Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon PowerShot A80
Fra : Aksel

Dato : 12-08-04 20:33

Jeg bruger dette kamera på mit job, men har et underligt problem med
hukommelseskortet.
Kortet er på 32 Gb, efter at jeg havde taget 7-800 billeder (og slettet dem
ind imellem) var kortet næsten fuldt, der var kun ca. 4Gb frit.
Jeg formaterede kortet og så var der igen 32 gb fri, men det ser ud som om
der bliver data tilbage på kortet efter sletning, ca. 10 Kb pr billede, jeg
har prøvet at slette i kortlæseren og i kameraet.
Jeg har også været ude for at miste billeder, da kameraet skiftede fra
directory med nummerrækken 700 til 800 forsvandt de billeder der var i 700
directoriet, jeg havde bladet gennem nogle af dem på kameraets skærm, så de
havde været gemt.

Er der nogen her der har en forklaring, er det noget jeg gør forkert?

Hilsen Aksel

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-04 20:47

"Aksel" <akselj@ny-post.dk> wrote in message

> Kortet er på 32 Gb,

32 Gb? Hvilket kort er det?

Husk, at der er en minimum-klyngestørrelse ("cluster size"). Et lagret
billede vil altid fylde et helt antal klynger. Der går altså typisk plads
til "spilde", når du lagrer billeder, der ikke lige nøjagtig har en
størrelse, der kan deles med klyngestørrelsen. Derudover bruges noget plads
til selve filsystemet, så et kort uden billeder vil ikke være helt tomt.

--
-Jens B.

Fra : Aksel

Dato : 12-08-04 21:21

> "Aksel" <akselj@ny-post.dk> wrote in message
>

> 32 Gb? Hvilket kort er det?

Nej selvfølgelig 32 Mb.

> [...]
plads
> til selve filsystemet, så et kort uden billeder vil ikke være helt tomt.

Det er jeg helt enig i, men hvad er det der fylder kortet op så de bliver
ca. 10 Kb tilbage af hvert billede efter sletning?

Hilsen Aksel

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-08-04 08:13

> [...]
> >

> Det er jeg helt enig i, men hvad er det der fylder kortet op så de bliver
> ca. 10 Kb tilbage af hvert billede efter sletning?

Der ligger sikkert en fragmentering af dine filer (måske en beskyttelse
kameraet laver hvis man kommer til at slette noget der ikke skulle væk, så
kan man få dem frem igen), formater kortet i computeren og så i kameraet,
hvis det ikke hjælper så ved jeg ikke hvad der er galt. Med hensyn til det
at kameraet mistede billeder i 700 directory lyder underligt, prøv at få
kameraet tjekket, det kan være det, det er galt med.

Mvh
Simon

Fra : Aksel

Dato : 13-08-04 20:21

> [...]
> at kameraet mistede billeder i 700 directory lyder underligt, prøv at få
> kameraet tjekket, det kan være det, det er galt med.

Jeg har holdt øje med funktionen de seneste dage, i dag skete det igen, da
kameraet skiftede fra 800 mappen til 900 forsvandt der billeder, de var der
før for jeg havde koperet til PC og havde ikke slettet for at kontrollere.

Efter de 100 billeder siden formatering er der brugt over 4 Mb når alle
billeder er slettet.

Mvh Aksel

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 13-08-04 11:13

Hej Aksel

Jeg har hørt at man ikke skal slette billederne via kortløæseren, da Windows
og kameraet bruger en anden filstruktur. Jeg vil anbefale dig at formaterer
kortet hvergang du har tømt kamaraet og du vil slette billederne. Der gør
jeg og der er langt det hurtigste og nemmeste.

VH
Per