Ford Sierra 2,0i DOCH med eller uden 'toma~
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-04 16:38

Hej!

Hvor "sløv" er en Sierra 2-liters med 'tomatkasse i forhold til manuel?

Og.. kigger man priser så svinger de mellem 12000 og op til 25000 men
tilsyneladene "ens" biler hvad angår km og årgang. Er der bare nogen som
tager for meget for dem eller hur?

Og nej Henrik jeg har ikke droppet Saab'en men skal da have noget at køre
i inden

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 19:28

> Hvor "sløv" er en Sierra 2-liters med 'tomatkasse i forhold til manuel?

Der er ikke den store forskel andet i tophastigheden (sådan føles det).
Har selv haft begge typer.

> Og.. kigger man priser så svinger de mellem 12000 og op til 25000 men
> tilsyneladene "ens" biler hvad angår km og årgang. Er der bare nogen som
> tager for meget for dem eller hur?

Jep.
Men der KAN også være stor forskel på dem. Du bør under alle omstændigheder
få lov at se undervognen og vangerne da de virkelig er et svagt punkt på
Sierra'er.

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-08-04 20:29

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Men der KAN også være stor forskel på dem. Du bør under alle omstændigheder
>få lov at se undervognen og vangerne da de virkelig er et svagt punkt på
>Sierra'er.

Ja - tak for kaffe da ........ ;(

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-04 21:30

Tom skrev:

> Der er ikke den store forskel andet i tophastigheden (sådan føles det).
> Har selv haft begge typer.

Okay god ting. Hvad så med accel? Og er en tomatkasse på sådan en en
dejlig ting som det er på Mercedes eller hur?

> Men der KAN også være stor forskel på dem. Du bør under alle
> omstændigheder få lov at se undervognen og vangerne da de virkelig er et
> svagt punkt på Sierra'er.

Vanger åh åh. Jeg holder øje

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 21:46

> Okay god ting. Hvad så med accel? Og er en tomatkasse på sådan en en
> dejlig ting som det er på Mercedes eller hur?

Tjo den fungede da meget godt omend tomatkassen brugte noget der lignede 1L
olie på 2000 Km og JA det var tomatkassen. Kunne ikke se nogen utætheder ved
kassen.
Den skifter meget blødt og den gik som en drøm (når ikke den lige manglede
olie)

Den er mere til bedstefarkørsel end til ræs. Men bilen er bestemt ikke sløv
med tomatkasse selv om det virker lidt sådan. Grunden er at der kører
ufattelig højt op i omdrejninger på motoren før den skifter hvis man giver
fuld gas. Med manuel ville man skifte længe før og derfor virker den lidt
langsommere. Men en 120 HK Sierra følger nu ganske godt en Enzo til dørs

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-08-04 22:48

Tom skrev:

> [...]
> utætheder ved kassen.
> Den skifter meget blødt og den gik som en drøm (når ikke den lige

Er det normalt eller var det kun i dit tilfælde?

Med din viden om Sierra (som jeg fastsætter som værende meget høj) vil
du så fraråde eller ligefrem råde mig til en tomatkasse?

> Den er mere til bedstefarkørsel end til ræs.

Ræs som sådan hvor splitsekunder tæller er jeg vokset fra. Jeg elsker
at cruise med tomatkasse men vil samtidig også have noget der rykker når
den får pedal - det betyder så ikke så meget at den måske skifter et
kvart sekund langsomere end hvis jeg selv rev i en manuel kasse.

> [...]
> man giver fuld gas. Med manuel ville man skifte længe før og derfor
> virker den lidt langsommere. Men en 120 HK Sierra følger nu ganske godt

Hvad må der max gives for en ~1992 Sierra 2,0 DOCH 4d (endelig ikke 5d).
? Der forudsættes at den er i "topstand" som en vogn af den alder nu kan
være.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 09-08-04 23:14

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev :

>Med din viden om Sierra (som jeg fastsætter som værende meget høj) vil
>du så fraråde eller ligefrem råde mig til en tomatkasse?

