Brug af startkabler??. Plus eller minus fø~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 19:52

Kære NG

Da jeg mødte her på arbejde i dag og skulle bruge en af firmaet
varevogne fandt vi ud af at den var totalt død for strøm. Ikke en eneste
lampe eller noget tændte sig i iundstrumentbordet.

Min umiddelbare konklusion var at batteriet var gået død, men da bilen
virkede igår kan jeg ikke lige se hvordan??. Og bilen var ikke nogle
ting der bruger strøm af sig selv.

Men denne undren ledte så til at jeg foreslog at vi da kunne prøve enten
at få gang i dyret med et startkabel og så fræse den til mekanikeren og
finde ud af hvad der var galt, eller bare få den startet og så få den ud
at kører og så håbe på på at den kunne lade sig selv op.

Men det var mens at jeg tænkte dette at jeg kom i tvivl. For da jeg ikke
nogensinde selv har prøvet at rode med startkabler ved og kan jeg ikke
huske hvad rækkefølge det normalt anbefales at monterer kablerne på i/på
de forskellige biler.

Men ahr jeg ikke ret i at det nok højst sansynligt er batteriet der er
gået totalt dødt??. Hvordan er så lige spørgsmålet.
Flemming Jacobsen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 24-07-04 21:25

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

> [...]
>nogensinde selv har prøvet at rode med startkabler ved og kan jeg ikke
>huske hvad rækkefølge det normalt anbefales at monterer kablerne på i/på

hapset fra

http://www.biltorvet.dk/Bildoktoren/spoerg.asp?questionID=330&categoryID=10

Som det første skal man sørge for at have et sæt kabler af en
fornuftig kvalitet og med et rimeligt tværsnit. fremgangsmåden er som
følger: Monter det røde kabel fra + polen på naboens bil til + polen
på din egen bil. Monter derefter det sorte kabel fra – polen på
naboens bil og til – polen på din egen bil eventuelt til et sted med
god stel, såsom motorblok og lignende. Start derefter naboens bil og
lad den køre et minuts tid for også at lade lidt på dit batteri. Start
så din egen bil, når din egen bil er i gang skal du afmontere
startkablerne, start med at afmontere det sorte kabel og derefter det
røde.

>Men ahr jeg ikke ret i at det nok højst sansynligt er batteriet der er
>gået totalt dødt??. Hvordan er så lige spørgsmålet.

Øehhhh.... hvis bilen er død, om det så er batteriet ? eller hvad
mener du ?
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 21:22

On Sat, 24 Jul 2004 22:24:50 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>så din egen bil, når din egen bil er i gang skal du afmontere
>startkablerne, start med at afmontere det sorte kabel og derefter det

dvs følgende 4 trin.

1: Plus på donor bil
2: Plus på modtager
3: Minus på donor
4: Minus på modtager

Og så omvendt når at motoren på modtager er igang.

>Øehhhh.... hvis bilen er død, om det så er batteriet ? eller hvad
>mener du ?

Om hvis at bilen er død , på den måde jeg beskriver, om det så som regel
ikke betyder at batteriet er dødt. Der var nemlig ikke engang power til
at trække centrallåsen.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 25-07-04 08:33

Thunderbird [7100] faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> 1: Plus på donor bil
> 2: Plus på modtager
> 3: Minus på donor
> 4: Minus på modtager

Hvad er egentligt grunden til at plus skal på først?
Jeg lærte engang at man skal sætte minus på først for at lave
stelpunktspotentialeudligning, af hensyn til kørecomputer o.l.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 09:07

Henrik Bøgh <henrik@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev :

>Hvad er egentligt grunden til at plus skal på først?

"Man" ser helst, at eventuelle gnister ikke opstår i nærheden af
akkumulatorer - pga faren for gas-eksplosioner

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : K ö n i g

Dato : 25-07-04 12:35

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> "Man" ser helst, at eventuelle gnister ikke opstår i nærheden af
> akkumulatorer - pga faren for gas-eksplosioner

Hmmmm - en flad akkumulator udvikler da ikke gas . . . . !

Er det ikke fordi, at strømmen reelt løber ud fra (-) polen og det er derfor
at minuskablet skal sættes på til sidst . . ?

MVH König

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 12:49

"K ö n i g" skrev

> Hmmmm - en flad akkumulator udvikler da ikke gas . . . .

Nej, men donorbilen er ikke flad, og det er ikke engang sikkert at
modtagerbatteriet er det, startvanskeligheden kan være en sammenfaldet
celle, eller defekt starter, og i begge tilfælde kan der være gas over
cellerne.

