Vento med høj motortemperatur...
Fra : CNS

Dato : 27-07-04 17:09

Hejsa,

Jeg har undret mig lidt over ... hvad er "normal"-temperaturen for motoren i
en Vento 1,8 GL ('92)? Min temperaturmåler svinger sig op omkring de 100-110
grader (dog uden at nogen advarselslamper lyser) - jeg synes umiddelbart det
lyder af meget - kan jeg mangle kølevæske? Har haft den åbnet 3 gange, hvor
der er røget lidt ud (pga. varmen) - men kan dette virkelig være nok til at
den ikke kan køle motoren nok?

Mit varmesystem er vist iøvrigt også ude af funktion (ja, det varmer
ihvertfald ikke ;)) - kan ovenstående have haft nogen indflydelse på dette?
Jeg regner med at smutte en tur til forhandleren med dyret inden længe ang.
dette, da det jo er rimelig kritisk, når vi kommer til vinteren og de 6
måneders reklamationsret er væk :)

Nå ja.. og hvis jeg nu skal ud og købe kølevæske, hvor kan man så finde
dette billigst (bor i 7100)? Jeg synes thansen's pris på 50,- for 2,5 ltr
lyder lidt voldsom?? Eller er det bare normen?? Kan man evt. hjemmestrikke
en blanding at fylde på? ;)

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 17:16

> [...]
ang.
> dette, da det jo er rimelig kritisk, når vi kommer til vinteren og de 6

Jeg ville ikke køre en meter med en bil hvor motorens kølesystem ikke
fungerer.
Noget tyder på at vandpumpen ikke pumper vandet rundt. (tror ikke kun det er
termostaten)

Du har højst sansynlig ødelagt toppakningen fordi du har fortsat med at køre
i bilen med den alt for høje temperatur. Det lyder lidt som om du har været
heldig at du ikke har oplevet et større motorhavari

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-07-04 18:33

> Du har højst sansynlig ødelagt toppakningen fordi du har fortsat med at
køre
> i bilen med den alt for høje temperatur.

Klap lige hesten. Det bliver ikke kriminelt før den kommer op på 120°C,
selvf. forudsat systemet er tæt og termometeret viser rigtigt, nok derfor
hans lampe ikke tænder. Men noget tyder på kølerblæseren ikke virker og el
vandpumpe,termostat er def..

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 19:04

> [...]
> hans lampe ikke tænder. Men noget tyder på kølerblæseren ikke virker og el

Jeg kan selvfølgelig ikke VIDE det, men jeg synes nu nok at alarmklokkerne
burde lyde.

Hvis der ikke er varme i varmeapparatet og temperaturen er højere end
normalt på motorvandet, så er det ret tydeligt at cirkulationen ikke
fungerer og så er det i min verden kriminelt. Var det kun termostaten så
ville der stadig være varme i varmeapparatet, så .....

--
Tom

Fra : CNS

Dato : 27-07-04 19:43

> [...]
> fungerer og så er det i min verden kriminelt. Var det kun termostaten så
> ville der stadig være varme i varmeapparatet, så .....

okay.. lige for at bringe lidt "nyt" i sagen... ventilatoren der køler
motoren kører - det kan jeg ihvertfald høre hver gang jeg slukker bilen...
men temperaturen... er det noget der kan gøres noget ved, ved at fylde mere
kølevæske på (tror der er for lidt på...)

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 20:19

"CNS" <cns@FJERNDETTEosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mere
> kølevæske på (tror der er for lidt på...)

Det er ikke noget du skal tro noget som helst om. Parker bilen på en vandret
flade og lad motoren køle af. I morgen tidlig når den er helt kold tjecker
du kølemiddelstanden ved at betragte indholdet i den kuglerunde
ekspansionsbeholder. Det skal ligge mellem det afmærkede Min og Max mærke.
Jo nærmere Max jo bedre.

Af hensyn til rustbeskyttelsen af kølesystemet skal du ikke efterfylde med
andet end god kølervæske (gerne fra VW) og demineraliseret vand. Typisk
blandet i forholdet 1:1.

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 27-07-04 20:29

Jeg har posted 2 billeder af den beholderen i dk.binaer.motor - bilen har
holdt stille siden kl. 17 i eftermiddags, og billederne er taget kl. 21...
trænger jeg til mere kølervæske?

