Fiat Punto (og lidt om Toscana)
Fra : Peter G C

Dato : 04-08-04 12:02

Hej NG

Fruen og jeg var i Toscana i den forløbne uge. Vi fløj derned og havde lejet
en bil hos Avis. Vi fik udleveret et stk. Fiat Punto 1,2 med air con - den
havde kørt 8.500 km da jeg fik den.. Fin lille ting - jeg ville hellere have
haft en Citrobang, men sådan blev det ikke. Nuvel.

Det er en sjov lille potte. Positive sider: Fast undervogn, direkte styring,
servostyring med "city"-funktion der gør styringen ekstra nem i byen.
Kabinen ser okay ud. Bilen var kanongod i byen pga den størrelse. Den er
meget let at få rundt i byen og udsynet er fint. Gearskiftet er præcist.
Brændstoføkonomien er god ved hastigheder op til 100 km/t. Speedometeret er
ganske præcist (målt med GPS-ting) - i særdeleshed i forhold til min egen
Xantia!

Negative sider: Motoren er alt for lille til mere end landevejskørsel (60 hk
ved 5.000 omdrejninger og max moment 102 vedr 2.500 omdrejninger). Der sker
intet med den motor - hverken i 1. eller 2. gear trods vægten på 785 kg
(egen vægt). Til bjergkørsel er motoren ikke sjov, men den klarer da
opgaven. Air con-anlægget gik ned i ydelser når bilen kørt en 3 til 4 timer
i træk; det er ikke morsomt når der er over 30 grader uden for.
Motorstyringen gik lidt amok efter en 3 til 4 timers kørsel - tomgangen gik
op til måske 3.000 omdrejninger. Bilen er efter min mening ikke passende for
dårlige, italienske veje - jeg ville hellere have haft en blød-hat Citroen.

Stor var oplevelsen, hjemkommet til det nordlige, at opleve forskellen
mellem Xantiaen og Puntoen: Sidstnævnte er meget meget let kørt - lille og
fix - nem at få rundt. Xantiaen står tilbage som stor og tung, men til
gengæld ufattelig meget hurtigere og langt mere komfortabel. Gosh det var
lækkert at få noget power igen

- Sidespring: jeg vil gerne anbefale et godt overnatningssted dernede:
udsøgt beliggenhed fremragende betjening med en vært der giver mange og gode
råd om området og inside informationer - sidstnævnte er guld værd:
www.tassinaia.it

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : John Sahl

Dato : 04-08-04 12:27

Peter G C wrote:
> [...]
> tung, men til gengæld ufattelig meget hurtigere og langt mere
> komfortabel. Gosh det var lækkert at få noget power igen

Punto'en er og bliver en tøse-bybil

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-04 12:30

[klip]

> Punto'en er og bliver en tøse-bybil

Men dét klarer den da også fint, hvis du spør' mig.

Jeg skulle jo selvfølgelig også prøve at fyre den stakkels potte af - i
dette forum får man jo tudet ørene fulde med at man skal gøre. Det virker
bare ikke - heller ikke selv om potten ikke vejer noget af betydning

/Peter

Fra : John Sahl

Dato : 04-08-04 12:47

Peter G C wrote:

> Men dét klarer den da også fint, hvis du spør' mig.

Hov, jeg kan godt se at min udtalelse kunne misforståes,
det var på ingen måde en negativ ting, for jeg er helt enig
i dine udtalelser om bilen, den kører ganske glimrende i
byen og er meget letkørt.

> [...]
> i dette forum får man jo tudet ørene fulde med at man skal gøre. Det
> virker bare ikke - heller ikke selv om potten ikke vejer noget af

De findes jo heldigvis med lidt kraftigere motorer også

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-04 13:04

[klip]

> De findes jo heldigvis med lidt kraftigere motorer også

Ja, heldigvis. Et par af mine nærmeste venner har en potte som omtalt
...... gad vide hvordan man undgår at sige sin mening om potten??

