LP-priser
Fra : Otto J.

Dato : 27-07-04 06:05

Jeg har i et øjebliks sindssyge købt en pladespiller - men jeg har ingen
LP'er... Så nu skal jeg i gang med at opbygge en samling - men LP-markedet
er _totalt_ ukendt land for mig. Nogle plader er samler-objekter og koster
flere hundrede kroner, andre kan købes for en femmer. Findes der nogle
internet-sider hvor jeg kan få et overblik over hvad jeg bør give for
bestemte plader? Hvad med brugtafdelinger i pladeforretninger som Route 66 -
betaler man prisen på grisen, eller forventes det at der skal pruttes om
priserne? Hjælp ønskes...

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-07-04 10:00

Otto J. wrote:
> [...]
> betaler man prisen på grisen, eller forventes det at der skal pruttes om

Start med at tage i Accord eller lignende og køb en masse god gammel
jazz på Blue Note - evt. på tyk tyk jomfruvinyl :)

/David

Fra : Jakobsen

Dato : 27-07-04 10:13

On Tue, 27 Jul 2004 11:00:12 +0200, David Rasmussen wrote:

> Start med at tage i Accord eller lignende og køb en masse god gammel
> jazz på Blue Note - evt. på tyk tyk jomfruvinyl :)
>
> /David

Hvis du går i Accord, så husk altid at kigge i deres tilbud eller nedsatte
varer - der kan man ofte finde de samme ting som eller står på hylderne til
billigere penge.

MP

Fra : Otto J.

Dato : 27-07-04 10:37

> Start med at tage i Accord eller lignende og køb en masse god gammel
> jazz på Blue Note - evt. på tyk tyk jomfruvinyl :)

Hvornår åbner de i Århus

Mvh Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-07-04 11:03

Otto J. wrote:

> Hvornår åbner de i Århus

Er det et Københavner-fænomen? Hmm..

http://www.accord.dk/index1.html

Det kunne godt se sådan ud :)

Undskyld... Men måske har I nogle brugtmusikforhandlere i Århus også?

/David

Fra : Otto J.

Dato : 27-07-04 11:45

> Undskyld... Men måske har I nogle brugtmusikforhandlere i Århus også?

Det har vi også, det var mere fordi jeg var i tvivl om hvorvidt man generelt
skulle stole på de priser de sælger dem til...

Mvh. Otto

Fra : Coronado

Dato : 27-07-04 12:56

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in

> Det har vi også, det var mere fordi jeg var i tvivl om hvorvidt man
> generelt skulle stole på de priser de sælger dem til...
>
> Mvh. Otto

Dem her kan du ihvertfald stole på: www.cybercd.de
Dem handler jeg vinyler hos, både brugte såvel som sprit nye,
Jaaa vinylen skæres stadig hos pladeselskaberne.
Bla kan man finde Moby´s nyere albums hos dem på vinyl.

Per

Fra : Coronado

Dato : 27-07-04 12:58

Coronado <falsk@falsk.fake> wrote in news:Xns95338DB75CBE6splish@
216.196.109.144:

> [...]
> Jaaa vinylen skæres stadig hos pladeselskaberne.
> Bla kan man finde Moby´s nyere albums hos dem på vinyl.

Nå ja, glemte lige at sige at plastik lommerne til skiverne
medfølger som standard hos dem.

Per

Fra : Q

Dato : 27-07-04 15:12

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har vi også, det var mere fordi jeg var i tvivl om hvorvidt man
generelt
> skulle stole på de priser de sælger dem til...

Hvordan er det.. For år tilbage var jeg i en pladeforretning i Aarhus, der
hed Badstuerock.. Pudsigt nok lå den i Badstuegade.. Eksisterer den
stadig?.. Det var måske en mulighed, hvis den stadig eksisterer.

Alternativt kan du, hvis du ved hvad du er efter, kigge på www.moby-disc.dk
De holder godtnok til i Odense, men det ser ud til at de også sælger pr.
postordre

En anden mulighed kunne være at tage en udflugt til Aalborg næste gang der
er pladebørs på www.skraaen.dk ( kan ikke lige se en dato, men det plejer at
være et par gange om året )..

/peter

Fra : Otto J.

Dato : 27-07-04 18:22

> Hvordan er det.. For år tilbage var jeg i en pladeforretning i Aarhus, der
> hed Badstuerock.. Pudsigt nok lå den i Badstuegade.. Eksisterer den
> stadig?.. Det var måske en mulighed, hvis den stadig eksisterer.

Det gør den, ja.

> Alternativt kan du, hvis du ved hvad du er efter, kigge på
www.moby-disc.dk
> De holder godtnok til i Odense, men det ser ud til at de også sælger pr.
> postordre

OK, tak.

> En anden mulighed kunne være at tage en udflugt til Aalborg næste gang der
> [...]

Netop pladebørser er et sted jeg SLET ikke tør tage hen, før jeg har fået
fingrene lidt ind under huden på prisdannelserne... Dér er jeg ret sikker på
at jeg kunne blive snydt grusomt!

