En mand kommer til fornuft...eller?
Fra : Jan Nielsen

Dato : 27-07-04 19:59

Vi har for et par måneder siden solgt vores Lupo 3L, og dagen efter bestilte
vi en Kia Picanto 1,1 EX med diverse ekstraudstyr, pris ialt incl levering
141429 kr. Kiaen kunne vi få til oktober-november. Intet problem, vi købte
da bare en gammel bil der lige kunne holde den gående indtil, vi fandt en
Opel Kadett fra 89, med 165 kkm på klokken, og i meget god mekanisk stand,
men med de obligatoriske rustne skærmkanter. Den gamle potte er vi faktisk
gået og blevet helt glade for, og vi er jo så kommet til at spekulere på,
hvorfor bruge over 2000 kr om måneden til at tilbagebetale et billån, gu er
det da dejligt med en spritny bil, men er vi lykkeligere med den nye bil end
vi vil være med en ældre? Vi har valgt, vi har afbestilt Kia'en og går nu og
leder efter den helt rigtige bil, vi har sparet lidt sammen, og vil bruge
mellem 30.000 og 50.000 kr.
Men, hvad bør vi vælge, vi vil gerne have en lidt større bil end Lupo'en og
vi er enige om at den skal være noget bedre end Kadett'en, vores
kørselsbehov er 35.000 km årligt, diesel er så vidt vi kan se ikke til at
komme i nærheden af for penge, undtagen biler med 400.000 km på bagen.
Vi har faktisk forelsket os i Fiat Brava, Opel Astra st.car, Ford Mondeo,
Ford Escort, Nissan Primera. men hvad bør vi vælge?, der er mest (læs nyest)
bil for pengene i Fiat, men hvorfor? duer Fiat ikke?

Undskyld det lange indlæg, det var ikke meningen.

Mvh
Jan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-07-04 20:30

Tja det er jo en smagssag hvad fornuft er.

Men jeg har altid gjort som I nu vil gøre.

Mine biler har næsten altid kostet mellem 10-20000,-

Men da vi har fået større kørselsbehov har vi nu ofret en Diesel til 40.000
kr. Golf og Astra'er o.l. er ikke til at komme i nærheden af i fornuftig
stand og km (mener jeg...). Så vi valgte en Mercedes 190. Ikke nogen hurtig
vogn, men man kommer fra A til B og der er den plads vi ønsker. Det er den
hidtil dyreste bil jeg har haft....

Ingen af mine biler har haft dyre rep. Den sidste Astra jeg havde solgte jeg
da den havde kørt 350.000km. De sidste 50.000km som vi kørte i den på1½ år
kostede os en udstødning og et koblingskabel og så lidt olieskift, tændrør
mv. Ellers ingen udgifter, og det gælder faktisk alle de biler jeg har haft,
så det med at det er dyrt at køre gammelt mener jeg ikke holder. Men det er
da lækkert at køre nyt, ingen tvivl om det. Og det vil jeg ikke afvise jeg
kunne finde på engang, men nu prioritere jeg anderledes....

Held og lykke

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-07-04 20:32

> [...]
nyest)
> bil for pengene i Fiat, men hvorfor? duer Fiat ikke?

Der er et par ting som der lige skal tænkes over:

1) Benzinforbrug, når I kører ca 35.000 km om året, er det ikke helt
ligemeget om I vælger en Kadett som kan køre 10-12 km/l, en ny Picanto som
kan køre 16-18 km/l eller en brugt dieselbil som kører længere end en brugt
benzinbil. De 2000 kr månedligt (banklån) kan blive ædt en 500-750 kr
månedligt på benzinkontoen ved køb af en benzinslugende ældre bil.

2) Køb af en ældre bil (over 10 år gammel, måske mindre) med mange km på
bagen, er vist kun en god idé hvis man kan reparere lidt på bilen selv. For
ellers vil det hurtigt blive dyrt med hensyn til værkstedsregninger. Her er
en spritny Picanto under garanti-ordningen, og det meste der betales for går
til service, og det nærmer sig nok ikke værkstedsregningerne for en godt
brugt bil. Så igen, vil de 2000 kr månedligt (banklån) blive ædt af større
regninger fra værkstedet ved en ældre brugt bil.

Med hensyn til spørgsmålet omkring Fiat, det ved jeg faktisk ikke?

> Undskyld det lange indlæg, det var ikke meningen.

