Ophavsrettigheder og Bamser
Fra : Ole Hansen

Dato : 27-06-04 11:53

Vi havde forleden en diskussion om Bamse og hans musik. Tilsyneladende
er han en mand der scorer kassen... i hvert fald at dømme efter det
man læser i pressen.

I den forbindelse har vi nogle spørgsmål:

Hvad skal man betale for at bruge en anden kunstners MUSIK, og så selv
skrive sin EGEN tekst (som f.eks. Bamses "Vil du danse med mig...")
???

Hvad hvis man bare oversætter teksten DIREKTE, det vil sige uden at
tilføje (ret meget) nyt til den. Må man det ???

Kan det betale sig at SPØRGE, før man bruger en anden kunstners musik,
eller kan man bare gøre det (og så betale ved kasse 1
efterfølgende...) ??? Er der mon forskel på den afgift man skal betale
???

Hilsen Ole

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 27-06-04 13:47

Ole Hansen <ohahaahr@hotmail.com> wrote:
> Hvad skal man betale for at bruge en anden kunstners MUSIK, og så selv
> skrive sin EGEN tekst (som f.eks. Bamses "Vil du danse med mig...")

Nej, man skal ikke betale for at bruge en anden kunstners musik, til sin
egen tekst - men man skal altid have lov af ophavsretshaveren, hvad enten
det er komponisten selv eller denne har overgivet administrationen af sin
ophavsret til en organisation, her hjemme overgives retten til KODA.
Hvis man indspiller nummeret uden tilladelse eller uden at opgive hvem
originalkomponisten er, kan komponisten forlange at hele oplaget trækkes
tilbage ( komponisten får altid ret) og den musiker der har indspillet
sangen, får som oftest en klækkelig bøde.

M.a.o. Man spørger om lov hos KODA, og de sange man får "Nej" til - lader
man ligge eller forsøger igen ved at spørge komponisten direkte. Sørger for
at have en juridisk holdbar skriftlig tilladelse fra komponisten, inden man
går i studiet.
Det er dumt, dyrt og kan overhovedet ikke betale sig at omgå de regler -
ikke mindst ødelægger man sit navn i branchen.

/ Flying Hotdogs

Fra : Ole Hansen

Dato : 29-06-04 06:53

OK - tak for svaret...

Tjekkede i øvrigt lige jeres hjemmeside. Den er jo fin-fin....

Kan I leve af at spille musik ???

Hilsen Ole

Fra : Ole Hansen

Dato : 29-06-04 06:53