Fartbegrænsinger/fartforhøjelser. hvornår ~
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-07-04 19:49

Kære NG

Selvom at det kun er snart 5 år siden jeg tog mit kørekort er jeg i
forbindelse med mit arbejde blevet i tvivl om hvornår det er at
fartbegræsninger/fartforhøjelser ikke gælder længere.

Men er det ikke i følgende situationer at de bliver annuleret?

1:
Ved førstkommende sidevej

2:
Ved "annuleringsskilt"

3:
Ved forekomst af andet fartskilt

Grunden til at jeg spørger er nemlig at jeg på et tidspunkt kom i gennem
en by af en vej der var "forhøjet" til 70 Km/t, udfor først kommende
sidevej sætter jeg farten ned til 50 Km/t som man skal i byen og kommer
ud på den anden side af byen for så at se et skilt der annulerede de der
70 Km/t fotrhøjelse, lige ved byskiltet.

Ergo så må man jo i princippet kører 70 Km/t gennem hele byen, men
færdselsloven siger at fartbegrænsinger og deslige fx ophører ved
sidevej, og deslige.

Eller er det mig der er komplet på vildspor her???
Flemming Jacobsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-07-04 20:57

Thunderbird [7100] wrote:
> [...]
> fartbegræsninger/fartforhøjelser ikke gælder længere.
>
> Men er det ikke i følgende situationer at de bliver annuleret?

Ikke her, så længe du holder dig på den vej hvor der er "annonceret" ændret
højeste hastighed er den den forhøjede der gælder, ligeledes forholder det
sig f.eks. i tæætere bebyggelse hvor du møder byskiltet som betyder 50 kmt.
hvis der er annonceret med 40 kmt. er det 40 kmt der er gældende indtil
ophørsskiltet.

Hvis du i byen med byskilt "tættere bebygget" f.eks. må køre 70 kmt. er det
gældende så længe du kører på vejen med skiltningen, hvis du derimod drejer
ind af en sidevej er det igen "tættere bebyggelse" og 50 kmt. der er
gældende, medmindre der ved vejens begybdelse annonceres med en anden
hastighed

Håber det giver mening..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas H.

Dato : 22-07-04 22:08

Fra : Thomas H.

Dato : 22-07-04 22:09

> [...]
> ind af en sidevej er det igen "tættere bebyggelse" og 50 kmt. der er
> gældende, medmindre der ved vejens begybdelse annonceres med en anden

......jeg tror bare jeg fortsætter med at køre efter forholdene
Bare lidt skummelt så let man nu mister kortet, hvis man lige overser et
skilt i en hæk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-07-04 09:08

Thomas H. wrote:

> .....jeg tror bare jeg fortsætter med at køre efter forholdene

Så må du jo håbe at din tolkning af "forholdene" er på linie med
politiets.;-/

> Bare lidt skummelt så let man nu mister kortet, hvis man lige overser
> et skilt i en hæk

Suk ja - for f"..d.., har lige aflagt køreprøve til bus erhverv, det eneste
jeg var lidt nervøs for, var til prøven at overse et skilt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas H.

Dato : 23-07-04 18:10

> Så må du jo håbe at din tolkning af "forholdene" er på linie med
> politiets.;-/

Det er den ikke :o|

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-07-04 22:14

On Thu, 22 Jul 2004 21:56:55 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

> [...]
>ind af en sidevej er det igen "tættere bebyggelse" og 50 kmt. der er
>gældende, medmindre der ved vejens begybdelse annonceres med en anden

Gør det skam.

har så bare fået det med "først kommende sidevej" at vide mens at jeg
tog kørekort for lidt under 5 år siden. Men det er så måske blevet
ændret siden hen eller?.

Eller er det fx kun på lande og hovedvej det gælder.
Flemming Jacobsen

Fra : Johnny

Dato : 06-08-04 14:57

> [...]
> ind af en sidevej er det igen "tættere bebyggelse" og 50 kmt. der er
> gældende, medmindre der ved vejens begybdelse annonceres med en anden

Ja det lyder jo tilforladeligt, men det synes ikke at passe med
vejafmærknings bekendtgørelsens §12.

Hilsen Johnny

Fra : Thomas H.

Dato : 22-07-04 21:00

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse med mit arbejde blevet i tvivl om hvornår det er at
> fartbegræsninger/fartforhøjelser ikke gælder længere.

Det er 12 år siden jeg fik mit, og helt ærlig, jeg har sgu heller ikke helt
styr på det - har lagt mærke til, at jeg bare kører det der sådan passer til
forholdene ...det ender nok galt en dag, med deres syge bøder.

Fra : Gunnar007

Dato : 22-07-04 22:23

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
klip en masse
> Men er det ikke i følgende situationer at de bliver annuleret?
>
> 1:
> Ved førstkommende sidevej

Hvor dælen står den regel skrevet. Det er kun når man drejer fra til
sidevejen.
Det kan aldirig være når man passerer en sidevej !
> 2:
> Ved "annuleringsskilt"

Korrekt

> 3:
> Ved forekomst af andet fartskilt

Jepper..

Hilsen G

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 22-07-04 22:22

On Thu, 22 Jul 2004 23:23:01 +0200, "Gunnar007" <007c@teamsos.dk> wrote:

> [...]
>sidevejen.
>Det kan aldirig være når man passerer en sidevej !

Det fik jeg sjovt nok at vide af min kørelærer. Måske at det havde noget
at gøre med at hun var kvinde :-?
Flemming Jacobsen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-07-04 01:34

> Det fik jeg sjovt nok at vide af min kørelærer. Måske at det havde noget
> at gøre med at hun var kvinde :-?

For 2-3 år siden fik jeg også det samme at vide som dig, og kørelæreren var
en mand

Men mon ikke man mener de større kryds, der annulleres
fart-begrænsningen/forhøjelsen efter krydset?

I krydset Englandsvej / Vejlandsallé på Amager, er der 60 km/t på
Englandsvej mod syd (mod vandtårnet), og 50 km/t på Englandsvej mod nord
(mod kbh's centrum), jeg mindes ikke at have set nogen skilt som ophæver de
60 km/t som der stod før krydset?

Mvh

Emil

Fra : Johnny

Dato : 06-08-04 14:58

"Gunnar007" <007c@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidevejen.
> Det kan aldirig være når man passerer en sidevej !

Prøv med vejafmærknigsbekendtgørelsen §12

Hilsen Johnny