser verden fra en
helt anden og ny synsvinkel, hvorfra der klart fremgår, at alt ser ud som
sort/hvidt. Farverne er ved passage gennem brilleglassene blevet konverteret
til gråtoner. En tilsvarende facilitet finder man jo i snart sagt alle
bedlebehandlingsprogrammer.

Glæder mig meget til at høre fra jer - og måske se verden i sort/hvid.

Venligst

Stefan Garvig
- måske kommende sort- og hvidseer

--
**********
Svar direkte ved at fjerne dyret i e-mail-adressen:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-04 01:52

Stefan Garvig skrev:

>Er der konstrueret briller, som giver sort/hvidt syn?

Det kunne sådan set godt gøres. Man skulle blot have to små
videokameraer og så sende billederne til et par 'briller' der
dækkede helt for udsynet. Den teknik findes allerede.

Jeg gætter på at det ikke kan laves på almindelig vis.

>Jeg forestiller mig konkret, at man tager brillerne på og ser verden fra en
>helt anden og ny synsvinkel

De brilleeksperimenter jeg har læst om, handlede om at spejlvende
billedet eller om at vende det på hovedet. Det gav svimmelhed i
starten, men det spøjse er at når personen havde gået med dem en
tre dages tid, så alting normalt ud igen.

Derefter var det samme problem når han tog dem af igen.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-08-04 10:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> dækkede helt for udsynet. Den teknik findes allerede.
>
> Jeg gætter på at det ikke kan laves på almindelig vis.

Hvad med den teknik der bruges til lysforstærkende kikkerter? Disse viser
oftest et grønt billede, men det er kun fordi belægningen i
fotomultiplier-røret lyser grønt (for at udnytte at øjet er mest følsomt for
grønt), det kunne lige så godt ha' været en hvidt lysende belægning som i et
sort/hvid billedrør. Og hvis føler-enden af fotomultiplieren er følsom for
hele farvespekteret, er den vel hjemme. Den løsning kan siges at være en
mellemting mellem et filter og et videokamera/skærm. Den giver analog
opløsning uden billedet inddeles i linier/pixels, og giver heller ikke nogen
billedfrekvens. Men det er stadig en slags billedrør man kigger på, hvor
billedet har været 'oversat' til elektroner og til lys igen.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-04 13:36

Ulrik Smed skrev:

>Hvad med den teknik der bruges til lysforstærkende kikkerter?

Du har ret. Det burde jeg have tænkt på.

Det vil sige at der faktisk er storstilede forsøg igang hele
tiden inden for diverse militære organisationer - plus et par
terroristfiduser velsagtens.

Resultaterne er dog næppe tilgængelige.

--
Bertel

Fra : Froggy

Dato : 14-08-04 20:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kunne sådan set godt gøres. Man skulle blot have to små
> videokameraer og så sende billederne til et par 'briller' der
> dækkede helt for udsynet. Den teknik findes allerede.

Det får mig til at tænke på: http://www.lia.auc.dk/Equipment/arvid.html
selv om han ser i farver - og har gjort det siden 1994.

Når vi så tager i betragtning hvor små web-cameraer, cameratelefoner
o.lign. kan laves i dag, så burde det jo faktisk være muligt, at
indbygge et par mini-cameraer direkte et par brillelignende tingester -
øh, 'en brillelignende tingest' (som optikkeren nok ville sige det).

> Jeg gætter på at det ikke kan laves på almindelig vis.

Hvis du mener ved hjælp af linser, så har du nok ret. Der findes ganske
vist mange forskellige fotografiske filtre, der kan alt muligt og
umuligt m.h.t. farveændringer, men jeg er aldrig stødt på filtre, der
kan lave helt rene gråtoner uden gennemskin af f.eks. rød eller gul.

--
Froggy
Det er bedre at være en optimist, der tager fejl,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-04 15:18

Froggy skrev:

>Når vi så tager i betragtning hvor små web-cameraer, cameratelefoner
>o.lign. kan laves i dag, så burde det jo faktisk være muligt, at
>indbygge et par mini-cameraer direkte et par brillelignende tingester -

Det var sådan noget jeg tænkte på, men billedet fra kameraerne
skal gennem en ledning. Det kan ikke bare lukkes direkte igennem
til en skærm.

>øh, 'en brillelignende tingest' (som optikkeren nok ville sige det).

Det ville alle nok sige. "Et par tingester" er to eksemplarer
uanset hvilken slags det er. Men man vil sige "indbygge et par
mini-cameraer direkte i et par briller".

--
Bertel

Fra : kvaerulant

Dato : 14-08-04 10:58

Stefan Garvig wrote:

> [...]
>bedlebehandlingsprogrammer.
>
>Glæder mig meget til at høre fra jer - og måske se verden i sort/hvid.

Jeg kan ikke lade være med at sige at i Isreal går alle med den slags
briller.
Bare sådan at nogen ser hvidt hvor andre ser sort og omvendt.

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-08-04 11:53

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:cfknnb$12h7$2@news.cybercity.dk...

> Jeg kan ikke lade være med at sige at i Isreal går alle med den slags
> briller.
> Bare sådan at nogen ser hvidt hvor andre ser sort og omvendt.

Og hvilken glæde har de så af brillerne, når de er så ustabile?