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter Weis

Dato : 07-08-04 17:15

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
> af - i dette forum får man jo tudet ørene fulde med at man skal
> gøre. Det virker bare ikke - heller ikke selv om potten ikke vejer

Nu skal bilen jo ikke kun flytte sig selv - den skal også flytte
føreren

mvh
Peter

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-08-04 13:35

> [...]
gode
> råd om området og inside informationer - sidstnævnte er guld værd:

Nå for satan. Så var vi da tæt på hinanden i ferien. Vi boede i Vagli Sotto
et stykke nord for Lucca. I øvrigt en kanon by, den sidstnævnte. Du skulle
næsten have prøvet Octaviaen. Med det træk den har samt min justerbare
undervogn var den en sand fryd op og ned ad bjergene. Normalt synes jeg at
italienerne kører stærkt på de små veje - i år var de i vejen
Toscana er et fedt område, men med to unger på 2½ år og 4 måneder vælger vi
nok Union Lido campingpladsen igen næste år. Min ældste datter fik kun badet
en gang i løbet af hele ugen og det kan man næsten ikke tilbyde sådan et
lille skind.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-04 13:52

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4110d7ef$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Nå for satan. Så var vi da tæt på hinanden i ferien. Vi boede i Vagli
Sotto
> et stykke nord for Lucca. I øvrigt en kanon by, den sidstnævnte.

Vi var skam i Lucca - smuk by! Det var efter et méget kort visit i Pisa. Vi
brugte også en dag i Alpi Apuane.

> [...]
> undervogn var den en sand fryd op og ned ad bjergene. Normalt synes jeg at
> italienerne kører stærkt på de små veje - i år var de i vejen

LOL - jatak. Jeg savnede mit bundtræk, men gider ikke køre langt når det er
så nemt og billigt at flyve

> [...]
badet
> en gang i løbet af hele ugen og det kan man næsten ikke tilbyde sådan et

Den stakkel. Det er pænt varmt dernede. Da vi var i Firenze var der 32-34
grader.

Vi trillede til Siena senere - også et must. Men listen bliver jo lang

Hvor lang tid var I der og hvad lavede I?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas Landberg

Dato : 04-08-04 14:38

> Vi var skam i Lucca - smuk by! Det var efter et méget kort visit i Pisa.
Vi
> brugte også en dag i Alpi Apuane.

Vi var der faktisk tre gange i alt. Man blev jo helt afhængig af byen.
Hyggelig som Venedig, men med fornuftige priser.

> LOL - jatak. Jeg savnede mit bundtræk, men gider ikke køre langt når det
er
> så nemt og billigt at flyve

Det kommer jo an på hvad man kører i, men jeg var ikke træt af turen i
Octaviaen....

> Den stakkel. Det er pænt varmt dernede. Da vi var i Firenze var der 32-34
> grader.

Det var ikke sådan at hun smeltede, men vi havde talte mange gange om, at vi
skulle ud og bade. Det blev bare ikke rigtigt til noget. Men der er
heldigvis mindre end 11 måneder til turen går til Unionen og så bader vi to
gange i døgnet

> Vi trillede til Siena senere - også et must. Men listen bliver jo lang

> Hvor lang tid var I der og hvad lavede I?

Vi var der i hele sidste uge. Hvad vi lavede? Tja, altså de tre gange i
Lucca, i zoologisk have, i Pinnocioland (hvilket jeg gerne vil advare
imod....) osv. Så prøvede jeg i øvrigt også lige at køre bilen op ad en
stejl bakke som italienerne forcerede uden problemer. På toppen hang den
lave Octavia dog på bugen, så jeg måtte ned igen. Da vi så kom ned kunne jeg
næsten ikke få bilen ud på det vandrette igen, da "nødkrogen" eller hvad den
hedder gik imod jorden. Jo, en sænket bil giver mange glæder (samt
italienske tilskuere).

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 19:34

> Den stakkel. Det er pænt varmt dernede. Da vi var i Firenze var der 32-34
> grader.

Åh herregud. Da vi var i tyskland nåede den 38°C i en lille dal. Da vi så
oven i købet skulle holde i kø røg termometret op på 46°C på grund af varmen
fra asfalten.....hold da fast hvor mit AC havde noget lave.

--
Tom

Fra : Peter Weis

Dato : 07-08-04 17:15

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> [...]
> 1,2 med air con - den havde kørt 8.500 km da jeg fik den.. Fin
> lille ting - jeg ville hellere have haft en Citrobang, men sådan

Det var da også lidt fedtet

Da jeg i marts var i sydfrankrig med familien, havde jeg bestilt en
Megane hos Avis i Nice lufthavn. Men vi fik en Laguna med 1.9 liters
dieselbrænder til samme pris; de var vel løbet tør for Meganer.
Den var dejlig, pænt bundtræk god komfort trods lidt fastere affjedring
end Citroenerne. Dog havde den lidt uoverskuelig bagende.

mvh
Peter