Mvh. Otto

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-07-04 16:28

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
-sakse-
> Start med at tage i Accord eller lignende og køb en masse god gammel
> jazz på Blue Note - evt. på tyk tyk jomfruvinyl :)
>
> /David

Glem Accord, de er hundedyre - eneste fordel er deres udvalg hvis du går
efter noget bestemt.
Find hellere et andet pladeantikvariat, eller prøv evt. loppemarkeder hvis
du går efter almindelig populærmusik.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-07-04 18:35

Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> efter noget bestemt.
> Find hellere et andet pladeantikvariat, eller prøv evt. loppemarkeder hvis

Jeg er enig i at Accord er for dyre generelt, men de har alligevel ofte
f.eks. Dark Side Of The Moon i originaloptryk med plakater etc. til 35
kr, og vigtige Blue Note udgivelser på tyk jomfruvinyl til lignende priser.

/David

Fra : Allan Pedersen

Dato : 27-07-04 19:02

In article <4105e27e$0$12543$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
hifiotto@hotmail.com says...

> Hvad med brugtafdelinger i pladeforretninger som Route 66 -
> betaler man prisen på grisen, eller forventes det at der skal pruttes om
> priserne? Hjælp ønskes...

Du kunne måske også begynde at gå i almindelige byttebixe (I har vist
bl.a. noget der hedder Bogshoppen i Århus).

Normalt har denne slags butikker rimeligt faste (og forholdsvist lave)
priser på pladerne, og af og til kan man falde over guldet til en noget
lavere pris end i 'samler-butikkerne'.

Allan
--
.... fjern 2x[spamtrap] ved svar på mail

Fra : Margrete Johansen

Dato : 28-07-04 07:56

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har i et øjebliks sindssyge købt en pladespiller

FANTASTISK GOD IDÈ!!

Fra : Henrik

Dato : 28-07-04 10:42

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message

> "Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in message
>
> FANTASTISK GOD IDÈ!!

Hvorfor?

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-07-04 11:43

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in message
>
> FANTASTISK GOD IDÈ!!

Ja lad os komme tilbage til ridserne og hakkerne...

Næh nej, ellers tak !

Jeg har stadig en vinylpladespiller og en mindre pladesamling til denne. Det
er ikke noget jeg skiller mig af med men der bliver heller ikke købt én
eneste vinylplade mere, det har jeg ikke gjort siden at jeg købte min første
CD-afspiller. Men jeg køber heller ikke de gamle vinylplader i CD-udgave,
hver havde sin tid og jeg køber generelt kun ny-udgivelser.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Coronado

Dato : 28-07-04 12:47

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> wrote in

> [...]
> jeg købte min første CD-afspiller. Men jeg køber heller ikke de gamle
> vinylplader i CD-udgave, hver havde sin tid og jeg køber generelt kun

Ridser og hakker er der da kun i dem hvis man ikke passer
ordentlig på dem. Jeg har da mange plader der rækker helt
tilbage til 1978 hvor der overhovedet ingen ridser eller hakker
er i.
Indrømmet jeg har da et par singler stående der er ridser i, men
de er også fra 50´erne

Fra : Henrik Hansen

Dato : 29-07-04 20:24

On Wed, 28 Jul 2004 06:46:57 -0500, Coronado wrote:

> Ridser og hakker er der da kun i dem hvis man ikke passer
> ordentlig på dem. Jeg har da mange plader der rækker helt
> tilbage til 1978 hvor der overhovedet ingen ridser eller hakker
> er i.

Til gengæld har jeg så flere CD'er, der er stået helt eller delvist af.
Enten fanger afspilleren ikke noget som helst, eller også skratcher den
lige pludselig i et nummer. Så CD'er holder tydeligvis ikke evigt.
(Jeg har ikke prøvet med en anden afspiller, men da flertallet af
CD'erne virker o.k. tror jeg ikke det er den).

Jeg ejer vist kun et eksempel på en vinyl, som er stået helt af, på
trods af, at jeg har vinyler fra en tid hvor min evne til at passe på
ting var knap så veludviklet. Men mekanisk slid er jo uundgåeligt på en
vinyl.

Mvh. Henrik Hansen

Fra : Otto J.

Dato : 29-07-04 21:54

> [...]
> (Jeg har ikke prøvet med en anden afspiller, men da flertallet af
> CD'erne virker o.k. tror jeg ikke det er den).

Hvis man behandler sine CD'er som man behandler sine vinyler, så kan man
begrænse dét problem noget. Jeg kan til stadighed undre mig når nogle af
mine meget musikinteresserede venner bare kyler skiverne ved siden af
afspilleren, specielt når der er tale om skiver med en vis affektionsværdi,
som ikke umiddelbart kan erstattes (signerede, gamle udgåede osv). MINE
cd'er ryger tilbage i coveret når de har været spillet... (på mit job er
håndteringen dog noget mere casual...

Mvh. Otto

Fra : Henrik Hansen

Dato : 30-07-04 19:22

On Thu, 29 Jul 2004 22:53:49 +0200, Otto J. wrote:

> Hvis man behandler sine CD'er som man behandler sine vinyler, så kan man
> begrænse dét problem noget.

