amager"motorvejen"
Fra : Casper - OldTrafford~

Dato : 22-07-04 15:42

Hej

er der nogen som har en forklaring på hvorfor man kun må køre 90 km/t på
Amager"motorvejen"?
Mellem broen og Tårnby St.

Fra : Apollo14 aka Kenneth~

Dato : 22-07-04 15:44

Casper - OldTrafford.dk wrote:
> Hej
>
> er der nogen som har en forklaring på hvorfor man kun må køre 90 km/t på
> Amager"motorvejen"?
> Mellem broen og Tårnby St.

Et lille gæt:

måske pga. du er tæt på bymæssigt område.
Der er vist ikke mange der kører 90 på den motorvej, jeg kørte på den
igår i arbejdstiden, så jeg skulle ikke overskride grænsen, og jeg blev
da overhalet konstant, også af lastbiler.

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-04 15:49

> er der nogen som har en forklaring på hvorfor man kun må køre 90 km/t på
> Amager"motorvejen"?
> Mellem broen og Tårnby St.

De seneste fem år er der mellem Sjælland og Amager til frakørsel 20
(København) registreret 82 uheld, der var så voldsomme, at politiet blev
tilkaldt. Ved de 82 uheld afgik 2 personer ved døden, 23 blev alvorligt
kvæstede og 17 kom lettere til skade.

For at nedbringe antallet af ulykker, er der nu indført en hastighedsgrænse
på 90 km/t.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 22-07-04 21:05

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> [...]
> kvæstede og 17 kom lettere til skade.
>

> For at nedbringe antallet af ulykker, er der nu indført en

....og sker der så stadig uheld må den ned på 70, forstætter det stadig skal
der være 40 km/t på strækningen, for det er jo farten der dræber, så det må
være det., det må det altså, det skal det være!!!

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-04 22:01

> [...]
> der være 40 km/t på strækningen, for det er jo farten der dræber, så det

> være det., det må det altså, det skal det være!!!

Nej, men indtil man får en løsning, der betyder at vejen er lige så sikker
ved den givne kørsel som andre dele af motorvejsnettet, kan det vel være en
meget god ide at sætte hastighedsgræsen lidt ned.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas H.

Dato : 22-07-04 22:10

> [...]
en
> meget god ide at sætte hastighedsgræsen lidt ned.

Tjaaa, dødstallet er historisk lavt efter de satte grænsen op, så hvorfor
skulle det have nogetmed sagen at gøre?

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-04 22:31

> Tjaaa, dødstallet er historisk lavt efter de satte grænsen op, så hvorfor
> skulle det have nogetmed sagen at gøre?

Fordi hastigheden ikke er den eneste faktor, der er ændret fra det ene år
til det andet.

Det er en logisk fejlslutning at sige, at når antallet af dræbte er faldet
samtidig med at hastigheden er steget, så fører højere hastigheder ti færre
dræbte. Er du mon i tvivl om det..?

I øvrigt er den historie, der var fremme forleden, usædvanlig tyndbenet.
Historien, der var sat i gang af Venstres Karsten Nonbo, var baseret på 4
mdr. med 110 km/t og kun een med 130 km/t.

Man kan da ikke bruge tallene for jan - apr. til at argumentere for en
effekt af noget, der skete den 30/4!

Samtidig viste tallene fra 2003 i øvrigt også en rigtig fin udvikling.

Jeg er i øvrigt stærk tilhænger af højere hastighed på motorvejene.

Jeg tror nok, at det - alt andet lige - vil betyde lidt flere dræbte, men
det er ok for min skyld.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 23-07-04 00:05

> [...]
en
> meget god ide at sætte hastighedsgræsen lidt ned.

Lige som i Svenstrup? ))

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 07:24

> Lige som i Svenstrup? ))

Så er det godt, då..!!

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 08:10

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
for det er jo farten der dræber, så det må
> være det., det må det altså, det skal det være!!!

