Valg af bil: Passat Variant eller Renault ~
Fra : Michael Bjerregaard ~

Dato : 09-08-04 19:16

Hej med jer

Vi er i den glædelige situation at vi skal have skiftet bilen ud.
Kravet til den nye bil er bl.a.: Stationcar, diesel, max. 3 år gammel,
aircondition, max. ca. 300.000,-.

Efter nogen diskussion frem og tilbage (og køren) står vi umiddelbart
tilbage mellem et valg mellem følgende biler:

VW Passat Variant 1,9 TDI - 100 HK, 10/2002, km. 70.000, kr. 303.000.
- Bilen er rigeligt udstyret til os, dvs. aircondition, træk og fartpilot.
- Positive overvejelser: Kvalitet, holdbarhed, gennemprøvet motor, lavt
værditab.
- Negative overvejelser: 2 år gammel, efterhånden et gammelt design, både ud
og indvendigt.

Renault Megane Touring 1,9 dCi - 120 HK, ny, km 0, kr. 306.000
- Bilen er med comfort-pakke, dvs. afkølet handskerum, regn sensor etc.
- Derudover leveres bilen med fartpilot og træk.
- Positive overvejelser: Ny bil, kvik motor med et godt moment (300 NM),
flot og moderne design, rigeligt udstyret
- Negative overvejelser: Formodentlig ringere kvalitet end passaten, ny
uafprøvet motor, formodentlig større værditab.

Hvis I nu skulle vælge, hvilken ville I vælge og hvorfor?
Er der evt. en alternativ bil vi burde kigge på inden vi beslutter os?

Takker
Michael Bjerregaard
Pt. Seat Cordoba 1,6

Fra : KASO

Dato : 09-08-04 19:27

"Michael Bjerregaard Jensen" <michaelbj@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Negative overvejelser: Formodentlig ringere kvalitet end passaten, ny
> uafprøvet motor, formodentlig større værditab.

Efter (foreløbig) 7 år i Mégane-varianter, ville jeg ikke være nervøs over
kvaliteten her. Vi har venner med Passat og Polo - og de har haft væsentligt
flere fejl end vores 2 x Scénic + 1 x Mégane Coupé. Kvaliteten i VW er mest
noget der kommer fra reklameafdelingen - i praksis er de ikke værre eller
bedre end andre "husholdningsmærker" - kun væsentligt dyrere. Da der stadig
er mange, de tror på illusionen, er brugtprisen høj, hvilket kan tale til
fordel for Passaten, men den er en gammel model, der snart står foran en
modelfornyelse, hvilket omvendt kan trykke brugtprisen på "de gamle".

Sikkerhedsmæssigt står Mégane stærkt - Passaten er nok lidt bagefter her.

VW's diesel'er er kendt for høj ydelse og lavt forbrug. Jeg kender ikke
meget til Renault-erfaringer her, men motoren er ikke ny og uafprøvet, som
du skriver - den har eksisteret i Laguna i årevis.

> Hvis I nu skulle vælge, hvilken ville I vælge og hvorfor?
> Er der evt. en alternativ bil vi burde kigge på inden vi beslutter os?

Den nye (kommende) Skoda Octavia?
Baseret på Golf V, men billigere og med mere plads.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-08-04 19:37

> [...]
>
> Hvis I nu skulle vælge, hvilken ville I vælge og hvorfor?
> Er der evt. en alternativ bil vi burde kigge på inden vi beslutter os?

