Twin Spark?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 24-07-04 17:55

Hej.

Jeg går lidt og kigger på at skaffe mig en brugt Alfa (146 bliver det nok).
Hvor meget har det at sige om det er en Twin Spark eller ej?

Er der nogle steder jeg kan finde data (ydelse, forbrug m.v.) for
ikke-nuværende Alfa-modeller)?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-07-04 19:09

On Sat, 24 Jul 2004 18:54:36 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Er der nogle steder jeg kan finde data (ydelse, forbrug m.v.) for
>ikke-nuværende Alfa-modeller)?

www.biltorvet.dk under guider -> brugt bil

Fly

Fra : Olesen

Dato : 24-07-04 20:57

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

Dav.

> Jeg går lidt og kigger på at skaffe mig en brugt Alfa (146 bliver det
nok).

Okay, de er vel nede i små 80.000,- nu for en 1.6'er ?

> Hvor meget har det at sige om det er en Twin Spark eller ej?

Det er vidst altafgørende. 146 kom først med
den gamle boxermotor som både var tørstig,
halvdoven og i visse kredse, ret støjende.
Med ts motorene kom der også nye
mere præcise gearkasser til mener jeg, og
kvaliteten strammet op overalt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 06:02

Olesen wrote:

> Det er vidst altafgørende. 146 kom først med
> den gamle boxermotor som både var tørstig,
> halvdoven og i visse kredse, ret støjende.

Boxermotoren fejler ikke noget, den var hverken doven eller
tørstig i Alfasuderne og 33'erne.. Da den blev spændt for
145/146'ernes 1200 kg i stedet for de 850-950 kg som Sud og 33
vejede, begyndte det at knibe med præstationerne, men det anser
jeg for at være en designfejl i 145/146'erne fremfor et problem
med boxermotorerne..

...men ja, en 146 med boxer er vist ikke vejen frem..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 05:58

Rasmus Nielsen wrote:

> Jeg går lidt og kigger på at skaffe mig en brugt Alfa (146 bliver det nok).
> Hvor meget har det at sige om det er en Twin Spark eller ej?

De første 146'ere kom med boxermotor, og som Olesen siger,
matchede de ikke bilen særligt godt. Med TS motorerne kom der mere
magt over tingene..

> Er der nogle steder jeg kan finde data (ydelse, forbrug m.v.) for
> ikke-nuværende Alfa-modeller)?

Ifølge <http://www.hvorlangtpaaliteren.dk> ligger alle 146'erne og
roder omkring 11-12 km/l.. Hvad de forskellige modeller yder er
underordnet, for du vil have 2.0'eren med 150 hk..

Du bør generelt besøge <http://www.alfasmeden.dk/forumdk/>, det er
et forum for Alfa freaks og der er masser af brugbar viden at
høste der.
Hvis du går i Alfa tanker, så er et medlemsskab af Alfa Romeo Klub
Danmark et must, det er en af danmarks mest aktive klubber med alt
fra hyggeaftner og sommerture til banearrangementer hvor du kan få
pudset køreteknikken af. Selv hvis du ikke gider den slags sociale
ting, så er klubbladet i sig selv kontingentet værd, det er i en
kvalitet så du ikke fatter det er et "amatørprojekt". På
<http://www.alfaklub.dk/> kan du tilmelde din adresse, det betyder
at du får sidste nye klubblad tilsendt sammen med et girokort.
Hvis det alligevel ikke er noget for dig, så arkiverer du
girokortet lodret og så snakker vi ikke mere om det. Du er
naturligvis også velkommen til at dukke op som gæst til nogle af
de arrangementer der er nævnt på hjemmesiden, der bliver ikke
checket medlemskort ved indgangen og vi er altid friske på at møde
nye ansigter..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-07-04 10:38

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det alligevel ikke er noget for dig, så arkiverer du
> girokortet lodret og så snakker vi ikke mere om det.

Man vågner altså ikke op med et hestehoved i sengen eller med betonsko på
bunden af den lokale havn :).

NS

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 17:03

Niels Skaaning wrote:

> Man vågner altså ikke op med et hestehoved i sengen eller med betonsko på
> bunden af den lokale havn :).

Det kan man ikke lige sige.. Min egen entre i klubben var via min
bror. Han havde meldt sig ind og været til et par klubaftner. Så
kom der en temaaften hvor klubben havde inviteret Poul
Heichendorff til at fortælle om motortuning, racing i gamle dage
og den slags, så det sneg jeg mig med til. Herefter blev det til
et par klubaftner og jeg var tilskuer et par gange når der blev
kørt på bane, og så mente jeg at det var på tide at få mig meldt
til, i stedet for blot at nasse gratis sodavand og småkager til
arrangementerne. Jeg fik mit blad og et girokort, og efter et par
måneder mere fik jeg også taget mig sammen til at betale
kontingentet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-07-04 18:09

> [...]
> arrangementerne. Jeg fik mit blad og et girokort, og efter et par
> måneder mere fik jeg også taget mig sammen til at betale

Okay, det var hyggeligt (efter du fandt et hestehoved i dnin seng :).

Desværre har jeg ingen Alfa.

NS

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-07-04 22:39

Niels Skaaning wrote:

> Desværre har jeg ingen Alfa.

Det har jeg desværre heller ikke, og det er ikke et krav for at
være med i klubben.. Der er enkelte arrangementer hvor det er en
uskreven regel at man kører Alfa, fx. til banedagene er de ikke
vilde med at se en sværm af Toyotaer og Renaulter når det nu er en
Alfaklub track day..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Fly Christensen

Dato : 25-07-04 18:17

On Sun, 25 Jul 2004 18:02:54 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Det kan man ikke lige sige..

Næ, bare en lille patron i en æske med sit navn indgraveret...

Fly

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-07-04 18:44

> Næ, bare en lille patron i en æske med sit navn indgraveret...

Det må være den sicilianske mafia, der står bag det foretagende. De kalder
sig jo alfistier og så'en - det minder jo utroligt meget om mafiose ;).

NS