Mine CD'er ligger nu heller ikke bare og flyder alle mulige steder. En
dårlig vane er måske at de som regel får lov at ligge i CD-skuffen i
spilleren indtil jeg skifter til en ny?

Nogen af dem tror jeg dog har haft en eller anden form for
produktionsfejl, det er ikke kun de ældste af mine CD'er der gør knuder.

Mvh. Henrik Hansen

Fra : Poul Erik

Dato : 29-07-04 22:55

On Thu, 29 Jul 2004 21:24:03 +0200, Henrik Hansen
<melvis@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>(Jeg har ikke prøvet med en anden afspiller, men da flertallet af
>CD'erne virker o.k. tror jeg ikke det er den).

Jeg var meget tidligt ude ag købe min første CD afspiller, og har ikke
mødt nogen der ikke kan afspilles, men det kan mine plader så
sandelig, og skal jeg vælge, hører jeg helst en LP, men sidder man og
snakker er en CD fin nok. LP'er er ikke lige det nemmeste at finde her
i Randers, med mindre man går på brugt markedet eller i min kælder.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Otto J.

Dato : 28-07-04 21:48

> FANTASTISK GOD IDÈ!!

Gu var det så - jeg har lige siddet og hørt en masse musik, bl.a. Honeyburst
med Tim C, sammen med en god ven - HOLD KÆFT hvor det spiller! En plov og en
rør-slæde, det er hvad der skal til! Så vil jeg sk... på ridser, hakker,
forvrængning, frekvensgang helt ude i skoven og skiften rør hvert tredje
år - det er bare så inderligt lige meget når musikken spiller. Jeg har set
lyset!!

Mvh. Otto

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-07-04 22:13

> [...]
> år - det er bare så inderligt lige meget når musikken spiller. Jeg har set

Tror du ikke snarere at du har taget fejl af lyset og middelaldermørket ?

Fra : Kim Petersen

Dato : 29-07-04 06:48

> Tror du ikke snarere at du har taget fejl af lyset og middelaldermørket ?

Ikke al fremskridt er af det gode

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-07-04 07:39

On Thu, 29 Jul 2004 07:47:30 +0200, "Kim Petersen" <kems@ZZcool.dk> wrote:

>Ikke al fremskridt er af det gode

Nemlig

Der er forskel på analog forvrængning og digital forvrængning. Jeg synes ikke
analog lyd trætter ørene - derimod synes jeg dårlig digital lyd gør.
Vi kan åbenbart tåle meget analog forvrængning før det lyder dårligt.

Kurt Brixen

Fra : Otto J.

Dato : 29-07-04 08:13

> [...]
> analog lyd trætter ørene - derimod synes jeg dårlig digital lyd gør.
> Vi kan åbenbart tåle meget analog forvrængning før det lyder dårligt.

Vi bevæger os nok over i dk.teknik.lyd her, men ja, det er lige præcis dét -
det er som om den digitale forvrængning "stjæler" den naturlige oplevelse af
musikken, mens den analoge forvrængning ganske vist objektivt set gør lyden
ringere, men bevarer musikkens sjæl. Jeg har lidt en teori om at den
menneskelige hjerne kan skelne støj, skrat og analog forvrængning fra
musikken, og derfor "sorterer det fra" som baggrundsstøj, mens digital
forvrængning og komprimering (i tilfældet MP3) er for komplekst, hjernen
opfatter det ikke som støj men som en integreret del af lyden. Derfor
påvirker det i højere grad selve essensen i musikken, tingene bliver pillet
fra hinanden, og bliver anstrengende at lytte til.

Mvh. Otto

Fra : Otto J.

Dato : 29-07-04 08:08

> Tror du ikke snarere at du har taget fejl af lyset og middelaldermørket ?

Hehe... Nej du - du skulle komme hjem og lytte engang i stedet for Det
skal siges med det samme at jeg forstår godt folk der ikke gider LP'er, men
jeg vil påstå at hvis man mener LP'en _fra et musikalsk synspunkt_ er
ringere end CD, så har man ikke lyttet til et ordentligt setup. Hvis man
sidder og lytter efter hvor velopløst diskanten nu er, og om lilletrommen nu
er helt så dynamisk som den skal være, så er mit setup nok ikke det bedste.
For slet ikke at snakke om hvis man vil have en stram, kontant
bas-gengivelse. Til gengæld kan det noget som jeg altid har savnet: Jeg
glemmer alt om teknik-snakken og hører musik i stedet for. Det har altid
været en "arbejdsskade" at jeg ikke rigtigt har kunnet nyde musik der ikke
er velproduceret - eksempelvis Phil Collins - ganske vist velproduceret, men
i høj grad overproduceret - når jeg hører ham på CD så irriteres jeg over
den underlige ekko-effekt han altid skal lægge på stemmen. På LP virker det
bare som en naturlig del af musik-universet.

Oh well, det skal man nok have oplevet for at fatte hvad jeg snakker om...

Mvh. Otto