> Er det ikke fordi, at strømmen reelt løber ud fra (-) polen og det er
derfor
> at minuskablet skal sættes på til sidst . . ?

Næh, der er fordi at minus er stel, og man bør sætte den ene minusklemme på
stel et stykke væk fra batteriet, om det er den ene eller den anden bil er
ligemeget.

Hvis man har en gammel englænder med plus til stel, er det selvfølgelig
omvendt.

mvh
Alex Christensen

Fra : K ö n i g

Dato : 25-07-04 13:23

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> modtagerbatteriet er det, startvanskeligheden kan være en sammenfaldet
> celle, eller defekt starter, og i begge tilfælde kan der være gas over

Hmmm igen - gas over cellerne kommer da kun når der bliver ladet på
akkumulatoren.
Så sandsynligheden eller retter sagt risikoen for at der gas over
akkumulatoren er da microskopisk lille . . !

MVH König

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 20:50

On Sun, 25 Jul 2004 13:48:38 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>ligemeget.
>
>Hvis man har en gammel englænder med plus til stel, er det selvfølgelig

Hvoerfor må minus ikke sættes til minus polen på batteriet??
Flemming Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 21:46

"Thunderbird skrev

> Hvoerfor må minus ikke sættes til minus polen på batteriet??

Det er for at undgå at den gnist der trækkes når man fjerner klemmen, er i
nærheden af batteriet.
Der går strøm fra donorbilen til det flade batteri, når man så fjerner
klemmen kan der trækkes en gnist, og det er den der kan antænde evt. gasser.

Selvfølgelig er faren for gasser ikke særlig stor, navnlig ikke en kold
vinterdag, men man kan helt undgå risikoen ved at lade denne gnist foregå et
andet sted.

Der er langt større risiko hvis man bruger en hjemmelader, når den har stået
og ladet er gasserne dannet, så der er det vigtigt at man dels slukker
laderen inden man fjerner klemmerne, dels bruger en stelforbindelse i stedet
for minuspolen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 23:19

On Sun, 25 Jul 2004 22:46:00 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>laderen inden man fjerner klemmerne, dels bruger en stelforbindelse i stedet

Havd kan man ellers bruge istedet for batteriet??, noget at selve
chassiet på bilen eller skal "stellet" være i forbindelse med batteriet?

Flemming Jacobsen

Fra : Brian

Dato : 26-07-04 21:35

Hejsa

Thunderbird [7100] skrev:

> Havd kan man ellers bruge istedet for batteriet??, noget at selve
> chassiet på bilen eller skal "stellet" være i forbindelse med
> batteriet?

Hvis motoren ellers ikke er pakket komplet ind i plastik, er der
gerne et stykke metal foran, du kan bruge som stel.

Ellers er der jo sådan set frit valg på resten chassiet, det
er også lagt til minus på batteriet.

/Brian

Fra : Rander

Dato : 26-07-04 00:39

Sun, 25 Jul 2004 09:33:23 +0200 brugte Henrik Bøgh 25 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Hvad er egentligt grunden til at plus skal på først?

Ifølge min kørelærer (for 11 år siden) var logikken følgende:

Der er plus på den lille knop på batteriet, der er på størrelse med en
ti-øre. Der er minus i resten af motorrummet (groft sagt). Hvad er der så
størst chance for at ramme hvis du taber kablet?

Et elelr andet sted har han jo ret. Hvis minus sidder på vil jeg nødig tabe
det røde kabel - jeg bryder mig ikke om akkumulatorer der kortslutter.
Derimod sker der ikke helt så meget ved at tabe den sorte mens plus sidder
på.

Dog lærte jeg at minus kun skulle sidde på akkumulatoren på donor-bilen -
på modtageren skulle man ALTID sætte den på stel, da man ellers kunne
risikere at brænde generatoren på donor-bilen af!?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

En ekspert er en fagidiot på et enkelt område og almindelig idiot på alle de andre. (Mogens Frohn Nielsen)

Fra : Kent Friis

Dato : 28-07-04 18:58

Den Mon, 26 Jul 2004 01:38:57 +0200 skrev Rander:
> Sun, 25 Jul 2004 09:33:23 +0200 brugte Henrik Bøgh 25 linier på at fortælle
> dette til dk.fritid.bil:

>>> 2: Plus på modtager
>>> 3: Minus på donor

> [...]
> på modtageren skulle man ALTID sætte den på stel, da man ellers kunne
> risikere at brænde generatoren på donor-bilen af!?

Stel leder (nogenlunde) lige så godt som et kabel, ellers ville man nok
ikke bruge den løsning, men trække kabler til både + og -.

