Egen olie med til service..
Fra : Sønne

Dato : 05-08-04 12:48

Hejsa

Min Polo fra 2000 skal til service på onsdag... jeg har tænkt mig at købe en
4-liters dunk Shell Helix Ultra 5w/40w og sætte på passageresædet, og bede
dem fylder det på istedet.

Er der nogen der har gjort det? - jeg synes godt man kan tillade sig det,
eller får jeg en med den største Svensknøgle mekanikeren kan finde?

Jeg købte sidst sådan en dunk på tilbud til 279,- altså ca 70kr literen. -
nu ved jeg ikke hvad slags de har hos en VW servicepartner, men sikkert
dyrere end 70kr literen.

Nogen der har prøvet noget lignende?

Mvh Søren

Fra : Peter C:\\

Dato : 05-08-04 13:04

"Sønne" <juletuborgFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu ved jeg ikke hvad slags de har hos en VW servicepartner, men sikkert

Næææ...er det ikke lidt som at tage sin egen flaske rødvin med på
restaurent´en ?

.....det næste bliver jo at man vælger at spare mekanikerens timeløn
også...og bare låner hans værksted

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 05-08-04 13:11

> Næææ...er det ikke lidt som at tage sin egen flaske rødvin med på
> restaurent´en ?

Ja, jeg blev jo frarådet at gøre det af folk her i gruppen, så jeg endte med
selv at skifte olien med hjælp fra Lauge. Det er i øvrigt ikke særlig svært
på sådan en Polo.

> ....det næste bliver jo at man vælger at spare mekanikerens timeløn
> også...og bare låner hans værksted

Nu du siger det, så er der altså mange ting, som man sikkert godt selv kunne
lave på bilen (ældre årgange), men ikke orker at gå i gang med pga.
manglende værktøj, lift, maskiner, osv...

Det kunne være, at man skulle forsøge sig med nogle af de der gør-det-selv
værksteder, som er dukket op rundt omkring...

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 13:25

"Jacob Buus Smidt" <jacob.smidt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne være, at man skulle forsøge sig med nogle af de der gør-det-selv
> værksteder, som er dukket op rundt omkring...

Perlegrus er et overordentligt taknemmeligt under lag :))).

Fra : Sønne

Dato : 05-08-04 13:21

> [...]
> restaurent´en ?
>
> ....det næste bliver jo at man vælger at spare mekanikerens timeløn

Det med vin med på restaurant er der flere eksempler af i århus.. Kif Kif og
Olive fx.

men synes ikke det kan sammenlignes... det er jo ikke oliepåfyldning der
river i den tid mekanikeren bruger...og ligså meget fordi jeg vil være
sikker på at der kommer noget ordentlig væske på bilen ;)
mvh søren

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-08-04 14:04

[snip]
> Næææ...er det ikke lidt som at tage sin egen flaske rødvin med på
> restaurent´en ?

Næææ.... Forsk. olie-typer/mærker smager ikke nær så forskelligt som rødvin

> ....det næste bliver jo at man vælger at spare mekanikerens timeløn
> også...og bare låner hans værksted

Go' ide du - tror sgu' der er penge i den

Mvh
Michael

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-08-04 00:29

Peter C:\ wrote:

> ....det næste bliver jo at man vælger at spare mekanikerens timeløn
> også...og bare låner hans værksted

Bin there, done that, got oil on the t-shirt.

mvh
Henning

Fra : TGD

Dato : 05-08-04 13:10

> [...]
> nu ved jeg ikke hvad slags de har hos en VW servicepartner, men sikkert

Det kan du roligt gøre har aldrig hørt om en mekker der er blevet fornærmet
over det, gør det selv på SAABen ikke for at spare de 100-200 kr men så ved
vi hvad der er i slumpen og efterfylder og skifter selv mellem mekker
besøgene.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-08-04 14:01

[snip]
> Nogen der har prøvet noget lignende?

