Køb af bil der var chip tunet ??
Fra : Janner

Dato : 25-07-04 13:23

Hej hvordan ville i forholde jer til nedenstående ...... Jeg er ikke
tilfreds med finde ud at et sådan faktum efter flere måneder hvor jeg har
været glad og tilfreds for min bil

Nedenstående mail er sendt til den pågældende autoriserede forhandler da jeg
konstaterede at min 307 HDI årg 2002 åbenbart havde været udsat for en
chipning.

Vedr. min bil 307 HDI Reg. Nr VT 4xxx købt brugt hos jer ... stadigt
indbefattet af 6 mrd. garanti.

I ugen fandt jeg i handske rummet (gemt i instruktions bogen) effekt
målinger der stammer fra en chiptuning. Disse kurver går helt op til 138 HK
mod standart 90 hk.

Med oven stående i baghovedet konstaterede jeg samtidigt at "computeren" i
bilens motor rum har været åbnet for konstruktive indgreb. (kærven i
skruerne er godt "forknoklede"

Med reference til nedenstående "klippet fra **
http://www.peugeot.dk/service/frameset-chiptuning.html vil jeg gerne
telefonisk kontaktes for hvordan i vil håndtere / forsvare denne sag.

Faktummet at den bil jeg købte har været "tunet" forringer i mine øjne
kraftigt bilens værdi !

Der skal tages stilling til fortsat garanti samt stilles garanti samt
foretages evt. kompensation mod ALLE former for fejl der kan opstå på bag
grund af dette konstruktions ind greb. Dette kan f.eks. være øget slidtage
på vitale dele samt ikke korrekt tætning af bilens computer.

Havde jeg på købs tidspunktet konstateret ovennævnte havde jeg uden
indsigelser forlangt at handlen skulle gå tilbage !

Kontakt mig venligst snarest pr. telefon ... læser ikke min mail da jeg er i
sommerhus

Med Venlig Hilsen

xxxx

**

Chip-Tuning er sjovt - men på eget ansvar!

Nutidens motorer er fyldt med elektronik og derfor er det muligt at gøre dem
ekstra kraftfulde ved at ændre dem elektronisk. Det gør bilen ekstra hurtig
at køre, men til gengæld mister man også reklamationsretten - og måske mere
end det. Derfor skal du tænke dig godt om først.

Kravene til mindre forbrug og mindre forurening står øverst på "ønskelisten"
, hvorfor dagens biler alle er styret af elektronik. Dette gør sig gældende
for både benzin og dieselbiler. Og fabrikkerne bruger milliarder af kroner i
udvikling for at sikre at begge krav tilgodeses optimalt, samtidig med at
motorernes holdbarhed og levetid udbygges.

Reklamationsretten bortfalder
For hver hestekraft der trækkes ud over standard, stiger belastnings- og
temperaturpåvirkningerne voldsomt i bilens drivlinie etc. På samme måde
påvirkes levetiden tilsvarende i negativ retning, hvorfor reklamationsretten
naturligvis bortfalder. Dertil skal det nævnes, at ændringer i bilens
motorstyring bliver lagret i motorstyreboksens hukommelse og ved tvivl kan
Peugeots laboratorium afgøre sagen.

Nummerpladerne er i fare
Som nævnt bruger bilfabrikkerne milliarder af kroner på at sikre et lavt
forbrug, lav forurening og lang levetid. Det er disse ting bilerne er
standardtypegodkendt efter, og dermed er det garantien for at de lever op
til lovens krav.
Det er en balance at opfylde de strenge forureningskrav, og "pilles" der
blot en smule i tændingen eller indsprøjtningen, går det galt. Bilen
opfylder ikke længere standardtypegodkendelsen og med det lovens krav.
Dermed er nummerpladerne i fare hvis politiet skulle få lyst til at kigge
nærmere på bilen.

Det er sjovt at få mere kraft ud af motoren, og det er muligt, men det er på
helt eget ansvar, og konsekvenserne er så store at det må frarådes på det
kraftigste!

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 13:52

"Janner" skrev

> Hej hvordan ville i forholde jer til nedenstående ......

Jeg synes det er et godt initiativ, jeg kender ikke til nogle tilfælde hvor
en forhandler eller ny ejer har ført sag mod den tidligere ejer, for at få
kompensation for chipning, men det må komme.

Hvis du får prisafslag, forlænget garanti eller lign. er det op til
forhandleren at gå efter den tidligere ejer.

Et afslag på 10-20.000kr. vil jeg finde passende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Olesen

Dato : 25-07-04 15:36

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Et afslag på 10-20.000kr. vil jeg finde passende.

*lol*

Selv efter en tuningsforløb, kan bilen sagtens
være i bedre stand end en tilsvarende uden indgreb.

Mange parametre afgør, hvorvidt bilen er mere
'slidt' end ellers.

Tror sagen er dårlig, men et par bundmåtter
kan måske komme på tale..

-desv.

Fra : Klaus G.

Dato : 25-07-04 16:31

> Selv efter en tuningsforløb, kan bilen sagtens
> være i bedre stand end en tilsvarende uden indgreb.
Jeg kan kun forstille mig at det er meget hårdere ved kobling, gearkasse,
trækaksler, og diverse andre ting når man går fra 90hk til 138hk, og guderne
må vide hvor mange nm den ellers har fået.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 16:31

KLIP

> [...]
guderne
> må vide hvor mange nm den ellers har fået.

Kræver det ikke. man konstant udnytter de flere HK og guderne må vide, hvor
mange Nm den ellers har fået.... eller sagt på en anden møde...efter
chiptuningen kører konstant med ild i røven..?

Hr. Bjørn

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 16:59

Hejsa

Bjørn Jørvad skrev:

> Kræver det ikke. man konstant udnytter de flere HK og guderne må
> vide, hvor mange Nm den ellers har fået.... eller sagt på en anden
> møde...efter chiptuningen kører konstant med ild i røven..?

Vi hører jo hele tiden at en moderne diesel har minimum 300nm ved
tomgang og hvad ved jeg

Sagt på en anden måde, så er det vel svært at begrænse "brugen" af
det højere moment ?

/Brian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 17:14

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sagt på en anden måde, så er det vel svært at begrænse "brugen" af
> det højere moment ?

Hvis potten er med manuel kobling, må man formode at denne klasker fast
sammen, når pedalen slippes (såfremt man ikke er koblingsrytter).

Sættes bilen i gang med vanligt normalt tempo, kan jeg ikke i min vildeste
fantasi se, dette skulle slide mere på bilens ædlere dele end ved en potte
uden chiptuning.

Bortset fra det, er det i grunden underligt at amerikanske motorer som er så
overdimensionerede ikke holder en "evighed". Motorer med +5.0 liter holder
jo ikke længere end en lille europæisk med sølle 1.5 liter.

PS: Jeg har nu kørt +200.000 kilometer i min chiptunede Volvo. Motoren
spinder som en mis, begge turboer er som nye og den automatiske transmission
100% o.k. Jeg kører dog heller ikke med ild i røven til daglig, men på alm.
morfaragtig vis. Når turen med jævne mellemrum går over Tyskland, står der
gerne ild ud af røven på potten ved specielle lejligheder.

