Hvad taber man hvis man sælger en gulplade~
Fra : Torben Christensen

Dato : 31-07-04 09:03

Hej NG

Jeg har prøvet at søge efter dette emne, men har ikke lige fundet noget der
ligger i dk.fritid.bil.
Så jeg vover lige pelsen, og kaster dette emne op

Jeg står og skal købe ny bil til privat brug, og har fundet ud af jeg godt
kan nøjes med en "gulplade bil".

Det er jeg er lidt bage for, er at når jeg skal sælge den om 2 år og den har
kørt 100000 km, at så vil den havde tabt meget i værdi.
Jeg overvejer at købe en "Ford Focus C-Max" i diesel udgave. (Jeg kan spare
ca. 180000 kr., og det er jo også værd at tage med)

Min Ford forhandler siger at et meget konservativt bud ligger på at jeg
taber 50 %
(Jeg syntes ikke lige jeg har kunne finde noget svar på bilpriser.dk)

Er der nogle der har erfaringer med dette emne. ?

Med venlig hilsen
Torben Christensen
Nu Laguna snart nyt automobil

www.ski-fatal.dk

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 31-07-04 13:01

"Torben Christensen" <spam-polle@torbensjul.dk-slet> skrev i en meddelelse

En gulpladebil til ren privat-kørsel straffes meget hårdt med vægtafgift.
Hvem gider købe en brugt bil, der får en dummebøde på 10.000 om året.

Er totalvægten under 2000 kg, er reg. afgiften også på 90% istedet for 30%
(ret mig, hvis jeg tager fejl).

Når du køber en gulplade-bil som privat har du ingen
fradragsmuligheder/afskrivning på bilen, ligesom firmaer har.

Når et firma har afskrevet bilen (ladet skatten betale) betyder det jo ikke
så meget hvad de sælger bilen for.

Hvis du om 2 år vil sælge din bil, så skal den konkurrere som brugt 2
personers bil købt dyrt med høj vægtafgift, med andre større gulplade biler.

Husk også, at normalt opgives gul plade bil priser EXCL. moms, medmindre
momsen er betalt.

Der fidusen ved gulplade til privare ligger, er ved dyrere biler over 2 tons
(lav den evt. om til campingmodel), som fx. Porche Cayenne eller VW Touareg.

Her er besparelsen så stor, at man er ligeglad med den høje vægtafgift, og
bilen er envidere liebhaveri.

Skal du have en gulpladebil, så foreslår jeg at du anskaffer en brugt fra
før 1. jun 1998, da det var her, den nye vægtafgift kom til for private
gulplade-ejere.

Fra : Torben Christensen

Dato : 31-07-04 15:58

> [...]
> Hvem gider købe en brugt bil, der får en dummebøde på 10.000 om året.
>
> Er totalvægten under 2000 kg, er reg. afgiften også på 90% istedet for 30%

Det er sådan at den bil jeg kikker på har en totalvægt på 2025 kg !?!?!!
Så den kommer lige over grænsen.

Dummebøden ligger på ca 5000 kr/år.
Hvis man også bruger bilen til erhverv får man 50 % rabbat på bøden, så den
er "kun" på 2500 kr.

Men det Jeg er bange for, er nemlig de "gulpladebiler" der kommer fra
firmaer, som nok vil presser prisen ned.

Men jeg regnere videre på mit "nybil" project

Torben.

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 31-07-04 21:37

> [...]

> Hvis man også bruger bilen til erhverv får man 50 % rabbat på bøden, så

vægtafgift er 3.140 (men sikkert + moms) og derudover dummebøde på 5.040 kr

http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

> Men det Jeg er bange for, er nemlig de "gulpladebiler" der kommer fra
> firmaer, som nok vil presser prisen ned.
>
> Men jeg regnere videre på mit "nybil" project

Jeg ville købe en brugt gulpladebil. Har selv haft 2 af slagsen, men med
gammel ordning.

Fra : BJ

Dato : 01-08-04 09:39

> [...]
> (Jeg syntes ikke lige jeg har kunne finde noget svar på bilpriser.dk)
>
> Er der nogle der har erfaringer med dette emne. ?

Penge !!!

Fra : cbr1k

Dato : 01-08-04 13:36

> [...]
> ca. 180000 kr., og det er jo også værd at tage med)
>
> Min Ford forhandler siger at et meget konservativt bud ligger på at jeg

50% af 100.000 er ikke så meget som 25% af 250.000, og til den lavere pris
har du mulighed for at skifte hver gang garantien er væk. På den måde
sparer du jo også en del på værkstederne (som jo ikke giver rabat bare fordi
den har gule plader!)

Min pointe er, at du ikke skal lade dig skræmme at et højere procentvis tab.