Sorry, er ikke den store automekaniker - Men hvis man ikke spørger, lærer
man jo aldrig :)

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 20:42

> Jeg har posted 2 billeder af den beholderen i dk.binaer.motor - bilen har
> holdt stille siden kl. 17 i eftermiddags, og billederne er taget kl. 21...
> trænger jeg til mere kølervæske?

Nu kan det jo godt være svært at se dette tydeligt på billeder, men jeg tror
at jeg ser følgende:

Kølervæskestanden er godt 2cm UNDER min-mærket og der er således alt for
lidt kølervæske på systemet.

Der er noget galt med farven på kølervæsken. Den ser ud til at være helt
klar. Har nogen mon efterfyldt systemet med almindelig vand?

Er systemet fyldt med almindelig vand begynder systemet at koge ved 100
grader hvilket passer fint med visningen på temperaturmåleren og vandet
fordamper fra systemet, hvilket igen passer fint med den lave
kølervæskestand. Dette kan så igen afstendkomme en sprængt toppakning.
Derudover er der risiko for at systemet frostsprænges om vinteren og at
varmeapparat, køler og vandpumpe samt selvfølgelig motorblok tærer indefra.

Men dit erkendte begrænsede kendskab til motorens kølesystem ville jeg under
alle omstændigheder få en kompetent mekaniker til at kigge på det og stille
den korrekte diagnose og så udbedre den eller de opståede fejl.

Jeg håber at ovenstående har givet dig indtrykket af at du IKKE bør køre
videre i bilen da du risikerer et dyrt motorhavari.

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 27-07-04 20:47

> [...]
tror
> at jeg ser følgende:
>
> Kølervæskestanden er godt 2cm UNDER min-mærket og der er således alt for

Det er også mit indtryk.....

> Der er noget galt med farven på kølervæsken. Den ser ud til at være helt
> klar. Har nogen mon efterfyldt systemet med almindelig vand?

Det er nok ikke helt umuligt.....

> [...]
>
> Jeg håber at ovenstående har givet dig indtrykket af at du IKKE bør køre
> videre i bilen da du risikerer et dyrt motorhavari.

Det er rimelig vigtigt for mig at kunne komme afsted i morgen og kommende
dag igen - kan jeg køre indtil fredag på alm. vand? evt. torsdag, hvis min
mekaniker har tid ... jeg kan også finde den nærmeste servicestation og
finde en dunk kølervæske - eller er det en dum idé?

Jeg takker ihvertfald mange gange for hjælpen...

/Christian

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 21:03

> [...]
> mekaniker har tid ... jeg kan også finde den nærmeste servicestation og
> finde en dunk kølervæske - eller er det en dum idé?

Hvis vi var sikre på at kølersystemet virkede ville der ikke være noget
problem i at køre et par dage på almindelig vand.

Men det er jo netop problemet. Vi har allesammen indtrykket af at din bils
kølersystem er defekt.

Kører du med et defekt kølersystem er der en ganske stor risiko for at det
ender i et motorhaveri og så koster det kassen.

Lad mig give dig et eksempel på noget som ikke endte i et motorhaveri men
som alligevel blev væmmeligt dyrt.

Mine forældrer har en Vento som din. Deres Vento havde (uden at de viste
det) en defekt blæsermotor. Blæsermotoren kunne simpelthen ikke starte.
Uden det store kendskab til motorkøling synes min mor godt nok at viseren
gik meget højt op ved kørsel i byen men den kørte jo godt nok. Den
efterfølgende week-end spurgte hun mig (eller var det min bror) om der mon
kunne være noget galt.
Resultatet blev i hvert fald en sprængt toppakning (kølervand i motorolien)
og et skævt topstykke. Nåh ja og så skulle hun jo have skiftet blæseren.

Så jeg gentager mit råd: Lad bilen stå indtil en kompetent person har
stillet diagnosen og sikkert også repareret den.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 05:49

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Er systemet fyldt med almindelig vand begynder systemet at koge ved 100
> grader hvilket passer fint med visningen på temperaturmåleren

Det er ikke pga. kølevæsken den først koger ved ~120°C., den kan snildt køre
m. rent vand, been there- done it. Det er pga. trykket, der skal højere
damptryk til v. højere tryk, visaversa, hvis fx. proppen i beholderen er
utæt vil hvilensomhelst kølervæske koge v. 100°C... Der bruges kun
kølervæske for at korrosions og frostbeskytte.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 17:11

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> utæt vil hvilensomhelst kølervæske koge v. 100°C... Der bruges kun
> kølervæske for at korrosions og frostbeskytte.

