ADSL og støj
Fra : Ivan J. Kristensen

Dato : 09-05-01 20:07

Hej

Jeg snakkede med en fra TeleDK og fik afslag på adsl pga støjen var for stor
på min linie.

Han sagde noget med 38 dB var der på min og at der kun måtte være 35 dB. Og
det var maximum kravet for den langsommeste linie på 256 KBit.

"Og det hjælper ikke at konvertere tilbage til analog telefon fra ISDN"
sagde han. Nu har jeg så hørt andet her i gruppen.

Kan jeg bestille igen og håbe der bliver målt under 35 dB ?

mvh IJK

på forhånd tak

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-05-01 20:38

"Ivan J. Kristensen" <ivankristensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg bestille igen og håbe der bliver målt under 35 dB ?

Hvis de er rigtig snilde, så har de lagret dit måleresultat i en database,
som de lige slår op i, næste gang du bestiller.

-------------
Best regards Henrik Aarfeldt
Data Maintenance Team
#mobilix AS12435 HA3180-RIPE
Dette indlæg repræsenterer min private holdning/mening.

Fra : Kas

Dato : 09-05-01 21:31

"Ivan J. Kristensen" <ivankristensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg bestille igen og håbe der bliver målt under 35 dB ?

Dæmpningen ændrer sig ikke, om du har ISDN eller PSTN. En ISDN-linje bruger
en større del af "linjespektret", og derfor er kravene til dæmpningen på en
ISDN-linje en smule højere end ved PSTN.

Under alle omstændigheder er 35 db for meget til at kunne få et ADSL-produkt
fra TDC Internet. Og du kan ikke ændre på dæmpningen ved at konvertere. (Det
er jo den samme ledning, der går ud til dig, uanset om du har ISDN eller
PSTN).

Kas

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-05-01 21:45

"Kas" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
(Det
> er jo den samme ledning, der går ud til dig, uanset om du har ISDN eller

Men et kobberkabels karakteristik ændrer sig med omgivelsernes beskaffenhed.
Varme, fugtighed osv.
Hvis man måler en måned senere, kan man risikere at få et andet ( og måske
brugbart ) resultat.

-------------

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-05-01 21:46

In the nether regions of Hell Henrik Aarfeldt said:

> [...]
>Varme, fugtighed osv.
>Hvis man måler en måned senere, kan man risikere at få et andet ( og måske

Hvor fedt vil det så være?

"Jeg kan ikke chatte i dag skat, det regner!"

--
Mvh, Christian

Bliv fri for spam! - http://www.sneakemail.com

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 09-05-01 21:53

"Christian Andersen" <19w9bq2h31001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor fedt vil det så være?
>
> "Jeg kan ikke chatte i dag skat, det regner!"

Der er måske indbygget en margin i deres grænseværdier.
Det ved jeg at andre bruger.

-------------

Fra : Kas

Dato : 09-05-01 22:53

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

> Der er måske indbygget en margin i deres grænseværdier.
> Det ved jeg at andre bruger.

Der er ganske rigtig, at TDC arbejder med grænseværdier, men under alle
omstændigheder er en dæmpning på 35 db _meget_ højt.

I teorien kunne TDC leverer ADSL til alle, selv til kunder med så høj en
dæmpning på deres linjer. Men det vill bare betyde, at linjen vil være meget
ustabil, og de garanterede hastigheder ikke ville kunne opnås. TDC er
selvfølgelig ikke interesseret i at sælge et andenrangsprodukt. Jeg kunne
heller ikke forstille mig kunder, der ville være interesseret i at købe et
fejlbehæftet produkt.

Det er netop disse krav, der bl.a. er årsagen til den forholdsvise gode
stabilitet på TDC´s linjer.

Kasper

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-05-01 15:36

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
kunne
> heller ikke forstille mig kunder, der ville være interesseret i at

I praksis tager du fejl. Der vil være tilfælde hvaor dæmpningen på
samtlige bugte frekvensbånd er stor nok til, at udstyret ikke kan skelne
støj fra signal. det vil så være *helt* umuligt at trække noget som
helst ud af din ADSL forbindelse.

