/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lappe dæk eller skifte?
Fra : Christian Larsen


Dato : 22-07-04 19:14

Hej alle.

Lige et hurtigt spørgsmål.....
Hvad har I af erfaringerne med at få et dæk lappe, istedet for at skifte
det?.
Dækket er et sommerdæk, Goodyear NCT5, kun brugt om sommeren de to sidste år
og der er ca. 4-5mm mønster tilbage.
På forhånd tak for kommentarer.

m.v.h.
Chris.



 
 
Andreas M. Hansen (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 22-07-04 19:45


"Christian Larsen" <bryske@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:cdp05o$1umg$1@news.cybercity.dk...
> Hej alle.
>
> Lige et hurtigt spørgsmål.....
> Hvad har I af erfaringerne med at få et dæk lappe, istedet for at skifte
> det?.

Jeg fik lappet mit fordæk for 5 000 km siden - lige før sommerferien - det
var helt nye dæk - kun kørt 4 uger
Der var gået et søm lige igennem slidbanen. Jeg overværede hele
lappeprocessen, som så meget overbevisende ud. Jeg kan ikke mærke nogen
forskel overhovedet. Lapningen kostede 187,5 hos Super Dæk Service.

mvh

Andreas M. Hansen


John Sahl (22-07-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-07-04 19:54

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote...
> Jeg fik lappet mit fordæk for 5 000 km siden - lige før sommerferien - det
> var helt nye dæk - kun kørt 4 uger
> Der var gået et søm lige igennem slidbanen. Jeg overværede hele
> lappeprocessen, som så meget overbevisende ud. Jeg kan ikke mærke nogen
> forskel overhovedet. Lapningen kostede 187,5 hos Super Dæk Service.

Jeg har ligeledes fået lappet et næsten nyt dæk for 7-8 år siden,
no problemos..

/John Sahl



Christian Larsen (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Christian Larsen


Dato : 22-07-04 20:18

> Jeg fik lappet mit fordæk for 5 000 km siden - lige før sommerferien - det
> var helt nye dæk - kun kørt 4 uger
> Der var gået et søm lige igennem slidbanen. Jeg overværede hele
> lappeprocessen, som så meget overbevisende ud. Jeg kan ikke mærke nogen
> forskel overhovedet. Lapningen kostede 187,5 hos Super Dæk Service.
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Nøjagtigt det samme er sket med mit, dog var det en skrue. Sjovt skete det
lige som jeg holdt hos AGL og skulle skifte dæk sidst.
Nåeh, men det lyder da som om I har gode erfaringer med det, så jeg tror jeg
prøver det. Dækkene skal alligevel bare holde indtil vinter tid i november
eller lignende.

m.v.h.
Chris.



Roberto Saldo (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 23-07-04 07:18

Christian Larsen wrote:
>>Jeg fik lappet mit fordæk for 5 000 km siden - lige før sommerferien - det
>>var helt nye dæk - kun kørt 4 uger
>>Der var gået et søm lige igennem slidbanen. Jeg overværede hele
>>lappeprocessen, som så meget overbevisende ud. Jeg kan ikke mærke nogen
>>forskel overhovedet. Lapningen kostede 187,5 hos Super Dæk Service.
>>
>>mvh
>>
>>Andreas M. Hansen
>
>
> Nøjagtigt det samme er sket med mit, dog var det en skrue. Sjovt skete det
> lige som jeg holdt hos AGL og skulle skifte dæk sidst.
> Nåeh, men det lyder da som om I har gode erfaringer med det, så jeg tror jeg
> prøver det. Dækkene skal alligevel bare holde indtil vinter tid i november
> eller lignende.