Jow - gør det konsekvent hvis der har været et godt tilbud i Bilka. Dels
fordi jeg fik hjertestop i ca. 25 sekunder da jeg så første regning efter
15.000 km service

943,- for 5,1 l olie + filter

Dertil miljøafgift!!!!!!!!

Dels fordi jeg så ved hvad der kommer på øsen.

Jeg spurgte pænt værkføreren om hvad de ville sige til det (lagde kortene på
bordet), og det havde han overhovedet ingen problemer med.

Der er netop kommet 5,1 l Shell Helix ultra 5w40 til 62,25 kr/l på, + et
filter til 77,85 + miljøafgift på hvad 15,- - ialt 410 bananer.

Jeg kan dermed skifte mere end dobbelt så tit til samme pris, hvilket de jo
på værkstedet godt kan se pointen i. Man kan jo også (hvis man går til
marginalerne) forestille sig at der bliver mindre garantiudgifter for dem -
"den der smører godt..."

Mvh
Michael

Fra : H. Jørgensen

Dato : 05-08-04 14:12

Vi havde en kunde som selv havde olie med.
Da vi skulle hente det, lå der en 60 liter tønde i bilen.
Det er måske lige at overdrive.

Men hvis du nøjes med olie i dunke, er det ok.

Henrik

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-08-04 14:59

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> Vi havde en kunde som selv havde olie med.
> Da vi skulle hente det, lå der en 60 liter tønde i bilen.
> Det er måske lige at overdrive.

Ah pjat - hvis nu den bruger lidt olie er det jo rart at have lidt ekstra
med ;)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-08-04 14:56

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> wrote in message
> Vi havde en kunde som selv havde olie med.
> Da vi skulle hente det, lå der en 60 liter tønde i bilen.
> Det er måske lige at overdrive.

Joeee det kan man da vist rolig sige - kan selvfølgelig være den brugte en
del

Mvh
Michael

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-04 18:20

"H. Jørgensen" <brakentorpREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi havde en kunde som selv havde olie med.
> Da vi skulle hente det, lå der en 60 liter tønde i bilen.
> Det er måske lige at overdrive.

Hvor arbejder du, det var da §!#¤# så ærlige I er, andre steder ville de
have fyldt 4-5 l. på bilen, og beholdt resten, men det gjorde I måske oxo??
;). Oversat til dansk vil jeg vædde med, at hvis du kommer m. 4 l. Mobil1.
bliver de hældt på mekanikerens EGEN bil, og du får værkstedets sædvanlige
"sjask" i 99,5% af tilfældene:(((.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-08-04 19:22

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> kommer m. 4 l. Mobil1. bliver de hældt på mekanikerens EGEN bil, og
> du får værkstedets sædvanlige "sjask" i 99,5% af tilfældene:(((.

Ja heeeelt sikkert, for alle mekanikere er jo tyveknægte, eller hvad ?
Hvad arbejder du selv med, eller sagt på en anden måde, hvad stjæler du selv
til daglig ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Olesen

Dato : 05-08-04 19:27

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja heeeelt sikkert, for alle mekanikere er jo tyveknægte, eller hvad ?

Mange på sjælland ER.
Alene timepriserne man ofte hører om er jo en god begyndelse....

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 19:33

> Mange på sjælland ER.
> Alene timepriserne man ofte hører om er jo en god begyndelse....

hvad får du selv i løn

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 05-08-04 19:43

> hvad får du selv i løn

Overenskomst + bonus.for fejlfrit arbejde.
Hvad med dig ?

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 20:02

> Overenskomst + bonus.for fejlfrit arbejde.
> Hvad med dig ?

Så meget at jeg har råd til at køre rundt i en Ford

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-08-04 19:52

Tom wrote:

> [...]

Ja for det er jo mekainekeren der "scorer" det hele......

