Killing - manglende vægt
Fra : Tjinca

Dato : 12-08-04 08:17

Min bror og hans kæreste har i deres iver for at rede alverdens katte, nu
atter taget en kat til sig, denne gang en uhyggelig udmagret missemor med en
kun 1 uge gammel killing.

Da jeg nu skulle hen og se de nye beboere, slog det mig at killingen skreg
gevaldigt meget, og at moren ikke havde særlig hævet dievorter. Som
hundeopdrætter, ved jeg at disse to ting, kan være et tegn på at tæven ikke
giver mælk. Der til skal det siges at denne missemor mistede en anden
killing for få dage siden uden egentligt grund (hvilket muligvis kan være
tegn på, at den ikke har fået taget føde til sig).

Så er mit spørgsmål, hvordan kan vi se om killingen får nok, og hvad skal
sådan én på dens alder veje? (moren er meget lille). Den blev vejet for
første gang igår (95g eller lign) så vi ved endnu ikke, om den rent faktisk
tager det på den skal. Den dier godt nok, men jeg synes, at den skriger
meget for en lille killing der får varme (ved ikke helt med kattekillinger,
men hundehvalpe falder til ro så snart de mærker kropsvarme, hvis de da
ellers ikke er sultne).

Tjinca

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 12-08-04 08:38

Hej Tjinca

Ja umiddelbart lyder det som om killingen er sulten, men
det kan også være at der er noget galt med den indvendigt, I kan købe
modermælkserstatning på apotek
eller hos dyrlæge og starte forsigtigt op med 1 ml. ad gangen, hver 2-3
time, det vil mormissen også kunne have glæde af når hun er så "udsultet" og
det kan være grunden til at hun ikke danner mælk nok. killinger skal helst
tage lidt på hver dag, 5-10 gr men en sund og "spændstig"
killing vil ikke tage skade af en dag eller to hvor den ikke tager på, men
efter din beskrivelse behøver jeres lille pus
virkelig at få noget næring. Modermælkserstatningen
gives nemmest med en engangssprøjte uden nål, så man forsigtigt kan give den
en dråbe ad gangen.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-08-04 14:42

Tjinca wrote:

> [...]
> ikke helt med kattekillinger, men hundehvalpe falder til ro så snart
> de mærker kropsvarme, hvis de da ellers ikke er sultne).

jeg vil slutte mig til marianne...... få fat i noget modermælkserstatning og
prøv at give den lidt med en sprøjte....
prøv at skrive til mig privat, så kan jeg give lidt mere info og gode råd på
sabina@mandezonen.dk
for mgi lyder det også som om den ikke helt får nok.... den skulle gerne øge
sin vægt med mindst 5-10 g om dagen..... (lyder det fra mig der for første
gang lige har haft killinger*G*)
--
Knus, Sabina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-08-04 15:57

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> wrote in message
> [...]
kattekillinger,
> men hundehvalpe falder til ro så snart de mærker kropsvarme, hvis de da

Køb KMR mælk hos dyrlægen eller dyrehandleren. Det er absolut det med mest
nærring.
En killing på under en uge skal hver 3-4 time have 1 ml opblandet erstatning
pr 30 gram den vejer. Efter der kan den klare 1,5 pr 30 gram killing. Køb en
lille engangssprøjte.
Lad endelig missemor drikke af det også, hvis hun har lyst.

Held og lykke med det.
Nina