Here we go again :((((. Det er IKKE farten i sig selv som dræber, men
følgevirkningerne. Høj fart giver kortere tid til at reagere, kræver
hurtigere reaktioner, større opmærksomhed, og med trafikken omkring kbh. in
mente er det nok her det kniber, + der slippes større kræfter løs. Dette er
der nogen som ikke kan finde ud af at administrere, og de steder hvor det er
særligt udtalt, griber man ind. Dette gøres nemmest ved at begrænse farten,
men du har måske andre ideer?.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 08:22

> Here we go again :((((. Det er IKKE farten i sig selv som dræber, men
> følgevirkningerne.

Præcis - jeg er helt enig med dig, Jørgen.

Som du skriver, er det altid en kombination af flere faktorer. Hvis man
ønsker at bevare samme sikkerhed, hvis man sætterfarten op, skal man dermed
forbedre en række af de andre faktorer. For eksempel vejens egen sikkerhed
ved bedre forløb, bedre/flere autoværn, mindre niveauforskel på vej og
rabat, længere tilkørselsramper etc., etc., etc.

Det ville være rart, om man også kunne forbedre sikkerheden ved at få folk
til at tage deres sikkerhedssele på, få dem til at undlade at drikke alkohol
før en køretur, få dem til at koncentrere sig om deres bilkørsel etc., etc.
Dette er dog straks lidt sværere at klare fra "systemets side".

Men som sagt - indtil man har styr på en række af de andre faktorer, kan det
være en god ide at sætte hastighedsgrænsen ned. I hvert fald i forhold til
målet om færre dræbte og tilskadekomne.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 08:37

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

For eksempel vejens egen sikkerhed
> ved bedre forløb, bedre/flere autoværn, mindre niveauforskel på vej og
> rabat, længere tilkørselsramper etc., etc., etc.

Og der er nok et par ting i vores samfund som kræver større "opmærksomhed"
end et par km. motorvej? ;))). Tidsbesparelsen er alligevel minimal, 90 vs.
110 kmt. .

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 09:50

> [...]
> end et par km. motorvej? ;))). Tidsbesparelsen er alligevel minimal, 90

Nej, nej.. Vi ææælsker motorveje..

Jeg gør i hvert fald, når jeg hver uge kører turen Kbh->Årh 2 eller 4 gange.

Allerhelst ville jeg have min helt egen motorvej..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 10:02

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Jeg gør i hvert fald, når jeg hver uge kører turen Kbh->Årh 2 eller 4
gange.

Der er jo oxo et stykke vej, så der kan en en hast.forskel på ~20 kmt.
"mærkes", men ikke på 2-7 km. på Amager ;).

> Allerhelst ville jeg have min helt egen motorvej..

That's the point, det vil alle- og de TROR de har det, derfor køre de som
aber :(.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 13:13

> That's the point, det vil alle- og de TROR de har det, derfor køre de som
> aber :(.

Ha-ha.. Det er rigtigt..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : TGD

Dato : 23-07-04 10:48

> [...]
> (København) registreret 82 uheld, der var så voldsomme, at politiet blev
> tilkaldt. Ved de 82 uheld afgik 2 personer ved døden, 23 blev alvorligt

Nu bruger jeg det stykke hver dag og det er faktisk det samme sted uheldene
sker, det er simpelthen folk der ikke kan finde ud af flette reglerne.

Når man kører mod Malmø og der er nogen der skal af mod centrum skal man
enten lægge sig i "drejebanen" der er markeret eller i andet spor der også
kan drejes af på, når dem i "drejebanen" er kommet af Malmø motorvejen vil
de ikke sætte hastigheden ned til 70 km/t hvilke medfører de krydser den
meget brede spærreflade for at overhale, de har så ikke lige i tankerne at
der kommer nogen fra andet spor på Malmømotorvejen der kører/kørte 110 km/t.

Så 100/200 mtr oppe på afkørslen sker der uheld og det er tit ganske
voldsomme uheld, efter farten er nedsat har jeg ikke set nogen uheld.

I den anden side sker uheldne ved sammenfletningen fra byen og ud og fra
Malmø, 100-700 mtr var/er der altid nogen der knalder sammen, det farlige
her er at det sker i 2 vognbane altså midt på vejen også ryger de enten den
ene eller den anden vej og spærrer deres spor.