Blander mig lidt ;) Hvis ellers kassen er iorden, giver de ikke
mange problemer - man skal dog huske at få skiftet oliesi'en for hver
60.000 km - noget værkstederne vist glemmer

den skifter normalt ikke blødt som en mercedes kasse, men heller ikke
med et brag - skifter den for blødt, mangler den nok lidt olie,
skifter den med et brag, er bremsebåndende for stramme

hvis den er meget længe om at gå i reverse, eller forward, skal man se
på olien - lugter den råddent, er det et veritabels faresignal, den må
heller ikke være grumset

> [...]
>den får pedal - det betyder så ikke så meget at den måske skifter et
>kvart sekund langsomere end hvis jeg selv rev i en manuel kasse.

Sierra'en rykker skam ganske fint afsted, det ved f.eks Kim Jørgens,
der også skriver herinde, han har en sådan, med pløreturbine

kører du med let fod, skifter den meget behageligt - i f.eks min
Scorpio, kan man ved let kørsel ikke mærke den, ved bissestreger,
giver den nogle solide ryk ved skift, men så er man nok også ligeså
hurtigt afsted fra et lyskryds, som en flagermus ud af helvede

(Det er en rar ting ved en tomatkasse, den kan spurte fra lyskryds)

>Hvad må der max gives for en ~1992 Sierra 2,0 DOCH 4d (endelig ikke 5d).
>? Der forudsættes at den er i "topstand" som en vogn af den alder nu kan
>være.

Topstand - og med pløre , og sedan ~ hvis de er forbandet flotte,
ligger de tæt omkring 30k, måske lidt over.
--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-04 07:23

jan skrev:

> Blander mig lidt ;)

Regnede jeg også med

> Hvis ellers kassen er iorden, giver de ikke mange
> problemer - man skal dog huske at få skiftet oliesi'en for hver 60.000 km
> - noget værkstederne vist glemmer

Jeg kommer til at lave alt selv (hvad ellers) så det vil være noget jeg
skal huske.

> (Det er en rar ting ved en tomatkasse, den kan spurte fra lyskryds)

Nemlig

> Topstand - og med pløre , og sedan ~ hvis de er forbandet flotte,
> ligger de tæt omkring 30k, måske lidt over.

Jo. Nu jeg ved jeg godt træerne ikke vokser ind i himlen men hvis jeg max
vil ofre 15000,- hvad kan jeg så "få" realistisk set? (evt. med manuel)

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 15:47

> Jo. Nu jeg ved jeg godt træerne ikke vokser ind i himlen men hvis jeg max
> vil ofre 15000,- hvad kan jeg så "få" realistisk set? (evt. med manuel)

Problemer og masser af rep.

Det bliver sikkert billigere i sidste ende at ofre lidt mere fra starten.
Bankerne har utrolig billige lån for tiden så brug hellere lidt mere penge
på en bil som er passet godt fra starten.

Jeg har også kørt i billige til 16.000 Kr og de giver godt nok en del
repearationer, samt at man skal leve med > 100 fejl. Elruder der ikke er
kraftige nok, plastic der knirker, fejl i lys, sæder der er udhulede,
ventilatorer der piver osv osv osv.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-04 19:54

Tom skrev:

> [...]

> Bankerne har utrolig billige lån for tiden så brug hellere lidt mere
> penge på en bil som er passet godt fra starten.

"Problemet" er at pengene ikke skal lånes i banken. Jeg er ved at komme i
en situation hvor det ikke skal/bør være nødvendigt så den skal helst
betales kontant.

> [...]
> repearationer, samt at man skal leve med > 100 fejl. Elruder der ikke er
> kraftige nok, plastic der knirker, fejl i lys, sæder der er udhulede,

Men mon ikke man kan være heldig at finde et godt eksemplar?

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-08-04 19:58

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev :

>Jo. Nu jeg ved jeg godt træerne ikke vokser ind i himlen men hvis jeg max
>vil ofre 15000,- hvad kan jeg så "få" realistisk set? (evt. med manuel)

Do ka' få en 2.0i DOHC fra 90, ka' do ;)

du får nok ikke en 92, for 15 kilo, men en 90'er bør være indenfor
rækkevidde

Den jeg har til fals, er der budt 13.5 på - så det er nok det prislag
sådan en ligger i nysynet - og så plus/minus 5 tudser

man kan jo dårligt prissætte sådanne ældre biler mere ;) det er og
bliver udbud versus efterspørgsel

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-08-04 20:22

jan@fedtegreven.dk wrote:

> du får nok ikke en 92, for 15 kilo, men en 90'er bør være indenfor
> rækkevidde