Jeg har læst flere steder (værkstedshåndbøger) at kølervæsken også hæver
kogepunktet.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-04 20:54

> køre
>
> Jeg har læst flere steder (værkstedshåndbøger) at kølervæsken også hæver
> kogepunktet.

Den bruges da også til at smørre bl.a. vandpumpen med

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-07-04 18:24

"CNS" <cns@FJERNDETTEosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har undret mig lidt over ... hvad er "normal"-temperaturen for motoren
> en Vento 1,8 GL ('92)?

Ca. 90°C.

Min temperaturmåler svinger sig op omkring de 100-110
> grader (dog uden at nogen advarselslamper lyser) -

Den kan jo være sprunget. Men ellers en def. termostat eller vandpumpen.
Hvad med din kølerblæser- køre den ikke?, check termostaten til den.

jeg synes umiddelbart det
> lyder af meget - kan jeg mangle kølevæske? Har haft den åbnet 3 gange,
hvor
> der er røget lidt ud (pga. varmen)

Niveauet checkes med KOLD motor, så skal der være nok. Du har et MIN og MAX
mærke på beholderen.

> Mit varmesystem er vist iøvrigt også ude af funktion (ja, det varmer
> ihvertfald ikke ;)) - kan ovenstående have haft nogen indflydelse på
dette?

Snare omvendt, hvis der er for lidt vand, er der måske ikke nok til at fylde
varmeapparatet..

> Jeg regner med at smutte en tur til forhandleren med dyret inden længe
ang.
> dette, da det jo er rimelig kritisk, når vi kommer til vinteren og de 6
> måneders reklamationsret er væk :)

DET ville være en god ide, som du kan se er der flere ting.

Jeg synes thansen's pris på 50,- for 2,5 ltr
> lyder lidt voldsom?? Eller er det bare normen?? Kan man evt. hjemmestrikke
> en blanding at fylde på? ;)

Du kan principielt bruge vand, helst demineraliseret el. filtreret regnvand
pga. kalken, men jeg vil ikke gøre det. For der er korrosionsbeskyttelse til
kølesystemet i det. Typisk er det varmeapparatet som blive utæt, for det er
bare lavet af tyndt alu., og det kan være besværligt,DYRT at udskifte,
somregl sidder det bag instrumentpanelet :(. Det kan være det er fordi det
allerede er utæt, og smider vandet, du har probs, men man plejer at kunne
lugte det, sødlig "kemikalie" lugt.
Du skal lige se hvad type du har, kig i beholderen, en blå,grøn type el. en
rød. De førstnævnte skal udsk hvert 2. år for at bevare
korrosionsbeskyttelsen, i den sidste vare den evigt, men de to må IKKE
blandes :(((. Du har nok en blå el. grøn type, så du hænger på at udsk. den
hvis du vil undgå vrøvl.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 19:15

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> korrosionsbeskyttelsen, i den sidste vare den evigt, men de to må IKKE
> blandes :(((. Du har nok en blå el. grøn type, så du hænger på at udsk.

Forkert! Den blå type som var påfyldt fra fabrikken skal ikke udskiftes. Det
samme gælder for den røde som er en nyere type specielt beregnet for
letmetalsmotorer. Den grønne kender jeg ikke.

Mvh
Claus

Fra : CNS

Dato : 27-07-04 20:04

umiddelbart ser det rødt ud, det jeg har i nu... kan jeg fylde noget af
nedenstående oveni?
http://www.haraldnyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp?varenr=8885&n=10106
http://www.thansen.dk/product.asp?c=281433592&n=1199132128&pn=1227190555

det ser alvorligt ud til at jeg har brug for at få fat i noget kølervæske
snart....

/Chrisitan

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-07-04 20:34

> umiddelbart ser det rødt ud, det jeg har i nu... kan jeg fylde noget af
> nedenstående oveni?

Hvis det er rigtigt at du har "rødt", kan du ikke, men det undre mig at en
gl. Vento har det, for VW begyndte først at bruge det i 97-, min er en 96-
senere biler har "rødt". Og det er lidt af en "omgang" at skifte:
Kølesystemet tømmes, rent vand fyldes på for at skylle, motoren køres varm,
motor stoppes og køler, nyt rødt kølervæske fyldes på. Evt. gentages "skylle
proceduren et par gange, hvis alt køler væske ikke kan tappes af, jeg kunne
kun få 2l. af de 6l. i hele systemet, ud af gangen - så jeg skyllede 3-4
gange.
For at være sikker syntes jeg du skal spørge værkstedet, når du alligevel
skal tale med dem om, hvof' den bliver varm.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-07-04 20:15

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert! Den blå type som var påfyldt fra fabrikken skal ikke udskiftes.

