Hjælp til køb af frikørt taxi "bus"
Fra : Erik

Dato : 23-07-04 14:30

Hej gruppe

Jeg er ude efter en nyere (max 5 år) frikørt "taxibus" til mig og min store
familie.
I det daglige skal vi kunne være seks personer, men der må gerne være et
eller to sæder mere, så vi kan tage en gæst med i ny og næ.
F.eks. kunne en VW Caravelle eller en lignende bil fra Mercedes (Vito) kunne
komme på tale.

Har I nogen bud på, hvor sådanne biler handles? Jeg har prøvet at kigge på
nettet, men har ikke fundet andet end ganske få. Jeg har også kigget på
diverse taxiselskabers hjemmesider, men her er der stort set intet at hente.

Jeg har lagt mærke til taxivognmænd, som køber nye brugte (under 50.000 km)
biler i Tyskland og selv importerer dem hertil. Er der fornuft i det for en
privatmand?

OT? Er en anden gruppe mere relevant for mit spørgsmål? Så bliver jeg glad
for en henvisning.

Opfølgning (FUT) er sat til dk.fritid.bil, så svar på indægget kommer dér.

mvh
Erik

Fra : Elbarto

Dato : 23-07-04 14:56

"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for en henvisning.
>

> Opfølgning (FUT) er sat til dk.fritid.bil, så svar på indægget kommer dér.

Hvis du gerne vil have en frikørt Mercedes Vito ville jeg kontakte Starmark
eller P. Christsen Kolding/Odense
Jeg ved at samtlige af den ene af de lokaler selvskaber kommer fra Stramark
og bliver solgt samme sted igen
Eller kontakt Kolding Taxa også Peter Jhul Olesen han har vitoer der snart
må være frikørt

Elbarto Simpsoniac

Fra : schlafen

Dato : 23-07-04 16:57

> [...]
> Hej gruppe
>
> Jeg er ude efter en nyere (max 5 år) frikørt "taxibus" til mig og min

www.huusfeldt.com/taxi eller prøv TaxaFyn (Odense, Svendborg, Nyborg,
Faaborg, Middelfart og Fredericia)
de har komplette oplysninger om hvornår biler er frikørt...

Fra : TGD

Dato : 23-07-04 18:29

"Erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> nettet, men har ikke fundet andet end ganske få. Jeg har også kigget på
> diverse taxiselskabers hjemmesider, men her er der stort set intet at

Jeg har en ven der har en "tysker" VW V6 tilsalg den er ikke reg. endnu men
kan indreg. som bus, bil, eller varevogn.

Udover det har han en sidebeskæftigelse med at hente brugte tyskere op, hvis
du er intereseret kan du maile mig (husk at rette i min mailadresse)
mailadressen så kan du få hans nr.

ellers er der www.armanski.dk og http://www.caravelle.dk/forum/default.asp

Udbudet her hjemme er ikke så stort som i Tyskland.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 23-07-04 22:43

> [...]
> for en henvisning.
>

> Opfølgning (FUT) er sat til dk.fritid.bil, så svar på indægget kommer dér.

HAr du overvejet at købe en der indregistreres som en bus ?? Der er stor
prisforskel på en f.eks. Caravelle med 9 sæder og en med 10 sæder. Okay --
den store kræver selvfølgelig kørekort til D, men prisen er også derefter.
Jeg har selv kigget på lige netop det samme som dig, og jeg er lidt ærgerlig
over ikke at have et lille stempel i "D" på pappet. Fordelene ved den store
er klart nok den plads man kan få til små penge, men ulemperne er jo så også
at man ikke må ændre på hvor mange sæder der er i bilen. Vælger man udgaven
til det lille kort, så har man frit valg med hvor mange sæder man lige har
behov for idag, og monterer dem. Prisen vil så desværre blive en helt anden,
både i indkøb, men desvære også den årlige afgift. Så vidt jeg husker ligger
den -- på en Caravelle -- på omkring 11.000 i afgift om året, og det er jo
en god slat bare til det. Hvor du kan købe bilen/bussen henne er så et helt
andet spørgsmål. Importerer du selv en fra udlandet må du jo nok vinke
farvel til garantierne (uden at jeg ved det), og du skal nok være 100 %
sikker på at den du vælger er 112 % i orden (også selv om det ikke er en
Toyota). Der er nok lige så mange krejlere i udlandet når man skal handle
bil, som der er her hjemme. Det var bare lige min kommentar.

MVH

Jesper

Fra : Erik

Dato : 23-07-04 23:09

> [...]
> Toyota). Der er nok lige så mange krejlere i udlandet når man skal handle
> bil, som der er her hjemme. Det var bare lige min kommentar.

Hej Jesper

Jo, jeg har tænkt tanken om at få indregistreret den som bus, men ikke ret
meget mere. Kan du henvise til et sted, hvor jeg kan læse mere om de
(sikkert fuldstændig vanvittige) regler, der findes på området? Skal der
absolut være 10 sæder i bilen for at det er en bus? Og er man så automatisk
ovre i en "lang" Caravelle?

Hvor stor er prisforskellen på en 9-personers bil og en 10-personers bus
(hvsi de i øvrigt er i samme stand og med samme udstyr osv)?