--
Morten Boysen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-01 17:00

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> [...]
beskaffenhed.
> Varme, fugtighed osv.
> Hvis man måler en måned senere, kan man risikere at få et andet ( og

ja,

Men hvad med på virkning fra andre telekabler? Hvis de fx. ikke er
snoet.. Eller anden påvirkning.

Hvor meget tages der højde for det`? Der er vel igen problemer med
ADSL´en. Hvis nu en analog linie ligger parrelelt i fx. 2 km. Men at den
ikke blive brugt... Men så når der foretages et opkald. Så vil den ændre
kraftigt på støjen.. eller hva`?

Jeg har et parameter på mit måle-intrument...dBm. Er der nogen der ved
hvad det bruges til? Hvis man måler, et eller andet..

(ps. lidt ulovligt)

Jeg prøvede lige at gå ud til telefondåsen, uden på huset...

Kortslutede +- ind til NT boxsen i den anden ende af huset. Og så målte
igennem... Der målte den 21 dbm.... Så hvad det er, ved jeg ikke.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-01 20:14

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> wrote in message

>Der målte den 21 dbm.... Så hvad det er, ved jeg ikke.

og så testede jeg også lige modstanden (ohmsk) Og den var på 12,17 ohm.
Det var nu alligevel en del...

Hvad gør teknikeren, hvis der er for meget dæmpning i egen
indstallation?

Men er det mon ikke sådan meget rimelig ohm værdig?

Der er ca. 35 meter hver vej, altså 70 meter.

tværsnittet, mener jeg er 0,2 mm2 og modstanden i lederen, skal vi sige
0,030 ohm/meter/0,1 mm2 ? Hvad er telefon kabel endelig..? Kobber og
tin, ik?

RL = 0,03 * 70 / 0,2 = 10,5 ohm

Fra : Eivind Olsen

Dato : 11-05-01 00:55

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message news:9dc9d5$4ar$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
(Det
> er jo den samme ledning, der går ud til dig, uanset om du har ISDN eller

Jamen der er forsynings sikkerhed på ISDN - så har man så dårlig en linie,
at den heller ikke kan
klare ISDN, så er TDC nød til at trække ny kobber, voila ISDN afmeldes , og
så har man jo fin frisk kobber

Men jeg kender ikke S/N for ISDN

Eivind

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-05-01 01:03

On Fri, 11 May 2001 01:55:18 +0200, Eivind Olsen wrote:

>Jamen der er forsynings sikkerhed på ISDN - så har man så dårlig en linie,
>at den heller ikke kan klare ISDN, så er TDC nød til at trække ny kobber,
>voila ISDN afmeldes , og så har man jo fin frisk kobber

Ovenstående var om ADSL **SAMMEN MED** hhv. PSTN og ISDN.

En ISDN2 kan også forstærkes, så det er meget sjældent et problem i
sig selv.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Eivind Olsen

Dato : 11-05-01 11:38

> Ovenstående var om ADSL **SAMMEN MED** hhv. PSTN og ISDN.

øh det var jeg jo ligesom godt klar over.

men min pointe var bare at hvis man nu ikke har en ordentlig kvalitet på sin
forbindelse
så kunne man bestille en ny ekstra linie, man kan f.eks også bestille flere
telefoner end man p.t har kobber i huset til, så skal TDC trække nye
ledninger, og så kan man jo håbe at de trækker hele vejen eller ihvertfald
der hvor problemet er - ellers må man jo bestille noget FWA......

og KÆRE jesper - du behøver ikke skrive med stort - kan godt læse det
uden.......

Eivind

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-05-01 11:51

On Fri, 11 May 2001 12:37:41 +0200, Eivind Olsen wrote:

> [...]
>telefoner end man p.t har kobber i huset til, så skal TDC trække nye
>ledninger, og så kan man jo håbe at de trækker hele vejen

Meget usandsynligt, det er sikkert kun på de sidste meter der skal trækkes nyt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Christen Stephansen

Dato : 11-05-01 12:23

> og KÆRE jesper - du behøver ikke skrive med stort - kan godt læse det
> uden.......