Well, det er en nyhedsgruppe, folk kan selv vælge længden af deres indlæg,
folk som ikke gider at læse kan da bare la' vær, så du behøver ikke
undskylde

Mvh

Emil

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-07-04 21:15

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev :

>Der er et par ting som der lige skal tænkes over:

Tillader mig at tænke så ;)

snipper lidt
>De 2000 kr månedligt (banklån) kan blive ædt en 500-750 kr
>månedligt på benzinkontoen ved køb af en benzinslugende ældre bil.

Hvem har dog lært dig at regne ?

>2) Køb af en ældre bil (over 10 år gammel, måske mindre) med mange km på
>bagen, er vist kun en god idé hvis man kan reparere lidt på bilen selv. For
>ellers vil det hurtigt blive dyrt med hensyn til værkstedsregninger.

Du overser nok et par detaljer - som regel er de lidt ældre biler
temmeligt billige i reservedel i forhold til nye biler - set over en
meget bred kam.

Passer du en gammel bil, er den præcis lige så driftsikker som en ny

>Her er en spritny Picanto under garanti-ordningen, og det meste der betales for går
>til service, og det nærmer sig nok ikke værkstedsregningerne for en godt
>brugt bil.

Du skal nok lige undersøge hvad de obligatoriske serviceregninger
koster på nye biler ?

>Så igen, vil de 2000 kr månedligt (banklån) blive ædt af større
>regninger fra værkstedet ved en ældre brugt bil.

Måske - og det bliver kun et måske !

de forskellige serviceeftersyn på nye og gamle biler koster nok stort
set det samme
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-04 21:40

jan skrev:

> Du skal nok lige undersøge hvad de obligatoriske serviceregninger koster
> på nye biler ?

Jeg får det dårligt bare ved tanken.

Næh så hellere købt brugt og lave det hele selv. Så har man også en
undskyldning for at drikke øl i garagen med gutterne

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-07-04 22:15

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev :

>Jeg får det dårligt bare ved tanken.

hehe .... jeg får da af og til Scorpioen serviceret hos Ford her i
byen, men kun på de ting jeg ikke selv kan/vil/har tid til
(understreg selv det ønskede) - Jeg er endnu ikke særligt meget inde
i fejlsøgning på Indsprøjtning, så det får de sgu lov at pusle med -
ret beset har der nu ikke været meget på den konto, men jeg husker
stadig med et grin, da en hvis Ascona CC eksplumfanderede ;)
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/motor_ascona/batteriet.htm

>Næh så hellere købt brugt og lave det hele selv. Så har man også en
>undskyldning for at drikke øl i garagen med gutterne

Mit argument for at købe brugt, er ren og skær nostalgi, og en smule
skelen til muldvarpen's velbefindende - nåehh ja - man kan jo få lidt
flere og sjovere biler, end 1 praktisk gris ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-04 22:23

jan skrev:

> http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/motor_ascona/batteriet.htm

Citat: "for hans kommentaer ud mellem røgskyerne var : Der er vist noget
helt galt her!"

LOL! Kan lige se ham for mig.

> Mit argument for at købe brugt, er ren og skær nostalgi, og en smule
> skelen til muldvarpen's velbefindende - nåehh ja - man kan jo få lidt
> flere og sjovere biler, end 1 praktisk gris ;)

Enig.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 27-07-04 22:43

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev :

>Citat: "for hans kommentaer ud mellem røgskyerne var : Der er vist noget
>helt galt her!"

>LOL! Kan lige se ham for mig.

Tro mig - jeg ærgrede mig grænseløst over ikke at have kameraet klar

Frank (bilens nuværende ejer, hans kammerat (manden i gul trøje) og
undertegnede lå i perlegruset og vred os af grin (aww mave!)

(næsten lige så sjovt, som da Brormanden væltede ned i motorrummet på
sierra'en http://www.dkfritidbil.dk/spas/index.htm )

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-04 23:06

jan skrev:

> Tro mig - jeg ærgrede mig grænseløst over ikke at have kameraet klar

ROFL

Det er som taget ud fra en tegnefilm.. Tænker lige nu på Tom når hans
mislykkede forsøg på at fange Jerry ender i en eksplosion med ham midt i
det hele og sort i fjæset.

> Frank (bilens nuværende ejer, hans kammerat (manden i gul trøje) og
> undertegnede lå i perlegruset og vred os af grin (aww mave!)

Tror jeg gerne!

> (næsten lige så sjovt, som da Brormanden væltede ned i motorrummet på
> sierra'en http://www.dkfritidbil.dk/spas/index.htm )

Hehe

Fra : Jan Nielsen

Dato : 27-07-04 21:23

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> benzinbil. De 2000 kr månedligt (banklån) kan blive ædt en 500-750 kr
> månedligt på benzinkontoen ved køb af en benzinslugende ældre bil.