En behagelig cruising speed (når forholdene tillader det) er mellem 180 og
200 km/t. Det er hverken mere eller mindre end fabrikkens (oprindelige)
fastlagte topspeed på 250 km/t.

Denne kan dog godt overstiges, da den elektroniske begrænsning blev fjernet
med chipningen i hine tider.

Det er også bemærkelsesværdigt at eks. SAAB giver normal garanti på
originalt chippede turbo-biler og samtlige seriøse chiptunere (vist ingen i
Danmark) tilbyder motorgaranti efter chipning.

Hr. Bjørn

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 17:32

Hejsa

Bjørn Jørvad skrev:

> Sættes bilen i gang med vanligt normalt tempo, kan jeg ikke i min
> vildeste fantasi se, dette skulle slide mere på bilens ædlere dele
> end ved en potte uden chiptuning.

3 muligheder: Vi taler forbi hinanden, jeg fatter ikke en brik og så den
sidste som jeg ikke kan huske

Vi er enige om, at når du chiptuner en diesel, får du især boostet momentet
?
Og i en diesel har du fuldt moment ved "ingen" omdrejninger ?

Hvis vi kan være enige om de to, kan jeg ikke se hvordan det _ikke_
skal øge sliddet på koblingen/gearkasse.

Men som sagt, måske træder den 2. mulighed i kraft hér

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:38

> Og i en diesel har du fuldt moment ved "ingen" omdrejninger ?
>
> Hvis vi kan være enige om de to, kan jeg ikke se hvordan det _ikke_
> skal øge sliddet på koblingen/gearkasse.

Enig. Der er ingen tvivl om at en øgning af momentet, specielt ved lave
omdrejninger, udsætter gearkassen for en voldsom belastning. Og ofte er
dieselbilerne nogle små potter = små gearkasser, som måske kun lige har
styrke til at håndtere det oprindelige moment.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 17:45

KLIP

> [...]
> dieselbilerne nogle små potter = små gearkasser, som måske kun lige har
> styrke til at håndtere det oprindelige moment.

Sådan noget skrammel.

Volvo´s diesel bliver berømmet i høje toner i udlandet, men den er måske
også bedre konstrueret/sammensat..?

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:23

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Sådan noget skrammel.
>
> Volvo´s diesel bliver berømmet i høje toner i udlandet, men den er måske
> også bedre konstrueret/sammensat..?

Der er ihvertfald en fysisk større gearkasse på = der er plads til at
benytte nogle ordentlig drev/synkromesse/aksler m.v.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 22:24

KLIP

> Der er ihvertfald en fysisk større gearkasse på = der er plads til at
> benytte nogle ordentlig drev/synkromesse/aksler m.v.

Jeg må så nok, desværre, acceptere Völlen består af noget bedre kram...)

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:41

> Jeg må så nok, desværre, acceptere Völlen består af noget bedre
kram...)

Sådan er det at køre svensk.

Jeg var forøvrigt lige ved at trille en tåre op til weekenden, da jeg
monterede træk på potten. Aldrig har jeg set en 11 år gammel bil med så lidt
rust! Selv inde i vangerne så den ud, som havde den forladt fabrikken i
sidste uge. )))
Nu får den en ordentlig omgang sviner (Dinitrol) på tirsdag. Så er der
rigtig gode muligheder for, at den når at blive klassificeret som en
veteranbil.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 22:47

KLIP

> [...]
lidt
> rust! Selv inde i vangerne så den ud, som havde den forladt fabrikken i

Herligt herligt...

> Nu får den en ordentlig omgang sviner (Dinitrol) på tirsdag.

Jeg mangler lige at afslutte omsynet på Mortens potte på onsdag.

Så skal jeg over og snakke tid med Henrik. Så får Silviaen også den helt
store tur.

Vi havde dørene skildt ad, da der skulle sættes centrallåse i. Dørene
formelig sejlede i dejlig konserveringsvæske indvendig.

Igen rust overhovedet.

> Så er der
> rigtig gode muligheder for, at den når at blive klassificeret som en
> veteranbil.

Der mangler kun sølle 5 år her. Så kan vi begynde at deltage, da potten så
er over 25 år gammel.

Jeg krydser alt, hvad der krydses kan (når vi nu også har en hel reservebil
stående)...

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 17:39

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og i en diesel har du fuldt moment ved "ingen" omdrejninger ?

Jeg kører i en potte med bi-turbo = 2 stk. turboladere.

Den har fuldt moment ved ca. 1.800 omdr. i original udgave (272 hk og 380
Nm).

> Hvis vi kan være enige om de to, kan jeg ikke se hvordan det _ikke_
> skal øge sliddet på koblingen/gearkasse.

Efter chipningen har potten ca. 334 Hk og ca. 540 Nm (tunerens opgivelser)
med kompelt race-udstødning med 2 stk. race-kats samt ændret luftfilter.

Momentkurven er ændret til at være originalt moment ved 1.800 omdr. og fuldt
moment ved ca. 2.400 omdr.

Denne tuner ved også, hvad der skal gøres i eks. en Volvo.........og chipper
i blot blindt.

Alt ovennævnte overføres til vejen via en automatisk gearkasse (Volvo´s
GearTronic).

Min potte er ikke mere slidt end andre og er måske endda i bedre stand end
nogen ... ret slitagemæssigt.

> Men som sagt, måske træder den 2. mulighed i kraft hér

Det skal jeg ikke turde påstå..

Hvad jeg dog vil påstå er at danske importører forsøger at fraskive sig
ethvert ansvar og det gælder både chippede og ikke chippede potter.

Ud af vagten med importørerne...

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 17:55

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Ud af vagten med importørerne...

Kunen fristes til at give dig ret, men er du ikke ved at save i egen
gren nu ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 17:56

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kunen fristes til at give dig ret, men er du ikke ved at save i egen
> gren nu ?

Nope, jeg er et datterselskab i dit tænkte tilfælde....)

Mine konkolleger er dog importører...

Hr. Bjørn

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 17:51

Hejsa

Bjørn Jørvad skrev:

<Klip lang reklame for en fin vogn )

> Min potte er ikke mere slidt end andre og er måske endda i bedre
> stand end nogen ... ret slitagemæssigt.

Med alt respekt for de små diesel potter, så er mit indtryk at en
vogn som din, er bedre udstyret til kræfterne end en noget mindre
(i alle henseender) PSA traktor

Hvis jeg havde købt en diesel der viste sig at være tunet, uden at blive
informeret om det, ville jeg gøre noget meet grusomt ved sælgeren.
Ikke at jeg er imod chiptuning, jeg vil bare selv have lov at bestemme!

Forestil dig en prøvetur i en chippet bil, som du ikke ved er chippet.
Manden har da tænkt: "Hold da helt op, sådan 90 olieheste trækker
dælme godt!" Jeg ville føle mig godt snydt....

/Brian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 17:55

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Manden har da tænkt: "Hold da helt op, sådan 90 olieheste trækker
> dælme godt!" Jeg ville føle mig godt snydt....

Ovennævnte er jeg 100% enig med dig i.

Efter det oplyste har forhandleren i "min verden" optrådt dybt kritisabelt
og sagen bør forfølges.