Hvis man bare lige ser sig lidt om, så skulle det ikke være helt umuligt.
Jeg gav 19000 for min '92 2,0i CLX DOHC'er for ca. 2 år og 8 mdr. siden, så
det burde da være muligt at finde dem endnu billigere nu.
Jeg skulle på det tidspunkt have en ny bil, efter at den gamle var blevet
afkortet med ca. en halv meters penge af en travl dame, og det var faktiskt
den første og eneste jeg var ude og se på. Fandt den iøvrigt i Den Blaa
Avis.
At jeg så fik væsentligt mere for den sidste år, da jeg solgte den, det er
så en anden historie

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-04 22:49

jan skrev:

> Do ka' få en 2.0i DOHC fra 90, ka' do ;)

A' ka' os' godt nøjs mæ' Gamle Ole

> du får nok ikke en 92, for 15 kilo, men en 90'er bør være indenfor
> rækkevidde

OK troede ikke de 2 år gjorde en hverden til forskel. Det er bare
vigtigt, at det er en DOCH og at det er fra sidste facelift.

> Den jeg har til fals, er der budt 13.5 på - så det er nok det prislag
> sådan en ligger i nysynet - og så plus/minus 5 tudser

Billeder?

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 15:42

> Er det normalt eller var det kun i dit tilfælde?

Næh det kan jeg ikke tro. Jeg tror det gælder for dem alle, hvis de virker.

> Med din viden om Sierra (som jeg fastsætter som værende meget høj) vil
> du så fraråde eller ligefrem råde mig til en tomatkasse?

Jeg kan klart anbefale at købe med tomatkasse.

> [...]
> den får pedal - det betyder så ikke så meget at den måske skifter et
> kvart sekund langsomere end hvis jeg selv rev i en manuel kasse.

Lige netop derfor kan man fint køre med tomatkasse, det er kun de sidste
1/10 sekunder som den er langsommere end med alm. gear.

> Hvad må der max gives for en ~1992 Sierra 2,0 DOCH 4d (endelig ikke 5d).
> ? Der forudsættes at den er i "topstand" som en vogn af den alder nu kan
> være.

De er ved at være så gamle nu at de bliver svære at prissætte. Det hele
afhænger stærkt af bilens stand. KM tallet er ikke til at regne med da Ford
har valgt at spare 100.000 Km cifferet i tælleren. Så den kan lige så godt
have gået det ene som det andet. Men er servicebog kan måske bevidne om
tælleren passer.
Jeg ville skyde man skal ofre en 25-30.000 Kr eller mere. Ikke at man ikke
kan finde dem betydelig billigere, men de fleste gange er bilen også
derefter (træt i det hele).

--
Tom

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-08-04 16:09

> [...]
Ford
> har valgt at spare 100.000 Km cifferet i tælleren. Så den kan lige så godt

Jeg har en Sierra 2.0i DOHC fra 92. Den viser da lystigt, at den har kørt
180.000 km, så det er da ikke alle modeller, at der mangler tæller for
100.000 km.
Tidligere havde jeg en 87, 1,6 også med 100.000 km tæller og før den havde
jeg en 84, 1,6 st.car også med 100.000 km tæller. Så - har jeg bare været
heldig??
Ingen af dem var importeret som brugt.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 16:21

> Ford
>
> Jeg har en Sierra 2.0i DOHC fra 92. Den viser da lystigt, at den har kørt
> 180.000 km, så det er da ikke alle modeller, at der mangler tæller for
> 100.000 km.

Hm jeg ville unægtelig gerne se et foto af det. Jeg har ejet 3 Sierra'er en
82' SOHC, en 91' DOHC og en 92' DOHC. Jeg har desuden prøvekørt i nærheden
af 20 andre Sierra'er (ikke overdrevet) og har ALDRIG set andet end 99.999
som max i Km tælleren. Har heller aldrig hørt om det før nu.

> Tidligere havde jeg en 87, 1,6 også med 100.000 km tæller og før den havde
> jeg en 84, 1,6 st.car også med 100.000 km tæller. Så - har jeg bare været
> heldig??

Uden at kunne udelukke det, så kunne det vel tænkes at du husker forkert?

> Ingen af dem var importeret som brugt.

