Overophedning, hvad kan det skyldes?
Fra : Jimmi

Dato : 10-08-04 20:58

Jeg har en Skoda Favorit fra 1994, som lige har fået sat en 1989 eller 1987
motor i. Er lidt i tvivl om årgangen.
Den kører fantastisk med den nye motor, men bliver meget hurtigt super varm,
næsten oppe i det røde felt (somme tider helt).

Jeg tænkte at det var ventilen der lukker op for kredsløbet, og fjernede den
så som test. Blæseren startede heller ikke, den kortsluttede jeg så den
kørte konstant. DET hjalp, så kølede den fantastisk, og kom kun op på max
halv rød.

Fint tænkte jeg, så var det en defekt termostat, så jeg smed en ny i. Plus
en ny kontakt/måler til blæseren. Men dælme om ikke problemet straks opstod
igen, den bliver sindsygt varm, meget hurtigt.

Min teori var så at det nok var måleren til varmeviseren der var i stykker,
så jeg løftede forsigtigt låget af kølervæske beholderen 10-15 minutter
efter den var slukket, hvor den havde været tæt på det røde felt. Mit
stegetermometer (Proff ikke viste 92 grader, dvs. at den nok har været
en del over 100 da den kørte. Blæseren burde starte ved 90 grader, men den
startede aldrig.

Så længe termostaten der åbner for gennemstrømning ikke er i, fungere det
fint, er der for lidt tryk?

Min bil-viden stopper noget så drastisk her. Aner simpelthen ikke hvad det
kan være. Andet end måske vand pumpen, men kileremmen drejer den fint rundt,
og jeg håbede lidt på at jeg ikke skal skifte pumpen da den sikkert er dyr,
og jeg desuden ikke aner hvordan.
Er der andre fejl der kan være årsag?

Jeg er helt blank, alle råd er mere end velkomne.

Mvh og på forhånd tak for hjælpen.
Jimmi

Fra : Kim Kristensen

Dato : 10-08-04 21:12

"Jimmi" <jimmiFJERN@DETTEklud.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og jeg desuden ikke aner hvordan.
> Er der andre fejl der kan være årsag?
>
> Jeg er helt blank, alle råd er mere end velkomne.

Hvad med kølerslangerne nu der er sat en anden motor i, har du set efter at
de alle er helt runde og uden "knæk" på. Sådan en køleslange skal ikke
vrides ret meget i den ene ende, før der opstår et "knæk" som begrænser
gennemløbet.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jimmi

Dato : 10-08-04 21:21

Jeg har desværre været ret grundig og fået set efter at de sidder som de
skal.
Det er ellers et godt bud.

Mvh
Jimmi

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-08-04 21:46

Jimmi wrote:

> [...]
> straks opstod igen, den bliver sindsygt varm, meget hurtigt.
>

> Jeg er helt blank, alle råd er mere end velkomne.

Og du er sikker på at du har vendt thermostaten rigtigt ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jimmi

Dato : 10-08-04 22:17

Jeg vendte den som den sad i min Haynes manual, fjedder mod motor, og pilen
pegende opad, så det håber jeg da passer

Mvh
Jimmi

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-08-04 20:30

Jimmi wrote:
> Jeg vendte den som den sad i min Haynes manual, fjedder mod motor, og
> pilen pegende opad, så det håber jeg da passer

OK, det lyder til at du har vendt den rigtigt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-08-04 23:27

> [...]
varm,
> næsten oppe i det røde felt (somme tider helt).

Skruet for langt ned for benzinen? Manglende benzin kan gøre det samme. En
320i, E30, BMW, jeg brugte til markrace, døjede med en benzinpumpe der ikke
leverede nok benzin - den døde når den blev bedt om at bestille noget, og
kogte efter bare 1 minuts kørsel, selv MEGET fornuftig kørsel. På med en ny
benzinpumpe - og vupti - den skulle PISKES for at blive over arbejdsvarm

// Troels

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 11-08-04 08:51

> [...]
ny
> benzinpumpe - og vupti - den skulle PISKES for at blive over arbejdsvarm

Se den havde jeg ikke lige luret. Jeg tror jeg vil tjekke lidt op på pumpen.
Men ummidelbart tager den nu fint imod gassen.
Men det skal da lige tjekkes.

/Jimmi

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-04 00:57

> [...]
> næsten oppe i det røde felt (somme tider helt).
>
> Er der andre fejl der kan være årsag?
>
> Jeg er helt blank, alle råd er mere end velkomne.

Det kan være en defekt toppakning eller flækket topstykke.

M.v.h.

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 11-08-04 08:53

> Det kan være en defekt toppakning eller flækket topstykke.
>
> M.v.h.

Min største frygt nummer 2 sammen med vandpumpen, men du har desværre ret,
det kan det nok godt være.

/Jimmi

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 06:06

> [...]
været
> en del over 100 da den kørte. Blæseren burde starte ved 90 grader, men den

Nu koger den først v. ~120°C. pga. trykket som opbygges, gætter på 90° er
arb. temp. og din blæser vil starte v ~100°, hvad siger din Haynes. Hvad
sker der hvis du åbner helt for kabinevarmen + blæseren, så burde den
falder. Kan du ikke få en ny pumpe hos T.Hansen,Høyer, så kan den ikke koste
mange bassører ;).

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 11-08-04 08:58

> [...]
> sker der hvis du åbner helt for kabinevarmen + blæseren, så burde den
> falder. Kan du ikke få en ny pumpe hos T.Hansen,Høyer, så kan den ikke

Den skal nok også have været tæt på de 120° når den siger 90° i kølervæske
tanken efter at have stået stille i 10 minutter.
Men det kunne godt være at jeg skal ud og lure på en ny vandpumpe hos Høyer,
så lige en weekend og nogle dåseøl, sværere kan det vil ikke være at skifte
sådan en, eller hvad?
Kabinevarmens blæser tager ikke meget af varmen så længe ventilen sidder i,
blæseren heller ikke. Men tager jeg ventilen ud, giver blæseren ihvertfald
en mærkbar forskel.

/Jimmi

Fra : bme

Dato : 11-08-04 09:52

> [...]
Høyer,
> så lige en weekend og nogle dåseøl, sværere kan det vil ikke være at

hvis den sidder med en kilerem, og ikke er trukket af tandremmen (er de
gamle skodamotorer ikke stødstangsmotorer?) så er den ikke så besværlig at
skifte. Skiftede på min kammys golf3 - det tog et par timer alt ialt.

/bo

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 11-08-04 10:29

Jo da, tandremmen self.
Spørgsmålet er så, kan jeg teste om det er det? Eller er det bare at skifte
og så se om det virker?

Mvh
Jimmi