Hvorfor dælen gør den det??
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-08-04 17:02

Hejsa,

Min elskede Civic 1.4 16v fra '89, har en idé om at arbejdstemperaturen død
og kritte skal ligge på ca. 98-100 grader i kølevandet? Blæsermotoren kører
som den skal, fra ca. 80 grader - men motoren kan ikke holdes kold?

Termostaten åbner som den skal - efter ca. 3 km's kørsel stiger
kølevandstemperaturen fra... Tjah, 0 på skalaen Rejser sig til ca. 78
grader, og derfra fortsætter den så op til de 100 grader.. Kører man lidt
langsomt på stranden, eller 150 km/t på motorvejen, truer nålen med at ramme
110 grader. (nyt ekstra instrument installeret) - og jeg kan høre at
kølersystemet lige så stille står og syder og bobler - og tør slet ikke åbne
låget på køleren ved dén temperatur, damn en vandsøjle!

Hvad kan skyldes dette? Kører man helt almindeligt _meget_ pænt, rammer den
100 grader alligevel, selv på landevej? Ved godt der er varmt i vejret disse
dage, men alligevel..

// Troels

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 10-08-04 17:14

"Troels [around 9000]" <trol@FJERNDETTEaats.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Min elskede Civic 1.4 16v fra '89, har en idé om at arbejdstemperaturen
død
> og kritte skal ligge på ca. 98-100 grader i kølevandet?

Jeg gætter på at din køler har mistet en del lameller, eller din thermostat
"hænger".
Min egen civic led af samme problem, det var køleren.

/Carsten

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-08-04 17:17

> Jeg gætter på at din køler har mistet en del lameller, eller din
thermostat
> "hænger".
> Min egen civic led af samme problem, det var køleren.

Køleren mangler kun ca. 5-10% af lamellerne, den er ret pæn af at høre til
en civic Thermostaten åbner jo som den skal, når den når de 78 grader?

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 17:22

> thermostat
>
> Køleren mangler kun ca. 5-10% af lamellerne,

Det er skam også nok til at den skal skiftes

--
Tom

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 10-08-04 17:26

> Det er skam også nok til at den skal skiftes

Den gamle køler, hvor godt halvdelen manglede, gjorde arbejdet ligeså
"godt".

// Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-04 01:17

> Den gamle køler, hvor godt halvdelen manglede, gjorde arbejdet ligeså
> "godt".

Kan også være en defekt toppakning eller flækket topstykke.

M.v.h.