Fartnedsættelsen er ganske udemærket i tæt trafik men efter kl. 20 og til
6-7 er det godnat, kan sku ikke tage 90 km/t på motorvejen seriøst når man
er alene.

Men kunne folk deres fletteregler vil det hjælpe en del, der ligger tit folk
der racer fra den ene vejbanen til den anden uden de har tjekket om der ikke
ligger en i den blindevinkel, og lige på de stykker er det sgu vigtigt lige
at orientere sig grundet den trafik der er - ikke at glemme at der tit er
folk der skal til byen, lufthavnen, Fields eller sågar hinsidan de kører
ikke der normalt og er meget usikre.

Fra : Thomas H.

Dato : 24-07-04 07:18

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> folk der skal til byen, lufthavnen, Fields eller sågar hinsidan de kører

Ok, jeg troede I mente den strækning mod lufthavnen hvor det bare går helt
ligeud, der har jeg nemlig også set 90 engang, hvor jeg undrede mig højlydt.
Men ang. det andet sted, så har jeg nok ikke kørt der i myldretiden, men kun
om aftenen hvor der ikke rigtig er noget trafik, og så er det at man ikke
forstår meningen med skiltningen, hvilke igen får en til at undre sig over,
at nogen seriøst mener at 90 er passende når der kører 40.000 biler tæt i
gennem i timen, men 130 når der er tomt er dybt uforsvarligt, og grænsende
til psykopatisk adfærd.
.....og endnu mere sygt, at man kan tillade sig at udskrive bøder på den
konto.

Fra : TGD

Dato : 24-07-04 18:59

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> til psykopatisk adfærd.
> ....og endnu mere sygt, at man kan tillade sig at udskrive bøder på den

Det er lidt ligesom "min far arbejder her" skiltne de tog dem ikke ned om
natten også fik skiltet den modsatte effekt af det ønskede, kører selv på
stykket kl. 3:30 der er faktisk kun gennemsnitlig 3 biler på motorvejen (det
stykke jeg kører) og der ser jeg altså stort på at grænsen er 90 km/t for
det er sgu godnat - hvilket de 3 andre biler også gøre.

Fra : Thomas H.

Dato : 22-07-04 21:05

"Casper - OldTrafford.dk" <webmaster@DELETEMEoldtrafford.dk> skrev i en
meddelelse news:40ffd251$0$258$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
>
> er der nogen som har en forklaring på hvorfor man kun må køre 90 km/t på
> Amager"motorvejen"?
> Mellem broen og Tårnby St.

Fordi nogen har knald i låget, og vil vise at de har magt ?

Men er skiltet til 110 igen i øvrigt ikke flyttet en tand i udadgående, lige
efter man er kommet over broen? Jeg synes sidst jeg kørte der, at der var
110 igen, allerede ved det første skilt lige efter broen, i starten var det
da nummeret efter ikke?

Well who cares, vi kører vel bare de der 130-140 som vi alle dage har kørt?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-07-04 23:07

Thomas H. wrote:

> Fordi nogen har knald i låget, og vil vise at de har magt ?

Helt sikkert Thomas.

> Well who cares, vi kører vel bare de der 130-140 som vi alle dage har kørt?

Det lyder fornuftigt Thomas.

Fra : Thomas H.

Dato : 23-07-04 18:17

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Helt sikkert Thomas.

Noget er der da gået galt, når man laver en HELT ny motorvej, og derefter
sætter hastigheden ned til 40 km/t under hvad loven tillader!

> Det lyder fornuftigt Thomas.

Ja det har da virket i mange år, folk har kørt de hastigheder længe, og
alligevel sker der ganske få uheld på motorveje, og dem der sker har
sjældent noget med selve hastigheden at gøre, så jeg kan ikke se hvorfor man
ikke skal kunne køre fornuftigt med 130 der, når man kan så mange andre
steder. ....motorvejen er trods alt helt lige og fuldt oplyst om aftenen.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-07-04 19:38

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Noget er der da gået galt, når man laver en HELT ny motorvej, og derefter
> sætter hastigheden ned til 40 km/t under hvad loven tillader!

