Dækstørrelser.
Fra : KubikH

Dato : 03-08-04 13:33

Hejsa
Er min teori blevet for rusten ... eller.
Ville i går købe nye dæk til Toyotaen, men manden ville sgu ikke sælge dem.
Den var monteret med Barum 175 / 65 / 14 og Good Year 185 / 60 / 14.
Det ene 185, har længe været "monteret" med en skrue i slidbanen, og sivede
derfor luft, det var endvidere skadet af en kantsten( Pas på med at låne din
bil ud).
Nå til sagen: Havde set 185 / 60 / 14 var på tilbud, og ville derfor bare
købe 2 nye.
Det ville han ikke, da han påstod at der skulle være ens montering på alle
4.
Nå det kostede kun 20 kr. pr dæk men alligevel.

Er det rigtigt at de skal have samme størrelse.
Jeg troede at så længe rullediameteren, og bredden kunne godkendes, var der
frit slag, med parvis ens montering.

Anyone??

Mvh
Niels

Fra : ///JJ

Dato : 03-08-04 13:43

KubikH wrote:
> Ville i går købe nye dæk til Toyotaen
> Nå det kostede kun 20 kr. pr dæk men alligevel.

20 kr???? Køber du brugte dæk eller har du skrevet forkert? :)

> Er det rigtigt at de skal have samme størrelse.
> Jeg troede at så længe rullediameteren, og bredden kunne godkendes,
> var der frit slag, med parvis ens montering.

Altså der kører mange biler rundt med bredere bagdæk end fordæk! Har ikke
hørt det skulle være ulovligt...

///JJ

Fra : KubikH

Dato : 03-08-04 13:54

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> 20 kr???? Køber du brugte dæk eller har du skrevet forkert? :)

OOPPSSS det skulle have være 20 kr. MERE pr. dæk.

Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 14:13

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
og ville derfor bare
> købe 2 nye.
> Det ville han ikke, da han påstod at der skulle være ens montering på alle
> 4.
> Nå det kostede kun 20 kr. pr dæk men alligevel.

Købte du 4 nye?, for så lykkedes det ;)).

Fra : KubikH

Dato : 03-08-04 14:21

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Købte du 4 nye?, for så lykkedes det ;)).

Nej jeg købte 2 stk 175 i stedet for, så blev det 4 ens alligevel.
Egentlig er jeg godt tilfreds med pris mm. men undrer mig bare over udsagnet
:"alle 4 skal være samme størrelse, ellers er det ikke lovligt!"
Det er sgi ikke hvad jeg har lært i sin tid.
Er der kommet nye regler??
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 15:37

> [...]
udsagnet
> :"alle 4 skal være samme størrelse, ellers er det ikke lovligt!"
> Det er sgi ikke hvad jeg har lært i sin tid.

Jeg har ikke lige lovgivningen, men når man tænker på at reservehjulet
sjældet er det samme som de andre dæk, så tror jeg ikke der er noget
ulovligt i det. Det hele går på anbefalinger.....men som sagt jeg har ikke
lovteksten.

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-08-04 16:21

Tom telepaterede følgende til sin PC:

Jeg mener dækmanden har ret...

> Jeg har ikke lige lovgivningen, men når man tænker på at reservehjulet
> sjældet er det samme som de andre dæk, så tror jeg ikke der er noget
> ulovligt i det.

Jo, for med et reservehjul må du jo kun køre til værksted...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-08-04 17:30

meddelelse

> Jeg mener dækmanden har ret...

Det mener jeg ikke, de skal bare være parvis ens, masser af biler har forsk
str. for/bag. Han forsøgt bare at sælge 4 dæk i stedet for 2. Der har lige
været en debat om emnet, jeg kan bare ikke finde tråden igen.

> Jo, for med et reservehjul må du jo kun køre til værksted...

Hvor i §!"%¤%&! står det, hvis det er et full-size skulle det gerne være
lige så godt som de 3 øvrige.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-08-04 18:02

Jørgen M. Rasmussen telepaterede følgende til sin PC:
> Det mener jeg ikke, de skal bare være parvis ens, masser af biler har
> forsk str. for/bag. Han forsøgt bare at sælge 4 dæk i stedet for 2.

Det var jo præcis det, han ikke gjorde...
Han ville blot sælge et dæk til 20 kr. mere...

> Hvor i §!"%¤%&! står det, hvis det er et full-size skulle det gerne
> være lige så godt som de 3 øvrige.

Ja, hvis det er samme størrelse...
Hvis det er et reservehjul = mikrohjul, så må man ikke...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Verner Johnsen

Dato : 03-08-04 18:31

On Tue, 3 Aug 2004 17:20:33 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Jeg mener dækmanden har ret...

Enig.
I flg udstyrsbekendtgørelsen:

"Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret."

D.v.s. hvis bilen er født med samme dækbredde, skal den altid have
samme dækbredde.

>Jo, for med et reservehjul må du jo kun køre til værksted...

Det hedder dæk til midlertidig brug

Udstyrsbekendtgørelsen:

"Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og
type bortset fra dæk til midlertidig brug.
Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type."

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 18:39

> Udstyrsbekendtgørelsen:
>
> "Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og
> type bortset fra dæk til midlertidig brug.
> Reservehjul kan være forsynet med dæk af afvigende dimension og type."

Øv igen det juristerisprog
205/50-15 er jeg med på, men hvad menes med "type"??

Radialdæk?
Slidbaner?
Goodyear?
Goodyear Eagle F1?
Goodyeae Eagle F1 GDS3 205/50-15H?

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-08-04 19:45

Tom wrote:

> Øv igen det juristerisprog
> 205/50-15 er jeg med på, men hvad menes med "type"??

> [...]

Med dæktype menes der

Radialdæk
diagonaldæk
terrændæk
vinterdæk
sommerdæk

det er hvad der menes med dæktype, - ikke fabrikat, som f.eks. fulda,
bridgestone o.s.v.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Verner Johnsen

Dato : 03-08-04 20:17

On Tue, 3 Aug 2004 19:39:00 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Øv igen det juristerisprog
>205/50-15 er jeg med på, men hvad menes med "type"??

> [...]

OK, nu er der åbnet for posen, så jeg citerer lige lidt fra
udstyrsbekendtgørelsen:

"Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)

<Snip noget om pigdæk>

- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).

Før 01.04.91: Dæk opdeles i følgende typer:
- radialdæk
- diagonaldæk
- terræn- og vinterdæk, hvorved forstås dæk med
"M+S"-mærkning"

Mere læsestof :

<http://www.fstyr.dk/sw6010.asp>