Det var sørme nogle forskellige biler. Ved ikke om det bliver for privat,
men hvorfor skal det lige nøjagtigt være 300.000kr der er max.? Hvis du
køber en ny Passat og financierer den som mange andre - over 7 år - så vil
den koste dig mindre pr. måned i afdrag end hvis du køber den 2 år gamle,
som du jo kun bør financiere over 5 år for at få den betalt ud ved samme
alder (når bilen er 7 år). Eneste ulempe er, at du har flere penge bundet i
en bil, men er det ikke mere et teoretisk problem? Under alle omstændigheder
er en Passat ikke den værste bil at have sine penge stående i. Prøv at gå ud
til en forhandler og sig, at han skal give dig en forrygende pris på en
spritny Passat Variant 1,9TDi 101hk i DK-varianten. På trods af, at den er
en kampagnemodel, så kan der gives en solid rabat på sådan en. Og vil du
ikke hellere have en ny Passat end en 2 år gammel der endda koster mere pr.
måned?
M.h.t. Meganen, så er det en fed bil og motoren er ikke så uafprøvet endda,
men jeg ville have meget svært ved at bruge 300.000kr på en Renault i
Danmark. Mærket er desværre for ukendt og gensalgsværdien må siges at være
meget usikker. Det er synd og skam, men det kan Renault Danmark/Volvo eller
hvad de nu hedder takke sig selv for. Med det "arbejde" de har gjort for at
sælge biler og yde service har de jo mere eller mindre ødelagt mærkets
fremtid i Danmark.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Claus

Dato : 09-08-04 20:17

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4117c441$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> spritny Passat Variant 1,9TDi 101hk i DK-varianten. På trods af, at den er
> en kampagnemodel, så kan der gives en solid rabat på sådan en.

Har hørt om netop denne model tilbudt til 315.000 kr. Godt nok gennem et
leasingselskab, men alligevel.

Vh. Claus

Fra : Cyberlion

Dato : 09-08-04 19:37

http://www.kommunalbogen.dk/bil/artikler.php?artnr=2377

Det ville være mit valg....efter 12 års kørsel i Mazda uden problemer
overhovedet.

Fra : Cyberlion

Dato : 09-08-04 19:39

http://www.mazda.dk/mazda3/

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-08-04 19:47

> http://www.mazda.dk/mazda3/

http://www.ferrariworld.com/FWorld/fw/index.jsp

Vel ca. lige så relevant for en gut som søger en stationcar?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Cyberlion

Dato : 09-08-04 19:59

Sorry sure, det havde jeg ikke lige set.
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4117c688$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Claus

Dato : 09-08-04 20:00

> [...]
>
> VW Passat Variant 1,9 TDI - 100 HK, 10/2002, km. 70.000, kr. 303.000.
> Renault Megane Touring 1,9 dCi - 120 HK, ny, km 0, kr. 306.000

Prøv at gå på bilpriser.dk og tjek værditabet på hhv. en 3 år gammel Passat
og en 3 år gammel Megane. Der er hårrejsende forskel. Passat'er har et eller
andet med at folk vil købe dem næsten uanset stand og km, især som diesel,
deraf det lille værditab. Helt modsat Renault'en, det er en bil for livet,
hvis du forstår...

Hvis du overvejer at skulle trække en campingvogn på et tidspunkt må du ikke
vælge Megane. Renault opererer med et begreb de kalder vogntogsvægt. Derfor
må de typisk ikke trække mere end 900-1000 kg - uanset motorstørrelse. Bilen
kan godt vejes op til at trække mere, men så går det ud over lasteevnen

Jeg har netop skilt mig af med en Megane af sidste model (årgang 99, 120
kkm). Det var egentlig ikke nogen dårlig bil og på 5 år havde jeg kun ganske
få fejl, men de fejl der var kostede til gengæld spidsen af en jetjager at
få repareret. Hvad siger du f.eks. til 6500,- for skift af tandrem og
vandpumpe... Dette kombineret med et værditab over gennemsnittet gjorde den
til et lidt træls bekendtskab.

På den anden side. Erfaring kommer ved at man prøver noget nyt ind i mellem,
betaler lærepengene og ikke lytter til os tryghedsnarkomaner !

Vh. Claus
(Som har haft Ford, Opel, Fiat, Renault og Skoda og som til enhver tid ville
vælge Passaten)

Fra : KASO

Dato : 09-08-04 20:07

> [...]
> få fejl, men de fejl der var kostede til gengæld spidsen af en jetjager at
> få repareret. Hvad siger du f.eks. til 6500,- for skift af tandrem og

At du har givet mere end 2.000kr. mere end jeg gav (ca. 4300kr.) for den
samme udskiftning på min Mégane Coupé 1.6 16V (formentlig samme motor som
din?) på autoriseret værksted (Helsingør)! Stadig dyrt - men ikke så dyrt
som du gav! Prisen var inkl. tandrem, div. strammerhjul, vandpumpe og rem
til generator, A/C m.m. (den kom de nemlig til at skifte uden at spørge - og
så betalte de selv).

