hvilken lak?
Fra : Martin Berentzen

Dato : 05-08-04 07:28

Hej!

Hvor køber jeg min lak til at sprøjte på når jeg har behandlet en tidligere
rustplet med rustbeskyttelse og maling?

Martin

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 05-08-04 09:40

"Martin Berentzen" <inge-berentzen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Hvor køber jeg min lak til at sprøjte på når jeg har behandlet en
tidligere
> rustplet med rustbeskyttelse og maling?
>
> Martin

Det køber du hos en veludstyret farvehandel.
Mange farvehandlere har udstyr så de kan blande en lak til dig i netop den
farve din bil har.
Mange af farverne kan du også købe på sprayflaske, samme sted.

Jesper

Fra : Martin Berentzen

Dato : 05-08-04 13:29

> [...]
> farve din bil har.
> Mange af farverne kan du også købe på sprayflaske, samme sted.

Jeg tænkte nu mere på "klar"-lak... dvs. når jeg har malet med bilens farve,
kan man pensle noget "klar"-lak ovenpå som beskyttelse. Eller er det mig der
er helt galt på den?

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 15:43

> [...]
farve,
> kan man pensle noget "klar"-lak ovenpå som beskyttelse. Eller er det mig

Både farvehandlere og A-Z og lign har Motip klarlak på spray. Men jeg
advarer på forhånd at resultatet også bliver derefter. Sådan en dåsespray
kan på ingen måde erstatte en "rigtig" lak og malersprøjte. Men hvis man
sliber af på klarlakken med det fineste sandpapir man kan få, så er det
muligt at få overfladen glat med en Motip.

--
Tom

Fra : Martin Berentzen

Dato : 05-08-04 16:11

Jeg har en Multona lakspray i bilens farve, når det er en lakspray må man
vel gå udfra at der ikke skal efterbehandles med en "klar"-lak (når jeg
skriver "klar" mener jeg klar, dvs. gennemsigtig)?

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-08-04 11:05

Martin Berentzen wrote:
> Jeg har en Multona lakspray i bilens farve, når det er en lakspray må
> man vel gå udfra at der ikke skal efterbehandles med en "klar"-lak
> (når jeg skriver "klar" mener jeg klar, dvs. gennemsigtig)?

Klar lak er primært noget man giver metallic malinger da overfladen på disse
ikke i sig selv er glat. Ovenpå "Solide" (ensfarvede) kulører er det ikke
strengt nødvendigt, men kan give en flottere glans. Prøv at pudse med lidt
autosol et sted på den originale lak - tager kluden farve efter lakken er
den ikke lakeret med klar lak ovenpå, tager den ikke farve har den klar lak
på.

Hvis din lak er ensfarvet kan du jo efterbahandle efter et par uger (det
tager tid før 1-komponent lak er hærdet) med meget fint vandslibepapir for
at få kanterne pæne.

vh
Torben

Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 05-08-04 09:15

> Hvor køber jeg min lak til at sprøjte på når jeg har behandlet en
tidligere
> rustplet med rustbeskyttelse og maling?
>
> Martin

Ved en malerforretning velsagtens?