/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Rullefelt - igenigen
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-04 08:52

Hey ;)

For engangs skyld har Vectraen været på rullefelt... Igen har den været på
Natmekanikerens rullefelt. Akkurat samme felt målte i maj måned min bil til
190,7hk og 236,9nm.

Grunden til at den kom på felt igen var sådan egentlig mest for sjovs
skyld... Der var en effektkonkurrence til et træf, samt der er monteret en
større udstødning og et KN keglefelter.

Desværre var konkurrencen ikke delt op i klasser, så jeg skulle stille op i
samme klasse som turbobilerne. Da Vectraen røg på felt indtog den 2. pladsen
:) Kun overgået af en Manta B 2.4 Turbo - Denne smed 247,5hk på feltet,
hvilket ejeren mente var aaaalt for lidt, han har sikkert været forbi Sæby
AutoTeknik tidligere ;)

Jeg så ikke alle biler på feltet, men så bare på "high-score" engang i
mellem. Der var i alt 4 af Opels V6'ere med... en magen til min, en nyere
2,5v6 og en enkelt MV6 - disse viste sig at være undermotoriserede i forhold
til min :)

Mit resultat på 202,7hk @ 6107rpm og 250,3nm @ 4683 rpm rakte til en 3.
plads efter endt konkurrence. - Hvem sagde at et KN filter ikke gav en skid?
hehe

Vinderen var en Calibra, denne blev målt til 409hk og 596nm... Ret pænt for
en 2-liters... Både effekt og moment ligger ved 4804rpm for Calibraen...
Derefter gik alt op i hjulspind, så hvad den egentlige effekt er tør jeg
ikke gætte på.

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



 
 
Ukendt (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-04 09:36

> For engangs skyld har Vectraen været på rullefelt... Igen har den været på
> Natmekanikerens rullefelt. Akkurat samme felt målte i maj måned min bil
til
> 190,7hk og 236,9nm.

Te´løk...

Men begynder jo efterhånden at tro på, at din Vectra har mere end de lovede
170 hk. Så mange målinger på så mange forskellige rullefelter, kan vel ikke
være forkerte.

--
/ Jan W Nielsen



Ukendt (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-04 10:40

"Jan W Nielsen" <Intet svar> skrev i en meddelelse
news:4104cb97$0$308$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > For engangs skyld har Vectraen været på rullefelt... Igen har den været

> > Natmekanikerens rullefelt. Akkurat samme felt målte i maj måned min bil
> til
> > 190,7hk og 236,9nm.
>
> Te´løk...
>
> Men begynder jo efterhånden at tro på, at din Vectra har mere end de
lovede
> 170 hk. Så mange målinger på så mange forskellige rullefelter, kan vel
ikke
> være forkerte.

Du må sige til hvis tilbuddet om en rulning ved ScanTune sponseret af dig
stadig står ved magt, så kan jeg lige tage en snak med Vectraen om den har
lyst til at stille op



--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Henrik B. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-07-04 10:57


"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
news:4104d0f4$0$286$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > 170 hk. Så mange målinger på så mange forskellige rullefelter, kan vel
> ikke
> > være forkerte.
>
> Du må sige til hvis tilbuddet om en rulning ved ScanTune sponseret af dig
> stadig står ved magt, så kan jeg lige tage en snak med Vectraen om den har
> lyst til at stille op

Hmmm....hvornår skal vi komme?

M.v.h.



Torben E (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 26-07-04 15:23


"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> wrote in message
news:4104b7b7$0$255$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Vinderen var en Calibra, denne blev målt til 409hk og 596nm... Ret pænt
for
> en 2-liters... Både effekt og moment ligger ved 4804rpm for Calibraen...
> Derefter gik alt op i hjulspind, så hvad den egentlige effekt er tør jeg
> ikke gætte på.
>

Med forhjulstræk ?

Torben E



Bjørn Jørvad (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 26-07-04 16:36


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:410513c4$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> > Vinderen var en Calibra, denne blev målt til 409hk og 596nm... Ret pænt
> for
> > en 2-liters... Både effekt og moment ligger ved 4804rpm for Calibraen...
> > Derefter gik alt op i hjulspind, så hvad den egentlige effekt er tør jeg
> > ikke gætte på.
> >
>
> Med forhjulstræk ?