Kunne du så i det mindste skrive Jesper med stort begyndelsesbogstav?

/Christen Stephansen

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 09-05-01 22:22

> [...]
Og
> det var maximum kravet for den langsommeste linie på 256 KBit.

Hoho - min linie har en dæmpning på 34dB. Sjovt nok.

> Kan jeg bestille igen og håbe der bliver målt under 35 dB ?

Ja, det synes jeg du skal. Jeg kender til, i forb. med mit arb., flere der
kører med dæmpning på et par dB over dig. Prøv evt. en anden udbyder (CC,
eller måske WOL)

> mvh IJK
>
> på forhånd tak

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Kas

Dato : 09-05-01 22:54

"Simon H. Pedersen" <simon@NOSPAMemail.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv evt. en anden udbyder (CC,
> eller måske WOL)

Ja, det kan være, at de arbejder med andre kvalitetskrav til linjen.

Kas

Fra : Christian Erritsø

Dato : 09-05-01 23:40

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message news:9dce96$ku0$1@news.inet.tele.dk...

> Ja, det kan være, at de arbejder med andre kvalitetskrav til linjen.
>
> Kas

Det gør de givetvis, da der ikke skal køre telefoni på linien samtidigt. De
er så til gengæld afhængige af om der er et ledigt kobberkabel mellem dig og
centralen.

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-05-01 06:41

"Christian Erritsø" <christiane@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det gør de givetvis, da der ikke skal køre telefoni på linien samtidigt.

Forskellen er minimal, idet de ligeledes kører g.DMT
Eneste forskel på de to løsninger er den mikroskopiske dæmpning i de to
skillefiltre.
Altså må wol/cc have stort set de samme kvalitetskrav

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 09-05-01 23:59

"Kas" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan være, at de arbejder med andre kvalitetskrav til linjen.

- måske mere realistiske kvalitetskrav.

> Kas

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Kas

Dato : 10-05-01 07:57

"Simon H. Pedersen" <simon@NOSPAMemail.dk> skrev i en meddelelse

> - måske mere realistiske kvalitetskrav.

Det forstår jeg ikke. Gider du at præciserer, havd du mener? Mener du, at
TDC´s kraver urealistiske?

Kas

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 10-05-01 08:35

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message news:9dde37$q1r$1@news.inet.tele.dk...

> Det forstår jeg ikke. Gider du at præciserer, havd du mener? Mener du, at
> TDC´s kraver urealistiske?

- Jo, det gider jeg. Jeg mener ikke at de (kravene) er, men det er muligt.
Jeg har ikke den fornødne tekniske indsigt til at argumentere over for
det, men jeg synes bare det er lidt påfaldende at jeg har oplevet flere med
noget højere dæmpning end 35dB.

> Kas

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Kas

Dato : 10-05-01 08:44

"Simon H. Pedersen" <simon@email.dk> skrev i en meddelelse

> jeg synes bare det er lidt påfaldende at jeg har oplevet > flere med
> noget højere dæmpning end 35dB.

Ja, det kan selvfølgelig lade sig gøre at få ADSL på en linje med en
dæmpning på 99 db, men hvorfor få det?Den eneste du snyder, er dig selv. Du
får ikke mulighed for at opgradere linjen til en højere hastighed, og du får
en linje med stor risiko for ustabilitet.

Kas

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 10-05-01 09:00

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message news:9ddgq5$2vg$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
får
> en linje med stor risiko for ustabilitet.

En bekendt i Nordjylland har givet mig disse data fra hans linie

SNR margin 37 db
Max downstream mulig 8032 kbps
Max upstream mulig 768 kbps
Aktuel downstream 384 kbps
Aktuel upstream 128 kbps

Det ser unægteligt ud til at hans linie kan opgraderes til noget bedre på
trods af at han har højere dæmpning end 35dB.

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Kas

Dato : 10-05-01 09:28

> [...]

