unicode-karakterer - igen ...
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 09-05-01 22:18

Jeg sidder endnu og prøver at få noget matematik på Internettet - og jeg
bruger unicode-karakterer til at vise nogle af de mere specielle tegn. Men
der er dog nogle af tegnene, som jeg ikke kan få vist. Dette drejer sig om
tegnene "Medfører" - der har koden #x21d4 og "tilhører", der har tegnet
#x2208.

Hvordan kan jeg vise disse karakterer ?

--
Læs om at citere korrekt på http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-05-01 23:15

usenet@stocholm.dk (Jesper Stocholm) writes:

> [...]
> tegn. Men der er dog nogle af tegnene, som jeg ikke kan få vist. Dette
> drejer sig om tegnene "Medfører" - der har koden #x21d4 og "tilhører",

Det virker fint nok for mig. Har du en unicode-skrifttype, som
indeholder tegnene? Ellers virker det selvfølgelig ikke.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-05-01 00:10

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> wrote in
<wkheyuw4nn.fsf@try.harder.Invalid>:

>Det virker fint nok for mig. Har du en unicode-skrifttype, som
>indeholder tegnene? Ellers virker det selvfølgelig ikke.

det er jeg faktisk ikke klar over ...

Mit problem kan ses på http://stocholm.dk/jesper/crypto/rsa_proof.asp

Hvordan kan jeg se, om en font indeholder dette tegn ? Jeg har prøvet med
Times, Courier, Symbol og Verdana og Arial ... og ingen af dem ser ud til at
virke.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 10-05-01 02:19

usenet@stocholm.dk (Jesper Stocholm) writes:

> Hvordan kan jeg se, om en font indeholder dette tegn ?

Du kan downloade noget der hedder "Microsoft OpenType font properties
extension". Man kan så højreklikke på en skrifttype, vælge egenskaber og
se hvilke Unicode-områder skrifttypen indeholder. Den skrift, der bruges
hos mig (Bitstream Cyberbit), har bl.a.

* Arrows,
* Mathematical Operators,
* Misc. technical

og mange flere.

> Jeg har prøvet med Times, Courier, Symbol og Verdana og Arial ... og
> ingen af dem ser ud til at virke.

Symbol indeholder faktisk de to tegn du spurgte om, men det er ikke en
unicode-skrift (hos mig).

> og nu har jeg lige opdaget, at min side ser ud som den skal i NN6
> ... nogen idéer til, hvordan jeg får den til at se pæn ud i IEx ?

Mozilla er generelt bedre til at lede de forskellige fonte igennem for
at finde det symbol den skal bruge. Jeg vil gætte på at IE (i modsætning
til Mozilla) ikke er i stand til at finde tegnene i Symbol, fordi
skriften ikke er kodet i unicode.

Hvis jeg tvinger IE til at bruge Bitstream Cyberbit, vises tegnene
korrekt.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-05-01 00:18

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-05-01 23:24

Jesper Stocholm <usenet@stocholm.dk> skrev

> Jeg sidder endnu og prøver at få noget matematik
> på Internettet
> Hvordan kan jeg vise disse karakterer ?

Det er en stor meget opgave du har sat dig selv på. Der er så mange
forskellige browsere og browseropsætninger at det bare må ende galt for
adskillige, der så vi få noget helt andet end det du havde tiltænkt.

Spring over hvor gærdet er lavest, og lav de specielle tegn med grafik - det
ville jeg have gjort fra starten - så kan alle være med - og du slipper for
at spekulere mere på det

--
Allan

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-05-01 00:12

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in
<WsjK6.617$02.20046@news.get2net.dk>:

> [...]
>forskellige browsere og browseropsætninger at det bare må ende galt for
>adskillige, der så vi få noget helt andet end det du havde tiltænkt.

jeg ved det godt ... men øvelsen er også meget at se, om det overhovedet kan
lade sig gøre at lave noget matematik, der bare er nogenlunde pænt. Min
tanke var, at hvis jeg holder mig til Unicode-tegn, så er det i det mindste
applikations-uafhængigt ...

Jeg har i øvrigt opdaget, at MS Word 2000 nu kan konvertere til HTML ... og
endda med unicode-karakterer - og ikke blot windows-tegn ... det var jeg en
anelse overrasket over.

>Spring over hvor gærdet er lavest, og lav de specielle tegn med grafik -
>det ville jeg have gjort fra starten - så kan alle være med - og du
>slipper for at spekulere mere på det

Jeg ved det ... jeg ved det ... men det er ikke nært så sjovt ...

Fra : Jesper Harder

Dato : 10-05-01 00:16

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> writes:

> [...]
>
> Spring over hvor gærdet er lavest, og lav de specielle tegn med grafik
> - det ville jeg have gjort fra starten - så kan alle være med - og du

Den allernemeste løsning er nok at skrive det i LaTeX. Vha. forskellige
konverteringsprogrammer (fx Tex4ht) kan man så få en udgave i:

* PDF (som giver en meget bedre udskriftskvalitet, end html nogensinde
gør).

* "beskidt" html fyldt med små giffer.

* fancy html med MathML.

Alt sammen uden ekstra arbejde. Se <http://www.mayer.dial.pipex.com/tex.htm>

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-05-01 00:34

<wk8zk6w1ty.fsf@try.harder.Invalid>:

> [...]
>konverteringsprogrammer (fx Tex4ht) kan man så få en udgave i:
>
>* PDF (som giver en meget bedre udskriftskvalitet, end html nogensinde

ok ... specielt konverteringen med HEVEA (jeg går lidt ud fra, at det er det
du kalder MathML) er meget imponerende ... jeg har faktisk stort set det
hele liggende i LaTeX - men jeg kunne ikke lige hitte ud af, hvordan jeg
konverterede det til HTML ... min miktex brokkede sig over at tth.exe ikke
var et program ...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-05-01 00:37

usenet@stocholm.dk (Jesper Stocholm) wrote in
<Xns909DFB8AA567spamstocholmdk@192.38.208.81>:

> [...]
>det hele liggende i LaTeX - men jeg kunne ikke lige hitte ud af, hvordan
>jeg konverterede det til HTML ... min miktex brokkede sig over at

øh ... ok ... til gengæld ser det totalt sort ud i NN6 ... ... det kan
squ godt være, at jeg er nødt til at overveje det med de der sat*** giffer.

Fra : Jesper Harder

Dato : 10-05-01 01:31

usenet@stocholm.dk (Jesper Stocholm) writes:

> ok ... specielt konverteringen med HEVEA (jeg går lidt ud fra, at det er det
> du kalder MathML) er meget imponerende ...

Nej, jeg tænkte egentlig på TeX4ht, som kan konvertere til alt muligt
(html med billeder, html med unicode, xhtml, MathML, DocBook m.fl.). På
eksempelsiden viser de vist resultatet, når den laver html med giffer.

> jeg har faktisk stort set det hele liggende i LaTeX -

Så det er jo meget nemt at prøve sig frem med nogle af de forskellige
konverteringer.