Hverken jeg eller min kone har D-kørekort, og begge skal kunne køre bilen.
Derfor skal jeg indregne 2 x udgift til kørelærer ved køb af en 10 personers
bus. Selvom det sikkert er dyrt (jeg ved ikke hvad det koster) så er det nok
hurtigt billigere end at betale 11.000 i grøn afgift/vægtafgift hvert år.

Mht køb af brugt bil har jeg ingen erfaring: Jeg er enig med dig i, at man
skal se sig for, og at det nok kun er hos forhandlere (i ens nærområde), at
man kan få noget ud af en eventuel garanti (eller hvad det nu hedder nu om
dage).

Hvad har du selv købt - det lyder ikke som om du har en Caravelle?

Mvh
Erik

Fra : TGD

Dato : 23-07-04 23:37

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=110599

> Hvor stor er prisforskellen på en 9-personers bil og en 10-personers bus
> (hvsi de i øvrigt er i samme stand og med samme udstyr osv)?

Der er en del, bussen er ikke nær så dyr. - Min føromtalte ven skal af med
ca. 13000 for hans bus til 25 personer det er en regulær bus der er bygget
om til festivitas.

> [...]
nok
> hurtigt billigere end at betale 11.000 i grøn afgift/vægtafgift hvert år.

Et buskort uden beviser koster 12.000 kr så det kan betale sig at indreg.
den som bus, forsikringen skulle hellere ikke være slem, det eneste minus er
den skal til syn hvert år.

> [...]
at
> man kan få noget ud af en eventuel garanti (eller hvad det nu hedder nu om

Reklamationsret med 6 mdrs formodningsregel (lidt ala garanti men langt
fra).

Fra : TGD

Dato : 24-07-04 00:23

> [...]

> (sikkert fuldstændig vanvittige) regler, der findes på området? Skal der
> absolut være 10 sæder i bilen for at det er en bus? Og er man så

www.fstyr.dk under regler der findes udplukket af de forskellige regler
ellers er der www.retsinfo.dk den er dog lidt tungere at komme igennem uden
en Ph.D.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-04 18:27

> [...]
> dage).
>
> Hvad har du selv købt - det lyder ikke som om du har en Caravelle?

Vi er nu endt med en Toyota Carina II. Vores behov blev ændret, og derfor
har vi ikke en Caravelle eller noget der ligner den. Det skal dog ikke være
nogen hemmelighed, at jeg gerne ville have en Caravelle, men vi har samme
problem som Jer med, at vi heller ikke har kørekort til D. Udgiften til det
vil være tjent ind i løbet af nogen år, så det er altså ikke lige nu og her
man sparer pengene.

Hvor stor forskellen er på en 9 og 10 personers ved jeg ikke lige, men jeg
kan da fortælle dig, at den 9 personers, bliver beskattet som en almindelig
personbil fra start, hvilket i det skatteplagede Danmark betyder 180 % oven
i som registreringsafgift. Lige hvor stor den er for busser ved jeg ikke,
men for en del år siden spurgte jeg på en Ford Transit, og der fik jeg at
vide at forskellen på det ekstra sæde var omkring 200.000 kr. at bussen var
billigere end den 9 personers. Jeg kan så ikke forestille mig at det skulle
være blevet mindre siden da.

Du kunne også overveje en Renault Espace. Jeg har prøvet et par stykker af
dem, og de kører godt. Man skal dog lige vænne sig til den, da man føler man
sidder næsten midt i bilen, men det er kun en følelse man har i kort tid.
Kigger man på den fra siden, sidder man ikke længere tilbage end i en
almindelig mellemklasse bil. Jeg kan anbefale dig at kigge ved
www.engros-biler.dk . Det ligger lidt uden for Holstebro, og han ved en del
om de biler, og importerer også nogen selv. Han har også nogen han kalder
for Toyota - men det er altså en Subaru, og dem skal du IKKE kigge på. Bilen
er såmænd ganske udemærket, men at kalde den for en 7-personers, mener jeg
er noget af en overdrivelse, med mindre man er mere end særdeles gode
venner. De ydre mål på den Subaru, er nok i størrelse med den nyere VW Polo,
og så tror jeg ikke jeg behøver sige mere.

Med venlig hilsen

Jesper

Fra : Birger

Dato : 24-07-04 16:50

Hej.
Det bedste bud vil være på www.bilbasen.dk både forhandler og private
annoncer.
Der er en større forhandler i Give. Hvordan med "stort" kørekort? Er i
nødsaget til at købe til max. 8 pass. + fører? De koster en bondegård i
vægtafgift. omkring 10-11.000 kr. om året hvis det er diesel.
Der er en i Skive, der gør en del i 6-8 pers.Renault/Citroen.
Måske en rigtig bushandel har noget, kan anbefale Fiat i Grindsted. De gør
lidt i busser, og er meget pålidelige, når de har noget.
Men frisk mod, der er mange muligheder. Overvej en Peugeot Partner
(børnecontainer)
Mvh
Birger Skipper

Fra : Birger

Dato : 24-07-04 16:51

PS.
Det er meget besværligt at importere selv.
Birger