Mvh
Martin

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 14-08-04 20:07

Martin Larsen wrote:

> Og hvilken glæde har de så af brillerne, når de er så ustabile?

Problemet er at de briller udelukker alle gråtonerne.

mvh
Henning

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-08-04 21:49

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse news:411e62c1$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Problemet er at de briller udelukker alle gråtonerne.

Smart - så ser de nemt filisterkludene.

Mvh
Martin

Fra : Harald Mossige

Dato : 14-08-04 21:40

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvilken glæde har de så af brillerne, når de er så ustabile?

Spørsmålet er OT, hører kjemme i dk.livssyn.religion eller lignende

HM

Fra : Froggy

Dato : 14-08-04 21:54

Harald Mossige wrote:

> Spørsmålet er OT, hører kjemme i dk.livssyn.religion eller lignende

Vrøvl, jeg traf en gang på en hr. Court Jester, der havde sådan et par.
Han kunne heller ikke se nuancerne.

Fra : Ivar

Dato : 14-08-04 22:14

Stefan Garvig skrev:

> Er der konstrueret briller, som giver sort/hvidt syn?

Hvis du sænker lysintensiteten, med fx. nogle meget mørke solbriller,
vil dine øje ikke kunne registre farver. Det du ser, vil du opleve som
værende i gråtoner. - Om natten er alle katte grå.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-08-04 18:59

Ivar wrote:

-snip-
> værende i gråtoner. - Om natten er alle katte grå.

Forkert

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Ivar

Dato : 16-08-04 21:53

Martin Jørgensen skrev:

> Forkert

Hvad er det du mener, at der er forkert?

Ivar Magnusson

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-08-04 21:36

Ivar wrote:

> Hvad er det du mener, at der er forkert?

Det med at "Om natten er alle katte grå."

Selvfølgelig er alle katte ikke grå om natten

Det er jo ikke ligefrem... øhm, kamæleoner?... Hvad fanden er det nu de
hedder, de der krybdyr, dem som tilpasser sig til omgivelserne?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 17-08-04 22:06

> Det med at "Om natten er alle katte grå."
> Selvfølgelig er alle katte ikke grå om natten

Jamen det er de nu.
Farven er de frekvenser som overfladen reflekterer... i den givne belysning.
Hvorfor mener du at kunne definere at klart sollys er en mere korrekt
belysning end svagt stjerne- og månelys om natten? Farven er hvad overfladen
nu engang reflekterer. Vi taler her om et objekts farve i mørke (svag
belysning). Vi taler vel også om hvilken farve vi kan se med vores øjne.
Dermed vil alle katte i mørke være grå, da det er den "farve" som
reflekteres og kan tolkes af vores øjne. At de samme katte i sollys er en
anden farve kan være ligegyldigt... vi taler om farven i mørke.

I andre belysninger, og med andre lyssensorer, vil kattens farve kunne være
næsten hvad som helst.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-04 09:50

Jakob Nielsen skrev:

>Farven er de frekvenser som overfladen reflekterer... i den givne belysning.

Nej, det er nu ikke rigtigt. Vi kan ikke se hvilken farve der
reflekteres. Vi kan kun se den farve som vi opfatter.

I svag belysning er der ikke signal nok til at påvirke de
farvefølsomme sanseceller i øjnene (tappene). Derfor reagerer kun
den type der opfatter intensitet (stavene), og så bliver signalet
til hjernen sort-hvidt.

>I andre belysninger, og med andre lyssensorer, vil kattens farve kunne være
>næsten hvad som helst.

Farve er ganske rigtig et komplekst begreb.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-08-04 19:24

Jakob Nielsen wrote:

> Jamen det er de nu.

Jaja, jeg er lidt tilbøjelig til at skrive: ok, så siger vi det... Men
alligevel har jeg et modargument:

> [...]
> anden farve kan være ligegyldigt... vi taler om farven i mørke.
>
> I andre belysninger, og med andre lyssensorer, vil kattens farve kunne være

Mit modargurment er, at katte ikke skifter farve når man skifter fra dag
til aften. Hvis du slukker for lyset i et rum, hvor der er en kat inde
så skifter katten jo ikke farve, selvom det ser anderledes ud for dig
(den syntes måske endda at være blevet helt "sort")

De skifter heller ikke pels, sådan når lyset forsvinder og solen går
væk... Så den videnskabelig forklaring er også den mest indlysende og
der burde nok nærmere stå (til det jeg kommenterede):

I mørke *SER* alle katte sorte ud istedet for at de *ER* sorte om natten

Men vi ved jo godt allesammen hvad der menes, så.... EOD herfra

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-04 04:38

Jakob Nielsen wrote:

> Jamen det er de nu.

Nej de er ikke, at vi ikke kan skelne farverne, gør ikke at katte skifter
farve om natten, det er noget sludder ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Kasper Hansen

Dato : 26-08-04 12:35

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> wrote in message

> Nej de er ikke, at vi ikke kan skelne farverne, gør ikke at katte skifter
> farve om natten, det er noget sludder ;)

> [...]

Men ikke desto mindre er det ikke lige til, at bevise at alle katte ikke er
grå om natten.

Fra : N_B_DK

Dato : 26-08-04 15:40

Kasper Hansen wrote:
> Men ikke desto mindre er det ikke lige til, at bevise at alle katte
> ikke er grå om natten.

Jo det er da, lys på den ;)

--
MVH.