Jeg ville nu mest gætte på versionen med 4x4.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Henrik B. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-07-04 16:54


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:410524d4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > Vinderen var en Calibra, denne blev målt til 409hk og 596nm... Ret
pænt
> > for
> > > en 2-liters... Både effekt og moment ligger ved 4804rpm for
Calibraen...
> > > Derefter gik alt op i hjulspind, så hvad den egentlige effekt er tør
jeg
> > > ikke gætte på.
> > >
> >
> > Med forhjulstræk ?
>
> Jeg ville nu mest gætte på versionen med 4x4.

Ikke når den blev rullet hos Natmekanikeren. Han har så vidt jeg ved kun
rullefelt til 2-hjulstrækkere.

M.v.h.



Bjørn Jørvad (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 26-07-04 16:56


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4105291c$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> > > > Vinderen var en Calibra, denne blev målt til 409hk og 596nm... Ret
> pænt
> > > for
> > > > en 2-liters... Både effekt og moment ligger ved 4804rpm for
> Calibraen...
> > > > Derefter gik alt op i hjulspind, så hvad den egentlige effekt er tør
> jeg
> > > > ikke gætte på.
> > > >
> > >
> > > Med forhjulstræk ?
> >
> > Jeg ville nu mest gætte på versionen med 4x4.
>
> Ikke når den blev rullet hos Natmekanikeren. Han har så vidt jeg ved kun
> rullefelt til 2-hjulstrækkere.

O.k., så lyder HK´ene helt vanvittige.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Henrik B. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-07-04 16:59


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:41052989$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Ikke når den blev rullet hos Natmekanikeren. Han har så vidt jeg ved kun
> > rullefelt til 2-hjulstrækkere.
>
> O.k., så lyder HK´ene helt vanvittige.

I forhold til?

M.v.h.



Bjørn Jørvad (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 26-07-04 17:03


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41052a48$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> > > Ikke når den blev rullet hos Natmekanikeren. Han har så vidt jeg ved
kun
> > > rullefelt til 2-hjulstrækkere.
> >
> > O.k., så lyder HK´ene helt vanvittige.
>
> I forhold til?


.... at være forhjulstrukket og uden nogen elektroniske hjælpemidler.

Den bør være komplet "ukørlig" eller på grænsen af det livsfarlige.

I det turboladningen for alvor sætter ind, må den, efter min mening, være
håbløs at styre/kontrollere.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Henrik B. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-07-04 17:11


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:41052b2c$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > I forhold til?
>
>
> ... at være forhjulstrukket og uden nogen elektroniske hjælpemidler.
>
> Den bør være komplet "ukørlig" eller på grænsen af det livsfarlige.
>
> I det turboladningen for alvor sætter ind, må den, efter min mening, være
> håbløs at styre/kontrollere.

Torben og jeg havde netop dén diskussion da vi var ude og luft Torben's små
400 hypper. Der er absolut ingen problemer med at tøjle kræfterne. Forstået
på den måde at kører man pænt, mærker man intet til de mange hypper. De er
først hvis man slipper dem løs, at man skal være over den. Torben har
absolut ingen problemer med at styre sin bil, når raketten fyres af.

M.v.h.



Torben E (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 26-07-04 19:37


"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message
news:41052b2c$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Den bør være komplet "ukørlig" eller på grænsen af det livsfarlige.
>
> I det turboladningen for alvor sætter ind, må den, efter min mening, være
> håbløs at styre/kontrollere.

Tjoo, hvis man bare har et stift kaross/hjulophæng er det ikke så
svært, det er bare at holde rattet ligeud og prøve at undgå for
meget spin.

Torben E



Ukendt (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-04 19:54

> Den bør være komplet "ukørlig" eller på grænsen af det livsfarlige.

Det samme kunne man jo sige om en baghjulstrækker med rigtig mange hypper -
de kaster jo røven med det samme, hvis man bevidstløst smider speederen i
bund.

Biler med SÅ mange kræfter skal vel bare køres med følelse og fornuft...

