Efter sandblæsning af rust, hvad så
Fra : Hugo

Dato : 31-07-04 22:10

Hej

Jeg har en Mondeo fra -97 der ruster flere steder. Nu overvejer jeg at
sandblæse rusten af.

Når rusten er fjernet helt ind til det blanke metal, hvad skal jeg så male
med så den ikke ruster igen med det samme ?

I gamle dage brugte man "corrostabil" det der rødlige maling, hvad er
smartest idag.

Mvh. Hugo

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 23:16

> [...]
> med så den ikke ruster igen med det samme ?
>
> I gamle dage brugte man "corrostabil" det der rødlige maling, hvad er

Tja jeg må blive dig svar skyldig for autolakeren har malet bagklappen på
min mondeo 97' og det holdt kun 1½ år så en der bittesmå bobler igen og han
sandblæste også. Han advarede mig godt nok at det eneste der dur er en ny
bagklap.
Ellers har jeg også ofret en ny skærmkant da den var rustet pænt. Så lige nu
er rusten nææææææsten holdt i ave

--
Tom

Fra : Brian M

Dato : 01-08-04 12:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<410c1a3f$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
> bagklap.
> Ellers har jeg også ofret en ny skærmkant da den var rustet pænt. Så lige nu

Når det ikke holder er det fordi han ikke har fået rusten helt væk
eller at malingen ikke har dækket på en kant eller lignende.

Når folk skifter skærmkant hvor mange tænker så på af få kanten på
pladen og samlingen mellem indvendige og udvendige plade ind mod
hjulet givet noget? ..maleren gør ihvertfald ikke. Og det er her at
rusten begynder ....altid!

Har rusten rigtigt godt fat, kan det være meget svært at få de sidste
rustpore med uden at blæse pladen helt væk. De sidder dybt i pladen.

Jeg har med stor fornøjelse brugt citronsyre i kar til at fjærne rust.
Det er dæleme noget der dur, det skal bare have tid til at arbejde.
Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg ved at men kan blande det med
tapetklister og smøre det direkte på bilen. Lakken tager ikke skade,
men det gør rusten, den kan nærmest skylles af.

Er rusten helt væk er det næsten "ligegyldigt" hvad man maler med, så
skal det nok holde. men er der bare lidt rustpore tilbage kommer
rusten igen, det er kun et spørgsmål om tid.

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-04 13:52

> Når det ikke holder er det fordi han ikke har fået rusten helt væk
> eller at malingen ikke har dækket på en kant eller lignende.

Tror jeg ikke

> [...]
> pladen og samlingen mellem indvendige og udvendige plade ind mod
> hjulet givet noget? ..maleren gør ihvertfald ikke. Og det er her at

Nej men det gør pladesmeden som svejser det inden bilen bliver sendt til
maleren

> Har rusten rigtigt godt fat, kan det være meget svært at få de sidste
> rustpore med uden at blæse pladen helt væk. De sidder dybt i pladen.

Ja de sidder så dybt at det går hele vejen igennem. Nu har jeg haft biler
der har rustet i alle de år jeg har haft kørekort og ingen af dem kunne man
stoppe rusten på. Men et nyt stykke plade og rusten er væk.

> [...]
> tapetklister og smøre det direkte på bilen. Lakken tager ikke skade,
> men det gør rusten, den kan nærmest skylles af.

Virker unægtelig meget teoretisk, hvordan stopper man en skærmkant på en
mondeo i en balje, eller en bagklap?

> Er rusten helt væk er det næsten "ligegyldigt" hvad man maler med, så
> skal det nok holde. men er der bare lidt rustpore tilbage kommer
> rusten igen, det er kun et spørgsmål om tid.

Jeg tror du kan nogen ting som hver de 3 autolakerer, tidl. automekanikere
og jeg selv ikke kan med hensyn til rustbeskyttelse. Jeg har endnu tilbage
at opleve at man kan stoppe et rustangreb som sidder i kanten af en skærm
eller pynteliste.

--
Tom

Fra : Brian M

Dato : 01-08-04 22:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<410ce75b$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Tror jeg ikke

Så har du fundet en af de sjældne malere.

!

> Nej men det gør pladesmeden som svejser det inden bilen bliver sendt til
> maleren

Nå.... så er det vist også en af de sjældne. Siger du at alle
pladesmede omhyggeligt sørger få at dække kanten og samlingen på
skærmen med maling? Det har jeg endnu aldrig set, selv om jeg har
skruet/svejst i biler i mange år og samtidig her en pladesmed i
familien.

> Ja de sidder så dybt at det går hele vejen igennem. Nu har jeg haft biler
> der har rustet i alle de år jeg har haft kørekort og ingen af dem kunne man
> stoppe rusten på. Men et nyt stykke plade og rusten er væk.

Selvfølgelig kan man stoppe rusten, men det kræver af man får pladen
HELT ren og problemet er at det tit starter inden i en plade samling.
Så er det jo svært at få det hele med. hvis der først er et rustkrater
kan det ikke slipes ret, man får ikke porene med. Det kan også knibe
ved sandblæsning.

> Virker unægtelig meget teoretisk, hvordan stopper man en skærmkant på en
> mondeo i en balje, eller en bagklap?

Tja, det største jeg har prøvet endnu er at have en motorhjælm til en
40 år gammel bil i bad. Sådan en er håbløs at få ren indvendig når den
er godt rusten.

Det med tapetklister, har jeg fra en artikel i et svensk blad hvor de
viste hvordan. Men jeg har også fundet den her tråd på en dansk VW
side. Her kan du se/høre resultaterne fra folk der har prøvet i
praksis. Plus nogle andre former for kemisk krig folk har prøvet mod
rust på biler/dele.