Jeg ville som dig også selv afgøre om jeg ville acceptere "konstruktive"
indgreb.

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 18:02

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev :

>Forestil dig en prøvetur i en chippet bil, som du ikke ved er chippet.
>Manden har da tænkt: "Hold da helt op, sådan 90 olieheste trækker
>dælme godt!" Jeg ville føle mig godt snydt....

Snydt af hvad ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 18:04

Hejsa

jan@fedtegreven.dk skrev:

> Snydt af hvad ?

Jaa... du har ikke kørt en moderne diesel før, men hørt meget godt om
skidtet.
Du får en tur i en mindre en af slagsen, med 90 heste.
Du triller ud på vejen og opdager at den egetlig tager meget godt fat.
Wauww tænker du... og så med kun 90 heste! Du får tanker om hvad
mon en lille boks/chip kan gøre ved øsen.... du får den vildeste
vogn i hele sognet, og de andre drenge fra frimærkeklubben bliver grønne
af misundelse!

Alt andet lige (hvis jeg tør bruge det udtryk ;) )må man gå udfra at vognen
giver et bedre indtryk i en lidt hmmm.... optimeret udgave, end standart.

/Brian

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 18:59

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev :

> [...]
>mon en lille boks/chip kan gøre ved øsen.... du får den vildeste
>vogn i hele sognet, og de andre drenge fra frimærkeklubben bliver grønne

beskrivelse noteret.

>Alt andet lige (hvis jeg tør bruge det udtryk ;) )må man gå udfra at vognen
>giver et bedre indtryk i en lidt hmmm.... optimeret udgave, end standart.

Se - nu forholder jeg mig jo til den ting jeg prøver, og ikke til
hvordan den måske kan "optimeres" yderligere - så jeg ville nok ikke
direkte føle mig snydt, hvis den måtte være chippet - men du har
sgisme en pointe !

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 19:13

Hejsa

jan@fedtegreven.dk skrev:

> Se - nu forholder jeg mig jo til den ting jeg prøver, og ikke til
> hvordan den måske kan "optimeres" yderligere

Samme her

> så jeg ville nok ikke
> direkte føle mig snydt, hvis den måtte være chippet - men du har
> sgisme en pointe !

Tror nu at en del går med chiptuningstanker, når man køber en diesel.
Det er da oppe i tiden, ihvertfald.

Men som Alex påpegede længere oppe, var der nok ikke tale
om en chiptunet traktor alligevel.

/Brian

Fra : Olesen

Dato : 25-07-04 19:21

> [...]

> informeret om det, ville jeg gøre noget meet grusomt ved sælgeren.
> Ikke at jeg er imod chiptuning, jeg vil bare selv have lov at bestemme!

Ikke for noget, men er vi ikke lidt dobbeltmoralske iøjeblikket ?

Hvis man har ondt i røven af en chippet vogn, hvorfor
så alle roserne 'til hverdag' ?

Fra : Janner

Dato : 25-07-04 20:44

> Ikke for noget, men er vi ikke lidt dobbeltmoralske iøjeblikket ?
>
> Hvis man har ondt i røven af en chippet vogn, hvorfor
> så alle roserne 'til hverdag' ?

Det vel retten til selv at bestemme ... der er forskel på at boks tune ne
bil til f.eks. + 15 KH iforhold til en effekt forøgelse på ca 65 % via
konstruktive indgreb i bilens computer

/JAn

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 21:22

On Sun, 25 Jul 2004 20:21:29 +0200, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

>Ikke for noget, men er vi ikke lidt dobbeltmoralske iøjeblikket ?
>
>Hvis man har ondt i røven af en chippet vogn, hvorfor
>så alle roserne 'til hverdag' ?

Forskellen på selv agtigt at søge at chiptune sin bil, kontra at få en
chip tunet bil uden at vide det, og uden at have valgmuligheden.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:24

> [...]
>
> Med alt respekt for de små diesel potter, så er mit indtryk at en
> vogn som din, er bedre udstyret til kræfterne end en noget mindre

Helt enig!

M.v.h.

Fra : Rasmus

Dato : 25-07-04 18:47

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> [...]
> med kompelt race-udstødning med 2 stk. race-kats samt ændret luftfilter.

Forskellen er vel også at den procentvise forøjelse af effekten i pug´en
ligger på 53%, hvor din er på 23%, bilerne kan sikker godt klare sig
indenfor en rimelig grænse, men de færreste biler er fra fabrikken bygge til
at kunne klare en effektforøgelse på 53%.

Hvis din Volvo blev fik skruet ladetrykket så højt op at den havde 416 HK,
er det ikke sikkert motoren ville holde så længe.

I en Peugeot 307 HDi med 138hk er standard kobling ikke er velegnet, man
behøver ikke engang træde pedalen i bund før koblingen ikke kan følge med.

mvh
Rasmus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 18:59

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis din Volvo blev fik skruet ladetrykket så højt op at den havde 416 HK,
> er det ikke sikkert motoren ville holde så længe.

Se det er faktisk ikke problemet.

Problemet ville ligge i gearkassen, da momentomformeren vil gå op i røg.

Motoren er med stor succes peppet op til +600 Hk, men potten kan ikke levers
med manuel transmission.

Det er naturligvis nogle "gale" svenskere, der har leget med motoren.

PS: Motorens konstruktion er faktisk ganske lig én af Audi´s RS-versioner
som kører upåklageligt med +450 Hk.

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:27

> [...]
til
> at kunne klare en effektforøgelse på 53%.

Du kigger det forkerte sted. Problemet er ikke hestekræfterne, men deriomd
momentet. Prøv så lige og kig på, hvad Bjørn's Völle har fået af ekstra
moment.

M.v.h.

Fra : Rasmus

Dato : 26-07-04 18:09

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> momentet. Prøv så lige og kig på, hvad Bjørn's Völle har fået af ekstra

......jeg tænker ikke kun på holdbarheden af gearkassen, men også motor, de
færreste biler kan holde til en effektforøgelse på 50% uden at der bliver
skiftet stempler...osv. Altså 40-50.000km skal nok gå, men næppe på længere
sigt.

Bjørn nævner Volvo´er med over 600hk, det er heller ikke noget problem, med
det kræver nogler fysiske ændringer af motoren for at den kan holde til det
i længden. Og fordi Dählbeck kan få en Golf 4 til at smide 700-800hk betyder
det jo ikke motoren holder til det.

mvh
Rasmus

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 18:47

> [...]
> færreste biler kan holde til en effektforøgelse på 50% uden at der bliver
> skiftet stempler...osv. Altså 40-50.000km skal nok gå, men næppe på

Pssyyyy....lad være med at fortælle det til Saab turbo-ejere.
De kører nemlig gladeligt rundt med 50% eller mere effektforøgelse, blot med
en anden turbolader, andre indsprøjtningsdyser og en omprogrammeret
styreboks. Stempler, ventiler, knaster, krumtap, motorblok og top er den
originale.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 19:11

KLIP

> [...]
> en anden turbolader, andre indsprøjtningsdyser og en omprogrammeret
> styreboks. Stempler, ventiler, knaster, krumtap, motorblok og top er den

Det triste er blot, SAAB har endnu ikke selv lavet en R-model....

http://www.bsrab.se/products/n39/t406/

Volvo gør det samme med deres turbo-modeller.

T6-motoren "ødelægges" desværre af den tvungne automatgearkasse ... ellers
skulle Torben E nok se løjer og langkål..)

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 19:20

> Det triste er blot, SAAB har endnu ikke selv lavet en R-model....

Ja, og nu er de bundet af den skide amerikanske "skude" af et selskab.

> http://www.bsrab.se/products/n39/t406/

Den er noget bovlam - se hér:
http://www.maptun.com/cars_9000_fredrik.php

> T6-motoren "ødelægges" desværre af den tvungne automatgearkasse ... ellers
> skulle Torben E nok se løjer og langkål..)

Heh heh, ja der skal du sgu stå tidligt op. Og det er imponerende at sidde
ved siden af Torben, han har helt styr på den bil, kræfterne til trods.

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 19:24

KLIP

> Ja, og nu er de bundet af den skide amerikanske "skude" af et selskab.

LOL .... vi er jo et par stykker, der må lide den tort.

Indtil videre har moderbiksen da ikke lagt ukurante motorer i
Völle-modellerne...

> Den er noget bovlam - se hér:
> http://www.maptun.com/cars_9000_fredrik.php

Det har du ret.

Men mon ikke der snart kommer et par heftige svenske R-modeller. der er
potentiale i lortet.

> Heh heh, ja der skal du sgu stå tidligt op. Og det er imponerende at sidde
> ved siden af Torben, han har helt styr på den bil, kræfterne til trods.

Det er godt Torben kender sin bil og sine begrænsninger, men nu er han
heller ikke en årsunge og har sin sunde respekt for fysikkens love og egne
evner i behold..

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 19:39

> LOL .... vi er jo et par stykker, der må lide den tort.
>
> Indtil videre har moderbiksen da ikke lagt ukurante motorer i
> Völle-modellerne...

Næh, men hørte dog at det går økonomisk ganske godt for Volvo.

Jep, elitebilist er han jo...

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 19:27

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> Det triste er blot, SAAB har endnu ikke selv lavet en R-model....

Man kan vel godt kalde en Hirsch Saab for en R-model:
http://www.saab-performance.com/GB_en/2_3_engine.html

M.v.h.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 19:29

KLIP

> Man kan vel godt kalde en Hirsch Saab for en R-model:
> http://www.saab-performance.com/GB_en/2_3_engine.html

Med lidt god vilje, men den leveres vist ikke ab Trollhättan..

Hr. Bjørn

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 19:33

> KLIP

> Med lidt god vilje, men den leveres vist ikke ab Trollhättan..

Nej, men den leveres ab Saab-forhandleren, med fuld fabriksgaranti.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 26-07-04 20:02

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> T6-motoren "ødelægges" desværre af den tvungne automatgearkasse ... ellers
> skulle Torben E nok se løjer og langkål..)

Ja vi kan godt bytte gearkasse, hvornår er du klar

Torben E

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 20:37

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja vi kan godt bytte gearkasse, hvornår er du klar

Har du nu også øget bredden mellem skærmene...?...)

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 26-07-04 20:40

> Har du nu også øget bredden mellem skærmene...?...)

Skulle det nu være nødvendigt ? Jeg skal ikke ha´ motoren med

Torben E

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 20:44

KLIP

> Skulle det nu være nødvendigt ? Jeg skal ikke ha´ motoren med

LOL .... Rene Ord For Lommepengene.

Hr. Bjørn

Fra : Mureren

Dato : 26-07-04 12:05

> [...]
> behøver ikke engang træde pedalen i bund før koblingen ikke kan følge med.

Nu laver Peugeot jo flere modeller som du selv er lidt inde på.
Den "originale" 90 hestes, XS'eren med 110 heste, og så er der endelig også
kommet en med 136 heste. (jeg kan ikke huske momenterne for dem)
Min egen XS'er er chippet (ikke boks) til 136 heste (sjovt det lige var det
Peugeot ramte med en senere udgave af motoren!), og har et moment på 320Nm
ved ca. 2500 omdrejninger så vidt jeg husker.
Jeg har hidtil ikke oplevet problemer med koblingen, eller andre ting der
kan relateres til chiptuning for den sags skyld. (det kan jo være held,
eller skyldes min kørestil)
Men....når du/i så fint regner den procentvise forøgelse ud ved chiptuning,
hvilken model mener i så skal være den "gældende" for man ikke har voldtunet
?
Selv synes jeg at den chipning jeg har fået på min er helt OK, og jeg
betragter ikke min bil som betragteligt mere udsat end hvis den stod
standard.

Lad høre hvad i mener !

Mvh.
Mureren

Fra : Rasmus

Dato : 26-07-04 18:20

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
chiptuning,
> hvilken model mener i så skal være den "gældende" for man ikke har

Det er jeg nok ikke den rette til at svare på.....
Du ved jo ikke hvilke fysiske ændringer PSA har lavet på deres 136hk motor i
forhold til 90hk eller 110hk udgaven?
Det er altid svært at vide hvor meget motoren kan holde til, så må man jo
bare prøve sig frem, ligesom du har gjort med chiptuning af din.
Holdbarheden afhænger jo selvfølgelig også af kørestilen....

> Selv synes jeg at den chipning jeg har fået på min er helt OK, og jeg
> betragter ikke min bil som betragteligt mere udsat end hvis den stod
> standard.

......det er jo også først når der brænder hul i et stempel eller koblingen
er færdig du opdager at den ikke kunne klare tuningen , det er ihvertfald
sket mere end en gang på en PSA 2.0 HDI

mvh
Rasmus

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 17:53

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> sidste som jeg ikke kan huske

> Vi er enige om, at når du chiptuner en diesel, får du især boostet

Ja, men da også hk - det afhænger af hvilken form for chipning du vælger.

> Og i en diesel har du fuldt moment ved "ingen" omdrejninger ?

Ja, oftest.

> Hvis vi kan være enige om de to, kan jeg ikke se hvordan det _ikke_
> skal øge sliddet på koblingen/gearkasse.

Man bruger ikke fuld moment særlig tit.... jeg gør ikke. Det er ganske
enkelt ikke nødvendigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-07-04 17:39

> [...]
> originalt chippede turbo-biler og samtlige seriøse chiptunere (vist ingen
> Danmark) tilbyder motorgaranti efter chipning.

Jeg tror man skal se forskellen i, at her er der sket en effektforøgelse på
over 50%, i dit tilfælde er det måske 20%.
Ingen bilfabrikker dimensionerer efter en øget effekt på 50%,.
Samtidig er der forskel på kvaliteten af komponeter i en volvo til 700.000
kr og en billig diesel til måske 250.000 kr.

I dette tilfælde er usikkerheden der, har den tidligere ejer gjort brug af
effekten eller ej.
Hvad siger Peugeot til garantien på bilen, normalt giver de ingen garanti
hvis de finder ud af bilen er chiptrimmet.
Har forhandleren været klar over bilen har været trimmet, det burde han i
hvert fald have været, og har han fortiet det overfor kunden.

Der er mange ting i dette forløb som ikke er heldige.

Niels

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 17:44

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er mange ting i dette forløb som ikke er heldige.

Jeg vil medgive dig/jer 100% at forhandlerens manglende enten viden eller
ønske om at videregive kendskabet til pottens chiptuning er dybt
kritisabelt.

Da jeg købte min Volvo brugt, blev den daværende chiptuning af potten nøje
fortalt/oplyst af Sand Jensen (himself).

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 17:55

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Har forhandleren været klar over bilen har været trimmet,

Godt spørgsmål.

> det burde han i hvert fald have været,

Hvorfor?

/Peter

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 17:59

Hejsa

Peter G C skrev:

> Godt spørgsmål.

> Hvorfor?

Man må formode at en fra firmaet har kørt en tur i bilen.
En effektforøgelse fra 90 til 138 må da kunne mærkes....
især i en pegøj

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 18:36

"Brian" skrev

> Man må formode at en fra firmaet har kørt en tur i bilen.
> En effektforøgelse fra 90 til 138 må da kunne mærkes....

Tja, jeg læser nedenstående som at chippen er fjernet.

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 18:42

Hejsa

alexbo skrev:

> Tja, jeg læser nedenstående som at chippen er fjernet.
>
> "åbenbart havde været udsat for en chipning."

Dét kan du så have ret i, det bed jeg ikke mærke i.
Men normalvis "fjerner" man vel ikke den optimerede chip igen, hvis
det er foregået direkte i selve motorstyringen kontra en boks ?

/Brian

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 18:47

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dét kan du så have ret i, det bed jeg ikke mærke i.

Vi var vist flere, der i "kampens hede" overså det..

> Men normalvis "fjerner" man vel ikke den optimerede chip igen, hvis
> det er foregået direkte i selve motorstyringen kontra en boks ?

Visse chips sidder i i en sokkelholder og er derfor ikke loddet ned direkte
på printet.

Derfor kan den optimerede chip uden problemer fjernes.

Andre systemer kan kobles direkte på bilens styrboks og kopiere den
originale software, hvorefter man uploader den ændrede software.

Visse af disse systemer kan have f.eks 4 forskellige versioner af softwaren
liggende.

¨Så kan man uploade kræfter efter temperament.

Hr. Bjørn

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 18:58

Hejsa

Bjørn Jørvad skrev:

> Vi var vist flere, der i "kampens hede" overså det..

Det er det gode ved denne gruppe, der kan komme meget ud af lidt

> Visse chips sidder i i en sokkelholder og er derfor ikke loddet ned
> direkte på printet.
>
> Derfor kan den optimerede chip uden problemer fjernes.

Jep, men hvis der er målinger osv. på bilen, må man gå udfra at
det er en optimering af chippen til lige netop dén bil, og ikke
"alle" andre HDI'er. Derfor virker det, på mig, fjollet at pille skidtet ud
ved salg.

Bokstuning er vel bedre egnet til at flytte rundt med.

/Brian

Fra : Janner

Dato : 25-07-04 19:18

> Man må formode at en fra firmaet har kørt en tur i bilen.
> En effektforøgelse fra 90 til 138 må da kunne mærkes....
> især i en pegøj

Chippen var pillet ud da jeg købte bilen !!!!!!! Så den har jeg omed ikke
engang fornøjelse af !

/Jan

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 19:22

"Janner" <spamfri@spamfri.spam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Chippen var pillet ud da jeg købte bilen !!!!!!! Så den har jeg omed ikke
> engang fornøjelse af !

Åååhhh .... du ville have potten chiptunet og opdagede nogen havde
mingeleret ved skruerne på motorstyringen (som vel ikke bare hænger og
dasker sådan helt frit tilgængeligt)..

Det ville da også være rart at modtage en kompensation på potten, så der
blev råd til en "gratis" chiptuning..

Hr. Bjørn

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 19:53

"Bjørn Jørvad" skrev

> Åååhhh .... du ville have potten chiptunet og opdagede nogen havde
> mingeleret ved skruerne på motorstyringen

Tja, nu skriver Janner at han finder en effektmåling i hanskerummet.
Det er efter min mening en glimrende anledning til at kigge efter tvivlsomme
ting i motorrummet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 21:02

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tja, nu skriver Janner at han finder en effektmåling i hanskerummet.
> Det er efter min mening en glimrende anledning til at kigge efter
tvivlsomme
> ting i motorrummet.

Nu ved vi jo ikke om denne måling er foretaget på potten eller blot er et
stykke papir.

Det får vi nok at vide nu.

Bortset fra det, kunne motorstyringen da også være undergået en reparation.

PS: Man kan jo også undre sig at den nye ejer først efter flere måneder,
finder papiret i sin instruktionsbog. Den er det første, jeg læser i, når
jeg har købt en ny/anden potte. Er der blot lidt mere ekstraudstyr end el-ur
og cigartænder, finder jeg, det er meget rart at sætte sig ind i pottens
virkemåder mv.
Her er vi så åbenbart meget forskellige.

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 22:19

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Den er det første, jeg læser i, når
>jeg har købt en ny/anden potte.

Nu er din potte jo også en af dem, man nærmest skal have den udvidede
sætteskipper-eksamen for at hitte rundt i ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 22:21

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu er din potte jo også en af dem, man nærmest skal have den udvidede
> sætteskipper-eksamen for at hitte rundt i ;)

Jeg husker da at Spirilen har mere end blot et el-ur og en cigartænder som
udstyr...

Jeg ville dog ikke have mod til at splitte Völlen ad som du gør med
Spirilen. Her kommer Mortens potte nok til at stå for skud...;)

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 22:34

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Jeg husker da at Spirilen har mere end blot et el-ur og en cigartænder som
>udstyr...

detaljer, detaljer

>Jeg ville dog ikke have mod til at splitte Völlen ad som du gør med
>Spirilen.

Nåehhhh .... der er jo bare lidt mere af det hele ;)
Jeg skal jo bare have karossen af skelettet.

>Her kommer Mortens potte nok til at stå for skud...;)

Hehe.

? Hvorfor hele hytten stinker af Eucalyptus ??

Har du oplevet et gø-dyr, der lige har guffet en hel posefuld ?

Yickssssss....

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 22:32

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ? Hvorfor hele hytten stinker af Eucalyptus ??
>
> Har du oplevet et gø-dyr, der lige har guffet en hel posefuld ?
>
> Yickssssss....

Det næste bliver vel, i fodrer dyret med Valo.

Så får det tillige en blændende hvid afføring..;)

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 22:43

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Det næste bliver vel, i fodrer dyret med Valo.

Naehhh - det er slemt nok når hun får en portion skibberlabskov

>Så får det tillige en blændende hvid afføring..;)

det kan tænkes den er blændende, men eddermuggeme ikke hvis da ...

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:42

> Det næste bliver vel, i fodrer dyret med Valo.
>
> Så får det tillige en blændende hvid afføring..;)

*LOL* Er Valo-manden familie?

M.v.h.

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 21:59

"Bjørn Jørvad" skrev i

> Nu ved vi jo ikke om denne måling er foretaget på potten eller blot er et
> stykke papir.

Nej, vi ved selvfølgelig ikke rigtigt noget med sikkerhed, men det har nu
aldrig holdt mig tilbage fra at udtale mig om noget.
Hvis jeg kun skulle tale om noget jeg ved, så blev der stille i det lille
hjem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 22:26

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis jeg kun skulle tale om noget jeg ved, så blev der stille i det lille
> hjem.

Det går sgú ikke. Familien kunne jo gå rundt og tro det er Jul i utide.

Hr. Bjørn

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 19:25

Hejsa

Janner skrev:

> Chippen var pillet ud da jeg købte bilen !!!!!!! Så den har jeg omed
> ikke engang fornøjelse af !

Jaa... det faktum var åbenbart ikke tydeligt nok, men hva... så gik
tiden med det

Et nyt punkt i en brugtbilsguide må være, at tjekke om skruerne på
motorstyring, er uberørt som en jomfru eller ej

/Brian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-07-04 20:16

> Godt spørgsmål.

> Hvorfor?

En forhandler burde være ansvarsbevidst nok til at kontrollere dette ved
indkøb af bilen.
Det er jo bare at spørge sælger og få hans underskrift på, at den ikke har
været chippet. Samtidig skriver Peugeot jo på deres hjemmeside at de kan
tjekke om motoren har været chippet. Denne fremgår det dog tydeligt på denne
bil, at der har været nogen i boksen, da skruerne er forskruede, det burde
vække mistanke.

At en forhandler ikke tjekker det er ikke en formildende omstændighed.

Niels

Fra : Claus Fabritius

Dato : 25-07-04 21:54

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> En forhandler burde være ansvarsbevidst nok til at kontrollere dette ved
> indkøb af bilen.

Jeg kan egentlig ikke se noget behov for at han checker det, hvis der ikke
er noget der åbentlyst indikerer at den har været chippet.

> Det er jo bare at spørge sælger og få hans underskrift på, at den ikke har
> været chippet.

Det kunne forhandleren selvfølgelig godt, men hvor mange ting skal man have
sælger til at skrive under på? Chipning slider på motoren. Koldstarter
ligeledes. Alufælge med forkert indpresning på hjullejer. Find selv på mere.
Sælger bør selvfølgelig oplyse det, men jeg synes ikke at man kan forvente
at alt bliver oplyst.

Det er selvfølgelig noget andet når forholdet er mellem forhandler og køber,
da køber har en reklamationsret. Den skal forhandleren naturligvis leve op
til, når han har solgt en bil. Så er det ligemeget om den har været chippet,
da det er sket inden køberen har fået bilen.

> [...]
denne
> bil, at der har været nogen i boksen, da skruerne er forskruede, det burde

Men hvor meget skal forhandleren gå i detaljer med bilen inden han sælger
den? Jeg synes ikke at man kan forvente at han ved alt om bilen, men han
skal selvfølgelig udbedre eventuelle fejl.

> At en forhandler ikke tjekker det er ikke en formildende omstændighed.

Nej, han skal selvfølgelig stadig stå inden for det han lover
(reklamationsretten)
--
Claus Fabritius
Full boost @ 2400 RPM

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-07-04 22:15

> Jeg kan egentlig ikke se noget behov for at han checker det, hvis der ikke
> er noget der åbentlyst indikerer at den har været chippet.

Det er der jo i denne sag, der ligger dokumentation i bilen for det og
samtidig fremgår det tydeligt i motorrummet.

> [...]
mere.
> Sælger bør selvfølgelig oplyse det, men jeg synes ikke at man kan forvente

Det var bare en måde forhandleren kunne gardere sig på, ønsker han ikke at
bruge den tid, må han æde de fejl bilen har. Det er nu bare en simpel ting
man kunne tilføje en slutseddel lige så vel som man eks. skriver under på om
bilen har været skadet osv.

> Men hvor meget skal forhandleren gå i detaljer med bilen inden han sælger
> den? Jeg synes ikke at man kan forvente at han ved alt om bilen, men han
> skal selvfølgelig udbedre eventuelle fejl.

Hvis sælger har vist at køber ikke ville have en tidligere chippet bil skal
han gøre opmærksom på det. Måske bør man sige det alligevel, det er jo et
problem med reklamationsrettet som der står på Peugeots hjemmeside.
Alternativt bør det tilføjes slutsedlen at bilen tidligere har været chippet
og at den alligevel har fuld garanti / reklamationsret.

Niels

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 22:23

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> man kunne tilføje en slutseddel lige så vel som man eks. skriver under på

Jeg sidder og tænker på, hvor utrolig nemt det er at disponere over andres
penge sådan helt kort og kontant.

Normalt plejer det nu ikke at være så nemt........

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 23:03

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder og tænker på, hvor utrolig nemt det er at disponere over andres
> penge sådan helt kort og kontant.

Det ville have været endnu nemmere hvis forhandleren havde brugt sin knowhow
INDEN han solgte bilen. Skal man som køber finde sig i ALT, når det drejer
sig om en brugt bil?.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 23:06

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ville have været endnu nemmere hvis forhandleren havde brugt sin
knowhow
> INDEN han solgte bilen.

Spørgsmålet er om en forhandler overhovedet kan det.

Det er det, der i dette tilfælde ville rart at få rettes ord for.

Du kan ikke se om en potte har været chiptunet, såfremt tuningen sker via en
ekstern boks eller direkte uploadning af software via pottes datastik.

Hvordan skal en forhandler kunne vide/se det, når nu de private sælgere også
er fulde af løgn..?

> Skal man som køber finde sig i ALT, når det drejer
> sig om en brugt bil?.

Slet ikke.

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 23:21

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er om en forhandler overhovedet kan det.

I den her sag er det ikke svært, da skruerne til ECU'en tilsynlad. er
forknoklet.

> Du kan ikke se om en potte har været chiptunet, såfremt tuningen sker via
en
> ekstern boks eller direkte uploadning af software via pottes datastik.

Nej så er man "lost", det er bekymrende så mange der benytter sig af dette
gimmick. For det er ikke alle biler som kan klare at blive "brugt", det
bliver et RIGTIGT gamble at købe brugt bil.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 23:25

> [...]

KLIP

> I den her sag er det ikke svært, da skruerne til ECU'en tilsynlad. er

Vi kan jo også antage, man har opgivet æridet, da kærvene jo blev
forknoklede.

Nå, alt er muligt.

Jeg vil nu stadig foretrække en retlig afgørelse (eller som Peter G C
foreslår, se om man kan lokke en decort ud af forhandleren).

> Nej så er man "lost", det er bekymrende så mange der benytter sig af dette
> gimmick. For det er ikke alle biler som kan klare at blive "brugt", det
> bliver et RIGTIGT gamble at købe brugt bil.

Jeg kan ikke være uenig i dette, såfremt det er "dårlige" biler (jeg kan
ikke finde andet udtryk).

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 22:32

> [...]

Jeg synes ikke at man kan forvente at han ved alt om bilen, men han

> Hvis sælger har vist at køber ikke ville have en tidligere chippet bil

Det er nemlig rigtigt, nu sælger er blevet gjort opmærksom på prob.,
"hænger" han på ALT hvad det kan give af komplikationer i 2 år, hvis han
ikke giver en passende modydelse- dvs. et nedslag. Ellers kan køber bare
lave en sag ud af det, jeg holde på han vinder ;), sælger står MEGET
dårligt, for han er eksperten.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 22:35

> [...]

> ikke giver en passende modydelse- dvs. et nedslag. Ellers kan køber bare
> lave en sag ud af det, jeg holde på han vinder ;), sælger står MEGET

Jeg så gerne køber gjorde en sag ud af det.

Så kan vi få rettens ord for afgørelsen og alle vi andres mere eller mindre
medfølende udsagn.

Hr. Bjørn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 23:34

> [...]

> Jeg så gerne køber gjorde en sag ud af det.
>
> Så kan vi få rettens ord for afgørelsen og alle vi andres mere eller

Jeg også, interessant problemstilling ;), må vi opfordre til køber finder ud
af om han har en "retshjælp" på hans indboforsik.- og om den evt. vil
"spytte" lidt i kassen ;).

Fra : Janner

Dato : 26-07-04 00:36

> Jeg så gerne køber gjorde en sag ud af det.
>
> Så kan vi få rettens ord for afgørelsen og alle vi andres mere eller
> [...]

Kører sagen indtil jeg er tilfreds !

/Janner

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 26-07-04 00:38

"Janner" <spamfri@spamfri.spam> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kører sagen indtil jeg er tilfreds !

Du må endelig love at holde gruppen løbende orienteret.

Husk på, markedet vil blive "oversvømmet" af forhenværende/værende
chiptunede potter.

Disse bliver i langt de fleste tilfælde solgt (af "ærlige" bedsteborgere)
til diverse automobilforhandlere.

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 23:07

> [...]

> ikke giver en passende modydelse- dvs. et nedslag. Ellers kan køber bare
> lave en sag ud af det, jeg holde på han vinder ;), sælger står MEGET

Sådan kan det ikke gøres op.

Juridisk set har køberen ikke fået den vare, som han har betalt for - og
derfor foreligger der en mangel, som kan give køberen ret til at afslag i
købesummen. Det handler ikke så meget om parterne som om genstanden.
Udgangspunktet må jo være, at en bil, hvor om intet er oplyst, ikke er tunet
og aldrig har været det.

Om denne mangel så er værdiforringen får man sikkert et godt slagsmål ud af,
for køberen skal bevise, at manglen er værdiforringende og det skal der så
syn og skøn på.

Så sagen er nok lidt tricky, hvis du spørger mig, men jeg ville helt sikkert
forsøge at få et afslag eller hæve handlen - det sidste kræver dog rigtig
gode argumenter.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 23:27

> Så sagen er nok lidt tricky, hvis du spørger mig, men jeg ville helt
sikkert
> forsøge at få et afslag eller hæve handlen - det sidste kræver dog rigtig
> gode argumenter.

Ja at hæve handlen kan nok blive svært på det grundlag, men hvis jeg var
sælger ville jeg forsøge at betale noget tilbage, inden jeg blev stævnet ;).

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 23:02

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> En forhandler burde være ansvarsbevidst nok til at kontrollere dette ved
> indkøb af bilen.

Det er jeg nok ikke helt enig i.

> [...]
denne
> bil, at der har været nogen i boksen, da skruerne er forskruede, det burde

Hvis Peugeot kan bevise det så må de i gang som du selv siger.

En bokstuning kan forhandleren dog ikke opdage.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:28

> Jeg tror man skal se forskellen i, at her er der sket en effektforøgelse

> over 50%, i dit tilfælde er det måske 20%.
> Ingen bilfabrikker dimensionerer efter en øget effekt på 50%,.

Det er stadig momentet ved lave rpm, der dræber en gearkasse - ikke hk.

> Samtidig er der forskel på kvaliteten af komponeter i en volvo til 700.000
> kr og en billig diesel til måske 250.000 kr.

Helt enig.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 17:51

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Sættes bilen i gang med vanligt normalt tempo, kan jeg ikke i min vildeste
> fantasi se, dette skulle slide mere på bilens ædlere dele end ved en potte
> uden chiptuning.

Enig.

> Jeg kører dog heller ikke med ild i røven til daglig, men på alm.
> morfaragtig vis.

LOL

> Når turen med jævne mellemrum går over Tyskland, står der
> gerne ild ud af røven på potten ved specielle lejligheder.

Brændende morfar

[klip]

> Det er også bemærkelsesværdigt at eks. SAAB giver normal garanti på
> originalt chippede turbo-biler og samtlige seriøse chiptunere (vist ingen
> Danmark) tilbyder motorgaranti efter chipning.

Schyyy - det må du ikke sige til Janner!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-07-04 17:57

KLIP

> Schyyy - det må du ikke sige til Janner!

Viske tiske ... vi er da kun du og jeg her ... ik´...?...LOL

Hr. Bjørn

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 18:05

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Viske tiske ... vi er da kun du og jeg her ... ik´...?...LOL

og et par tusinde andre med store grydelapper ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 17:49

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vi hører jo hele tiden at en moderne diesel har minimum 300nm ved
> tomgang og hvad ved jeg

Jep - min potte smider hjulene rundt når det er fugtigt som i dag (regn er
ikke nødvendigt) - også i 3. gear - ved ca. 2500 omdrejninger.

> Sagt på en anden måde, så er det vel svært at begrænse "brugen" af
> det højere moment ?

Undgå fuld gas ......? Det er ikke så svært.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 17:54

Hejsa

Peter G C skrev:

> Undgå fuld gas ......? Det er ikke så svært.

Næ, men hvis du ligger og roder med, det efterhånden
berømmede, store moment helt fra start, har det jo ikke
meget med fuld gas at gøre.

Igen, jeg taler ikke imod chiptuning, men jeg forstår dælme
godt "Janner's" vrede over den manglende info.

/Brian

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 18:01

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Næ, men hvis du ligger og roder med, det efterhånden
> berømmede, store moment helt fra start, har det jo ikke
> meget med fuld gas at gøre.

Jo da - potten yder jo da kun maksimalt hvis du giver den fuld gas.......

/Peter

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 18:07

Hejsa

Peter G C skrev:

> Jo da - potten yder jo da kun maksimalt hvis du giver den fuld
> gas.......

Yder maksimalt hvad ?
Er alle røverhistorierne om momentet i en diesel ikke sande
alligevel ?

Som sagt, muligvis skal jeg have ændret min opfattelse, hvilket jeg
da er åben for

/Brian

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 18:23

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Yder maksimalt hvad ?

Du får en ydelse ud af motoren, right? En effekt. Effekten afhænger af, hvor
meget diesel du smider ind i motoren, okay? Hvis du nu smider lidt diesel
ind yder den ikke så meget som hvis du smider meget diesel ind, ikk'? Den
højeste effekt kommer jo kun, hvis der er fuld tryk på dyret: fuld gas. Det
gælder da for alle køretøjer....

> Er alle røverhistorierne om momentet i en diesel ikke sande
> alligevel ?

LOL - nej

> Som sagt, muligvis skal jeg have ændret min opfattelse, hvilket jeg
> da er åben for

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 18:36

Hejsa

Peter G C skrev:

<Klip fin forklaring>

Jeg tænker på momentet, da det vel er det man har mest
gavn af i hverdagen. Der er det vel ikke nødvendigt at køre
med fuld gas, for at opnå et fornuftigt træk ind af døren ?

> LOL - nej

Arrgghhh..... jeg vidste det!
Godt man ikke nåede at hoppe på diesel vognen, inden
illusionen sprang

/Brian

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 18:47

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg tænker på momentet, da det vel er det man har mest
> gavn af i hverdagen.

Ja, kald det hvad du vil - der er et fornuftigt bundtræk.

> Der er det vel ikke nødvendigt at køre
> med fuld gas, for at opnå et fornuftigt træk ind af døren ?

Ih nej. Med box bruger jeg hvis kun ½ gas hvis jeg skal fint at sted. Fuld
gas er for voldsomt til normal brug.

[klip]

> Arrgghhh..... jeg vidste det!
> Godt man ikke nåede at hoppe på diesel vognen, inden
> illusionen sprang

Du må jo ud og prøve en diesel i stedet for

/Peter

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 18:54

Hejsa

Peter G C skrev:

> Ih nej. Med box bruger jeg hvis kun ½ gas hvis jeg skal fint at sted.
> Fuld gas er for voldsomt til normal brug.

Fint, så er vi enige, og jeg har ikke misforstået alt.

> Du må jo ud og prøve en diesel i stedet for

Kører VW Transporter på jobbet, så jeg får stillet min lyst....

/Brian

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 19:10

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kører VW Transporter på jobbet, så jeg får stillet min lyst....

Gys - bare den ikke er alt for sløv

/Peter

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 19:18

Hejsa

Peter G C skrev:

> Gys - bare den ikke er alt for sløv

Dét er den, men man kan da lige mærke det puf i ryggen når
den tager fat... og panden mod forruden når den slipper igen

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:32

> Dét er den, men man kan da lige mærke det puf i ryggen når
> den tager fat... og panden mod forruden når den slipper igen

*ROFL* Så kender man en diesel..... )

M.v.h.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 22:44

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>*ROFL* Så kender man en diesel..... )

Jepper - og i en ketchup turbo opdager man det når man sidder på
bagsædet, og opdager armene er for korte ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 23:07

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Dét er den, men man kan da lige mærke det puf i ryggen når
> den tager fat... og panden mod forruden når den slipper igen

LOL - det lyder som en kommende arbejdsskadesag

/Peter

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 19:03

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev :

>Som sagt, muligvis skal jeg have ændret min opfattelse, hvilket jeg
>da er åben for

Øehh - den opfattelse du giver udtryk for , ser ud til at være :

Når motoren er startet, er der fuld knald på læggehønen, og en speeder
er vist afskaffet

En dieselmotor har kun de kræfter man beder om (hvis man er heldig)
ved at træde på pedalen yderst til højre

Jeg kunne levende forestille mig en køretur i Spirilen med fuld knald
på læggehønen hele tiden (370hk(510Nm) - *det* ville være ret
anstrengende

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Brian

Dato : 25-07-04 19:10

Hejsa

jan@fedtegreven.dk skrev:

> Øehh - den opfattelse du giver udtryk for , ser ud til at være :
>
> Når motoren er startet, er der fuld knald på læggehønen, og en speeder
> er vist afskaffet

Nænej, det var bare en grov skitsering af det, som nogen i gruppen
vil have os til at tro om en diesel

> Jeg kunne levende forestille mig en køretur i Spirilen med fuld knald
> på læggehønen hele tiden (370hk(510Nm) - *det* ville være ret
> anstrengende

Anstrengende.... jeg ville sige spændende

/Brian

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 20:07

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev :

>Anstrengende.... jeg ville sige spændende

Hvis det er tørvejr og på alt andet end brolagte veje - har du måske
ret, men jeg kan hilse dig, den kan opføre sig som en olm tyr i en
glasbutik, hvis man ikke lige husker på det med våde brosten ;)

(og beder en lille bøn - igen - til at fjederen til gasspjældets
retur, finder et andet sted at hoppe af)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 21:26

On Sun, 25 Jul 2004 18:49:25 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Jep - min potte smider hjulene rundt når det er fugtigt som i dag (regn er
>ikke nødvendigt) - også i 3. gear - ved ca. 2500 omdrejninger.

Det kan en benziner jo også klare. At det såvar på vinterdæk er så en
anden side af sagen.

Men den Toyota Combi-Van 1.8 VVT-I som jeg kørte i idag ville meget
gerne smide hjulene rundt hvis at den kunne få lov.
Flemming Jacobsen

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 23:09

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det kan en benziner jo også klare. At det såvar på vinterdæk er så en
> anden side af sagen.

Hvilken af dine potter laver hjulslip i 3. gear fuldt tilkoblet? Det er sgu
en ok benzin-bil

> Men den Toyota Combi-Van 1.8 VVT-I som jeg kørte i idag ville meget
> gerne smide hjulene rundt hvis at den kunne få lov.

Ja, hvis du filer på koblingen? Det handler jo mest om at undgå fænomenet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 26-07-04 22:07

On Mon, 26 Jul 2004 00:09:23 +0200, "Peter G C"
> [...]

>er

>Hvilken af dine potter laver hjulslip i 3. gear fuldt tilkoblet? Det er sgu

Den dag ville den skam gerne, men ok vinterdæk og regnvejr er nok ikke
ligefrem en god cocktail.

>Ja, hvis du filer på koblingen? Det handler jo mest om at undgå fænomenet.

Neh det var ikke nødvendigt. Bare man skulle starte fra stilstand ville
den meget gerne smide hjulene rundt.
Flemming Jacobsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 20:27

> Selv efter en tuningsforløb, kan bilen sagtens
> være i bedre stand end en tilsvarende uden indgreb.

Jeg tvivler, når de tilsynelad. ikke kan skille ECU'en ad, uden at kværne
skruer. Det er tilsynelad en AMATØR som har været på banenen, jeg syntes de
20 Kkr er et rimeligt nedslag, for hvem tuner sin bil uden at udnytte
det?????. Og kobling&gearbox vil altandetlige lide under de ekstra kræfter
:((.

> Mange parametre afgør, hvorvidt bilen er mere
> 'slidt' end ellers.
>
> Tror sagen er dårlig, men et par bundmåtter
> kan måske komme på tale..

Han kan ROLIGT gå videre med sagen, forhandleren hænger på den i 2 år. Hvis
han får vrøvl med kobling el. gearbox i den periode, er det IKKE normal
slitage, hvilket Janner self. gør forhandleren opmærksom på ;))).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 21:01

> [...]
> han får vrøvl med kobling el. gearbox i den periode, er det IKKE normal
> slitage, hvilket Janner self. gør forhandleren opmærksom på ;))).

Og det stopper ikke der, forhandleren kommer til at hænge på ALT vedr.
motor,hjulophæng el. andet som kan lide under "ekstra" effekt. Så jeg tror
faktisk de 20 Kkr. er billigt sluppet, for hvis Janner er stædig og starter
en retssag er det kun "start"omkostningerne ;).