Dækvalg til Peugeot 406 stationcar
Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 22-07-04 15:05

Hej gruppe

Efter 17 år som motorcyklist, har jeg nu måtte investere i en bil (af
den sædvanlige årsag). Valget er faldet på en Peugeot 406 2.0 ST HDI
stationcar.

Fra mine år som motorcyklist kender jeg en del til diskussionerne om
dækvalg til motorcykler, men intet om samme emne til biler :-/ Bilen
er monteret med Dunlop 195/65R15 SP Winter Sport M2, som jeg må
formode er vinterdæk. De skal selvfølgelig af, om ikke før, så i hvert
fald når de er slidt ned :)

Men hvad er det optimale dækvalg? Jeg ønsker ikke at skulle skifte
mellem sommer- og vinterdæk, så jeg er interesseret i det optimale
helårsdæk, der giver den bedste kombination mellem pris og holdbarhed.
Bilen skal bruges til almindelig stille kørsel, til og fra arbejde,
familiebesøg, indkøb osv. - motorcyklen vil stadig holde for, når der
skal køres sportsligt

På forhånd tak :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Peter G C

Dato : 22-07-04 19:52

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men hvad er det optimale dækvalg? Jeg ønsker ikke at skulle skifte
> mellem sommer- og vinterdæk, så jeg er interesseret i det optimale
> helårsdæk, der giver den bedste kombination mellem pris og holdbarhed.

Hvorfor ikke skifte mellem sommer og vinterdæk?

Men ellers køber du et godt sommerdæk og satser på at der ikke kommer sne.
Der findes utallige tests på nettet:

www.adac.de eller http://www.reifen-test.de/ også www.fdm.dk (kræver
password) kan gengive flere tests på dansk, men som oftest er lavet af ADAC.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 22-07-04 22:29

On Thu, 22 Jul 2004 20:52:07 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>Hvorfor ikke skifte mellem sommer og vinterdæk?

Fordi jeg ikke rigtig tror på fordelene, iforhold til et godt
helårsdæk. Desuden ønsker jeg ikke at have to sæt dæk og fælge
liggende hhv. monteret.

> [...]
>
>www.adac.de eller http://www.reifen-test.de/ også www.fdm.dk (kræver
>password) kan gengive flere tests på dansk, men som oftest er lavet af ADAC.

De har desværre ikke mange helårsdæk på programmet

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-04 06:51

[klip]

> Fordi jeg ikke rigtig tror på fordelene, iforhold til et godt
> helårsdæk. Desuden ønsker jeg ikke at have to sæt dæk og fælge
> liggende hhv. monteret.

Kender du fordele og ulemper?

ADAC.

> De har desværre ikke mange helårsdæk på programmet

Helårsdæk er reelt vinterdæk. Køb sommerdæk i god kvalitet, der også er gode
til regnvejr. Vinterdæk er bedste til snedækkede veje, mens sommerdæk klarer
resten. Derfor skal du vælge *GODE* sommerdæk, hvis du er for nærig til at
bruge 600 kroner til fælge til vinterdæk.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 23-07-04 10:54

Peter G C wrote:

> [...]
> resten. Derfor skal du vælge *GODE* sommerdæk, hvis du er for nærig til at
> bruge 600 kroner til fælge til vinterdæk.

Peter har ret:
http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=234032:fid=100052062/

Mvh.
--
Lars - Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 23-07-04 12:39

Hej Peter

On Fri, 23 Jul 2004 07:51:01 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Kender du fordele og ulemper?

Fordelene er velsagtens bedre vejgreb, men som den artikel Lars har
henvist til påpeger, så er det kun et fåtal af dage om året, at et
vinterdæk kommer til sin fulde ret.
Ulempen er, at jeg skal have fire fælge med dæk liggende et halvt år
ad gangen og at jeg skal skifte hjul på bilen 2 gange om året. Desuden
skal der lidt flere penge på bordet.

> [...]
>resten. Derfor skal du vælge *GODE* sommerdæk, hvis du er for nærig til at
>bruge 600 kroner til fælge til vinterdæk.

600 kr - får man fire fælge for det? Det kan man jo ikke en gang få ét
dæk for, til en motorcykel.

OK, det tyder på, at jeg skal ud og kigge på sommerdæk. For
motorcykler gælder ofte, at det der er et godt dæk på en cykel, kan
være ulideligt på en anden - gælder det også biler? Eller skal jeg
bare finde det i Adac-testen, som passer bedst til mine forventninger
og økonomiske formåen?

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-04 13:49

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Fordelene er velsagtens bedre vejgreb, men som den artikel Lars har
> henvist til påpeger, så er det kun et fåtal af dage om året, at et
> vinterdæk kommer til sin fulde ret.

Enig. Men du risikerer at du nogle dage i vinteråret ikke kan bruge din
bil - længere er den ikke. Bare du er opmærksom på risikoen.

> Ulempen er, at jeg skal have fire fælge med dæk liggende et halvt år
> ad gangen og at jeg skal skifte hjul på bilen 2 gange om året. Desuden
> skal der lidt flere penge på bordet.

Ja, det er da rigtigt. Der skal plantes lidt flere kroner, men samlet set er
der ingen ekstraomkostninger - bort set fra et ekstra sæt fælge.

> 600 kr - får man fire fælge for det? Det kan man jo ikke en gang få ét
> dæk for, til en motorcykel.

Stålfælge koster næsten ingen ting.... jeg husker ikke prisen men det er
mellem 600 og 1000 kroner.

> [...]
> være ulideligt på en anden - gælder det også biler? Eller skal jeg
> bare finde det i Adac-testen, som passer bedst til mine forventninger

Jeg kører i en søster-bil til din, en Xantia. Jeg købte dæk efter de
parametre som du nævner. Jeg købte hos www.give-daek.dk - UniRoyal 540 rally
(så vidt jeg husker) i størrelsen 205/60/15 er det vist - din 406'er og min
Xantia bruge samme hjul og fælgestørrelse så vidt jeg husker.

/Peter

--
http://www.grauslund.com