Iflg mine almanakker,DIYbøger,servicehæftet i min bil, skal det. Men om det
kun er ifb. med alu.??, jeg tror at alle biler i dag har mindst
alu.topstykke, i det mindste er varmeapp. i alu.- og det er undskyldning
nok, hvis man har prøvet at skifte sån' et ;).

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 20:20

> [...]
> alu.topstykke, i det mindste er varmeapp. i alu.- og det er undskyldning
> nok, hvis man har prøvet at skifte sån' et ;).

De Golf'er og Vento'er jeg har rodet med har alle støbejernesblok og
aluminiumstopstykke og har alle været påfyldt den blå kølervæske som i.flg.
VW ikke skal skiftes undtaget ved arbejder på kølesystemet.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 20:41

> [...]
i.flg.
> VW ikke skal skiftes undtaget ved arbejder på kølesystemet.

Samme "pjat" skriver de i min instruktionsbog til min mondeo. De påstår
hårdnakket at den ALDRIG skal skiftes. Jeg havde for en del tid siden så en
diskussion her i gruppen desangående og enden af det blev at jeg måtte ringe
til Ford Motorcompany Danmark samt kontakte 2 Ford værksteder.
Alle sagde samstemmende at den orange kølervæske holder 10 år og den grønne
i 4 år.
De laver ingen kølervæske som holder ALTID så da jeg konfronterede dem med
det som "de" selv skriver i instruktionsbogen kunne de ikke sige andet end
at noget sådant havde de ikke, kun den orange til 10 år.
Jeg har revurderet min tro på at Ford har styr over det de går og laver
I Haynes siger de også den holder ALTID, men de har vel bare skrevet af
efter Ford, eller også regner man bare ikke med at Ford kan blive over 10 år
(det vil jo forklare det hele).

Jeg gider ikke mere af det p*s så jeg skifter hvert andet år med Fætter
Høyers den "bedste"

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 20:52

> [...]

år
> (det vil jo forklare det hele).
>
> Jeg gider ikke mere af det p*s så jeg skifter hvert andet år med Fætter

Tjah jeg synes også at "altid" eller som det vist blev udtrykt "hele
motorens levetid" lyder problematisk, men tre VW værksteder bekræftede
dette. Et enkelt sagde dog i samme åndedrag at de fleste fik skiftet
kølevandspumpe og/eller køler indenfor de første 200.000 km og i forbindelse
med dette fik skiftet kølervæsken.

Min egen Golf har fået skiftet alt kølervæske da kølervandspumpen blev
skiftet og for nyligt da jeg skiftede køleren (i samme ombæring som AC'en
blev monteret) efterfyldte jeg systemet med ny kølervæske. Jeg skriver
efterfyldte da det ikke er nødvendigt at tappe systemet helt for at skifte
køler. Den nye kølervæske kunne endda hældes direkte i køleren og det var
således ganske nemt at udlufte systemet da der stort set ingen luft var i
det da jeg startede maskinen.

Mvh
Claus
Som ikke gider Onkel Hoyers produkter og i stedet har efterfyldt med
originalt blå VW kølervæske.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-07-04 20:52

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> De Golf'er og Vento'er jeg har rodet med har alle støbejernesblok og
> aluminiumstopstykke

Min oxo, har VW lavet andet?.

og har alle været påfyldt den blå kølervæske som i.flg.
> VW ikke skal skiftes undtaget ved arbejder på kølesystemet.

OK det vil jeg ikke modsige dig i. Men hvilke fordele skulle ellers der
ellers være ved "rød", siden de skiftede til at benytte den.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 21:05

> Min oxo, har VW lavet andet?.

Ja da!

> og har alle været påfyldt den blå kølervæske som i.flg.
> >
> OK det vil jeg ikke modsige dig i. Men hvilke fordele skulle ellers der
> ellers være ved "rød", siden de skiftede til at benytte den.

Den røde er beregnet til motoren hvor både blokken og toppen er i aluminium.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 05:28

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Den røde er beregnet til motoren hvor både blokken og toppen er i
aluminium.

Men kan sagtens bruges hvis den ikke har, biler der er 3 md. yngre end min,
har ab fabrik påfyldt "rødt". Og det anbefales i min DIYbog at skift, for
den er "bedre".