Det er ikke et spørgsmål om holdbarhed, men om sikkerhed!
Hvis du mister det ene fordæk med 130km/t er der stor sandsynlighed
for at familien og bilen er skrot.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Andreas M. Hansen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 23-07-04 07:57

> Det er ikke et spørgsmål om holdbarhed, men om sikkerhed!
> Hvis du mister det ene fordæk med 130km/t er der stor sandsynlighed
> for at familien og bilen er skrot.
>

Mener du at det ikke er sikkert at køre med et lappet fordæk ? - har du
noget info du kan henvise til ?

mvh

Andreas M. Hansen


Roberto Saldo (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 23-07-04 08:58

Andreas M. Hansen wrote:
>>Det er ikke et spørgsmål om holdbarhed, men om sikkerhed!
>>Hvis du mister det ene fordæk med 130km/t er der stor sandsynlighed
>>for at familien og bilen er skrot.
>>
>
>
> Mener du at det ikke er sikkert at køre med et lappet fordæk ? - har du
> noget info du kan henvise til ?

Jeg ved at en pæn del af de ulykker der sker kan føres tilbage til
misligholdte dæk. Det må være op til den enkelte at vurdere om de tør
løbe risikoen (hvor stor skader der er på dækket), jeg vil bare ikke
foregøgle nogen at dækket er præcist som nyt.

Naturligtvis er faren begrænset hvis det bare er en tegnestift der har
punkteret dækket, men der skal immervæk et ordentligt spiger til for
at punktere et sprit-nyt dæk og er det totalt medslidt er man nok
bedre tjent alligevel med noget nyt gummi.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Ukendt (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-07-04 20:16

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:cdqgbq$rmk$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Jeg ved at en pæn del af de ulykker der sker kan føres tilbage til
> misligholdte dæk.

Er det noget du kan dokumentere?

Mvh
Claus



ERLO (22-07-2004)
Kommentar
Fra : ERLO


Dato : 22-07-04 19:56

Hej

FDM havde engang ( Øh! 1967 ) et ganske udemærket lille hæfte som beskrev
forskellen imellem slangeløse og "med slange" dæk.
Slange i et dæk giver friktion imellem slange og karkasse ( læs varme)
derfor skal der være talkum imellem.
Ved punktering vil en slange miste pusten meget hurtigt under kørsel bl.a.
fordi den rives i stykker af det indtrængende legeme.

Derfor et slangeløst dæk skal blive ved at være slangeløst.
Utætheder ( fra f.eks. søm ) i slidbanen klares med "lappespray" og ved
utætheder i dækkets sidegummi ( fra kantstens påkørsler ) er
kassationsgrund.

Min erfaring er at man ikke kan " lappe " med en slange = falsk trykhed.
De "slangelapninger " jeg har set, har forøvrigt aldrig været forsynet med
talkum.
Endelig så findes der stadig vulkanisører rundt omkring og de kan fortælle
dig om dit dæk som er værd at arbejde videre med.

Med venlig hilsen
ERLO
--
Med venlig hilsen
Ernst Løgstrup

*** STØDDÆMPERE***
til alle biler
HAVES


"Christian Larsen" <bryske@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:cdp05o$1umg$1@news.cybercity.dk...
> Hej alle.
>
> Lige et hurtigt spørgsmål.....
> Hvad har I af erfaringerne med at få et dæk lappe, istedet for at skifte
> det?.
> Dækket er et sommerdæk, Goodyear NCT5, kun brugt om sommeren de to sidste
år
> og der er ca. 4-5mm mønster tilbage.
> På forhånd tak for kommentarer.
>
> m.v.h.
> Chris.
>
>



Petersen_Michael (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 23-07-04 08:09

In news:E9ULc.460$Df2.4@news.get2net.dk,
ERLO <logst@get2net.dk> wrote:
> Hej
>
> FDM havde engang ( Øh! 1967 )

Der er blevet pumpet meget luft i dækkene siden..

> Derfor et slangeløst dæk skal blive ved at være slangeløst.

Jeps.

> Utætheder ( fra f.eks. søm ) i slidbanen klares med "lappespray" og

Jeg fik lappet et dæk, hul i slidbanen, ved at hullet blev boret op, så
det var rundt, derefter blev der skudt en kegle i inde fra. det holdt
perfekt resten af slidbanens levetid.

> ved utætheder i dækkets sidegummi ( fra kantstens påkørsler ) er
> kassationsgrund.