Fra : Claus

Dato : 09-08-04 20:15

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> At du har givet mere end 2.000kr. mere end jeg gav (ca. 4300kr.) for den
> samme udskiftning på min Mégane Coupé 1.6 16V (formentlig samme motor som
> din?) på autoriseret værksted (Helsingør)!

Tja, samme motor, autoriseret værksted, men stadig 2000,- dyrere. Som du har
set i mit indlæg taler jeg også om at man skal give nogle lærepenge ud...

Vh. Claus

Fra : KASO

Dato : 09-08-04 21:40

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> set i mit indlæg taler jeg også om at man skal give nogle lærepenge ud...

Ja - jeg undrer mig dog over prisen. Hvor i landet var det?
Jeg ringede til de nærmeste autoriserede værksteder
(Storkøbenhavn/Nordsjælland) og priserne var rimeligt ens - Helsingør dog en
smule billigere - og ingen var i nærheden af den pris, du har betalt!

Fra : Claus

Dato : 10-08-04 15:58

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> Ja - jeg undrer mig dog over prisen. Hvor i landet var det?

Det blev udført ved Renault i Aarup på Fyn. Jeg havde først fået oplyst
prisen for tandrem alene (husker ikke prisen). I mens bilen holder på
værkstedet ringer værkføreren og fortæller at de bliver nødt til at skifte
vandpumpen også, som koster ca. 500,-

Da jeg får regningen ser jeg at vandpumpen koster 529,- og at prisen på
tandremsskift er steget med x kr. Værkføreren havde så lige glemt at
fortælle at deres standardpris for tandremsskift steg hvis vandpumpeskift
var inkluderet. Behøves jeg skrive at regningen blev betalt under protest.?

Regningen var specificeret således:
Vandpumpe inkl. tandrem: 3126,60 (arbejdsløn)
Tandremssæt: 1475,00
Drivrem: 243,00
Vandpumpe: 529,00
+ MOMS !
I alt: 6717,-

Hvis man regner med en timepris på 500,- vil det sige at jeg har betalt for
en hel dags arbejde for at få skiftet tandrem og vandpumpe. Værkføreren
bekræftede at det havde taget så lang tid. Hvad skal man så gøre ?

Uanset hvad du eller jeg har givet for at få skiftet tandrem, tror jeg
stadig at en del personer her i gruppen ville korse sig hvad enten de skulle
betale 4300,- eller 6700,- for at få skiftet tandrem. Om det kan gøres
billigere på en Passat ved jeg ikke, men det gætter jeg på.

Vh. Claus

Fra : Peter G C

Dato : 10-08-04 08:22

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> få fejl, men de fejl der var kostede til gengæld spidsen af en jetjager at
> få repareret. Hvad siger du f.eks. til 6500,- for skift af tandrem og

Det er da ikke himmelråbende dyrt, hvis der er tale om udskiftning af
tandrem mv. og så en pumpe oven i....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mogens

Dato : 10-08-04 21:36

> [...]
> - Positive overvejelser: Kvalitet, holdbarhed, gennemprøvet motor, lavt

Hvis argumentet med at en VW taber mindre end andre mærker (er det forresten
udregnet i % af nypris eller i kroner og ører?), så gælder det vel både når
du køber og når du sælger.

Køber du en sammenlignelig brugt bil af et andet mærke, som har et mindre
godt ry for at holde brugtprisen, burde den højere værdiforringelse vel også
her slå i gennem ved både køb og salg?

Så hvis VW holder bedre brugtpriser end andre mærker, er det alene bilens 1.
ejer som får fornøjelse heraf!

mvh

Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 21:39

> Mogens

Hey det er da lang tid siden vi har hørt fra dig

--
Tom