> hvad får du selv i løn

Jeg kunne sagtens finde nogen der tager det samme eller mere i timen, end
automekanikere

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 06-08-04 09:18

On Thu, 5 Aug 2004 20:26:42 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Mange på sjælland ER.
>Alene timepriserne man ofte hører om er jo en god begyndelse....

Hehe. Hørte om en, der beregnede sig 550,- i timen vel og mærke sort
og uden moms, kvittering og pis. Det var vist for at lave en gang
bremser.

Kunden var jævnt frustreret, da det ville have været billigere at
trille den på aut. værksted

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 19:34

> [...]
>
> Ja heeeelt sikkert, for alle mekanikere er jo tyveknægte, eller hvad ?
> Hvad arbejder du selv med, eller sagt på en anden måde, hvad stjæler du

Arbejdsgiverens tid ved at sidde og skrive i arbejdstiden?

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 06:10

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja heeeelt sikkert, for alle mekanikere er jo tyveknægte, eller hvad ?

Ikke nødvendigvis, men ud fra erfaring har jeg en mistro til faget,
overfakturering,unødvendige reparationer,udskiftninger etc. etc..
Auto,bil-branchen er et slaraffenland for plattenslagere.

> Hvad arbejder du selv med, eller sagt på en anden måde, hvad stjæler du
selv
> til daglig ?

Jeg har ikke lejlighed til at stjæle noget, kun til at blive bestjålet.

Fra : Peter G C

Dato : 06-08-04 09:08

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis, men ud fra erfaring har jeg en mistro til faget,

Hvilke brancher har du ikke mistro til?

Og hvilken branche er du selv i?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 09:53

> Hvilke brancher har du ikke mistro til?

Dem hvor jeg er blevet behandlet fair.. . Men jeg lever af at have en
kritisk holdning til det jeg observere, jeg kan ikke nøjes med "et træk på
skulderen" og en bøn til de højere magter, for det er mig som kan standse en
ulykke.

Fra : Peter G C

Dato : 06-08-04 09:56

> Dem hvor jeg er blevet behandlet fair.. .

Som f.eks. ?

> Men jeg lever af at have en kritisk holdning til det jeg observere,

Ahhh - du er journalist

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 11:23

> Som f.eks. ?

Du har ret, der er langt imellem man møder dem, men det sker. Jeg syntes
vores samfund er falleret, det går tit mere el. mindre ud på hvor meget man
kan røv... de andre, og slippe godt fra det.

> Ahhh - du er journalist

Jeg skrev KRITISK holdning ;).

Fra : Peter G C

Dato : 06-08-04 13:27

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg skrev KRITISK holdning ;).

LOL - bilforhandler??

Sig det nu....

/Peter

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-04 21:08

> LOL - bilforhandler??

Nu må du lige styre dit handicap :). Det kunne være sjovt og se om man kunne
overleve i gamet, men tror jeg går mere i detaljer end andre, og er for
ærlig, til at kunne overleve ;).

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-08-04 13:13

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> for det er mig som
> kan standse en ulykke.

Ikke "kan" - du "skal", ligesom alle andre der oplever en ulykke, et meget
vigtigt punkt i førstehjælp.

Du kan faktisk straffes for at undlade det.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 13:28

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

", ligesom alle andre der oplever en ulykke, et meget
> vigtigt punkt i førstehjælp.

Nu er det nærmere ifb. med mit erhverv, som PCG. spurgte til. Men du har
ret, og sidst jeg var på førstehjælpskursus var det og alarmeringen det
vigtigste.

> Du kan faktisk straffes for at undlade det.

Ja du kan sa... tro jeg kan, også der. Ingen siger tak, hvis jeg lader være
for at få processen til at gå hurtiger, men hvis det går galt er jeg den
første som bliver slagtet, uanset hvad.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-08-04 14:00

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> overfakturering,unødvendige reparationer,udskiftninger etc. etc..
> Auto,bil-branchen er et slaraffenland for plattenslagere.