--
/Jan W Nielsen



Henrik B. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-07-04 19:59


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4105533e$0$227$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det samme kunne man jo sige om en baghjulstrækker med rigtig mange
hypper -
> de kaster jo røven med det samme, hvis man bevidstløst smider speederen i
> bund.
>
> Biler med SÅ mange kræfter skal vel bare køres med følelse og fornuft...


Med følelse? Hvad er det? Det ord kender Torben E ihvertfald ikke. *LOL*

M.v.h.



Torben E (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 26-07-04 20:07


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:4105547b$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Med følelse? Hvad er det? Det ord kender Torben E ihvertfald ikke. *LOL*
>

Jow da, jeg føler med gearkassen under hvert skift

Torben E



Ukendt (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-04 20:09

> Med følelse? Hvad er det? Det ord kender Torben E ihvertfald ikke. *LOL*

Uden følelse fornemmer jeg betyder, at Torben mister et sæt dæk på een
start..

Klampen totalt i kælderen - og så bare lade den koge dækkene op..?

Jeg husker selv en tur i en Porsche 928 for efterhånden mange år siden -
hold da kæft, hvor kunne den lave seriøs hjulspin. Man kunne dosere den
liiiige som man gerne villle have den. Ikke som i andre mere humane biler,
hvor hjulspin bare er "slået til - eller fra".

Det er en bil med så mange kræfter - og så voldsomt et moment - man skal
bruge til drifting..



--
/Jan W Nielsen



Torben E (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 26-07-04 20:11


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
news:410556bb$0$273$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Uden følelse fornemmer jeg betyder, at Torben mister et sæt dæk på een
> start..
>
> Klampen totalt i kælderen - og så bare lade den koge dækkene op..?

Hov hov, man har vel antispin

Torben E



Henrik B. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-07-04 20:18


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4105574d$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Uden følelse fornemmer jeg betyder, at Torben mister et sæt dæk på een
> > start..
> >
> > Klampen totalt i kælderen - og så bare lade den koge dækkene op..?

Jeg fuldfører lige dén sætning:

> Hov hov, man har vel antispin slået fra *ROFL*
>
> Torben E

M.v.h.



Ukendt (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-07-04 21:02

> Hov hov, man har vel antispin

Nåå...

Så er det computeren der "føler" for dig..

--
/Jan W Nielsen



Henrik B. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-07-04 20:16


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:410556bb$0$273$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Med følelse? Hvad er det? Det ord kender Torben E ihvertfald ikke. *LOL*
>
> Uden følelse fornemmer jeg betyder, at Torben mister et sæt dæk på een
> start..

Ved starten? Kan du sige: Når han vil.....

> Klampen totalt i kælderen - og så bare lade den koge dækkene op..?

Jep.....i første, anden, tredie.....

> Jeg husker selv en tur i en Porsche 928 for efterhånden mange år siden -
> hold da kæft, hvor kunne den lave seriøs hjulspin. Man kunne dosere den
> liiiige som man gerne villle have den.

Lyder som Torbens.

M.v.h.



Ukendt (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-04 07:22


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4105586b$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> news:410556bb$0$273$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Med følelse? Hvad er det? Det ord kender Torben E ihvertfald ikke.
*LOL*
> >
> > Uden følelse fornemmer jeg betyder, at Torben mister et sæt dæk på een
> > start..
>
> Ved starten? Kan du sige: Når han vil.....
>
> > Klampen totalt i kælderen - og så bare lade den koge dækkene op..?
>
> Jep.....i første, anden, tredie.....

Calibraen kan også i 5., hvis man ikke tænker sig om...

Jeg er lovet en tur som pilot i bilen ved lejlighed, det glæder jeg mig lidt
til... ;)
--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Olesen (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 26-07-04 20:09


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev før idag:

> Biler med SÅ mange kræfter skal vel bare køres med følelse og fornuft...


Netop, så det vil jeg fortsat gøre.,o)

-iøvrigt, biler uden omdr. begrænser, hvordan
køres de på rullefelt ? Op 150 eller anden
fastsat grænse ?



