Lampe for kølevæskeniveau i Peugeot 205 ??~
Fra : GRISEN

Dato : 20-07-04 20:54

Lampen for kølevæskeniveau lyser periodisk i min mors Peugeot 205.
Mekanikeren siger det bare er kontakten, men det er jo ikke rart at se på.
For nylig kørte jeg 300 km med den lysende næsten konstant.

Jeg har selvfølgelig sørget for at fylde køle væske på beholderen, men det hjalp ikke.
I manualen stod dog noget om, at man skal åbne et enkelt hak for ventilen på køleren
(såvidt jeg husker) inden man hælder væske på beholderen.
Da jeg prøvede det, kom der først et lille psst, som om den pustede en smule luft ud, og
derefter løb væsken bare over.
Jeg havde forventet det første psst, men ikke at det skulle løbe over.

Gir det nogen mening?
Hvis det kun er kontakten der er noget galt med, burde det så ikke være muligt at skifte
den uden de store problemer?

*
Jan

http://salg.grisen.org

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 22-07-04 03:45

Grunden til at væsken løber over, er ganske simpel den, at når
kølesystmet er varmt, er det under tryk, og fysikkens love siger
at når trykket øges, øges kogepunktet, du har fjernet trykket og
derfor begynder kølevæsken at koge...
Ærøv at finde føleren, sidder formentlig på ekspantionsbeholderen,
og tjek om niveauet er over føleren, hvis det er det, er det
formentlig føleren den er gal med???
Prøv evt at måle den igennem