Problemer med lys på en Suzuki Alto
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 25-07-04 18:36

Hejsa

Min svigermor har en Alto, hvor venstre forlys ikke fungerer optimalt.
Spændingen ude ved pæren er kun 6 volt. Jeg har intet diagram, så aner ikke
hvor jeg skal lede. Ved sikringsholderen til lys har jeg + 12v. Bilen er med
kørelys, så har en ide om at det måske kunne være et def relæ, men aner ikke
hvor det er placeret. Det hjælper ikke at tænde lyset manuelt...

Er der nogen som kan hjælpe?

Venligst
Hans

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 25-07-04 21:41

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
> 12v. Bilen er med kørelys, så har en ide om at det måske kunne være
> et def relæ, men aner ikke hvor det er placeret. Det hjælper ikke at

Ikke sikkert jeg kan, - jeg ved ikke hvordan pæren er indkapslet bag
parrabolen.

Jeg havde problemer med svagt lys på venstre lygte da jeg havde skiftet
pærer, når jeg så bankede let på lygten komder fuldt blus på de første
gange, senere blev det værer. Jeg "kiggede" - hvis man kan det bag lygten,
det viste sig at den gummihat hvorigennem pærens ben stykker ud var kommet i
klemme således at der blev dannet isolering på stikbenet, det bevirkede at
selve stikfatningen blev meget varm og hård, hvorved den knækkede, så den
blev udskiftet og nu er der fuldt blus på lampen.

Det kunne jo være!!!

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 22:52

"Hans Mouridsen" skrev

> Er der nogen som kan hjælpe?

Har du målt spændingen med fatningen afmonteret?
Hvis stelforbindelsen er defekt, så deles fjern og nærlys om strømmen.
Og så kan du måle nedsat spænding
Prøv at måle om du har spænding på de andre ben.

Nærlys er den vandret liggende, fjernlys den venstre når du kigger ind i
fatningen, og stel den sidste.

Forøvrigt er nogle japanere omvendt, så man har spændig på stel, og giver
pærene stel gennem de normale plus.

Af med fatningen og mål, dels med nærlys dels med fjern, så vender du
tilbage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 26-07-04 19:21

Hejsa
> Har du målt spændingen med fatningen afmonteret?
> Hvis stelforbindelsen er defekt, så deles fjern og nærlys om strømmen.
> Og så kan du måle nedsat spænding
> Prøv at måle om du har spænding på de andre ben.

Jeg har målt med fatningen afmonteret og sammenlignet med den side som er
ok. I begge sider har jeg ca. 30 Ohm til stel på det vandret liggende ben,
hvilket må betyde at den ikke stelstyrer...

På siden hvor lyset er ok måler jeg 6v på det venstre og 12v på den højre. I
den anden side er spændingerne halveret

Jeg må vidst have fat i et diagram for at komme vidre... Syntes ikke det er
nemt at se hvad der er til hvad :(

Venligst
Hans

Fra : alexbo

Dato : 26-07-04 19:45

"Hans Mouridsen" skrev

> På siden hvor lyset er ok måler jeg 6v på det venstre og 12v på den højre.
> den anden side er spændingerne halveret

Og hvad sker der så når du tænder fjernlyset?
Og virker det?

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 27-07-04 18:18

Hej

> Og hvad sker der så når du tænder fjernlyset?
> Og virker det?

Nej det virker heller ikke...:(

/Hans