Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diskussion: Hvilken slags billeder er de s~
Fra : Erik W.

Dato : 13-08-04 21:04

Jeg synes at det kunne være sjovt at høre hvad folk her i gruppen synes er
det sværeste at fotografere for dem. Det kan se selvfølgelig være svært at
fange en svale eller en mursejler i flugten med 300mm tele, men der er jogså
andre mindre eksotiske fotomål som er ganske svære at få billeder af.

Jeg synes selv at store familiefester er næsten umuligt at få gode billeder
ud af. Jeg sidder selv med et RAM-kort fyldt med billeder fra min
svigerindes 50-års fødselsdag, - og der er kun ganske få billeder ud af
rigtig mange som er til at holde ud at se på.

Men hvad er det sværeste for jer andre?

Mvh ERik

Fra : Holger

Dato : 13-08-04 21:18

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> Men hvad er det sværeste for jer andre?

En kat, der gaber.

/Steen

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-04 23:43

"Holger" skrev i en meddelelse

> En kat, der gaber.

Det kan lade sig gøre:

--
mvh kajo

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 14-08-04 03:10

> [...]
> svigerindes 50-års fødselsdag, - og der er kun ganske få billeder ud af
> rigtig mange som er til at holde ud at se på.

Hej Erik.

Du har helt ret, det absolut sværeste er at få gode billeder til en
familiefest. Jeg har lige været ved at tage et par billeder til min mors 60
års fødselsdag og jeg frygter faktisk at kigge på dem, for jeg regner ikke
med at der er noget godt i mellem. Nu hænger det nok sammen med, at jeg ikke
har noget som helst begreb om, hvordan man laver et ordentligt
portrætbillede
Men jeg må indrømme, at jeg ser på sådanne billeder på en helt anden måde,
for mig er det bare en form for dokumentation og ikke fotokunst der skal
laves.

MVH
Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 14-08-04 23:21

"Thomas Pedersen" skrev i
> Du har helt ret, det absolut sværeste er at få gode billeder til en
> familiefest.
[klip]
> Men jeg må indrømme, at jeg ser på sådanne billeder på en helt anden måde,
> for mig er det bare en form for dokumentation og ikke fotokunst der skal
> laves.

Ja det er jo nok først og fremmest dokumentation dem som holder festen gerne
vil have. Nok mest som hjælp for at fastholde lidt af den store dag i
hukommelsen. Men med mindre jeg er sat på sådan en opgave, så vil jeg næste
gang nok koncentrere mig om at lave nogle gode portrætter.
Jeg fik taget det her billede ved festen og sådan noget kunne jeg godt tænke
mig at arbejde videre med:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=91305

Mvh Erik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-04 17:14

Thomas Pedersen wrote:

> Du har helt ret, det absolut sværeste er at få gode billeder til en
> familiefest. ...cut...

Jeg synes det er noget sludder, det handler om, at når man
fotograferer mennesker, så skal man være lynhurtig, det kan ikke
nytte noget, at man står og fulmer, for så går man glip af af de
sjove ansigtsudtryk og de impulsive situationer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 15-08-04 18:42

> [...]
> nytte noget, at man står og fulmer, for så går man glip af af de
> sjove ansigtsudtryk og de impulsive situationer...

Hej Niels

Det kan meget vel være, at du finder, at det er noget sludder jeg lukker ud,
og det har du da din fulde berettigelse til. Men nu er emnet jo ret
subjektivt må man sige. Og hvis du kan lide at rende rundt til en
familiefest og tage billeder, så er det da vældig fint, det siger bare ikke
mig særlig meget. Og det gør det vanskeligt at tage gode billeder til en
familiefest.

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-08-04 16:54

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message

> [...]
> svigerindes 50-års fødselsdag, - og der er kun ganske få billeder ud af
> rigtig mange som er til at holde ud at se på.

Der er mange ting, der ikke et lette opgaver, men en familiefest er til at
overkomme, hvis du har en plan, inden du starter:
1. billeder af glade mennesker, der ankommer og nyder velkomst drink
2. en glad føsselant, der pakker gaver ud, et billede af en flagstang
3. om fest-spisebordet.
3a. billeder af maden, der bliver båret rundt.
3b. billeder hvor der skåles
3c. billeder af personer (gerne parvis) mens der er mad på tallerknerne
(det ser forfærdeligt ud når tallerkningerne er tomme)
3d. pas på: folk, der tygger eller gumler
3e. sørg for god kontakt med dem, du fotograferer
3f. tobaksrøg er tit et problem, når du bruger blixt.
3g. billeder af sange, talere etv. gerne NÆRBILLEDer
4. Jeg tager derefter mange billeder af een person ad gangen, helst med en
kort tele (85 eller 105mm)
5. billeder af musikken, hvis der er nogen
6. billeder af detaljer, gerne tæt på
7. efter festen: væltede flasker, overfyldte askebægere, brugt gavepapir,
stor opvask, sovende gæste etc...

HUSK: de, der deltog i festen er sjælden kritiske fotografer, men bliver
glade for "hvad som helst"
HUSK: enkle kompositioner.
PAS PÅ: lys/blomster foran/bagved modellerne.
er du i tvivl, så skyd flere billeder, der kommer ikke en chance dagen
efter.
Sorter alle dårlige billeder fra, inden du viser dem frem. Hellere få gode
billeder, end mange middelmådige.

Bo //
-har fotograferet rigtigt mange fester med sup'steg'is og bævreorgel.
-skriv evt en drejebog hjemmefra, og følg den.