Heller ikke mine, eller dem som jeg har prøvekørt. Det lyder MEGET mystisk

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 10-08-04 16:35

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg en 84, 1,6 st.car også med 100.000 km tæller. Så - har jeg bare været

Kan jeg også skrive under på.
Synes heller ikke problemerne er
storre, især ikke, når man hører
om det småbøvl moderne biler
er født med.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-08-04 20:30

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> Tidligere havde jeg en 87, 1,6 også med 100.000 km tæller og før den
> havde jeg en 84, 1,6 st.car også med 100.000 km tæller. Så - har jeg

Jeg har selv haft mange Sierra'er af forskellige årgange, samt jeg har set
endnu flere, og ingen af dem har haft mere end 5 cifre til km-tælleren.
Så jeg vil da også gerne se et billede af din km-tæller/speedometer hvis det
er muligt.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-08-04 22:11

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> endnu flere, og ingen af dem har haft mere end 5 cifre til km-tælleren.
> Så jeg vil da også gerne se et billede af din km-tæller/speedometer hvis

Så har jeg været i dytten og sætte lys op efter alle kunstens regler for at
tage et foto af mit 6-cifrede speedometer. Så er der dæleme en, som har
stjålet det 6 ciffer. Man kan sgu da heller ikke have noget i fred!
Det hjælper jo nok ikke meget at sige, at jeg var 100% sikker på, at jeg
kunne se alle tallene før
Jeg beklager min påstand. Med hensyn til de 2 tidligere Sierraer jeg havde,
kan jeg jo ikke vise noget, men må så også bøje mig i støvet her og beklage
min påstand.
Jeg var bare så satans sikker, bl.a. fordi alle 3 rundede de 100.000 mens
jeg sad og så på det. Alle de nuller må have forblændet mig.
Nå - men så må jeg vel hellere se at få smidt servicebogen væk Så stiger
den vel i værdi - under henvisning til tidligere diskussion!
Endnu en gang undskyld - og især til Tom, da det var hans indlæg jeg
reagerede på.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 22:29

> [...]
> den vel i værdi - under henvisning til tidligere diskussion!
> Endnu en gang undskyld - og især til Tom, da det var hans indlæg jeg

fint nok
Vi havde problemet fordi vi købte Sierra'en fra 92' uden speedometergaranti.
Den stod på 40.000 Km og man "mente" mundtligt at den havde kørt ca. 240.000
Km. Men med alt det olie som tomatkassen brugte 1L/2000 Km og 0.75L/2000 Km
på motoren så tror jeg at bilen må have kørt 340.000 Km eller måske endda
440.000 Km
Men pyt.....hun endte med at "sætte" bilen ind i en anden og ridse den så
meget at den ikke kunne bruges mere.

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-04 20:00

Tom skrev:

> Jeg kan klart anbefale at købe med tomatkasse.

Lækkert

> Lige netop derfor kan man fint køre med tomatkasse, det er kun de sidste
> 1/10 sekunder som den er langsommere end med alm. gear.

OK.

> [...]

> Jeg ville skyde man skal ofre en 25-30.000 Kr eller mere. Ikke at man ikke
> kan finde dem betydelig billigere, men de fleste gange er bilen også

OK se lige her..:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=299601045&page=1

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=571500865&page=1

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=528901669&page=1

Umiddelbart er de jo "lækre" modeller... men er der noget jeg overser for
der er sq langt op til 25-30kkr

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 20:11

> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=299601045&page=1

Ser Ok ud

> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=571500865&page=1

Den er pilrådden i højre skærmkant

> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=528901669&page=1

Jeg ville være MEGET forsigtig med at gå så langt ned i pris.
Kan ikke lide ord som "afhentningstilbud", men det er din beslutning.

> Umiddelbart er de jo "lækre" modeller... men er der noget jeg overser for
> der er sq langt op til 25-30kkr

Tja prøv at se hvor meget du kan få lavet af rep for 10.000 Kr hvis det er
lidt større ting som du ikke kan selv.
En revnet toppakning og et par paraplyer i topstykket og så er du ved at
være der.

