Er "rallen" fra gearkassen normalt?
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-08-04 09:50

Hejsan

Er det normalt eller unormalt, at der fra transmissionen kommer en tydelig
"rallende" / raslende lyd, som også kan mærkes i rat & gulv, når man
langsomt slipper speederen og der skiftes fra acceleration til motorbremse?

Jeg spørger fordi jeg personligt aldrig før har oplevet det i mine tidligere
potter (som alle havde både en del år og en del km på bagen), men jeg i min
nu 2 år gamle diesel Carisma med 75.000 km har hørt/mærket dette fænomen
siden den havde kørt <10.000 km. Bilen fik nye trækaksler ved 18.000 km,
hvilket ikke har ændret på dette.

Værkstedet påstår (stadig) at det er normalt - ikke bare for Carisma'er, men
biler generelt - og at det iøvrigt skyldes det slør der er mellem
tandhjulene i gearkassen. Tænderne på tandhjulene "slår" lidt til hinanden
lige der hvor motoren hverken trækker eller bremser, og det er det man kan
høre. Det er helt galt ved lave omdrejninger/højt gear.

Forklaringen tror jeg på, men jeg finder det noget besværligt at acceptere,
at "sådan er det bare", og vil derfor gerne høre hvilke erfaringer i har,
samt også gerne nogle gode råd om hvordan jeg bedst får værkstedet til at
acceptere at der er et problem.

Jeg overvejer selvfølgelig at få FDM til at kigge på det, men tror i at de
reelt kan/vil vurdere om det er normalt eller ej?

Garantien holder 25.000 km / 8 måneder endnu, så det er ved at være sidste
chance...

Mvh
Michael

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 10:01

Michael Jørgensen wrote:
> [...]
> "rallende" / raslende lyd, som også kan mærkes i rat & gulv, når man
> langsomt slipper speederen og der skiftes fra acceleration til motorbremse?

På en godt brugt gearkasse (150.000+) kan man da godt opleve at høre
forskel på hvilken side af tænderne der lægger an (lyden ændrer
karakter), men hverken slup, rallen eller raslen vil jeg mene man skal
leve med.

Dieselbiler trækker jo mere moment igennem kassen så de lever nok
livet hårdere, specielt hvis de får prygl med bokstuning og dørtræk.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Cosworth POWER

Dato : 04-08-04 10:17

> [...]
> forskel på hvilken side af tænderne der lægger an (lyden ændrer
> karakter), men hverken slup, rallen eller raslen vil jeg mene man skal

Enig - på en så ny bil skal der INTET være og du skal ikke acceptere dit
værksteds dårlige historier!

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-08-04 10:40

[snip]
> Enig - på en så ny bil skal der INTET være og du skal ikke acceptere dit
> værksteds dårlige historier!

Nope! Men jeg forstår godt værkføreren en lille smule - der har været
forholdsvis mange reps på den her bil - han kan efterhånden nummerpladen
udenad...

Som jeg forstår Mitsu's garanti-ordning, så skal værkstedet selv dække
udgifterne i første omgang, og kun hvis de kan overbevise importøren om at
der er tale om en garanti-sag, får de refunderet udgifterne. Det motiverer
naturligvis værkstedet til at være mere modvillige...

Men selvfølgelig - jeg har med flere andre (dyre) ting været nød til at gøre
opmærksom på det mange gange og med store bogstaver, før de til sidst har
måtte erkende "der er vist noget om det"...

Mvh
Michael

Fra : Cosworth POWER

Dato : 04-08-04 10:48

> Nope! Men jeg forstår godt værkføreren en lille smule - der har været
> forholdsvis mange reps på den her bil - han kan efterhånden
> nummerpladen udenad...

Nu har der været rigtig mange historier om Carisma'erne, så jeg tror næppe
du er den eneste ejer der har været forbi værkstedet flere gange med denne
bilmodel.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 13:59

> Nope! Men jeg forstår godt værkføreren en lille smule - der har været
> forholdsvis mange reps på den her bil

Det er der vist på de fleste Carismaer.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-08-04 08:14

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Det er der vist på de fleste Carismaer.

Ud over de famøse GDI-problemer, har du så kendskab til andre specifikke
"gengangere", eller er det mere en generelt fornemmelse du giver udtryk for?

Min egen fornemmelse er nemlig at de fleste problemer der har været på min
bil, har været på stumper som andre bilfabrikanter har leveret - eksempelvis
omtalte "rallen" som (formentlig) skyldes "noget" i gearkassen. Gearkassen
leveres af - Volvo...

Anyway - kender du kvaliteten af FDM's "garantitest"? Er det pengene værd,
eller gives de bedre ud på et sæt ørepropper?

Mvh
Michael

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-08-04 10:25

[snip]
> [...]
> forskel på hvilken side af tænderne der lægger an (lyden ændrer
> karakter), men hverken slup, rallen eller raslen vil jeg mene man skal

Ja det er jo også min erfaring - som regel er det helt uden (levetidsmæssig)
betydning.

> Dieselbiler trækker jo mere moment igennem kassen så de lever nok
> livet hårdere, specielt hvis de får prygl med bokstuning og dørtræk.

Ingen chip eller boks her. Dørtræk? Tjae - mest på motorvejen, når man
trænger til at se fætter båtnakke i bakspejlet (ufrivilligt) øge sin
bremselængden fra <3 m, til >100 m på få sekunder Egentligt ikke
"rigtig" dørtræk, men stadig sjovt...

Mvh
Michael

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 11:20

Michael Jørgensen wrote:
> [snip]

> Ja det er jo også min erfaring - som regel er det helt uden (levetidsmæssig)
> betydning.

Det kan muligvis endda blot handle om en gang ny olie på gearkassen.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Mette

Dato : 04-08-04 12:00

> Jeg overvejer selvfølgelig at få FDM til at kigge på det, men tror i at de
> reelt kan/vil vurdere om det er normalt eller ej?

FDM's tests omfatter en garantitest, som man kan få lavet, lige før
garantien udløber, så man er sikker på at få dækket alt, der måtte være på
det tidspunkt (og som de kan finde). Det ville jeg da selv få lavet, hvis
jeg havde haft garanti på min bil. Det er trods alt rigtigt træls at opdage
sådan noget, når garantien lige er udløbet.

Mvh,
Mette

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-08-04 13:43

[snip]
> jeg havde haft garanti på min bil. Det er trods alt rigtigt træls at
opdage
> sådan noget, når garantien lige er udløbet.

Jeg har godt set at de reklamerer hvor FDM tilbyder garantitest, men jeg
ledte mere efter erfaringer med om de så rent faktisk finder noget, eller om
det mest handler om, om cigarrettænderen og elbagruden virker...

Mvh
Michael