Ellert modificering - Hvad er muligt?
Fra : Bjarne J

Dato : 10-08-04 22:08

Hej med Jer "bil" interreserede.

Jeg har et spørgsmål ang. ellert.
Modellen er en Mini El, altså den gamle med 36 volt.

Er det muligt at ændre en 36 volts model til 48 volt, så den kører stærkere
og længere pr. ladning?

Hvis det er muligt, hvad kræver det så?
Sådan rent teknisk (nye print, ny motor, og lignende...)

Mvh.

Bjarne Jensen

Fra : phk

Dato : 11-08-04 11:54

"Bjarne J" <nummeret@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og længere pr. ladning?
>
> Hvis det er muligt, hvad kræver det så?
> Sådan rent teknisk (nye print, ny motor, og lignende...)

Jeg har haft så´en et monstrom. De gik ikke langt på et sæt batterier
(nedslidning!) og ret hurtigt efter installering af nye batterier gik de
heller ikke specielt langt. De var specificerede til op til 70 km men kørte
nærmere 40 (med mit forbrug).

Jeg har været til elektrisk bilvæddeløb i Schweiz. Det var man nærmest
forpligtiget til dengang fordi det var en Golf II der vandt. Den var
fabrikeret af et el-selskab der hed ABB. De havde hyret en rigtig rallykører
til at køre for dem og det gik meget godt. For andre gik det knapt så godt,
måske fordi de var bedre til at udvikle og bygge en el-bil end til at køre
den.

Anywayz!

Det sidste år jeg var dernede dukkede der en Ellert op. I stedet for 3
batterier var der 5 hele vejen rundt om førersædet. Batterikassen og dermed
en betydelig del af tyngdepunktet var sænket og den kørte problemløst rundt
i de skarpe sving uden at løfte et hjul. De smalle cykeldæk bagerst var
erstattet af små trailerhjul, formentlig for at de kunne klare
sideværtspåvirkningerne. I stedet for en 36V motor var der så anbragt 2 60V
motorer, en til hver hjul.

Denne bestykning fik den til rigtig at kunne trække fra land. Tophastigheden
var over 100 km/timen og den indkasserede det år en 2. plads efter Golf´en,
der kunne køre 130-140 km/timen.

Med mindre du har forstand på elektronik vil jeg fraråde at købe en end sige
lave konstruktive ændringer på den.

Undersøg evt. om du mister kørekortet ved at køre 60% hurtigere end det den
er godkendt til hvis det er ...

--
Per, Esbjerg