Skift af bærekugler på Escort '96
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-08-04 20:32

Hej!

I weekenden skal jeg og en kammy skifte bærekugler på min Escort '96 (og finde
hvislelyde, men det er en helt anden sag ) så jeg har købt to stk. bærekugler
som kan presses i bærearmen. Der er presse og trykluftværktøj til rådighed, så
den del er jo ok.

Idet jeg *hader* at stå på værkstedet i weekenden og mangle en stump vil jeg
lige spørge om der kan være andre ting jeg kommer til at mangle? Er der andre
gummibøsninger e.lign. som kan være udskiftningsmodne ifbm. bærearmen?

Der er nyere kødben og styrekugler, så den del er fjong

PS: Whoops, nu kommer der TopGear - gotta go

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 15:51

> [...]
bærekugler
> som kan presses i bærearmen. Der er presse og trykluftværktøj til

Håber du er SIKKER på at de passer. Jeg købte 2 styrekugler ved Høyer og
%"#%#¤%#¤"%#¤%#¤%#"¤%#"¤%&/&&%!#"¤R!"R¤¤& om "%"#%#"%¤ passede. Så jeg måtte
skyndsomst til Ford og købe originale og står nu med 2 fuldstændig
ubrugelige styrekugler som jeg ikke lige har kviteringen på

> [...]
andre
> gummibøsninger e.lign. som kan være udskiftningsmodne ifbm. bærearmen?

Mange gange er drivakselmanchetterne også lidt møre og kan udskiftes ved
samme lejlighed.. Tja og så mangler krængningsstabilisatorene vel også snart
en udskiftning?

> Der er nyere kødben og styrekugler, så den del er fjong

Synes ellers holdbarheden på tingene i styretøjet er stort set ens, så
ganske kort tid efter kommer de næste ting. Det er lettere og billigere at
skifte det hele. Støddæmpere, fjedre, lejre, bøsninger, manchetter, bære- og
styrekugler og stabilisatorer. Men så kan bilen også en 250.000 mere.

--
Tom

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-08-04 23:22

Hej!

Tom wrote:

> [...]
> skyndsomst til Ford og købe originale og står nu med 2 fuldstændig
> ubrugelige styrekugler som jeg ikke lige har kviteringen på

Høyer sux Jeg bruger altid Scaniadam når jeg køber stumper. Får gode
rabatter via værkstedet (f.eks. der der 30% rabat på eksempelvis tændkabler).

> Mange gange er drivakselmanchetterne også lidt møre og kan udskiftes ved
> samme lejlighed.. Tja og så mangler krængningsstabilisatorene vel også snart
> en udskiftning?

Manchetterne er 100% ok. Det er vist endda de originale... Kødbenene er max. 1
år gamle.

> [...]
> styrekugler og stabilisatorer. Men så kan bilen også en 250.000 mere.

Tja, læg en motor+gearkasse til ovenstående og reparationerne foran i bilen er
VÆK foreløbigt

Well, jeg har ikke lyst til at skifte det hele på een gang da det bliver for
stor en udskrivning (selv om jeg laver det selv, selv .

Styrekuglerne er iøvrigt også af nyere dato.

Iøvrigt sidder de der bøsninger F*CKING godt fast. Blev nødt til at skære dem
over med en vinkelsliber (altså bøsningen, ikke bærearmen) og vride dem ud. Jeg
turde ikke gå over 5T på pressen...

Det tog 5 (!) timer at få skiftet den første bøsning alt incl. og 15 MINUTTER
til nummer to. Vi kendte jo alle tricks'ne til den anden bøsning :)

Bør man egentligt få bilen sporet bagefter? Det anbefales sikkert, men jeg har
skisme svært ved at se hvordan geometrien skulle kunne ændre sig...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 19:19

> [...]
MINUTTER
> til nummer to. Vi kendte jo alle tricks'ne til den anden bøsning :)

Hm så var det nu lettere på mondeo'en. Her skiftede jeg komplette bærearme
incl. bærekugler og bøsninger. De kostede ikke mere end 3-400 Kr pr stk så
vidt jeg husker. Det tog ca. 45 min pr side at skifte incl. ølpause(r)

> Bør man egentligt få bilen sporet bagefter?

Min mondeo begyndte i hvert fald ikke at trække skævt eller slide dækkene
skævt på grund af skiftet. Og det er først ca. 1½ år efter at jeg har fået
sporet bilen for første gang (nye styrekugler)

> Det anbefales sikkert, men jeg har
> skisme svært ved at se hvordan geometrien skulle kunne ændre sig...

Det gør den heller ikke nævneværdig.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-08-04 19:30

Hej!

Tom wrote:

> [...]
> incl. bærekugler og bøsninger. De kostede ikke mere end 3-400 Kr pr stk så
> vidt jeg husker. Det tog ca. 45 min pr side at skifte incl. ølpause(r)

Det var da billigt. Det er vel uoriginale? Så vidt jeg ved koster de originale
da i omegnen 1100,- pr. stk. til Mondeo.

