Den nye Opel Astra - hvad er Twin Port ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-07-04 19:14

Hej gruppe,

Jeg kom lige i tanke om at jeg så en af de nye Astraer på en parkeringsplads
på ferieturen - ingen fancy model, bare en almindelig 1,6'er.
Den bar betegnelsen "Twin Port" - hvad dækker det over ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Torben E

Dato : 24-07-04 20:03

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> på ferieturen - ingen fancy model, bare en almindelig 1,6'er.
> Den bar betegnelsen "Twin Port" - hvad dækker det over ?

Måske 2 soltag ?

Torben E

Fra : Olesen

Dato : 24-07-04 20:37

> Den bar betegnelsen "Twin Port" - hvad dækker det over ?

2 bagdøre, een i hver side af bilen.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 24-07-04 21:53

On Sat, 24 Jul 2004 20:13:33 +0200, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>på ferieturen - ingen fancy model, bare en almindelig 1,6'er.
>Den bar betegnelsen "Twin Port" - hvad dækker det over ?

At Opel har genopfundet motoren med variabel indsugningsmanifold

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-07-04 23:22

> At Opel har genopfundet motoren med variabel indsugningsmanifold

Ok, så kan jeg atter sove roligt - jeg var et kort øjeblik alvorligt bange
for at Opel for en gangs skyld skulle have vovet sig ud i noget helt nyt og
genialt

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Claus

Dato : 25-07-04 10:59

> [...]
> for at Opel for en gangs skyld skulle have vovet sig ud i noget helt nyt

Det er nu heller ikke helt forkert, i flg. tyske Autobild virker teknikken
faktisk overbevisende:
http://www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=3172 og
http://www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=3843

Vh. Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 11:59

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
> og
>
> Det er nu heller ikke helt forkert, i flg. tyske Autobild virker teknikken
> [...]

Det er gammel Opel-teknik om igen. Førhen (for 10 år siden) kaldte Opel det
for Dual-Ram. Jeg mener sågar at Mognes K's Omega 3000 har dette system.
Og det med at re-cirgulere 25% af udstødningsgassen er heller ikke Opels
idé. Den kommer såmænd fra en lille bilfabrik i den lille svenske by
Trollhättan.

M.v.h.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 25-07-04 14:19

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev :

>Det er gammel Opel-teknik om igen. Førhen (for 10 år siden) kaldte Opel det
>for Dual-Ram. Jeg mener sågar at Mognes K's Omega 3000 har dette system.

Jep - jeg snublede på et tidspunkt over en artikel om den motor
http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/motor_teknikker/dual_ram.htm

>Og det med at re-cirgulere 25% af udstødningsgassen er heller ikke Opels
>idé. Den kommer såmænd fra en lille bilfabrik i den lille svenske by
>Trollhättan.

Var det da de fik kniven på struben for deres pruttende to-taktere ?

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 17:36

Fra : mk \(5220 Odense SØ\~

Dato : 25-07-04 20:32

> Det er gammel Opel-teknik om igen. Førhen (for 10 år siden) kaldte Opel
det
> for Dual-Ram. Jeg mener sågar at Mognes K's Omega 3000 har dette system.

Det er ikke bare Opel, alle Audi's V6 motorer som blev introduceret i 92-93
har en omskiftning af lang og kort indsugning afhængig af omdrejningstal.
Som i en Opel er det for at øge momentet, bedre økonomien osv.

> Og det med at re-cirgulere 25% af udstødningsgassen er heller ikke Opels
> idé. Den kommer såmænd fra en lille bilfabrik i den lille svenske by
> Trollhättan.

Har den recirkulation ikke noget med forurening at gøre ?

Mvh Morten

Fra : Olesen

Dato : 25-07-04 20:37

"mk (5220 Odense SØ)" <mok@geocities.com> skrev i en meddelelse

> Har den recirkulation ikke noget med forurening at gøre ?

Måske på GDI motorene fra Mitsubihsi ?
ELLER i noget dieselværk fra frankrig ?

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 22:36

"mk (5220 Odense SØ)" <mok@geocities.com> skrev i en meddelelse

> Har den recirkulation ikke noget med forurening at gøre ?

Jep. OG nedsættelse af forbrug.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 25-07-04 22:56

[klip]

> Jep. OG nedsættelse af forbrug.

Det forstår jeg ikke helt. Hvordan virker det?

Se også
http://www.dieselcar.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=diesel_techs;action=display;num=1086951293

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik B.

Dato : 25-07-04 23:17

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Det forstår jeg ikke helt. Hvordan virker det?

Det er noget med at når man recirkulerer noget af udstødningsgassen, så kan
bil køre på en noget mere mager blanding end normalt, uden at tændingsbanke.

M.v.h.

Fra : Peter G C

Dato : 26-07-04 07:57

> [...]

kan
> bil køre på en noget mere mager blanding end normalt, uden at

Det lyder bare lidt mærkeligt, at det hjælper at tage varm udstødningsgas
ind i motoren igen - jeg ville foretrække helt kold luft..... det må da give
mulighed for en mere mager blanding....?

Så du det link, jeg postede - det ser altså ikke sjovt ud

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-07-04 09:59

> [...]
give
> mulighed for en mere mager blanding....?

Det er jo fordi der ikke er ilt i udstødningsgassen. Dvs. at den mængde
udstødningsgas man tager ind ikke bidrager til forbrændingen - man kan vel
nærmest sige, at motorens volumen bliver mindre og så kan man nøjes med
mindre benzin.

NS

Fra : Henrik B.

Dato : 26-07-04 10:07

> [...]
give
> mulighed for en mere mager blanding....?
>
> Så du det link, jeg postede - det ser altså ikke sjovt ud

Det så jeg ja. Men det er ikke det samme, da der på siden fra linket bliver
snakket om EGR-ventil-recirkulering. Hér snakker vi om langt større mængder
udstødningsgas og lavet på en anden måde.

M.v.h.