Det har de heller ikke gjort, det er faktisk ikke mange strækninger på Sj.
130- er tilladt, de fleste steder er 110- max. . Men det kan man heller
ikke klare, så gad vide hvon' det ville se ud hvis de fik lov til at køre
130- el det blev givet frit? :((((. Og lad nu være med at komme med noget
"tåge snak" om D., for rund om storbyerne er der alle steder
hast.begrænsning, enten. variabel via. lys-skilte el. fast, til en lign.
hast.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-07-04 23:06

Casper - OldTrafford.dk wrote:

> Hej
>
> er der nogen som har en forklaring på hvorfor man kun må køre 90 km/t på
> Amager"motorvejen"?
> Mellem broen og Tårnby St.

Hvis du med broen mener Kalvebod Bro eller Sjællandsbroen, så er en del
af forklaringen at motorvejen visse steder er for smal til de tre
vejbaner som den faktisk har.
Hvis du med broen mener Øresundsbroen, så har jeg ingen ide.

Mvh. Lars

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-04 23:09

> [...]
> vejbaner som den faktisk har.
> Hvis du med broen mener Øresundsbroen, så har jeg ingen ide.

Hej Lars

Den helt rigtige grund er faktisk netop den der med antallet af uheld på
strækningen.

Man har arbejdet med strækningen for at gøre den mere sikker, men man er
ikke færdig endnu. Derfor er hastigheden nedsat til 90 km/t.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-07-04 23:30

Jan W. Nielsen wrote:

> [...]
>
> Man har arbejdet med strækningen for at gøre den mere sikker, men man er
> ikke færdig endnu. Derfor er hastigheden nedsat til 90 km/t.

Og strækningens farlighed bunder ikke (delvist) i de smalle vognbaner?

Det er i hvert fald et stressende sted at køre. Dels pga. de smalle
baner, dels pga. at man hele tiden er ved at blive ramt bagfra af en
eller anden knallert i en Transit, bare fordi man prøver at undgå at få
en bøde med højhastighedstillæg.

Mvh. Lars

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 23-07-04 01:46

> Og strækningens farlighed bunder ikke (delvist) i de smalle vognbaner?

Er det ikke kun den bane længst til højre (yderst eller inderst, vælg selv
i retning mod Amager, som er lidt smallere end normalen?

> [...]
> baner, dels pga. at man hele tiden er ved at blive ramt bagfra af en
> eller anden knallert i en Transit, bare fordi man prøver at undgå at få

Den er også lidt stressende, fordi bilister som ikke skal med afkørelsen mod
København, placerer sig i midtersporet allerede før broen, dvs omkring 5 km
før vejen deler sig. Så far vi nogle langsomt kørende på midtersporet, mens
der overhales/forbikøres højre om. Men er der også en langsom bilist der, så
bliver der en lille prop...
Samme scene udspiller sig på Helsingør-motorvej omtrent ved shopping-mekkaen
(IKEA, El-Giganten) i Gentofte, fordi motorvejen deler sig i således at den
højre og midterste spor forsætter til Helsingør, og venstre og midterste
spor forsætter til Lyngby.

Gid folk først ville placere sig korrekt når der skiltes med det, og ikke 5
km før.

Mvh

Emil

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-07-04 11:06

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message news:<41005fad$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Gid folk først ville placere sig korrekt når der skiltes med det, og ikke 5
> km før.

Ja, det ville være rart - ligsom det osse ville være rigtig godt hvis
de andre billister lader de bane-skiftende biler komme til at skifte
bane. Det sker desværre alt for sjældent og derfor tror jeg at mange
skifter bane i god tid for at undgå at blive "lukket inde" og/eller
for at kunne gøre det i fred og ro.

Ebbe - der kører netop den strækning dagligt.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-07-04 11:02

Ebbe Kristensen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> [...]
> bane. Det sker desværre alt for sjældent og derfor tror jeg at mange
> skifter bane i god tid for at undgå at blive "lukket inde" og/eller

Det er vist en del af den danske rethaveriskhed. Desværre er den lidt
tvetydig for hvornår skal man lukke folk ind?
Altid?
For jeg må nok tilstå at hvis der er optakt til en sammenfletning og man kan
se at alle trækker ind i det spor hvor der skal flettes sammen i lidt før,
så lukker jeg sgu' ikke ham banditten ind der tager det tomme spor forbi
køen og forsøger at mase sig ind.

Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 26-07-04 00:27

> [...]
> så lukker jeg sgu' ikke ham banditten ind der tager det tomme spor forbi

Enig med dig, hvis "banditten" altså forsøger at _mase_ sig ind. Men ellers
er min holdning generelt at man fletter ind ved forhindringen og ikke 4-500
meter før.
Idag var der asfaltarbejde på motorvejen med flere kilometer km til følge.
Bilerne i tredje spor flettede allerede 4-500 meter før, mens jeg begyndte
at køre videre mod indsnævringen. Men det ville en bilist åbenbart ikke
finde sig i, så han kørte ud i mit spor og holdt sammen langsomme fart som
de to andre spor. Utroligt som folk elsker at lege politibetjente og er så
smålige. Men heldigvis kunne jeg være overbærende idag, men det er ikke
altid det lykkedes

Mvh

Emil

Fra : Martin S?rensen

Dato : 23-07-04 13:51

> [...]
> højre og midterste spor forsætter til Helsingør, og venstre og midterste

Ja, den midterbane er noget snavs. Også fordi der altid er nogle
piloter der maser sig ind fra 3' til 2' så de alligevel kan komme mod
Helsingør. Jeg skal mod Holte, hvis jeg kan komme til det holder jeg
mig i 3eren.

/Martin

Fra : Per Thomsen

Dato : 27-07-04 09:02

> Er det ikke kun den bane længst til højre (yderst eller inderst, vælg selv

LOL

Jo større bil jo højre hastighed - Det er da logik for perlehøns :)

Ønsketænkning.

Per

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 27-07-04 10:54

> 5
>
> Ønsketænkning.

> Per

Ja, men derfor placerer sig mig så vidt muligt først når der skiltes med
det, du og jeg behøver jo ikke at gøre som flertallet og placere os flere km
før.

Mvh

Emil

Fra : Per Thomsen

Dato : 27-07-04 12:50

> [...]
> det, du og jeg behøver jo ikke at gøre som flertallet og placere os flere

Jeg kan kun nikke anerkendende.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 07:25

> Og strækningens farlighed bunder ikke (delvist) i de smalle vognbaner?

Det kan godt være - men man mener, der er flere årsager.
--
/Jan W Nielsen

Fra : TGD

Dato : 23-07-04 10:53

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> baner, dels pga. at man hele tiden er ved at blive ramt bagfra af en
> eller anden knallert i en Transit, bare fordi man prøver at undgå at få

Det er kun en vejbane der er smallere og de begynder lige før broen og
slutter lige efter, de 2 andre har ikke ændret størrelse siden udvidelsen af
broen.

Men de har hellere ikke været helt heldig med broen den slår et knæk på
Avedøre siden pga. af en stiv landmåler.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 23-07-04 09:59

Casper - OldTrafford.dk faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Hej
>
> er der nogen som har en forklaring på hvorfor man kun må køre 90 km/t på
> Amager"motorvejen"?

Er det ikke ca. det samme som gør sig gældende omkring Odense?
(det er godt nok ved at være et stykke tid siden jeg har været der sidst så
det kan være ændret).

[...]

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 13:15

> Er det ikke ca. det samme som gør sig gældende omkring Odense?
> (det er godt nok ved at være et stykke tid siden jeg har været der sidst

> det kan være ændret).

Der er også et sted på den Vestfynske motorvej, der er problematisk - men på
Fyn må man på motorvejen alle steder køre mindst 110 km/t.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 23-07-04 14:23

> så
>
> Der er også et sted på den Vestfynske motorvej, der er problematisk - men

> Fyn må man på motorvejen alle steder køre mindst 110 km/t.

Nope. Der er et vejarbejde lige øst for Odense, dér må man kun køre 70 km/t.
))))

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 14:54

> Nope. Der er et vejarbejde lige øst for Odense, dér må man kun køre 70
km/t.
> ))))

Ja, ja. ja, da...

--