Arh, så er det vist heller ikke være.
Der findes brådne kar alle vejne ikke kun i auto/værksteds branchen.
At du sidder og kalder alle automekanikere for tyveknægte, det synes jeg
personligt er lidt for langt ude, og lyder lidt paranoidt.
At du har haft nogle enkelte dårlige erfaringer gør vel ikke hele branchen
til syndere ?

> Jeg har ikke lejlighed til at stjæle noget, kun til at blive
> bestjålet.

Ja så ved vi jo med sikkerhed at du ikke er automekaniker, for de stjæler jo
alle både med arme og ben.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 15:43

"Sønne" <juletuborgFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
en
> 4-liters dunk Shell Helix Ultra 5w/40w og sætte på passageresædet, og bede

Skift det selv sammen med oliefilter, sæt et stykke rødt tape på
oliepåfyldningen inden du afleverer den til værkstedet, jeg gjorde det da
den skulle til garantieftersyn efter aftale med værkfører, mærkaten fra
oliedunken var klistret på batteridækslet.
Så lav en aftale før du kommer til værkstedet.
No problem, især da jeg havde spurgt hvilken forskel der var på den olie de
kom på de forskellige biler: det er den samme, hvilket jeg også regnede med,
da de blot hiver en slange ned fra loftet med den samme suppe til alle
motorer.
Men at få dem til at gøre arbejdet, det er vist lige at gå for vidt.
Ligesom at komme med dele fra THansen, autoophugger eller lignende uden
forudgående aftale.
jeg kommer aldrig på værksteder efter garanti-/teklamationsperioden, for jeg
vil vide hvad der bliver lavet.
F.eks. har bilen været på værksted, kan du være sikker på, at du skal løsne
alle hjulbolte og spænde dem med det korrekte moment. Hos mit dækfirma, gør
de det rigtigt: frem med moment nøgle, og så der rigtige moment til
stål-/alufælge.
Den bemærkning der kommer fra Peter C. kan du se stort på, på de fleste
restauranter kan du selv komme med vinen, men skal betale proppenge. der er
dok enkelte restauranter der reklamerer med, at de koncentrer sig om maden,
så der kan du rolig have din egen vin med, eller betale det samme som i
supermarkedet + statsafgift, så her kommer du ikke til at betale 150 kr for
en 30 kr's vin
Nå men det havde nok ikke meget at gøre med olie.

Næste gang du skal til bageren husk så at have fløde med til
flødeskumskagerne
--
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 16:18

> [...]
>
> Er der nogen der har gjort det? - jeg synes godt man kan tillade sig det,
> eller får jeg en med den største Svensknøgle mekanikeren kan finde?

Jeg har spurgt om det samme på mit værksted. Jeg fik besked om, at der kunne
bliver noget bøvn med garantien, hvis jeg gjorde som du beskriver. Ellers så
mekanikeren ingen problem i det.

Min garanti udløber om en måned, så jeg har helt sikkert tænkt mig selv at
medbringe olie, næste gang min bil skal til service.

Jeg fik dog besked på værkstedet om, at jeg også skulle aflevere en tom
dunk. Grunden hertil er, at jeg får mit "gamle" olie med tilbage i denne
dunk - og skal så selv sørge for at bortskaffe det. Det gør jeg så kvit og
frit på den lokale genbrugsplads (så får jeg også noget mere for mine
skattekroner .

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : KASO

Dato : 05-08-04 18:12

> [...]
> nu ved jeg ikke hvad slags de har hos en VW servicepartner, men sikkert

Husk også at tage mel med til bageren.....

Mao.: Mekanikkeren har ganske rigtigt en avance på olien. Får han ikke
avancen her, skal han hente den et andet sted - hans omkostninger bliver jo
ikke mindre af, at du handler i Bilka eller andre steder. Vil du gøre
forsøget, bør du spørge først - også om pris m./u. egen olie. Hans
omkostninger indebærer bl.a. faciliteter til miljømæssigt korrekt opbevaring
af spildolie og bortskaffelse af samme - samt betaling af statens kontrol
af, at han overholder reglerne.

