Rust..rust..rust - Ford og Mercedes
Fra : TDN

Dato : 07-08-04 10:57

Nu har der i den sidste tid været tale om rust i Ford og Mercedes.

FDM´s Motor nr. 8 august har 4 sider omhandlende rust hos de 2 fabrikanter.

Ford:
Ford har i en officiel pressemeddelelse erkendt at deres biler ruster. Det
drejer sig om Mondeo fra okt. 2000 til august 2002 samt Focus fra
produktionsstart til august 2001. Det er som tidligere nævnt en sealer der
tørrer op og mister sin evne til at binde til lakken, hvorefter der trænger
ind under forsejlingen og det giver nærmest rustgaranti.... (suplerende
rustbeskyttelse hjælper ikke mod denne type rustangreb)
Ford opfordrer alle med disse årgange af Focus og Mondeo til at undersøge
især døre, klapper og skærme. Hvis der der begyndende rust skal man opsøge
et Ford værksted for udbedring U/B. Udbedringen U/B sker også selv om man
ikke har overholdt den årlige rustinspektionen.

Mercedes:
Ifølge FDM er følgende modeller ramt:
E-klasse 1995-2002
C-klasse 1993-2001
S-klasse 1990-1998
S-klasse 1998 og frem

FDM har flere sager kørende mod Mercedes. Mercedes anerkender ikke
reklamtioner under den 30 årige rustgaranti (det er måske en garanti for at
de ruster...) og ejerene får i stigende omfang lov til selv at betale for
udbedringen. Der er omtalt en MB S500 fra 2000 til 2.4 mill. der har måttet
have udskiftet bagklap og bagskærm. Der er også billeder af en rustrådden
S320 fra 1998 med voldsomme tæringer i begge forskærme, dørene, et
sidepanel, bagpanelet under bagklappen, bagklappens pladesamlinger og
samlingerne rundt om soltaget.

Kilde: FDM Motor nr.8 august 2004

Mvh
Thomas

Fra : Brian A.

Dato : 07-08-04 11:43

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> FDM har flere sager kørende mod Mercedes. Mercedes anerkender ikke
> reklamtioner under den 30 årige rustgaranti (det er måske en garanti for

Jeg har da ellers hørt at Mercedes skifter fx. dørene helt gratis, endda før
de ruster. Det er måske bare et rygte?
Noget lidt andet: En bekendt købte en Mercedes ML400 AMG brugt. Da den var
ca. 2½-3år gammel (~85kkm) smed den først gear-olien, derefter gik selve
gearkassen i stykker. Selvom der ikke var garanti på den længere så lavede
Mercedes det uden beregning. Sikkert fordi de ikke vil have et rygte ud om
at deres gearkasser ikke kan klare mosten...? At bilen så kort efter
"smadrede" et "kardan-kryds", hvis det da hedder sådan, er en helt anden sag
:)

Fra : Jan Vennike

Dato : 07-08-04 17:16

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har da ellers hørt at Mercedes skifter fx. dørene helt gratis, endda
før
> de ruster. Det er måske bare et rygte?

Det tror jeg.

Der er et eksempel med en der har en S320 fra 1998. Den er rusten i begge
forskærme, døre, bagpanel under bagklap, bagklappens pladesamlinger og
samlingerne rundt om soltaget.

Og Mercedes er vist ikke rigtig interesseret i at deltage i betalingen for
reperationen

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-08-04 15:49

"TDN" <tdn.fjern.dette@tele2adsl.dk> wrote in message

> Mercedes:
> Ifølge FDM er følgende modeller ramt:
> E-klasse 1995-2002
> C-klasse 1993-2001
> S-klasse 1990-1998
> S-klasse 1998 og frem

At S-klasse skal være ramt af store rustproblemer, er helt nyt for meg, og
jeg kender ellers til relativt mange der kører i disse biler (for ikke at
tale om en hel der der arbejder med Mercedes til dagligt)...
Min far har også en W220 S320, der er nul rust på den (de to 210´ere han
havde tidligere, derimot... :))
Er der tale om garanteret skadefrie biler? Har ellers erfaring med at dårlig
oprætningsarbejde = rust, rust, rust.

Jeg finder det specielt merkværdigt at S-klasse fra 1991 (1990 = W/V/C126)
til 1998 skal være udsat for store rustproblemer, når 124-serien
(mellemklasse, E-klasse) på samme tid var den bil som rustede aller mindst
iflg. en stor nordisk rustundersøgelse (faktisk mindre end Audi 100). Denne
S-klasse er den sidste model Mercedes lavede, uden at tænke for meget over
produktionskostnaderne.
--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com