Benzinforbrug sommer/vinter.
Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 03-08-04 21:40

Hej,

hvor stort udsving i benzinforbrug sommer/vinter er normalt?

Om vinteren kører jeg ca. 12,5 km/L om sommeren ca. 14,5 km/L.

Jeg synes det er en voldsom forskel (med til historien hører at jeg
kører med forskellige dæk sommer/vinter, men har det den store betydning?).

Knus
Regnar
'93 Mazda(rati) 121 1,3 GLX Canvas

Fra : p.jarnbak

Dato : 04-08-04 01:15

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg synes det er en voldsom forskel (med til historien hører at jeg
> kører med forskellige dæk sommer/vinter, men har det den store

Ja dæk betyder meget, også elbagrude og lang opvarmningstid for
motor/gearkasse.Desuden
giver våd vej også større rullemodstand og det er der jo en del af også om
vinteren!.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 18:03

> betydning?).
>
> Ja dæk betyder meget, også elbagrude og lang opvarmningstid for
> motor/gearkasse.

Hmm min tripcomputer kan ellers ikke måle den mindste forskel på min
185/65-14 vinterdæk og 205/50-15 sommerdæk (jeg skifter først når det er ca
12° til sommerdæk og 1° til vinterdæk).
Men det jeg kan se udgør en stor forskel er at motoren er længere tid om at
blive driftsvarm om vinteren og deraf er der en voldsom forskel i forbruget
ind til den er varm.

> Desuden
> giver våd vej også større rullemodstand og det er der jo en del af også om
> vinteren!.

Kan heller ikke måle nogen forskel her. Kan heller ikke se om man aktiverer
AC eller ej. Men udetemperaturen gør virkelig en forskel. Dels fordi motoren
kører længere med "choker" og dels fordi olien er tykkere i motor og
gearkasse.

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 04-08-04 20:25

Tom wrote:

> [...]
> aktiverer AC eller ej. Men udetemperaturen gør virkelig en forskel.
> Dels fordi motoren kører længere med "choker" og dels fordi olien er

Ja logikken ligger ikke altid lige om hjørnet, teoretisk skulle det
resultere i bedre brændstoføkonomi jo lavere temperaturen er, da lav
temperatur giver bedre fyldning/iltindhold, med deraf følgende forbedret
forbrænding.

Men naturligvis er en kold motor noget der sluger brændstof.

For mange års siden lavede tyske TüV en test, man fandt dengang frem til at
en tempratur på mellem 3-5 grader var ideel kombineret med høj
luftfugtighed.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : p.jarnbak

Dato : 05-08-04 00:08

> [...]
at
> blive driftsvarm om vinteren og deraf er der en voldsom forskel i

Prøv at sammenligne med et 185/65-14 sommerdæk.
Hej Palle.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-08-04 07:47

Tom wrote:

> Hmm min tripcomputer kan ellers ikke måle den mindste forskel på min
> 185/65-14 vinterdæk og 205/50-15 sommerdæk (jeg skifter først når det er ca
> 12° til sommerdæk og 1° til vinterdæk).

Så må jeg lige spørge, indtaster du rulleomkredsen (1818mm for
185/65R14 og 1790mm for 205/50R15)??

Din mindre sommeromkreds gør dine km længere end de er (der løber for
mange på uret). Din tripcomputer måler omdrejninger af drivakslen ikke
ægte kilometer. Dine sommerkm er altså blot 98% af dine vinterkm.

Jeg korrigerer fex mine sommerkm med 1867/1818 da sommerhjulene er en
anelse større end vinterhjulene i originaldimension 185/65R14.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 16:19

> [...]
> mange på uret). Din tripcomputer måler omdrejninger af drivakslen ikke
> ægte kilometer. Dine sommerkm er altså blot 98% af dine vinterkm.

Det er for langt ude at tro at fordi man få noget i digitale tal, at der så
ingen tollerance er på det. Dæk slides også fra 8 mm mønster til 2 mm. Der
er tollancer på alt så en 3-4% afvigelse på alt hvad man opgiver vil der vel
altid være.
Gider slet ikke gå ind i alle de regne stykker.
Min tripcomputer MÅLER heller ikke benzinforbruget men måler derimod PWM
tiden på magnetventilerne ud kan ud fra en formel regne ud hvor meget benzin
der ca. flyder ud til motoren og sådan kunne man blive ved.

--
Tom

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 04-08-04 01:16

For mig at se er der to væsentlige faktorer der spiller ind på
benzinforbruget:

1. Friktion i motoren. Om vinteren er olien kold og tyktflydende, hvilket
øger friktionen og dermed benzinforbruget
2. luftens densitet. Jo koldere luften er jo "tykkere" er den også. Om
vinteren skal der bruges flere kræfter på at overvinde luftmodstanden
(betegnet som luftens "drag"). Dem der spiller golf vil også opdage at de
kan lave et længere drive om sommeren af selvsamme årsag.

De ca. 2 kilometers forskel svarer til mine egne erfaringer, afhænger dog
meget af hvor mange koldstarter der er tale om.

mvh Ole

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-08-04 07:09

Regnar Bang Lyngsø wrote:
> [...]
>
> Jeg synes det er en voldsom forskel (med til historien hører at jeg
> kører med forskellige dæk sommer/vinter, men har det den store betydning?).

Hvordan måler du forbruget?

Du skal huske at en forskel i rulleomkreds giver sig til udtryk i det
beregnede forbrug hvis du bare aflæser km-uret når du tanker fuldt op.
Der vil altid være mere forbrug når det er koldt og varmere osv kører
hele tiden, men hvis du så har brede dæk på om sommeren burde det gå
op (det gør det for mig).

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-08-04 08:00

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message
> Hej,
>
> hvor stort udsving i benzinforbrug sommer/vinter er normalt?
>
> Om vinteren kører jeg ca. 12,5 km/L om sommeren ca. 14,5 km/L.

Der er også ca. 2 km/l forskel på vores Xsara.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Henrik B.

Dato : 04-08-04 22:08

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes det er en voldsom forskel (med til historien hører at jeg
> kører med forskellige dæk sommer/vinter, men har det den store

Dine dæk kan have betydning.
Lang/længere koldstart.
Og sidst men ikke mindst: Forskel på benzinkvaliteten sommer og vinter. Man
tilsætter forskellige additiver til benzinen alt efter årstid. Dette spiller
også en væsentlig rolle for at du kører kortere på literen om vinteren.

M.v.h.