> Det ser unægteligt ud til at hans linie kan opgraderes til noget bedre på
> trods af at han har højere dæmpning end 35dB.

Nej!

De mulige downstream- og upstreamhastigheder gælder kun for linjer med en
knaldgod dæmpning på. Disse hastigheder er de teoretiske max-hastigheder for
ADSL-linjer og er altså ikke ensbetydende med, at din ven i Nordjylland kan
få sådanne hastigheder.

Hans nuværende hastighed tyder også på, at han er kunde hos Cybercity. Hvad
deres krav er, aner jeg ikke noget om.

Kas

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 10-05-01 09:37

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message news:9ddjde$9bt$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
kan
> få sådanne hastigheder.
>
> Hans nuværende hastighed tyder også på, at han er kunde hos Cybercity.

Du er åbenbart ikke helt inde i sagen, da h.h.v "Max downstream mulig" og
"Max upstream mulig" er gældende for HANS linie.

Hvis ellers alle regler blev brudt og hastigheden blev udbudt - ja så kunne
personen få den hastighed på hans linie.

> Kas

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 10-05-01 09:46

> [...]
kunne
> personen få den hastighed på hans linie.

For at understøtte dette har jeg lige målt ud på min egen og den siger:

Max downstream mulig 6976 kbps
Max upstream mulig 832 kbps

Det tyder på at jeg max kan få 6976Kb/832Kb

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Kas

Dato : 10-05-01 09:47

Hvor og hvordan laver du disse målinger?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 10-05-01 09:58

"Kas" <no@spam.dk> wrote in message news:9ddki2$cao$1@news.inet.tele.dk...
> Hvor og hvordan laver du disse målinger?

Log ind på din router og skriv:

sh in wan0

Så får du de tal du skal bruge.

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-05-01 09:48

On Thu, 10 May 2001 10:45:33 +0200, Simon H. Pedersen wrote:

>For at understøtte dette har jeg lige målt ud på min egen og den siger:
>
> Max downstream mulig 6976 kbps
> Max upstream mulig 832 kbps
>
>Det tyder på at jeg max kan få 6976Kb/832Kb

Min erfaring med de tal (fra da jeg testede Cisco's ADSL løsning) er at
de er enddog MEGET optimistiske, og at man ikke fik en brugbar linie
når man kørte op til de hastigheder den mente man kunne køre.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lars Krag

Dato : 10-05-01 13:31

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> Min erfaring med de tal (fra da jeg testede Cisco's ADSL løsning) er at
> de er enddog MEGET optimistiske, og at man ikke fik en brugbar linie
> når man kørte op til de hastigheder den mente man kunne køre.

Ehh, nu har jeg da i hvertfald haft ADSL hos WOL i knapt et år. Min cisco
677 siger flg.:

wan0 ADSL Physical Port
Line Trained
Data rate 512 Kbps down; 512 Kbps up
Line capacity 9632 Kbps down; 960 Kbps up
SNR Margin 37 dB; previous 37 dB
Attenuation 21.0 dB; previous 21.0 dB

Teledanmark teknikeren, der i sin tid installerede stik og etablerede
forbindelsen (og målte på den) sagde også, at jeg sagtens kunne få en 2 Mbit
downstream. I praksis har jeg aldrig problemer med hverken hastighed eller
stabilitet, hverken op eller ned. Så umiddelbart tror jeg ikke hverken 37
eller 38 er urealistisk, også til en hurtigere forbindelse. Jeg har
endvidere en ISDN forbindelse oveni, og den er der heller aldrig problemer
med. Jeg har selvfølgelig ikke testet den i nærheden af max. kapacitet, det
siger sig selv, men at påstå at man ikke kan få adsl med en SNR over 35 dB
er vel lige i overkanten.

Lars

Fra : Jesper Skriver

Dato : 10-05-01 14:49

On Thu, 10 May 2001 14:30:45 +0200, Lars Krag wrote:
> [...]
>siger sig selv, men at påstå at man ikke kan få adsl med en SNR over 35 dB

Som jeg læser den, så er dæmpningen også kun 21 dB ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-05-01 15:44

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message
> Som jeg læser den, så er dæmpningen også kun 21 dB ...