Det er en af de ting der har chokeret os mest ved Kadetten, den har ikke
været under 16,2 km/l den bedste tankfuld vi har kørt var på 18,4 km/l, det
er dælme godt skulderet, min bror har en 95 astra 1,6i på gule plader til
pendlerbil 2x45 km hver vej han kører ikke under 18 km/l, imponerende

Ang de dyre værkstedsregninger, vi har "mekanikerblod" på nært hold i
familien, og det han ikke laver gør jeg selv, med god hjælp fra Haynes
bøger, så det går nok.

Mvh
Jan

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-07-04 00:50

"Jan Nielsen" <jan@campingvognen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ang de dyre værkstedsregninger, vi har "mekanikerblod" på nært hold i
> familien, og det han ikke laver gør jeg selv, med god hjælp fra Haynes

Nu hvor I har "mekanikerblod" i familien eller blandt vennerne, så er det
bare om at købe et brugt, for man får mere bil for pengene der. Den første
ejer har taget det største værditab. Men om man får en brugt som er
vedligeholdt og driftssikker er lidt som i lotteriet. Men okay, som Jan
Fedtegreven har skrevet, så er reservedelene på de mest populære biler ikke
så dyre.

Mvh

Emil

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-07-04 08:27

"km/L"

Den Astra jeg lige har solgt, som havde kørt 350.000km gik 15-16 km/L....
Der skal dælme køres meget længere på literen hvis jeg skal spare op til
banklån....

Fra : John Sahl

Dato : 27-07-04 22:32

"Jan Nielsen" <jan@campingvognen.dk> wrote in message
> [...]
nyest)
> bil for pengene i Fiat, men hvorfor? duer Fiat ikke?

Min bror købte først en ny Astra, den rustede, lakken faldt af, og der
var masser af problemer... Han droppede den efter et par år og lod
den erstatte af en ny Fiat Brava 1.6SX og den havde han vist i 4 år
og den var 100% tilfredsstillende og kørte faktisk skide godt, nu kører
han Lupo 3L, men han var og er stadig glad for sin tid i Brava'en..

/John Sahl

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 27-07-04 23:00

"John Sahl" <john@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og den var 100% tilfredsstillende og kørte faktisk skide godt, nu kører
> han Lupo 3L, men han var og er stadig glad for sin tid i Brava'en..

Jeg havde for ca. 6 år siden en dejlig Fiat Tipo fra '89. Den havde lidt
nøkker ind imellem. Kort før jeg solgte den røg hele det digitale
instrumentbord, og jeg måtte gætte mig til hvor meget benzin der var på
dyret, og hastigheden -- tjaa -- den sjussede jeg mig til. Fik ikke nogen
fartbøder, så det var da ikke for stærkt, og jeg plejer ellers ikke holde
højre fod oppe under taget -- såå. Men ellers en dejlig bil. Fin komfort,
god benzinøkonomi, så jeg var fint tilfreds med den. Skal du have en Tipo på
et tidspunkt så vælg dem fra EFTER 92 modellen. Derfra bliver de
galvaniseret, og rust var den store synder på Tipoen før '92.

-- ja min døde også p.gr.a rusten

Jesper

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-04 23:05

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@UPSpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4106d05a$0$35871god > benzinøkonomi, så jeg var fint
tilfreds med den. Skal du have en Tipo på
> et tidspunkt så vælg dem fra EFTER 92 modellen. Derfra bliver de
> galvaniseret, og rust var den store synder på Tipoen før '92.

Øøøhhh Jesper - alle Tipo'er er galvaniseret.....

> -- ja min døde også p.gr.a rusten

Ja, underligt nok....

M.v.h.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 28-07-04 15:56

> [...]
> tilfreds med den. Skal du have en Tipo på
>
> Øøøhhh Jesper - alle Tipo'er er galvaniseret.....

[snip]
> Øøøhhh Jesper - alle Tipo'er er galvaniseret.....

Ja det er de -- alle dem der er lavet EFTER -- mener det var 10/91 -- i
hvert fald er det først fra årgang '92 de er galvaniseret. Skulle du have en
Tipo fra før den tid der er galvaniseret, så er det noget Fiat har glemt at
oplyse alle deres forhandlere om. Jeg har udtalelsen fra en autoriseret
forhandler af Fiat, og det var UDEN jeg kiggede på en Tipo ved ham, og jeg
havde IKKE min egen Tipo med - såå *SS*

Jesper