Hvis nu ellers linket virker:
www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6499&highlight=rustfjerner

> [...]
> at opleve at man kan stoppe et rustangreb som sidder i kanten af en skærm

Så vil jeg bare sige at der også er MEGET langt imellem de pladesmede
og malere som er rigtigt omhyggelige. Bare de flader man lige kan se
er fine, er de fleste kunder jo glade.
Men det kommer jo nok af at kunderne ville få en prop, hvis hvis de
skulle betale for den tid det tager hvis de skal nusse om opgaven.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-04 15:34

> [...]
> skærmen med maling? Det har jeg endnu aldrig set, selv om jeg har
> skruet/svejst i biler i mange år og samtidig her en pladesmed i

Har ALDRIG oplevet at pladesmeden efter endt svejsning ikke har
efterbehandlet stedet. Jeg har tidl. benyttet en del forskellige værksteder
i Sønderjylland så her vil jeg påstå det er meget normalt.

> [...]
> Men det kommer jo nok af at kunderne ville få en prop, hvis hvis de
> skulle betale for den tid det tager hvis de skal nusse om opgaven.

Jeg har ellers selv stået og set arbejdet med min bagklap da min ven der er
autolakerer, lavede den. Synes nu ikke det så ud som om han sjuskede.

--
Tom

Fra : Brian M

Dato : 02-08-04 21:43

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<410e50ba$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Har ALDRIG oplevet at pladesmeden efter endt svejsning ikke har
> efterbehandlet stedet. Jeg har tidl. benyttet en del forskellige værksteder
> i Sønderjylland så her vil jeg påstå det er meget normalt.

Jamen så er det jo fint. Hvis det er gjordt rigtigt går der mange år
inden rusten kommer igen. Er det iøvrigt ikke Ford-værkstederne der
køre med 3 års garanti på deres pladearbejde.

Det bliver jo aldrig helt det samme som når fabrikkerne dypper hele
karrosseriet i div bade. Derfor skal man også være ekstra omhyggelig
med maling,sealing og olie. Men så holder det også længe.

> [...]
>
> Jeg har ellers selv stået og set arbejdet med min bagklap da min ven der er
> autolakerer, lavede den. Synes nu ikke det så ud som om han sjuskede.

Nu bliver det jo nok heller ikke gjordt mindre omhyggeligt, når det er
til en man kender og han samtidig står og kikker på. Jeg holder mig
bare til mine egne oplevelser.

Og skal vi så ikke bare sige det var det. Vi bliver jo nok alligvel
ikke helt enige. Det er næsten ligesom politik, det har de også
diskuteret i 100 år og er stadig uenige. :)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-08-04 21:54

Hej!

Brian M wrote:

....Er det iøvrigt ikke Ford-værkstederne der
> køre med 3 års garanti på deres pladearbejde.

De gav 2 år da jeg fik lavet noget på rustgarantien i 2001/2-stykker. Godt der
var 6 års rustgaranti på Escorten...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : ///JJ

Dato : 01-08-04 15:17

Brian M wrote:

> Jeg har med stor fornøjelse brugt citronsyre i kar til at fjærne rust.

Citron-syre? Ehm (med fare for at spørge dumt), kan man bare bruge en
citron? Eller er det noget specielt kemisk fremstillet man køber?

///JJ

Fra : Brian A.

Dato : 01-08-04 15:47

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Citron-syre? Ehm (med fare for at spørge dumt), kan man bare bruge en
> citron? Eller er det noget specielt kemisk fremstillet man køber?

http://www.biosite.dk/staabi/citronsyre.htm

Skidtet er oprindeligt isoleret fra en citron, men jeg tror næppe at en
citron på lakken gør andet en "pynter" ;)

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-08-04 16:24

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> wrote in message

> http://www.biosite.dk/staabi/citronsyre.htm
>
> Skidtet er oprindeligt isoleret fra en citron, men jeg tror næppe at en
> citron på lakken gør andet en "pynter" ;)

Phosforsyre og tapetklister kan også tricks....

Der har været en lille tråd om det på:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6499&postdays=0&postorder=asc&start=30

MVH
Thomas

Fra : Brian M

Dato : 01-08-04 22:40

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message news:<410cfb36$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Citron-syre? Ehm (med fare for at spørge dumt), kan man bare bruge en
> citron? Eller er det noget specielt kemisk fremstillet man køber?

Det er et pulver, f.eks har Matas det (dyrt der!) til afkalkning af
opvaskemaskiner. Borup kemi (dem med de grønne plast flasker, f.eks i
det lokale byggemarked) har det også. Sågar Netto har det sommetider
på tilbud, har jeg set. Normalt sælges det til afkalknings brug. Jeg
plejer at bruge en 4% opløsning (40g pr liter vand).

Det geniale er at man uden fare kan stikke fingrene ned i det. Hvis
man har sår sviger det en lille smule og det er det. Samtidig kan det
hældes i kloarken bagefter. Citron syre sælges jo normalt til
afkalkning og rengøring. Samtidig er det i en stor del af de madvare
vi spiser, dog nok i mindre mængder..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-08-04 05:41

"Hugo" <hugoFJERNDETTE@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> I gamle dage brugte man "corrostabil" det der rødlige maling, hvad er
> smartest idag.

Kold-galvanisering er svaret, det fås på spray i H.Nyborg el. T.Hansen, på
dåse i byggemarkedet. Tror det hedder Galvafroid?. Men sprayen er mere
universel, man kan bare sprøjte det ud og påføre med pensel.