Du bør som minimum have en med som virkelig kender Sierra'en og ved hvad man
skal kigge efter. Der er helt klart en grund til at den koster 16.000 og
ikke 25.000. Forhandlere plejer ikke at være dumme.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 20:19

> Ser Ok ud

Hmm kommer lige til at se at man skal give 3.000 ekstra for den for at den
kan overholde lovens mimimumskrav (syn) og dertil kommer lev. Så den kommer
da op over 20.000 Kr

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-04 22:53

Tom skrev:

> Hmm kommer lige til at se at man skal give 3.000 ekstra for den for at den
> kan overholde lovens mimimumskrav (syn) og dertil kommer lev. Så den
> kommer da op over 20.000 Kr

Gad godt vide hvad det er som skal laves på den...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-04 22:52

Tom skrev:

> Ser Ok ud

Synes også den ser OK ud.

> Den er pilrådden i højre skærmkant

Det kan jeg ikke se men det er fordi jeg ikke kan se andre end det store
billede Bilbasen sux til webdesign.

> Jeg ville være MEGET forsigtig med at gå så langt ned i pris. Kan ikke
> lide ord som "afhentningstilbud", men det er din beslutning.

Normalt er jeg heller ikke til afhentningstilbud men hvis den er OK så
kan jeg leve med det. Jeg mener selv jeg er ferm med værktøj og til det
jeg ikke selv kan står der nogle stykker i kø for at hjælpe med

> Tja prøv at se hvor meget du kan få lavet af rep for 10.000 Kr hvis det
> er lidt større ting som du ikke kan selv. En revnet toppakning og et par
> paraplyer i topstykket og så er du ved at være der.

Det har du ret i.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 23:01

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=571500865&page=1

> Det kan jeg ikke se men det er fordi jeg ikke kan se andre end det store
> billede Bilbasen sux til webdesign.

Du skal bare køre musen hen over de andre billeder (også på det STORE
billede) så kan man tydelig se hele skærmkanten er færdig.

> [...]
> kan jeg leve med det. Jeg mener selv jeg er ferm med værktøj og til det
> jeg ikke selv kan står der nogle stykker i kø for at hjælpe med

OK

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-08-04 08:07

Tom skrev:

> Du skal bare køre musen hen over de andre billeder (også på det STORE
> billede) så kan man tydelig se hele skærmkanten er færdig.

Det virker ikke på mit system.

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 15:24

> Det virker ikke på mit system.
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
> Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
> Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)

Så gå over til at bruge Windows )

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-08-04 18:32

Tom skrev:

> Så gå over til at bruge Windows )

Det kan du glemme ALT om

Bilbasen kan bare designe noget standard compliant istedet for at
tilgodese IE som fx. den blå avis gør et stort nummer ud af også kun at
understøtte.

Offtopic skal nok klappe i nu for kan fortsætte i evigheder om det emne

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 10-08-04 16:48

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad må der max gives for en ~1992 Sierra 2,0 DOCH 4d (endelig ikke 5d).
> ? Der forudsættes at den er i "topstand" som en vogn af den alder nu kan
> være.

Hvis den er i topstand, kan du roligt slipper 35k og derover.

-M

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 10-08-04 20:00

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev :

>Hvis den er i topstand, kan du roligt slipper 35k og derover.

Så skal den eddergodt nok osse se ny ud da ;)
--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-04 19:57

Morten Lorenzen skrev:

> Hvis den er i topstand, kan du roligt slipper 35k og derover.

Ugh.

Okay hvis vi nu antager den er nysynet og lakken måske ikke ligefrem
skinner...

Bilbasen bugner nemlig med Sierra til en del under 20kkr og på billederne
ser de fine ud og efter en gang Tidy ville de ligne en million.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-04 20:01

> [...]
>
> Bilbasen bugner nemlig med Sierra til en del under 20kkr og på billederne
> ser de fine ud og efter en gang Tidy ville de ligne en million.

Jeg kan kun finde 1 stk Sierra med tomatkasse. Koster 30.000 Kr
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=123600134&page=1

Synes den ser OK ud og man kan sikkert få Ford 5.000 Kr ned i pris og slippe
for lev. omkostninger

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-08-04 22:54

Tom skrev:

> Jeg kan kun finde 1 stk Sierra med tomatkasse. Koster 30.000 Kr
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=123600134&page=1

Må gerne være med tomatkasse men det er ikke noget jeg vil give mere end
et par tusinde ekstra for..

> Synes den ser OK ud og man kan sikkert få Ford 5.000 Kr ned i pris og
> slippe for lev. omkostninger

Så er vi nede på omkring 25. Stadig for dyrt

Det er ætte nemt