Rat-lås - nogen der har et særlig
Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 30-07-04 16:02

Jeg skal bruge en ratlås.

Pt. har jeg kig på en hos Bilxperten til 188 - sat omkring 100 kr. ned.
Er der nogen som ved, om den er noget værd - eller om man skal op og
ofre 700 kr.+ før de virker fornuftigt. Bilen er købt brugt for 30K og
låsen skal derfor "bare" modvirke alm. brugstyveri.

Fra : Rasmus

Dato : 30-07-04 17:29

"Henrik Steen Larsen" <hsl_dk@cool.SLET.dk> wrote in message
> [...]
> ofre 700 kr.+ før de virker fornuftigt. Bilen er købt brugt for 30K og
> låsen skal derfor "bare" modvirke alm. brugstyveri.

Jeg kender en låsesmed, han påstår at de billige raltåse ikke er en skid
værd...., de tager 10 sek at bryde op. En god ratlås tager måske 1-2 min at
få brudt op. Man skal nok mere overveje den præventive effekt ved sådan en
(og håbe på at tyven snupper bilen ved siden af).
Hvis tyven vil have bilen er ratlåsen næppe nogen hindring.

.....personligt ville jeg købe den ratlås som ser mest massiv ud, udelukkende
fra den forestilling at den har størst præventiv effekt.

mvh
Rasmus

Fra : Niels

Dato : 30-07-04 19:30

Henrik Steen Larsen wrote:
> [...]
> ofre 700 kr.+ før de virker fornuftigt. Bilen er købt brugt for 30K og
> låsen skal derfor "bare" modvirke alm. brugstyveri.

At sætte sådan en ratlås på indikerer nærmest at der ikke er
startspærre, og at ratlåsen er den værste hindring. Med andre ord bilen
er nem at stjæle.

Mvh. Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-07-04 21:33

"Henrik Steen Larsen" <hsl_dk@cool.SLET.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som ved, om den er noget værd - eller om man skal op og
> ofre 700 kr.+ før de virker fornuftigt.

Hvis de VIL have bilen brækker de bare rattet el. låsen :((.

Fra : Brian M

Dato : 31-07-04 00:35

> [...]
> ofre 700 kr.+ før de virker fornuftigt. Bilen er købt brugt for 30K og
> låsen skal derfor "bare" modvirke alm. brugstyveri.

Jeg kende da en bil som kun blev stående fordi sådan en var monteret.
Men der var blevet arbejdet temmeligt meget i forsøget på at brække
den op. Rattet var blevet skævt og forrude revnet, i deres forsøg på
at vride den rundt om rattet.

Det var en af de gule ratlåse, som sidder øverst på rattet og drejes
ind over instrumentbrættet, en model som jeg har set mange steder,til
små penge.

De fleste at de her brugstyve har ikke en større samling værktøj med,
men forsøger sig tit med ikke meget mere end en skruetrækker og en
masse vold...Man læser tit at de har forsøgt sig på en stribe biler
før det er lykkedes at komme afsted i en.

Fra : Basil

Dato : 31-07-04 09:23

"Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men der var blevet arbejdet temmeligt meget i forsøget på at brække
> den op. Rattet var blevet skævt og forrude revnet, i deres forsøg på

Koster det mon ikke næsten det samme at reparere, som hvis bilen havde stået
ulåst og bare var blevet bøffet af en nar der ikke kender forskel på dit og
mit ?
(retorisk spørgsmål )
Kai