Du har ret Jesper. Jeg tror der er nogle der har byttet om på SNR-margin
og dæmpningen. Dem skal man endelig ikke forveksle med hinanden.

--
Morten Boysen

Fra : Lars Krag

Dato : 10-05-01 15:55

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message
>
> Du har ret Jesper. Jeg tror der er nogle der har byttet om på SNR-margin
> og dæmpningen. Dem skal man endelig ikke forveksle med hinanden.

My bad
Det gik lige lidt for hurtigt med at "blande mig".

Lars

Fra : Ivan J. Kristensen

Dato : 10-05-01 14:10

hej

kan jeg måle støj forholdet med min ISDN DIVA T/A modem ? der følger jo et
program med til den

mvh ijk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-05-01 13:26

> kan jeg måle støj forholdet med min ISDN DIVA T/A modem ? der følger jo et
> program med til den

ISDN T/A'ere kan ikke komme i nærheden af det fysiske medie pga NT-boksen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-05-01 19:27

> Nej!

Jow.

> [...]
for
> ADSL-linjer og er altså ikke ensbetydende med, at din ven i Nordjylland

Hvorn forklarer du så jeg har på en god dag , solen i nakken , medvind ,
hjemve kan have 10000kpps i downstream? ;)
F.eks ligenu hedder den noget af a la :
cbos>sh int wan0
wan0 ADSL Physical Port
Line Trained
Data rate 256 Kbps down; 256 Kbps up
Line capacity 9856 Kbps down; 1088 Kbps up
SNR Margin 42 dB; previous 42 dB
Attenuation 32.0 dB; previous 32.0 dB

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-05-01 19:57

"Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> skrev i en meddelelse
> Jow.
> Attenuation 32.0 dB; previous 32.0 dB

Snakker du om forskellige brugere nu?
Der er en verden til forskel mellem 32 og 35 db. Det er en logaritmisk
skala.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-05-01 21:45

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message
> "Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> skrev i en meddelelse
>
> Snakker du om forskellige brugere nu?

Forskellige? , jeg snakker om min egen lille ADSL ting..

> Der er en verden til forskel mellem 32 og 35 db. Det er en logaritmisk
> skala.

Ooh - jeg troede bare skidtet var linær, så er der jo pludselig en væsentlig
forskel...

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-05-01 21:53

> Forskellige? , jeg snakker om min egen lille ADSL ting..

Jeg ser blot et mismatch i linje 1-4

Fra : Simon Skals

Dato : 14-05-01 10:22

It seems Dennis Pedersen wrote:
>hjemve kan have 10000kpps i downstream? ;)

10 millioner pakker i sekundet? Ganske pænt for en CPE af den
størrelse.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Morten Boysen

Dato : 10-05-01 15:41

"Simon H. Pedersen" <simon@email.dk> wrote in message
> SNR margin 37 db
> Max downstream mulig 8032 kbps
> Max upstream mulig 768 kbps
> Aktuel downstream 384 kbps
> Aktuel upstream 128 kbps

Hov hov! SNR margen er forskellen på signalet og støjen indtil det
punkt, hvor de ikke kan adskilles fra hinanden. Den skal helst være så
høj som muligt, og 37dB er da også godt. Hvis jeg ikke husker galt, så
er der også en ting der hedder "Signal attenuation", og det er den der
er dæmpningen.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-05-01 13:28

"Simon H. Pedersen" <simon@email.dk> skrev i en meddelelse
> En bekendt i Nordjylland har givet mig disse data fra hans linie
> SNR margin 37 db

lad være med at tage det første det bedste tal med db som enhed.
Det er attenuation du er ude efter og ikke SNR

> Max downstream mulig 8032 kbps
> Max upstream mulig 768 kbps
> Aktuel downstream 384 kbps
> Aktuel upstream 128 kbps

det er nemt at skrive høje tal, men hvis os en linje (med 35 db _dæmpning_)
der rent faktisk kører med disse tal.