Jeps.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Andreas M. Hansen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 23-07-04 08:16

> Jeg fik lappet et dæk, hul i slidbanen, ved at hullet blev boret op, så
> det var rundt, derefter blev der skudt en kegle i inde fra. det holdt
> perfekt resten af slidbanens levetid.
>

Det var så også i gamle dage man gjorde det - jeg troede også at det var
sådan det skulle foregå, men min dækmand sagde at det var forlængst forbudt.
Han raspede overfladen ru indvendigt på dækket - smurte en gang solution
på - ventede i 5 min, og satte så en lap på. Lappen skulle være forstærket
med væv sagde han.
Det der med at bore hullet op ville vel også ødelægge metaltrådene i
karkassen ?

mvh

Andreas M. Hansen


Petersen_Michael (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 23-07-04 08:44

In news:4100bb4d$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:
>> Jeg fik lappet et dæk, hul i slidbanen, ved at hullet blev boret op,
>> så det var rundt, derefter blev der skudt en kegle i inde fra. det
>> holdt perfekt resten af slidbanens levetid.
>>
>
> Det var så også i gamle dage man gjorde det

Nu ved jeg ikke hvad gamle dage er for dig. Jeg kan ikke huske nøjagtigt
hvornår jeg fik det lappet, men det er nok 3-4 år siden.

> - jeg troede også at det
> var sådan det skulle foregå, men min dækmand sagde at det var
> forlængst forbudt. Han raspede overfladen ru indvendigt på dækket -
> smurte en gang solution
> på - ventede i 5 min, og satte så en lap på. Lappen skulle være
> forstærket med væv sagde han.
> Det der med at bore hullet op ville vel også ødelægge metaltrådene i
> karkassen ?

Nu var det jo ikke fordi der blev brugt et 13 mm bor, hullet blev kun
lige boret op så kanten var ren. Om dækket har taget mere skade af måden
det blev lappet på, end af selve punkteringen har jeg ikke spekuleret så
meget på, det virkede..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post
http://www.petersensweb.dk


Andreas M. Hansen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 23-07-04 08:57

> Nu var det jo ikke fordi der blev brugt et 13 mm bor, hullet blev kun
> lige boret op så kanten var ren. Om dækket har taget mere skade af måden
> det blev lappet på, end af selve punkteringen har jeg ikke spekuleret så
> meget på, det virkede..
>

Det var bare dækmandens forklaring - grunden var at jeg mentalt forventede
samme behandling med en kegleformet prop - da han så kom med sin forvoksede
cykellap, undrede jeg mig højllydt og fik så forklaringen om at det der med
proppen var noget man gjorde i gamle "dage"

mvh

Andreas M. Hansen


Martin Johansen [600~ (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 23-07-04 10:14

Andreas M. Hansen skrev:

> Det var bare dækmandens forklaring - grunden var at jeg mentalt
> forventede samme behandling med en kegleformet prop - da han så kom med
> sin forvoksede cykellap, undrede jeg mig højllydt og fik så forklaringen
> om at det der med proppen var noget man gjorde i gamle "dage"

Proppen bruges stadigt så vidt jeg ved. Med mindre det er ændret inden
for de sidste 2 år..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


mk \(5220 Odense SØ\~ (23-07-2004)
Kommentar
Fra : mk \(5220 Odense SØ\~


Dato : 23-07-04 19:05

Hej

> > Det var bare dækmandens forklaring - grunden var at jeg mentalt
> > forventede samme behandling med en kegleformet prop - da han så kom med
> > sin forvoksede cykellap, undrede jeg mig højllydt og fik så forklaringen
> > om at det der med proppen var noget man gjorde i gamle "dage"
>
> Proppen bruges stadigt så vidt jeg ved. Med mindre det er ændret inden
> for de sidste 2 år..

Jeg fik lappet et dæk for 3 dage siden .... med en prop !

Det ligner lidt en paraply hvor håndtaget stikkes igennem det oprapsede hul
i dækket

Mvh Morten



Martin Johansen [600~ (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 23-07-04 22:22

mk (5220 Odense SØ) skrev:

> Det ligner lidt en paraply hvor håndtaget stikkes igennem det oprapsede
> hul i dækket

Præcis!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste