Skoda
Fra : Mette

Dato : 25-07-04 11:03

Hej gruppe

Hvornår vil I mene, at man holdt op med at vikle elastikken dobbelt i Skoda
for at få den til at køre hurtigere?

I dag er Skoda jo en god bil, kan jeg forstå, men tidligere var den ikke
ligefrem så god, og når man ser efter brugt bil, er det derfor lidt
interessant at vide, hvilke årgange man skal undgå.

På forhånd tak,
Mette

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-04 12:00

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> I dag er Skoda jo en god bil, kan jeg forstå, men tidligere var den ikke
> ligefrem så god,

Nu er der jo flere modeller, men fra&med Felica blev de bygget helt/delvist
af VW-dele. Eller rettere VW begyndte at benytte dele fremstillet hos Skoda
;))).

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-07-04 16:48

Heldigvis fandt Jørgen M. Rasmussen <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk>
tastaturet og skrev i

> Nu er der jo flere modeller, men fra&med Felica blev de bygget
> helt/delvist af VW-dele. Eller rettere VW begyndte at benytte dele
> fremstillet hos Skoda ;))).

Ja, forskellen på en folkevogn og en skoda er at skodaen er bygget af
tyskere
(VW har adskillige 100 tusinder af gæstearbejdere)

/carsten

Fra : Ivar

Dato : 25-07-04 12:49

Mette skrev:

> I dag er Skoda jo en god bil, kan jeg forstå, men tidligere var den ikke
> ligefrem så god,

Skoda fik sit dårlige rygte i 80'erne fordi de lavede nogle biler med
motoren bagi. Bilerne havde pendul-aksler hvilket medførte at de
havde nogle håbløse køreegenskaber. De kunne let skride ud og
vælte, hvis man slap gaspedalen i et sving. Men de var meget billige
og havde derfor deres publikum.
Det var især Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard der i en række sketchs
gjorde skodavitser populære.

Skoda Favorit er med motoren foran og derfor grundlæggende en
udemærket konstruktion. Konstruktionen stammer tilbage fra
kommunisttiden og er måske ikke så god som den senere Felicia
er konstrueret efter af VW opkøbte Skoda.

Hvis du køber en Skoda der er under 10 år er den ikke ringere
end andre biler med tilsvarende alder. For øvrigt vil jeg mene at
man ikke bør købe en brugt bil der er over 10 år gammel, medmindre
man er indstillet på at selv at lave småreparationer, eller at
udskifte den efter få år.

Ivar

Fra : Mette

Dato : 26-07-04 11:42

Tak for svarene - så har jeg noget at gå efter, når jeg kigger bil. Det går
jo lynende hurtigt med de billige og gode biler, så man har ikke meget tid
til at samle info om den aktuelle bil. Det er godt at have lidt generel info
også, så man har noget at hænge sine beslutninger på.

Mvh,
Mette