Købe mp3'er, kopisikring og konvertering?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-07-04 11:56

Hejsa

Overvejer at anskaffe mig en mp3 afspiller. Hvis jeg gør det, kommer jeg nok
også til at købe noget musik på nettet (altså som download), men det har jeg
aldrig prøvet før, og jeg ved intet om kopisikring og konvertering af disse.
Jeg har en hel del mp3'er, som jeg lytter til på computeren og i bilen. Jeg
ripper til mp3, da det kan afspilles over alt, men nu ser jeg så, at man
mange steder kun kan købe musikken som wma (eller aac hos itunes, har lidt
tænkt på en ipod mini). Det kan godt ske, at de andre formater fylder
mindre, men ipod'en kan ikke afspille wma, og alle de andre kan ikke
afspille aac, derfor vil jeg gerne have min musik som mp3.

Kan man konvertere fra de andre formater og til mp3 uden hørbar forringelse
af kvaliteten? Og hvad så med kopisikringen?

Hvordan fungerer det der kopisikring? Hvordan ved afspilleren, at jeg har
ret til at afspille netop det stykke musik? Kan jeg flytte min musik over
til en anden computer?

Hvor køber I musik til download (hvis I altså gør det)?

mvh Frank

X-post i: dk.teknik.lyd og dk.kultur.musik

Fra : Otto J.

Dato : 19-07-04 22:23

> Kan man konvertere fra de andre formater og til mp3 uden hørbar
forringelse
> af kvaliteten?

Nej (eller rettere, ikke uden forringelse - om det er hørbart er op til
dig). Så snart du konverterer mellem to lossy formater vil der ske en
yderligere forringelse, uanset hvilket format det drejer sig om - også hvis
du konverterer mellem to MP3-formater. Dvs. hvis du ripper til 320 kbps og
så vælger at konvertere til 128 kbps bliver det ringere end hvis du rippede
direkte til 128 kbps. Der sker _altid_ en forringelse af det oprindelige
materiale ved lossy komprimering, uanset kvaliteten af det oprindelige
signal (okay, sinus-toner overlever nok, men ellers).

Kopisikringen kan jeg ikke udtale mig om.
--
Mvh. Otto
**********************

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-07-04 06:59

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> materiale ved lossy komprimering, uanset kvaliteten af det oprindelige
> signal (okay, sinus-toner overlever nok, men ellers).

Ja, det er jeg med på, men jeg var mere interesseret i, om jeg kan høre det.
Selvfølgelig kan I ikke udtale jer om det, men så vil jeg gerne høre, om I
kan høre forskel? Jeg er ikke purist, og synes f.eks. at mp3 med 192 kbps
lyder helt fint.

mvh Frank

Fra : Otto J.

Dato : 21-07-04 08:09

> [...]
> kan høre forskel? Jeg er ikke purist, og synes f.eks. at mp3 med 192 kbps

Jeg vil umiddelbart gætte på at hvis du tager en 192 kbps WMA og konverterer
til 192 kbps MP3, så ender du på noget der minder om at rippe til 128 kbps
MP3. Jeg har engang konverteret nogle VBR MP3'er til 192 kbps, og det var i
hvert fald mærkbart ringere end direkte til 192 kbps.
--
Mvh. Otto

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-07-04 10:47

> [...]
> MP3. Jeg har engang konverteret nogle VBR MP3'er til 192 kbps, og det var
> hvert fald mærkbart ringere end direkte til 192 kbps.

Ok, takker.

mvh Frank