> Min mondeo begyndte i hvert fald ikke at trække skævt eller slide dækkene
> skævt på grund af skiftet. Og det er først ca. 1½ år efter at jeg har fået
> sporet bilen for første gang (nye styrekugler)

'kay, så vil jeg lige se tiden an. Man kan vel relativt hurtigt se om hjulene
slides forkert oder?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 19:49

> Det var da billigt. Det er vel uoriginale? Så vidt jeg ved koster de
originale
> da i omegnen 1100,- pr. stk. til Mondeo.

Ja det er Høyers de bedste. Ford kan jo ikke lave bøsninger der holder mere
end ca. 60.000 Km så der var intet at være betænkelig på. Ind til videre har
de holdt i 2½ år hvis jeg husker rigtigt.

> 'kay, så vil jeg lige se tiden an. Man kan vel relativt hurtigt se om
hjulene
> slides forkert oder?

Ja hvis det har flyttet sig meget. Men jeg har ikke kunnet ane noget
ekstraslid på hverken sommer eller vinterdæk.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-08-04 19:55

Hej!

Tom wrote:
> Ja det er Høyers de bedste. Ford kan jo ikke lave bøsninger der holder mere
> end ca. 60.000 Km så der var intet at være betænkelig på. Ind til videre har
> de holdt i 2½ år hvis jeg husker rigtigt.

Tja, bortset fra de netop udskiftede bøsninger (og en tidl. udskiftning af
selvsamme) har der ikke været problemer. Jeg tror bærearmene er fra '96 og jeg
har haft den fra '99.

> Man kan vel relativt hurtigt se om hjulene slides forkert oder?
>
> Ja hvis det har flyttet sig meget. Men jeg har ikke kunnet ane noget
> ekstraslid på hverken sommer eller vinterdæk.

Okay, så vil jeg spare de 400,- til en sporing foreløbigt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Lars

Dato : 05-08-04 16:22

> [...]
bærekugler
> som kan presses i bærearmen. Der er presse og trykluftværktøj til

Er du helt sikker på du mener bærekugler? Det er som regel bærearmsbøsninger
man skal presses i bærearmen. Bærekuglerne er "nittet" på bærearmen og her
kan man bore nitterne ud, montere den nye bærekugle, som sættes fast med
bolte, skiver og selvlåsende møtrikker.

Der er et udemærket billede på
http://129.142.31.8/DAT/pic/l/601400914421.JPG
Lars

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-08-04 23:16

Hej!

Lars wrote:

> [...]
> kan man bore nitterne ud, montere den nye bærekugle, som sættes fast med

My mistake, det var (selvfølgelig) bærearmsbøsninger der skulle skiftes. Fik
bare blandet det sammen med en tidl. reparation (på en anden bil...).

> Der er et udemærket billede på
> http://129.142.31.8/DAT/pic/l/601400914421.JPG

Yep, det er sådan en svend. Har skiftet bøsningen heeeelt til højre i begge
sider af bilen

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 19:20

> Yep, det er sådan en svend. Har skiftet bøsningen heeeelt til højre i
begge
> sider af bilen

Hva...Hva så med de andre?

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 19:24

> begge
>
> Hva...Hva så med de andre?

"De er i føtex"

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-08-04 19:28

Hej!

Tom wrote:

> Hva...Hva så med de andre?

De resterende fire bøsninger og to bærekugler? Fejlede ikke en dyt...

Kan man iøvrigt overhovedet skifte bærekuglerne uden at investere i en ny
bærearm? Kuglen ser ud til at være nittet fast på armen...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 19:50

> De resterende fire bøsninger og to bærekugler? Fejlede ikke en dyt...
>
> Kan man iøvrigt overhovedet skifte bærekuglerne uden at investere i en ny
> bærearm? Kuglen ser ud til at være nittet fast på armen...

Nej den er svejset fast.
Også derfor jeg skiftede det hele når jeg nu var igang.

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-08-04 19:52

Hej!

Tom wrote:

> Nej den er svejset fast.

Anede mig.

> Også derfor jeg skiftede det hele når jeg nu var igang.

Fair nok. Dog koster bøsningerne under 200,- for dem begge, så jeg tog chancen

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-08-04 20:01

Tom wrote:

> Nej den er svejset fast.
> Også derfor jeg skiftede det hele når jeg nu var igang.

De er nu kun nittet på, og onkel Høyer har også fået dem i deres sortiment
nu.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-04 20:10

> De er nu kun nittet på, og onkel Høyer har også fået dem i deres sortiment
> nu.

Ok,
Høyer havde dem nu også i programmet for et par år siden da jeg købte mine
hos dem.
Er ganske godt tilfreds med dem. De kan vist endda ses på billedet på
gruppens hjemmeside.

--
Tom