Amano rejer forsvinder!
Fra : Hekker

Dato : 12-08-04 12:46

Hej

Jeg indkøbte 11 stk amano rejer for ca. 3 uger siden.
De første 4 dage kunne ind i mellem finde 3-4 stk ad gangen,
men siden har jeg ikke set skyggen af dem. Hvor er de henne?
I løbet af de føste 3-4 dage fandt jeg nogle tomme "rejehylstre",
og jeg regnede med at rejerne bare var vokset ud af deres skal.
Men har det i virkeligheden været døde rejer?
Temperatur i akv. er på ca. 27-28 gr.
Hvad med blødt vand, kan de tåle det?

Henrik Lohse

Ved direkte svar på indlæg fjernes FJERNDETTE fra mail adresse.

Fra : Unlimited

Dato : 12-08-04 16:46

Jeg har haft rejer i et par år efterhånden. Når de dør (Hopper ud af
akvariet, er sket 2 gange) bliver de lyserøde når de er døde.
Og i den tid jeg har haft dem, har jeg haft 200+ skaller vil jeg tro.. Så
der kommer godt nok "unger" fra dem, hvis de dør.. Tror også de bare
vokser..

Hvad skal der egentlig til for at få dem til at yngle.. Kan se en gang
imellem at nogen af rejerne er temmelig tykke på bagkroppen under halen..
Går ud fra det er æg, men hvorfor bliver det ikke til noget ??

Mvh Flemming

Fra : Brian Larsen

Dato : 12-08-04 19:28

Jeg mener at den "rigtige" - der findes mange slags - amano reje er en
saltvandsreje, jeg er rimelig sikker på at den i hvert fald yngler i
saltvand, derfor får vi akvarister den heller ikke til at yngle...

jeg kan desværre ikke huske hvor jeg har læst det.

mvh Brian

Fra : Andreas Jensen

Dato : 12-08-04 21:34

Hej alle

M.h.t. god information om "amanoreje" (Caridina Japonica) kan jeg anbefale
http://users.skynet.be/caridina-japonica/

Min egen erfaring ér, at de faktisk godt kan forsvinde (=gemme sig) i
perioder. Jeg indkøbte 6 stk. i november 2003 og har da (mindst) 4 stk i
live i dag. Når der skal tælles, smider jeg et par mallepiller i akvariet.
Dét plejer at lokke dem frem.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Hekker

Dato : 12-08-04 22:14

Hmm - der kan nok være noget om at de måske bare har gemt sig,
for jeg fandt en skal liggende ved forruden idag.
Jeg tror jeg vil prøve med en mallepille i morgen.

mvh
Henrik Lohse

"Andreas Jensen" <ccc2500_skal_fjernes@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:411bd450$0$301$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : coryfreak

Dato : 15-08-04 09:44

"Hekker" skrev

> [...]
> og jeg regnede med at rejerne bare var vokset ud af deres skal.
> Men har det i virkeligheden været døde rejer?

Hvilken fisk har du i akvariet?

Fra : Henrik Lohse

Dato : 16-08-04 00:17

Jeg har røde neon, congo tetra, nogle små pansermaller (er ikke klar over
hvad de hedder) og
to diskos.

mvh
Henrik

Fra : Frank Gregersen

Dato : 28-08-04 15:47

Amano rejer kan sagtens gemme sig i måneder! Jeg havde dem for et par år
siden i et 128ltr. På et tidspunkt troede jeg at den ene var død, men den
gemte sig bare i 2-3 måneder!
MVH Frank

Fra : Lisbeth og Knud Schø~

Dato : 13-09-04 21:06

"Frank Gregersen" <frankNOSPAMgregersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden i et 128ltr. På et tidspunkt troede jeg at den ene var død, men den

Yep - har også et 128 liters og så for første gang i mange måneder 1 stk
reje her til aften. Den sidder og gemmer sig mellem to "store" sten og er i
sikkerhed for mine scalarer

MHV/Knud

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-09-04 22:46

> Yep - har også et 128 liters og så for første gang i mange måneder 1 stk
> reje her til aften. Den sidder og gemmer sig mellem to "store" sten og er
> sikkerhed for mine scalarer

Har lige "smidt" mine scalarer ud af akvariet, og pludselig vrimler det med
rejer overalt . Så herfra kan det kun frarådes at holde scalarer og rejer
sammen, tihvertifald hvis du også vil se dine rejer

/Ole

Fra : Henrik Lohse

Dato : 14-09-04 22:24

> [...]
rejer
> sammen, tihvertifald hvis du også vil se dine rejer

Tror det samme gælder for diskos. Jeg hældte 20 stk. rejer i akv. i sidste
uge, og jeg har ikke set spor aaf dem siden. Håber de bare gemme sig, og
så i øvrigt gør deres "arbejde".

mvh
Henrik

Fra : Sanne

Dato : 15-09-04 08:20

"Henrik Lohse" <FJERNDETTEhenrik.lohsel@teliamai.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uge, og jeg har ikke set spor aaf dem siden. Håber de bare gemme sig, og

Hejsa.

Jeg har rejer sammen med både Discos og Scalarer.
Mine kommer frem, når der fodres.
Men er også så småt begyndt at komme frem om aftenen alligevel .
Men jeg så dem ikke den første måned efter indkøbet.

mvh
Sanne