Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop RAW edit - hvordan??
Fra : Dennis Meng

Dato : 13-08-04 18:36

Hej NG,

Når jeg åbner mine NEF billeder i PS, så åbner den en MEGET simpel RAW edit
dialog boks, hvor jeg kun kan pille ved WB og EV.
Alle steder jeg læser om PS' RAW edit, så er der et tons af
muligheder......... så spørgsmålet er om den "åbner" noget forkert, eller
kalder noget Nikon underliggende software????
Der står desværre ingen "titel" til dialog boksen.

Hvordan får man PS til at åbne dem "korrekt" om man kan sige??

/Dennis

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-04 18:59

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message

> Når jeg åbner mine NEF billeder i PS, så åbner den en MEGET simpel RAW
edit
> dialog boks, hvor jeg kun kan pille ved WB og EV.

Hvilken version af PS bruger du?

> Alle steder jeg læser om PS' RAW edit, så er der et tons af
> muligheder.........

Ja, i CS-versionen.

--
-Jens B.

Fra : Dennis Meng

Dato : 13-08-04 19:22

> Hvilken version af PS bruger du?

> Ja, i CS-versionen.

Det er CS versionen......

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-08-04 07:20

Bruger du http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2460?

--
-Jens B.

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-08-04 08:52

> Bruger du http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2460?

Ja, nu gør jeg - ændrede intet

/Dennis

Fra : Per M

Dato : 14-08-04 06:58

Hej Dennis
Det er formentlig fordi billederne bliver åbnet ved hjælp af Nikons
NEF-plugin i stedet for PS' egen Camera RAW-plugin. For at få PS til at åbne
i Camera RAW, skal du ind og enten fjerne NEF-plugin'en eller sørge for at
den ikke aktiveres. Det kan gøres ved at sætte ~ foran plugin'ens navn.
Selve NEF-plugin'en ligger her: Photoshop CS\Plug-Ins\Adobe Photoshop
Only\File Formats.

mvh
PerM

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-08-04 08:54

"Per M" <ondeaagefjerndette@galnet.dk> wrote in message
> [...]
> den ikke aktiveres. Det kan gøres ved at sætte ~ foran plugin'ens navn.
> Selve NEF-plugin'en ligger her: Photoshop CS\Plug-Ins\Adobe Photoshop

Dvs. afinstallere den Nikon software der fulgte med kameraet?
Det eneste jeg har liggende i Plugins dir'et er følgende:
BMP.8BI
Camera Raw.8bi
FilmStrip.8BI
PCX.8BI
Photo CD.8BI
Pixar.8BI
Targa.8BI

Der er vel ikke noget NEF plugin der, er der?

Mvh Dennis

Fra : Per M

Dato : 14-08-04 09:12

Hej Dennis
Det er fordi, du ikke er det rigtige sted I plugin mappen er der en en
mappe, der ganske rigtigt hedder "File Formats" og indeholder de plugins, du
nævner, men den skal du ikke ind i. Du skal derimod i plugin-mappen finde en
mappe, der hedder "Adobe Photoshop Only". Hvis du åbner den, er der også her
en mappe, der hedder "File Formats" og DEN skal du ind i... I denne mappe
finder du en plugin, der hedder "Nikon NEF Plugin", og det er den, du skal
koble fra ved hjælp af tidligere nævnte metode. Hvis du i stedet vælger at
fjerne den, kunne du evt. gemme den et andet sted på din computer i tilfælde
af, at du skulle få brug for den.
Når du herefter starter Photoshop næste gang, skulle det virke.
God fornøjelse.

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-08-04 09:17

> [...]
tilfælde
> af, at du skulle få brug for den.
> Når du herefter starter Photoshop næste gang, skulle det virke.

Ja, den er fundet nu - mange tak. tilder den lige ud med det samme.....
Nu fik jeg så "bare" det andet problem istedet, ved uninstall af Nikon
softwaren - måske Nikons uninstall har slettet nogen PS dll filer eller
noget...... i hvert fald noget gøjemøg (se andet reply jeg har).

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-08-04 09:19

Det hjalp at disable det plugin, nu kommer DLL fejlen heller ikke længere -
og NEF filer åbnes i et HELT andet dialogvindue nu........

Tusind tak!!! Så kan jeg prøve at lege lidt......

/Dennis

Fra : Per M

Dato : 14-08-04 09:23

Hurraaa! ;-D

Fra : Dennis Meng

Dato : 14-08-04 09:12

> [...]
> den ikke aktiveres. Det kan gøres ved at sætte ~ foran plugin'ens navn.
> Selve NEF-plugin'en ligger her: Photoshop CS\Plug-Ins\Adobe Photoshop

Nu har jeg så forsøgt at afinstallere alt Nikon software, og når PS startes
efterfølgende kommer den med denne her fejl:
"This application has failed to start because NEFlibrary3PS.dll was not
found"

Når PS så er startet helt op, efter man har trykket ok til ovenstående, så
forsøger jeg atter at åbne en NEF fil, men får samme fejl som ovenstående.

*SUK*

Any ideas, anyone?

Fra : Per M

Dato : 14-08-04 09:16

Hej Dennis
Prøv at geninstaller al Nikon software og følg den procedure, som jeg har
angivet. Hvis det så ikke fungerer, tror jeg du skal prøve at spørge i en
edb-nyhedsgruppe.