Import af ny bil til Danmark.
Fra : Klitgaard

Dato : 29-07-04 16:56

Da jeg overvejer at importere en ny bil fra Tyskland og ikke synes at
der er ret mange tråde vedr. dette emne vil jeg høre om der er nogen
der har erfaring med dette.

De spørgsmål som jeg har er:

1.
Hvordan får man den tyske moms tilbage og hvordan skal den danske
betales?

2.
Skal en ny bil til syn i Danmark når den er godkendt i Tyskland?

3.
Hvordan med transport til Danmark? Her tænker jeg på forsikring og
prøveplader. Jeg mener at have fundet ud af at der i Tyskland findes
nogen export plader.

Til oplysning kan det oplyses at det er en såkaldt "grå import" bil i
Tyskland men at den altså er ny.
Den bil det drejer sig om er en alm. bil som også kan købes i Danmark
og selv om man siger at nettoprisen i DK er lav så vil prisen incl.
moms registreringsafgift alligevel være ca. 11 % lavere i Tyskland.

/Klitgaard

Fra : TGD

Dato : 29-07-04 17:36

"Klitgaard" <fkj@elsam-eng.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> 3.
> Hvordan med transport til Danmark? Her tænker jeg på forsikring og
> prøveplader. Jeg mener at have fundet ud af at der i Tyskland findes
> nogen export plader.

I tyskland kan du få int. prøveplader og alm. prøveplader ved ikke om der er
forskel i prisen, men sagen er at du som dansk statsborger ikke må føre et
køretøj der er udenlandskreg. så du skal have danske prøve plader på ved
grænsen.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-07-04 19:41

Klitgaard wrote:

> De spørgsmål som jeg har er:
>
> 1.
> Hvordan får man den tyske moms tilbage og hvordan skal den danske
> betales?

Mener kun det er aktuelt hvis du er momsregistreret i Danmark. Den tyske
moms er da også lavere end dansk moms.

> 2.
> Skal en ny bil til syn i Danmark når den er godkendt i Tyskland?

Ja det skal den, hvis den ikke har været registreret i Tyskland skal du møde
med fabrikanterklæring på køretøjet.

> 3.
> Hvordan med transport til Danmark? Her tænker jeg på forsikring og
> prøveplader. Jeg mener at have fundet ud af at der i Tyskland findes
> nogen export plader.

Det gør der også kender ikke forretningsgangen for disse.

Måske det er en idee at arrangere transporten med en autotransporter som
henter biler dernede.

En margin på 11% procent er ikke meget, og tænk så lige derudover på
reklamationsret/garanti.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-07-04 19:46

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En margin på 11% procent er ikke meget, og tænk så lige derudover på
> reklamationsret/garanti.

Hmmm ...

1) En potte til 400.000 i Dk = - 44.000 kr.

2) En potte til 600.000 i DK = - 66.000 kr.

3) En potte til 1.000.000 i DK = 110.000 kr.

4 En potte til 2.000.000 i DK = 220.000 kr.

Er det en ordentlig mærkepotte eks. BMW, ser jeg intet problem.

PS: Jeg kan da godt nøjes med en timeløn på mellem 11.000 og 55.000 kr.
(hvis man antager 4 timers reelt arbejde, men jeg er også en yderst billig
arbejdskraft.

Hr. Bjørn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-07-04 11:54

Bjørn Jørvad wrote:
> [...]
>
> PS: Jeg kan da godt nøjes med en timeløn på mellem 11.000 og 55.000
> kr. (hvis man antager 4 timers reelt arbejde, men jeg er også en

Kan udmærket forstå din pointe meen, - hvormange køber bil hvor prisen i
tyskland for en "almindelig " bil ligger på de priser du remser op. Tror
faktisk at du mindst bliver nødt til at fjerne det ene "0" for at få det til
at ligne;-/

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-07-04 12:58

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan udmærket forstå din pointe meen, - hvormange køber bil hvor prisen i
> tyskland for en "almindelig " bil ligger på de priser du remser op.

Dem der har forstand på at handle og har mosen...

> Tror
> faktisk at du mindst bliver nødt til at fjerne det ene "0" for at få det
til
> at ligne;-/

Din tro vil frelse dig...

PS: Peugeot står netop foran en retssag for at have bremset re-eksporten af
biler. Den komme til at koste et 3-cifret millionbeløb i bøde.

Hr. Bjørn

Fra : Klitgaard

Dato : 30-07-04 06:27

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message news:<lvbOc.5951$P65.3561@news.get2net.dk>...

> [...]
> henter biler dernede.
>
> En margin på 11% procent er ikke meget, og tænk så lige derudover på

Iflg. forhandleren i Tyskland så er bilerne nye og derfor gælder
garantien i hele EU.

mvh

Klitgaard

Fra : Klitgaard

Dato : 30-07-04 06:27

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-07-04 10:47

"Klitgaard" <fkj@elsam-eng.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Iflg. forhandleren i Tyskland så er bilerne nye og derfor gælder
> garantien i hele EU.

Det kan du nemt undersøge ved at skrive/tale med fabrikken.

De store og dyrere mærker anvender ikke mere de gammeldags importører, men
har selv datterselskaber i eks. Danmark. Så her burde der slet ingen
"slinger i valsen" være.

Jeg er sikker på vi vil se mange "grå biler". Disse "grå ting" er kendt fra
andre områder også, hvor forhandlerens rabat afhænger af antallet af solgte
enheder.

For at opretholde sin (store) rabat, kan en forhandler med fordel sælger et
antal enheder "ud af bagdøren" (grå).

Hr. Bjørn

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-07-04 10:54

Jeg så lige her til morgen en undersøgelse i tysk morgen-tv, hvor man var
kommet frem til at nye biler i Tyskland var suverænt dyrest i hele EU -
mindre biler
(hvad de så forstår ved det) var op til 20% billigere i Polen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-07-04 10:58

KLIP

> mindre biler
> (hvad de så forstår ved det) var op til 20% billigere i Polen.

Man kunne så forestille sig endnu 11% på en "grå bil" fra Polen, såfremt
forhandleren er trængt på salget.

31% på en potte til en million danske kroner.

Rabatten i sig selv er nok til en ganske pæn "konepotte".

Hr. Bjørn