Torben E (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 26-07-04 20:13


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
news:41055703$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> -iøvrigt, biler uden omdr. begrænser, hvordan
> køres de på rullefelt ? Op 150 eller anden
> fastsat grænse ?
>
>

Hvis det er noget voldsomt spørger den fornuftige ruller om
hvor højt han skal køre den.

I en almindelig sløv, kører man bare til den ikke trækker mere.

Torben E



Henrik B. (26-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-07-04 20:17


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:41055703$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Netop, så det vil jeg fortsat gøre.,o)
>
> -iøvrigt, biler uden omdr. begrænser, hvordan
> køres de på rullefelt ? Op 150 eller anden
> fastsat grænse ?

De køres i 4. gear op til effektkurven begynder at falde igen.

M.v.h.



John Sahl (26-07-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-07-04 22:42


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote...
> De køres i 4. gear op til effektkurven begynder at falde igen.

Det er forskelligt fra bil til bil, nogen køres i 5.

/John Sahl



Ukendt (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-04 07:20


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4105291c$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> news:410524d4$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > > Vinderen var en Calibra, denne blev målt til 409hk og 596nm... Ret
> pænt
> > > for
> > > > en 2-liters... Både effekt og moment ligger ved 4804rpm for
> Calibraen...
> > > > Derefter gik alt op i hjulspind, så hvad den egentlige effekt er tør
> jeg
> > > > ikke gætte på.
> > > >
> > >
> > > Med forhjulstræk ?
> >
> > Jeg ville nu mest gætte på versionen med 4x4.
>
> Ikke når den blev rullet hos Natmekanikeren. Han har så vidt jeg ved kun
> rullefelt til 2-hjulstrækkere.

Korrekt

En 4x4 har dog den option, at du kan pille en sikring ud og køre fwd. Et
alm. 4x4 kan dog slet slet ikke holde til den portion muskler, det bliver
simpelthen trukket i stykker...


--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Ukendt (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-04 07:40


"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
news:4104b7b7$0$255$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hey ;)
>
> Akkurat samme felt målte i maj måned min bil til 190,7hk og 236,9nm.

> Mit resultat på 202,7hk @ 6107rpm og 250,3nm @ 4683 rpm

På dette link ligger en indscanning og sammenligning af kurverne før og
efter... :)
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1


--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Ukendt (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-04 07:57

> På dette link ligger en indscanning og sammenligning af kurverne før og
> efter... :)
> http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1

Målingerne skal laves samme dag og ved samme omstilling for at sige noget
præcist om effekten af din nye udstødning og dit nye luftfilter.

--
/Jan W Nielsen



Ukendt (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-04 11:38

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4105fcc7$0$250$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > På dette link ligger en indscanning og sammenligning af kurverne før og
> > efter... :)
> > http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1
>
> Målingerne skal laves samme dag og ved samme omstilling for at sige noget
> præcist om effekten af din nye udstødning og dit nye luftfilter.

Det kan du for så vidt godt have ret i. Jeg kan ikke bruge den nye måling
til at bevise at jeg har præcis 12hk mere end med den gamle udstødning og
filter. Jeg mener dog godt at jeg kan udlede at det ikke har været en helt
dårlig "investering" :)


--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Ukendt (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-04 11:46

> Jeg mener dog godt at jeg kan udlede at det ikke har været en helt
> dårlig "investering" :)

Jég mener at kunne udlede, at du formentlig ikke har tabt effekt, at du
måske har vundet effekt, og at du i øvrigt er vild med lyden...

Og så er DEN jo i skabet..

--
/ Jan W Nielsen



Koolberg (27-07-2004)
Kommentar
Fra : Koolberg


Dato : 27-07-04 07:52

Ikke fordi jeg kender så meget til rullefelt og målinger af
forskellige slags biler, men mener at have hørt at en turbo ladet bil
på et rullefeldt, ikke giver en ret god visning, idet en turbo skal
have noget modstand før den begynder at yde et ordentlig tryk.
Jeg ved godt at der er modstand i nogle rullefelter, men er der nok,
og i så tilfælde er det så ikke modstandens størrelse der afgør
effekten?

Det er kun et spørgsmål, fra en ikke specialist.


Koolberg

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408663
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste