Bil og trailer totalvægt ??
Fra : Jesper

Dato : 02-08-04 20:36

Et hurtigt ?
Må jeg køre med en bil, egenvægt 1650 kg - Totalvægt 2800, med en trailer
totalvægt 1500 kg ??
Jeg har ikke trailerkort eller lignende !

/Jesper

Fra : Kim Olsen

Dato : 02-08-04 20:56

"Jesper" <bipbop@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> totalvægt 1500 kg ??
> Jeg har ikke trailerkort eller lignende !

Se her:

http://www.politi.dk/p34/Trailerkort.htm

hilsen
Kim Olsen

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-08-04 21:41

> Et hurtigt ?
> Må jeg køre med en bil, egenvægt 1650 kg - Totalvægt 2800, med en trailer
> totalvægt 1500 kg ??
> Jeg har ikke trailerkort eller lignende !

Nej, du kommer over de 3500 kg totalvægt. (2800+1500=4300 kg.)

Hilsen Jørgen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-04 21:46

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, du kommer over de 3500 kg totalvægt. (2800+1500=4300 kg.)

Øøøhh, det må da være 1650 + 1500 = 3150 kg. Men stadig over bilens total på
2800.

M.v.h.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-08-04 07:58

Henrik B. telepaterede følgende til sin PC:

> Øøøhh, det må da være 1650 + 1500 = 3150 kg. Men stadig over bilens
> total på 2800.

Øhhhh, nå.

Totalvægt for bil + trailer = 2.800 kg + 1.500 kg = 4.300 kg.
Du ligger egenvægten for bilen sammen med trailerens totalvægt...
Hvad du skal bruge dette tal til, ved jeg ikke...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Brian Sørup

Dato : 02-08-04 21:49

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, du kommer over de 3500 kg totalvægt. (2800+1500=4300 kg.)

Det må han godt såfremt bilen iflg. reg. att. max . må trække 700 Kg. og
traileren max. vejer 700Kg.
Dette er dog ret usandsynligt bilens egenvægt taget i betragtning.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-08-04 21:50

> [...]
> totalvægt 1500 kg ??
> Jeg har ikke trailerkort eller lignende !

Det kan man ikke svare på ud fra dine oplysninger.
Der skal også oplyses tilladt koblingsvægt 1.
Men lidt teori kan måske give svaret.
1: Tilladt totalvægt for bil + påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke
overstige 3500 kg.
Det gør det her - så B/E er nødvendigt.
2: Tilladt totalvægt for bil + bilens tilladte koblingsvægt 1 må ikke
overstige 3500 kg.
Det vides ikke her, så der er 2 muligheder:
Hvis bilens tilladte koblingsvægt 1 ikke er over 700 kg, kan man nøjes med
B.
Hvis den er over 700 kg, skal der B/E til.

3: Man kan frit vælge den mest gunstige af 1 eller 2. Hvis den ene beregning
siger B/E og den anden kun E, kan man nøjes med B.

Så du skal altså se på tilladt koblingsvægt. Er den 700 kg eller derunder
kan du køre på B, er den over skal du bruge B/E.
Dit sidste problem bliver så, hvad traileren rent faktisk vil veje, når du
kører med den. Vejer den 700 kg eller derunder er der ingen problem, men
vejer den over vil det være overlæs du kan få problemer med.
Det ændrer dog ikke på B/E problematikken.

Kurt