Fra : Olesen

Dato : 05-08-04 18:36

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Mao.: Mekanikkeren har ganske rigtigt en avance på olien.

Jeg er sikker på, hele den debat med at ta' olien med
til værkstedet i bund og grund handler om, de fleste
har opfattelsen af, at den olie værkstedet fylder på motoren
er en simpel standardolie uden den finesse kunden forventer.

Så jeg kan såmænd godt forstå man selv tar' en 4-liter
dunk med. Det handler næppe om den sidste 100,--seddel.

Værkstedet kan bare åbne sin mund og skrive, hvilken
fabrikat olie de 'gør i' (hehe), og type.

Fra : Brian

Dato : 05-08-04 21:59

Hejsa

Olesen skrev:

> Værkstedet kan bare åbne sin mund og skrive, hvilken
> fabrikat olie de 'gør i' (hehe), og type.

Er det ikke meget almindeligt at det bliver skrevet på den lille
seddel der bliver hængt ved gearstangen, eller er det mig
der bor for langt ude på landet ?

Anyway, det gør den lokale ihvertfald hér.

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 05-08-04 22:58

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> seddel der bliver hængt ved gearstangen, eller er det mig
> der bor for langt ude på landet ?
>
> Anyway, det gør den lokale ihvertfald hér.

Her er det den samme standard 'juletræ' hvor
der sættes et kryds i eks. 10w40.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-04 06:22

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke meget almindeligt at det bliver skrevet på den lille
> seddel der bliver hængt ved gearstangen,

Eller på fakturaen, og der kunne jeg se det var en olie som i Bilka kostede
<100,- for 4l, det betalte jeg nærmest PR. L. hos værkstedet, og så meget er
miljøafgiften altså ikke.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-08-04 10:08

KASO wrote:

> Husk også at tage mel med til bageren.....
>
> Mao.: Mekanikkeren har ganske rigtigt en avance på olien. Får han ikke
> avancen her,

Hvilket er en væsentlig grund til at autobranchens troværdighed ligger under
gulvhøjde.

> skal han hente den et andet sted - hans omkostninger
> bliver jo ikke mindre af, at du handler i Bilka eller andre steder.

Hvis hans timepris var kalkuleret ud fra de reelle værkstedsomkostninger, og
ikke en del af olie/reservedels prisen. Ville værkstederne fremstå med en
anderledes høj troværdighed.

> Vil du gøre forsøget, bør du spørge først - også om pris m./u. egen
> olie.

Naturligvis.

> Hans omkostninger indebærer bl.a. faciliteter til miljømæssigt
> korrekt opbevaring af spildolie og bortskaffelse af samme - samt
> betaling af statens kontrol af, at han overholder reglerne.

Nej disse bør være en del af timeprisen for arbejdet.

Eneste undtagelse er den specifikke miljøafgift for de brugte ting (olie),
hvilket de fleste værksteder er ganske gode til at påføre regningen seperat.

I øjeblikket hyler autobrancehen over at de ikke kan få godkendelse til at
udføre syn, kun tilladelse i begrænset omfang få lov til at kontrollere og
godkende omsyn, derimod ikke når der er tale om at fastslå bilens
indentitet.

Helt klart et resultat af branchens manglende troværdighed.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 20:27

> [...]
en
> 4-liters dunk Shell Helix Ultra 5w/40w og sætte på passageresædet, og bede

Jeg har gjort det hos VW i Randers, Hadsund og Skanderborg uden problemer.

Mvh
Claus

Fra : p.jarnbak

Dato : 05-08-04 22:07

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message

> en

Jeg har altid min egen olie med og det er ikke noget problem.Bil,motorcykle
og plæneklipper
køre på mobil 1 5w-50 så jeg har kun en dunk,jeg gider ikke at have en
blandet samling
af halvfyldte dunke stående.
Hej Palle.