Altså svarer det til at du sætter klemmen på i den ene eller den ande
ende af et kabel... Forskel? Ingen.

Men, som andre har nævnt allerede, gnisterne kommer i det øjeblik
kredsløbet sluttes/brydes, og det sted ønsker man ikke for tæt på
batteriet. Og derudover, skulle batteriet alligevel eksplodere når
du sætter kablet på, ønsker du heller ikke at være for tæt på
batteriet. Så hvis batteriet sidder i venstre side, sætter du
stelkablet på i højre side, så er der lige motorrummet imellem dig
og eksplotionen, hvis det skulle gå galt.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-04 21:41

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men ahr jeg ikke ret i at det nok højst sansynligt er batteriet der er
> gået totalt dødt??. Hvordan er så lige spørgsmålet.

Jeg har oplevet nøjagtig det samme med en Escort jeg havde. Problemet blev
adrig fundet, men det skete så også kun den ene gang. Jeg har en fornemmelse
af, det var et relæ der ikke slog fra som det skulle, og derved tappede
bilen for strøm. Det kan altså ske, at relæerne lige hænger lidt, og derved
aflader batteriet, men sker det flere gange, ville jeg nok få tjekket
elsystemet for eventuelle fejl.

Jesper

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 21:43

On Sat, 24 Jul 2004 22:40:33 +0200, "Jesper Jacobsen"
<jesper.jacobsen@UPSpost.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>bilen for strøm. Det kan altså ske, at relæerne lige hænger lidt, og derved
>aflader batteriet, men sker det flere gange, ville jeg nok få tjekket

Nu har vi så ikke fået gang i dyret da snakket om Startkablet standede i
at "chefen" som pt er en kvinde ikke mente at vi havde et startkabel ved
hånden og undettegnede heller ikek vidste hvordan at et sådanne skulle
monteres korrekt. Men så fremt at et startkabel kan fremskaffes og jeg
kan få tiladelse til at rode med bilen så vil jeg da prøve imorgen :)
Flemming Jacobsen

Fra : Brian

Dato : 24-07-04 22:08

Hejsa

Thunderbird [7100] skrev:
> Nu har vi så ikke fået gang i dyret da snakket om Startkablet
> standede i at "chefen" som pt er en kvinde
^^^^^

Og hvorfor skulle det lige pointeres ?

/Brian

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-07-04 22:18

On Sat, 24 Jul 2004 23:08:17 +0200, "Brian" <brian@nejtak.dk> wrote:

>Hejsa

> ^^^^^
>
>Og hvorfor skulle det lige pointeres ?

At hun nok ikke var så interesseret i at vide hvor et muligt startkabel
måske forefandtes.
Flemming Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 08:14

"Thunderbird skrev

> Men ahr jeg ikke ret i at det nok højst sansynligt er batteriet der er
> gået totalt dødt??.

Det er sjældent at et batteri går så dødt, at det ikke kan tænde en lille
rød lampe.

Der er nok nærmere noget der har tappet strømmen, indv. lys f.eks., det kan
du jo ikke se før du får strøm på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 20:51

On Sun, 25 Jul 2004 09:13:45 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>rød lampe.
>
>Der er nok nærmere noget der har tappet strømmen, indv. lys f.eks., det kan

Der har været en starthjælp på her idag og den kunne ikke få gang i
dyret så konklusionen er at en eller anden stelforbindelse er gået en
tur og skal laves, så der er dømt enten slæb eller skub over til Toyota.
Heldigt at der kun er ca 500 metrer derover.
Flemming Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 25-07-04 21:53

"Thunderbird skrev

> Der har været en starthjælp på her idag og den kunne ikke få gang i
> dyret så konklusionen er at en eller anden stelforbindelse er gået en
> tur og skal laves, så der er dømt enten slæb eller skub over til Toyota.

Hvis det er en ældre Hiace så sidder der nogle store sikringer lige ved
siden af batterierne, de kan godt drille.
Men så ville lyset virke, det er egentlig det samme med en stelforbindelse,
der er noget der virker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 25-07-04 23:20

On Sun, 25 Jul 2004 22:53:10 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>"Thunderbird skrev

>Hvis det er en ældre Hiace så sidder der nogle store sikringer lige ved
>siden af batterierne, de kan godt drille.

Det er en Toyota Sportsvan 2.0 anno 1997-1998

>Men så ville lyset virke, det er egentlig det samme med en stelforbindelse,
>der er noget der virker.

men problemet er at intet virker. Intet lyser i instrumentbordet når at
nøglen drejes i tændingslåsen, starterrelæet klikker ikke, og
centrallåsen er total død.
Flemming Jacobsen