Fra : Ivan J. Kristensen

Dato : 10-05-01 15:32

Hej igen
Nu snakkede jeg med Tele Danmark sfejlmelding og de målte meget
støj/dæmpning. Så tog jeg stikket ud af NT boksen og de målte igen. Så var
der ingen støj !
Den flinker dame sagde det nok var mit modem, indtil jeg begyndte at snakke
om mit kabeltrækkeri (jeg har et DIVA TA)
20 M isdn kabel fra NT boks til modem og fra modem til tlf 20 meter ekstra.

Så nu vil jeg lave mit kabeltrækkeri om og så ville den flinker dame
bestille ADSL til mig igen, med en lille note i bestillingen om at de skulle
måle dæmpning igen.

Dog før bestillingen af adsl vil jeg lige få TeleDK til at teste for støj
igen.

En anden ting var at ISDN lavede en større dæmpning end alm telefon
(PSTN??).

Flinker folk derinde

mvh ijk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-05-01 13:31

> Nu snakkede jeg med Tele Danmark sfejlmelding og de målte meget
> støj/dæmpning. Så tog jeg stikket ud af NT boksen og de målte igen. Så var
> der ingen støj !

Den støj som fejlmeldingen kan måle har kun perifert noget med dæmpningen at
gøre.

> 20 M isdn kabel fra NT boks til modem og fra modem til tlf 20 meter
ekstra.

De 20 m mellem NT og modem kan være et problem (for støjen, ikke dæmpningen)
hvis det ikke er termineret, men jeg tror det ikke. De sidste 20 meter er
ligegyldige

> Så nu vil jeg lave mit kabeltrækkeri om og så ville den flinker dame
> bestille ADSL til mig igen, med en lille note i bestillingen om at de
skulle
> måle dæmpning igen.

Et forsøg værd, men jeg tvivler...

> En anden ting var at ISDN lavede en større dæmpning end alm telefon
> (PSTN??).

Ikke korrekt. Men ISDN tager et større frekvensområde, hvorfor dæmpningen må
være mindre for at der er "plads" til ADSL

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-05-01 19:24

"Ivan J. Kristensen" <ivankristensen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
Og
> det var maximum kravet for den langsommeste linie på 256 KBit.

38 det lyder ikke af meget (men jeg kan ikke rigtig sætte det i perspektiv
udover hvad jeg har hørt rundt omkring så jeg kan være galt på den..)
Fordi en af mine venner har ADSL ved wol og hans dæmpning er på 71(!) og
hvis man 10dB i skillefiltret så burde der være rigeligt at tage af
medmindrer TDC bruger noget meget krævende udstyr hvad der angår dæmpning.
Ellers så prøv CC/WOL der burde være en realtisk chance så...

/Dennis

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-05-01 20:00

> Fordi en af mine venner har ADSL ved wol og hans dæmpning er på 71(!) og
> hvis man 10dB i skillefiltret så burde der være rigeligt at tage af

71 db tror jeg simpelthen ikke på. Kom med noget dokumentation.
10 db i skillefiltret tror jeg heller ikke på. Dokumentation?

> medmindrer TDC bruger noget meget krævende udstyr hvad der angår dæmpning.

Dæmpningskravene er primært defineret af g.DMT standarden.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 11-05-01 21:46

> "Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk> skrev i en meddelelse
>
> 71 db tror jeg simpelthen ikke på. Kom med noget dokumentation.

Jeg kan lige prøve at hive i ham når han vælter online igen...

> 10 db i skillefiltret tror jeg heller ikke på. Dokumentation?

Det mener jeg bare at være hvad jeg har kunne læse ud fra gruppen her (?)

/Dennis

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-05-01 23:53

On Fri, 11 May 2001 22:45:42 +0200, Dennis Pedersen wrote:

>"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message

>Det mener jeg bare at være hvad jeg har kunne læse ud fra gruppen her (?)

Det er væsentligt mindre end 1 dB

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer